Gå til innhold

Spiser jeg for lite kalsium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen som har peiling bedømme kalsiuminntaket mitt? Under er en tilfeldig ukes registrering av inntak. Ikke overalt jeg registrerte mengde, men jeg er normalvektig men er ikke veldig aktiv så spiser vel litt mindre normale porsjoner. Grunnen til at jeg spør er at jeg går på noen medisiner som gir meg økt fare for osteoporose, så jeg har større behov for kalsium enn folk flest. Kom gjerne med forslag til kalsiumrike matvarer, men jeg fordrar ikke å drikke melk, ost er jeg heller ikke så veldig glad i, så for det meste brukes de i matlaging, havregrøt f.eks. Yoghurt er jeg dog glad i.

Frokost: Tine iskaffe
Lunsj: Jegergryte fra toro med elgkjøtt, rosenkål og gulrot, + tyttebær og litt potet
Middag: Vegetarsuppe(tomater, kokkosmelk og kikerter)
Kvelds: Smoothie av kiwi og honningmelon + brødskive med skinke, agurk og tomat, ikke smør

Tirsdag
Frokost: Vegetarsuppe(tomater, kokkosmelk og kikerter) + 2 plommer
Lunsj: 2 brødskiver med litt smør, kokt egg, tomat og paprika
Kvelds: Stekt egg, rester av "hybelgryte" (tomatbasert med bønner, paprika, sopp og løk)

Onsdag
Frokost: - Forsov meg
Lunsj: Wok av gulrot, selleri, paprika, løk og sopp, quinoa, chorizopølse og og søt chillisaus
Middag: 2 brødskiver med litt smør, egg, tomat og paprika + yoghurt og kiwi
Kvelds: Yoghurt, melon, jordbær + ett knekkebrød med brunost og syltetøy

Torsdag
Brunsj: 2 knekkebrød med makrell i tomat + jordbær + cappuchino(fra nestle, blandes med vann)
Middag: Bakt laks i olje, med selleri, gulrot, paprika, sopp, løk, jalapenio og chorizo + lettrømme og chilisaus
Kvelds: Smoothie av yoghurt, melon og kiwi + kokt egg

Fredag
Frokost: Yoghurt, 2 rugsprø med makrell
Lunsj: 1 kiwi + alpen bar
Middag: 4 biter hjemmelaget pizza(kjøttdeig, tomatsaus, ost og ananas) + 1 troika + 2 turkish delights
Kvelds: Mett...

Lørdag
Frokost: Pizzabit
Lunsj: -
Middag: Quesadillas(kylling, løk, mais og 2-3skifer ost) med rømme og salsa
Kvelds: 20g potetgull, 3 ruter sjokolade

Søndag
Frokost: Pizzabit
Lunsj: -
Middag: Kyllingfilet fylt med spinat og 1ss parmasan, bakt potet, og maiskrem laget med en skvett lettmelk
Kvelds: 20g potetgull, 3 ruter sjokolade

Anonymkode: 6134d...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lenk om matvarer med kalsium, skriver også at melk ikke er nødvendig: https://optimaltkosthold.no/helse/kalsium/

Men siden du tar medisiner som har disse bivirkningene, så burde du be om blodprøve hos legen. Da får du vite om du mangler noe, eller er i risikoen.

Ta en titt på listen og se til at du får i deg en liten mengde matvarer med god kalsium til hvert måltid, så tenker jeg du er trygg. Brokkoli, ost, yoghurt for eksempel. 

Anonymkode: c1d83...dd8

• Liker 1
Skrevet

Du kan regne selv ved å se hvor mye kalsium det er i maten og så se på dagsbehov for voksen.

Anonymkode: 8584d...ccb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...