AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Kan noen som har peiling bedømme kalsiuminntaket mitt? Under er en tilfeldig ukes registrering av inntak. Ikke overalt jeg registrerte mengde, men jeg er normalvektig men er ikke veldig aktiv så spiser vel litt mindre normale porsjoner. Grunnen til at jeg spør er at jeg går på noen medisiner som gir meg økt fare for osteoporose, så jeg har større behov for kalsium enn folk flest. Kom gjerne med forslag til kalsiumrike matvarer, men jeg fordrar ikke å drikke melk, ost er jeg heller ikke så veldig glad i, så for det meste brukes de i matlaging, havregrøt f.eks. Yoghurt er jeg dog glad i. Frokost: Tine iskaffe Lunsj: Jegergryte fra toro med elgkjøtt, rosenkål og gulrot, + tyttebær og litt potet Middag: Vegetarsuppe(tomater, kokkosmelk og kikerter) Kvelds: Smoothie av kiwi og honningmelon + brødskive med skinke, agurk og tomat, ikke smør Tirsdag Frokost: Vegetarsuppe(tomater, kokkosmelk og kikerter) + 2 plommer Lunsj: 2 brødskiver med litt smør, kokt egg, tomat og paprika Kvelds: Stekt egg, rester av "hybelgryte" (tomatbasert med bønner, paprika, sopp og løk) Onsdag Frokost: - Forsov meg Lunsj: Wok av gulrot, selleri, paprika, løk og sopp, quinoa, chorizopølse og og søt chillisaus Middag: 2 brødskiver med litt smør, egg, tomat og paprika + yoghurt og kiwi Kvelds: Yoghurt, melon, jordbær + ett knekkebrød med brunost og syltetøy Torsdag Brunsj: 2 knekkebrød med makrell i tomat + jordbær + cappuchino(fra nestle, blandes med vann) Middag: Bakt laks i olje, med selleri, gulrot, paprika, sopp, løk, jalapenio og chorizo + lettrømme og chilisaus Kvelds: Smoothie av yoghurt, melon og kiwi + kokt egg Fredag Frokost: Yoghurt, 2 rugsprø med makrell Lunsj: 1 kiwi + alpen bar Middag: 4 biter hjemmelaget pizza(kjøttdeig, tomatsaus, ost og ananas) + 1 troika + 2 turkish delights Kvelds: Mett... Lørdag Frokost: Pizzabit Lunsj: - Middag: Quesadillas(kylling, løk, mais og 2-3skifer ost) med rømme og salsa Kvelds: 20g potetgull, 3 ruter sjokolade Søndag Frokost: Pizzabit Lunsj: - Middag: Kyllingfilet fylt med spinat og 1ss parmasan, bakt potet, og maiskrem laget med en skvett lettmelk Kvelds: 20g potetgull, 3 ruter sjokolade Anonymkode: 6134d...cf1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Lenk om matvarer med kalsium, skriver også at melk ikke er nødvendig: https://optimaltkosthold.no/helse/kalsium/ Men siden du tar medisiner som har disse bivirkningene, så burde du be om blodprøve hos legen. Da får du vite om du mangler noe, eller er i risikoen. Ta en titt på listen og se til at du får i deg en liten mengde matvarer med god kalsium til hvert måltid, så tenker jeg du er trygg. Brokkoli, ost, yoghurt for eksempel. Anonymkode: c1d83...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Du kan regne selv ved å se hvor mye kalsium det er i maten og så se på dagsbehov for voksen. Anonymkode: 8584d...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå