Gå til innhold

Godteri til baby, når begynte du å gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å gi/mate godteri til deres barn? 

Jeg ser det er så små barn som såvidt har begynt å spise fast føde som får smake og spiser faktisk en del sjokolade og smågodt. Spesielt er vel sjokolade det som er tingen. Jeg ser også at mine foreldre gir en del godis til barnebarna. 

Jeg har sagt til mine foreldre at jeg ikke ønsker at de skal gi mitt kommende barn godteri i så tidlig alder (her i min familie er det snakk om å gi til en 1 åring. Er ikke det litt tidlig det også?) De sier da til meg "vent å se, du kommer til å gi godteri når baby er liten du også". 

Kommer jeg til å gjøre det? Jeg synes dette er litt vanskelig. For jeg mener de er så små og forstår ikke hva godteri er. I mitt hode tenker jeg å vente med å introdusere godteri til baby når han/hun faktisk er interessert og ønsker å smake. Ikke bare gi for å gi. 

Er dette mulig? Alle sier jeg kommer til å ombestemme meg og den typiske "bare vent".. Og hva sier jeg til folk som ønsker å proppe ungen min full i sjokolade? Føler alle er så bastante på dette og mener jeg er så streng.. 

Anonymkode: 8746c...1f0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine fikk smake første gang rundt 2-3 års alder.

Anonymkode: b3413...9e8

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Har aldri sett at babyer som såvidt spiser fast føde sitter å spiser smågodt..

Anonymkode: d2c33...7e6

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Har aldri sett at babyer som såvidt spiser fast føde sitter å spiser smågodt..

Anonymkode: d2c33...7e6

Har sett flere lage til så de kan sitte å sutte på smågodt, eller at de legger sjokolade i en slags pose som de kan sutte på. Alså at de ikke spiser som i å tygge det i seg, men suger det til seg. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det er så små barn som såvidt har begynt å spise fast føde som får smake og spiser faktisk en del sjokolade og smågodt. Spesielt er vel sjokolade det som er tingen. Jeg ser også at mine foreldre gir en del godis til barnebarna. 

Jeg har sagt til mine foreldre at jeg ikke ønsker at de skal gi mitt kommende barn godteri i så tidlig alder (her i min familie er det snakk om å gi til en 1 åring. Er ikke det litt tidlig det også?) De sier da til meg "vent å se, du kommer til å gi godteri når baby er liten du også". 

Kommer jeg til å gjøre det? Jeg synes dette er litt vanskelig. For jeg mener de er så små og forstår ikke hva godteri er. I mitt hode tenker jeg å vente med å introdusere godteri til baby når han/hun faktisk er interessert og ønsker å smake. Ikke bare gi for å gi. 

Er dette mulig? Alle sier jeg kommer til å ombestemme meg og den typiske "bare vent".. Og hva sier jeg til folk som ønsker å proppe ungen min full i sjokolade? Føler alle er så bastante på dette og mener jeg er så streng.. 

Min fikk smake pudding, krem og syltetøy i fasen der han skulle smake på alt, rundt 5 måneder gammel. Aldri fått mengder, kun litt på fingertuppen for å smake. Etter tennene kom fra 6 måneder er det stopp. Skal få egen liten kake til 1 årsdagen, ellers ingenting i hverdagen. Får eget lørdagsgodt fra 2 årsalderen, trenger ikke være godteri for å være kos, her skal jeg være kreativ. 

Anonymkode: f405d...18d

Skrevet

Min er 3 år og har aldri smakt godteri. Spiser kake ved spesielle anledninger ja. Har aldri opplevd at godterispising til små barn er ei greie. Hun vet jo ikke hva godteri er engang liksom. Koser oss med frukt og sånt istedet. 

Anonymkode: 9de40...1a3

• Liker 2
Skrevet

Fra ca 2 år  fikk de smaske litt når vi haddeBegynte da å være interessert selv. Begynte med lørdagsgodt når ca 4 med eldste litt før med yngste, etterspurte det da selv... før det var yoghurt og frukt kosen, noe det tidvis er ennå.

Skrevet

Vår er 6 mnd og jeg vil prøve å holde igjen godterispising så lenge som mulig! Blir hvertfall ikke noe før 1 år, helst vil jeg vente til 2-3 år, men ser at det kan bli vanskelig hvis andre barn får noe når vår er sammen med de, og at «snille» tanter/onkler og besteforeldre gir noe. 

Ser for meg at kompromisset må være krem. Det er tross alt bare melk med bittelitt sukker. 

Anonymkode: 1b534...575

Skrevet

Så hysteriske mange av dere er. Ungene mine smakte på absolutt alt de ville fra de var baby. De fikk iskrem, sjokolade, smakte på brus. Mine fikk til og med smake på øl og minste min hadde vel tømt hele glasset om hun fikk lov i en alder av 2. Nå idag liker hen ikke øl i det hele tatt.

Anonymkode: de4aa...932

• Liker 2
Skrevet

Min eldste har fått disse posene som du finner i hyllene for barnemat, og fruktpose som godteri/knask når vi har vært på tur. Fikk smake is på sommeren når hen var 2 år og noen mnd, det var ingen høydare. Til jul når hen var noen mnd fra 3 år fikk hen smaken for sjokolade. Litt vanskelig å nekte hvis vi tok oss litt sjokolade i julen. Sommeren etter hen var 3 ble is bedre. Men spiser lite is, og vi har valgt å kjøpe en del saftis eller fruktis, og som ikke er så store. 

Nå liker hen også vaniljeis, sånn i boks, men det spiser vi jo sjelden. Hvetebolle er godt, men liker ikke kaker eller smågodt. Er mer glad i frukt og vann. Og sjokolademelk, men det er en gang i blant i helger. 

Besteforeldre spør før de gir når vi er der, men vet at svigermor gir litt når hen er på overnatting. Det er greit, for det er ikke så ofte. Vet at min mor gir mye is til sine barnebarn, og det gjerne på hverdager også. Det synes jeg ingen ting om, men siden vi bor langt unna så er jeg alltid der når vi er på besøk og kan begrense det til mine barn. Min minste er så liten at hen ikke skjønner greien med godteri enda, men ser nok for meg at hen får greie på det tidligere enn eldste barnet. 

Ellers får eldste litt lørdagsgodt, et kinderegg eller liten pose med nonstop. 

Skrevet

Hvorfor vil du begynne å godteri til ungen? Lillesøsteren min fikk masse godteri, som liten. Og hun måtte trekke, mange tenner, som 7 åring. De tenna som vokste ut, var råtne. 

Kan du ikke gi ungen smaken på, frukt og grønnsaker i stedet? 

Anonymkode: 5100f...2d5

Skrevet

Vil heller fokusere på å la barnet smake på mye forskjellig mat. Og frukt som er sunt og søtt. 

Anonymkode: 7ab64...c63

Skrevet

De får ikke godteri, ikke før de finner ut hva det er og kan spørre etter det, da på lørdager only.

Anonymkode: ad815...472

Skrevet

Skal ikke få sukker (kjeks, kaker, is, yoghurt, brunost osv. ) til han er nærmere 3 år, forstår det sel og viser interesse.

Anonymkode: bb253...49e

Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle man ønske å gi godteri til en baby? Ser ikke noen grunner som taler for det. 

Her holder vi barnet unna alt annet enn mørk sjokolade til det er 3. Spiser det ikke foran hen heller, så da vet hen ikke hva det er uansett. 

Mange andre ting å smake på! 

Anonymkode: beec6...585

Skrevet

Vårt barn skal ikke smake på godteri når hun er så liten. Hun er 4 måneder nå og har til nå kun smakt på havregrøt og banan.

Vi er veldig opptatt av helse, mens familien vår er av den «usunne» sorten (min far f.eks hater fisk og grønt, men elsker burgere, kaker, desserter osv, så vet det blir nok servert til hun lille). Jeg var overvektig og mobbet for det da jeg var liten, så de følelsene sitter i ennå. Sier ikke at barnet ditt blir overvektig av å smake altså!

Men jeg synes familien din skal respektere hva du ønsker for ditt barn.. 

Anonymkode: 35463...19d

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke få sukker (kjeks, kaker, is, yoghurt, brunost osv. ) til han er nærmere 3 år, forstår det sel og viser interesse.

Anonymkode: bb253...49e

Siden du har yoghurt og brunost, ser jeg at du glemte å putte inn frukt der :)

Anonymkode: 6aa3f...4d7

• Liker 4
Skrevet

Vår sønn var 2, han ble introdusert ved ett «uhell». Han fikk feil påskeegg av besteforeldrene (fikk fetteren sitt) og før noen oppdaga det hadde han stappa innpå. Men selv etter det holdt vi veldig igjen. Han fikk kanskje to seigmenn på lørdagene, og smake litt kake i selskap. Når han nærmet seg tre skjønte han jo hva det var, og fikk da når andre rundt hadde. 

Lillesøster er 1 år, hun har ennå ikke smakt noe, og vi kommer til å holde det helt til hun skjønner hva det er og spør om det selv. 

Har venner som ga slikkepinner, kjeks og kaker til ungen på 8 måneder... Ser virkelig ikke poenget. 

Anonymkode: 0d337...77f

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hysteriske mange av dere er. Ungene mine smakte på absolutt alt de ville fra de var baby. De fikk iskrem, sjokolade, smakte på brus. Mine fikk til og med smake på øl og minste min hadde vel tømt hele glasset om hun fikk lov i en alder av 2. Nå idag liker hen ikke øl i det hele tatt.

Anonymkode: de4aa...932

Hun hen🤗

Anonymkode: 96bf9...a82

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å gi barn godterier er helt unødvendig. Smågodt og sjokolade får de tidsnok smake. Hjemme trenger ingen å bli foret med smågodt eller brus før de nærmer seg skolealder, eller senere. 

Våre på treå rå har enda ikke fått godterier hjemme, hos besteforeldre eller tanter. De spør heller ikke etter godterier på butikken, der vi ser andre barn slå seg vrang foran kassen og foran godterihyllene. 

På butikken har vi fokus på frukt og melkeprodusentenes hyller. Der får de velge fritt. 

Å gi babyer smågodt er galskap. 

Anonymkode: 8c16e...cc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...