Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Jeg bor sammen med to andre, ho ene har ei datter. Vi er altså fire stk i husholdningen totalt, 3 voksne og ei 7-åring. Alle vi voksne betaler like mye i matpenger siden vi har felles husholdning (betaler 1800,- hver). Men burde ikke hun med barnet betale litt mer enn oss to andre? Hvor mye må man ca beregne i matpenger på ei sjuåring? Takknemlig for svar!
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Dere som forsørger ungen med mat altså! det blir jo dyrere med et barn i kosten da. så spørs det hva som går inn i disse matpenger+ Gjelder det vaskepulver og slike ting? Hun burde abselutt betalt mere ja. Jeg kan tenke meg en 13-1500 i mnd. Hvor lenge hadde hun tenkt hun ikke skal betale for datter da
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #3 Skrevet 21. mars 2005 Ja, det gjelder vaskepulver og lyspærer i tillegg til mat ja.
Gjest Madeline Skrevet 21. mars 2005 #4 Skrevet 21. mars 2005 Hun som har barn burde selvfølgelig betale mer. Hvor mye er ikke godt å si, men kanskje halvparten av det dere voksne betaler? En 7 åring spiser ikke så mye som en voksen og bør således betale mindre.
Gjest Hinge Skrevet 21. mars 2005 #5 Skrevet 21. mars 2005 Selvfølgelig burde hun med ungen betale mer. Nå vet jeg ikke hvor mye en 7-åring bruker ifht en voksen, men det hun betaler ekstra burde være likt med ekstrakostnaden barnet faktisk utgjør. Kanskje 2500-3000, dersom dere andre betaler 1800?
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #6 Skrevet 21. mars 2005 Selvfølgelig burde hun med ungen betale mer. Nå vet jeg ikke hvor mye en 7-åring bruker ifht en voksen, men det hun betaler ekstra burde være likt med ekstrakostnaden barnet faktisk utgjør. Kanskje 2500-3000, dersom dere andre betaler 1800? en syvåring spiser ikke som en voksen,men en kan da ikke tenke slik? Mange 7 åringer spiser mye. regner med at det blir kjøpt en del"barneting" inn samtidig. vaskepulver og alt koster. Synes det grenser til frekkhet når man ikke betaLER. mÅ SI DEN MORA ER SMART.
Kittykat Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 en syvåring spiser ikke som en voksen,men en kan da ikke tenke slik? Mange 7 åringer spiser mye. regner med at det blir kjøpt en del"barneting" inn samtidig. vaskepulver og alt koster. Synes det grenser til frekkhet når man ikke betaLER. mÅ SI DEN MORA ER SMART. Det var vel litt frekt sagt, var det ikke? Kanskje hun regner med barnet i pengene hun allerede gir? Tenkt på det? Nå aner ikke jeg hva en 7-åring spiser for i mnd, men vi er 2 voksne og 3 barn i alderen 1-5 år og vi bruker 4600,- pr mnd. Dette inkluderer alt. Hva med å sitte opp et budsjett og se hvor mye som går til barnet? Barnet spiser jo samme mat og drikker det samme som dere omtrent, så så forferdelig mye mer blir det vel ikke i tillegg. kanskje hun kan betale halvparten av det hun betaler for seg selv? Dvs 800,- for barnet. 2600,- i matpenger pr mnd. Det er jo bare til å ta det opp med henne det. Og høre hva hun synes. Dere kan kanskje, som jeg nevnte tidligere i innlegget, sitte opp et budsjett over hva som blir brukt på mat i mnd på dere 4 tilsammen og spørre om hun er villig til å betale litt mer siden hun tross alt har et barn.
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Det er jo helt ufattelig at hun skal betale det samme som dere? En syvåring bruker også, mat, såpe, dopapir. Jeg har selv sittet med en fireåring som langet i seg tre pølser med lompe mens jeg spiste to. Så om ungen ikke skal betale det samme som en voksen, så minst halvparten, mener nå jeg, dvs 2700,- på mor og barn - minst! Er nok enig med den som sier her at det er en smart mor... alle må jo skjønne at et barn ikke er gratis?!
nat26 Skrevet 22. mars 2005 #9 Skrevet 22. mars 2005 Hun som har barn burde selvfølgelig betale mer Signerer
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #10 Skrevet 22. mars 2005 Jeg synes også det er naturlig at hun betaler for barnet. Halvparten av det de voksne betaler er fint. Problemet er vel i grunnen å ta dette opp med moren til barnet? Hvordan vil hun reagere? Helt ærlig synes jeg det er litt på kanten av moren at hun ikke tenker så langt selv. Hilde K S, ikke innlogget.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 Det var vel litt frekt sagt, var det ikke? Kanskje hun regner med barnet i pengene hun allerede gir? Tenkt på det? Nå aner ikke jeg hva en 7-åring spiser for i mnd, men vi er 2 voksne og 3 barn i alderen 1-5 år og vi bruker 4600,- pr mnd. Dette inkluderer alt. Hva med å sitte opp et budsjett og se hvor mye som går til barnet? Barnet spiser jo samme mat og drikker det samme som dere omtrent, så så forferdelig mye mer blir det vel ikke i tillegg. kanskje hun kan betale halvparten av det hun betaler for seg selv? Dvs 800,- for barnet. 2600,- i matpenger pr mnd. Det er jo bare til å ta det opp med henne det. Og høre hva hun synes. Dere kan kanskje, som jeg nevnte tidligere i innlegget, sitte opp et budsjett over hva som blir brukt på mat i mnd på dere 4 tilsammen og spørre om hun er villig til å betale litt mer siden hun tross alt har et barn. Ja, vi er to voksne bare og bruker over 4000 i mnd til mat og andre ting som vaskepulver +div. jeg lager maten selv8ikke ferdigkjøpt) baker brød osv. Så hvordan dere klarer det med 4600 på 2 voksne og 3 barn er meg en gåte. du har jo bleiebarn også. Så eg tror ikke din sum er representativ for andre fam.
Gjest Madeline Skrevet 22. mars 2005 #12 Skrevet 22. mars 2005 Ja, vi er to voksne bare og bruker over 4000 i mnd til mat og andre ting som vaskepulver +div. jeg lager maten selv8ikke ferdigkjøpt) baker brød osv. Så hvordan dere klarer det med 4600 på 2 voksne og 3 barn er meg en gåte. du har jo bleiebarn også. Så eg tror ikke din sum er representativ for andre fam. Tror heller ikke 4600 kr i mnd for 5 personer er representativt. Vi er 2 voksne og 3 barn og vi bruker ihvertfall 1800 kr i uka og vi sløser ikke. Vet ikke hvor mye som går til ungene i uka, men det er en del. 8 åringen er temmelig småspist. 12 åringen spiser mer enn meg. Tror det skal finnes oversikter over hvor mye det koster med mat for barn i forskjellige aldersgrupper. Vet ikke helt hvor, men hva med statistisk sentralbyrå eller forbruksforskning?
Olifant Skrevet 22. mars 2005 #13 Skrevet 22. mars 2005 Kanksje denne kalkulatoren fra sifo kan gi et lite pekepinn?
Gjest Madeline Skrevet 22. mars 2005 #14 Skrevet 22. mars 2005 Kanksje denne kalkulatoren fra sifo kan gi et lite pekepinn? Da hadde jeg rett. Jeg gadd bare ikke lete etter den. Flott at noen tar seg bryet med å lete fram ting. Tror nok den gir en bra pekepinn.
Kittykat Skrevet 22. mars 2005 #15 Skrevet 22. mars 2005 Ja, vi er to voksne bare og bruker over 4000 i mnd til mat og andre ting som vaskepulver +div. jeg lager maten selv8ikke ferdigkjøpt) baker brød osv. Så hvordan dere klarer det med 4600 på 2 voksne og 3 barn er meg en gåte. du har jo bleiebarn også. Så eg tror ikke din sum er representativ for andre fam Vi bruker ca 1500,- i uken ( 4600,- delt på 3-4 uker ). 3 åringen er på vei til å slutte med bleier, så da er det bare 1 åringen igjen. Vi har foreløpig bare 1 inntekt ( jeg er hjemmeværende ). Og det finnes mange, gode og billige produkter på markedet. Og så har jeg en svigermor som kjøper mesteparten av klær og sko og parkdresser m.m. til barna. Vi har en stor familie og 2 av barna har bursdag 1 mnd før jul og den siste har bursdag et par mnd etter jul. Så da får de en god del klær og annet som de trenger. Så vi slipper den utgiften egentlig. Vi klarer oss fint med den summen. Mat på bordet, tak over hodet og klær på kroppen hver dag, så jeg kan ikke klage
Kittykat Skrevet 22. mars 2005 #16 Skrevet 22. mars 2005 Kanksje denne kalkulatoren fra sifo kan gi et lite pekepinn? I følge kalkulatoren kommer vårt forbruk/skulle vårt forbruk vært på 18 000,- pr mnd. Men så er det nå noen ting der vi kan stryke vekk og da. Jeg synes faktisk 18 000,- var fryktelig mye..... Jeg har ikke barna i barnehage, og enkelte ting kommer hver 3. mnd og vi tar det der og da. Vi ligger ikke av penger hver mnd til det og det, for vi kan ikke. Sånn har vi alltid gjort det og vi har alltid nok til alle faste utgifter. Skulle det komme en ekstra utgift, så klarer vi den og. Samboeren får jo lønn og han betaler alle faste utgifter og så kjøper vi inn 1 mnd forbruk av bleier, toalettpapir, hygieniske artikler m.m. Så vi bruker egentlig bare penger på mat fram til neste lønning etter denne storhandelen. Ja ja, lurer på hvor mye vi har å rutte med når vi får to inntekter......sikkert ikke så stort mer, for da blir det 1 barn på skole og sfo, og 2 barn i barnehage. Hvis vi er så heldige å få plass da.....
Gjest Madeline Skrevet 22. mars 2005 #17 Skrevet 22. mars 2005 Ja ja, lurer på hvor mye vi har å rutte med når vi får to inntekter......sikkert ikke så stort mer, for da blir det 1 barn på skole og sfo, og 2 barn i barnehage. Hvis vi er så heldige å få plass da..... Kjenner meg igjen i det. Er en av grunnene til at jeg er hjemme. Med sfo til de to yngste og mer skatt ( min mann ville gått fra skatteklasse 2 till 1), ville det ikke være igjen så mye at det ville forsvare mindre tid med ungene. Men dette ble visst et sidespor til den oprinnelige diskusjonen :oops: .
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #18 Skrevet 22. mars 2005 Vi bruker 1500,- i uken ( 4600,- delt på 3 uker ). Når i alle dager ble det bare tre uker i en måned da?!
Kittykat Skrevet 22. mars 2005 #19 Skrevet 22. mars 2005 Når i alle dager ble det bare tre uker i en måned da?! Spiller det noen rolle? Den ene uken bruker vi av hans lønning hvis det er nok til alt, men vi har ikke stort mer uansett. 3 uker, 3 1/2 uke eller 4 uker spiller ingen rolle. Det blir ca 1 mnd og det burde jammen meg være bra nok forklart.
Gjest Madeline Skrevet 22. mars 2005 #20 Skrevet 22. mars 2005 3 uker, 3 1/2 uke eller 4 uker spiller ingen rolle. Det blir ca 1 mnd . Er dette en ny tidsregning? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå