AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Hun kan alle lydene på bokstavene men sliter med å sette det sammen til ett ord. Jeg tenker at det er ganske normalt, jeg har en 4. klassing også som var helt lik. Han lærte seg å lese etter juleferien i 1. Klasse og nå er han nest best i klassen sin. Men jeg fikk med ett skriv hjem forleden dag om at barnet mitt trenger ekstra undervisning og det er jo selvfølgelig bare fint men samtidig er jeg litt skeptisk til at de presser hun for mye. Hun var også den eneste i klassen som trengte det... Anonymkode: 4bca4...6ea
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Hæ? Trodde målet var at alle skulle knekke lesekoden til påske i første? Men snakk med læreren, det kan jo bare være positivt og er helt sikkert ikke ment for å pålegge henne ekstra press på noe vis. Anonymkode: 6c606...ff9 1
Kontorotta Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Her i kommunen skal barna ha lært hele alfabetet inne jul. Ellers er det supert med all ekstra undervisning man kan få. Man ser heller det motsatte mange steder, da det er mangel på penger i kommunekassa.... 2
gudbevaremegvel Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg ser ikke helt problemet? Hvis skolen ser at hun er i faresonen for å bli hengende etter er det jo bare bra at de tar tak tidlig? 3
Maskopi Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Tidlig innsats er bra, se på det som positivt at barnet ditt får ekstra veiledning så slipper h*n å ligge etter senere. 1
Minlillesky Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun kan alle lydene på bokstavene men sliter med å sette det sammen til ett ord. Jeg tenker at det er ganske normalt, jeg har en 4. klassing også som var helt lik. Han lærte seg å lese etter juleferien i 1. Klasse og nå er han nest best i klassen sin. Men jeg fikk med ett skriv hjem forleden dag om at barnet mitt trenger ekstra undervisning og det er jo selvfølgelig bare fint men samtidig er jeg litt skeptisk til at de presser hun for mye. Hun var også den eneste i klassen som trengte det... Anonymkode: 4bca4...6ea Så bra barnet får hjelp da! De presser ikke barnet for mye...de vet hva de gjør.. Og hvordan vet du at hu er den eneste som trenger hjelp? Det er helt sikkert andre elever som får hjelp til ett eller annet, som de sliter med. Det vet ikke du noenting om...for lærere har taushetsplikt.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #7 Skrevet 19. oktober 2018 Ta i mot den hjelpen du kan få, de ser jo tydeligvis forskjell på ditt barn og de øvrige elevene. Jeg har selv ei på 6 år som henger litt etter, og jeg har hatt tre (!!) møter med skolen og ppt om ekstra oppfølging, men de syns hun henger nok med så de velger og ikke gjøre noe enda. ( prater ikke rent enda) Vi fikk hjelp i Bhg. Hun henger dog med på bokstavene og syns det er kjempegøy å skrive, så håper det går seg til. Anonymkode: 41761...019 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #8 Skrevet 19. oktober 2018 Flott å høre at tidlig innsats iverksettes nettopp tidlig. Det kan spare barnet ditt for mye vonde følelser, kjempeviktig at hun får litt ekstra hjelp allerede nå, i stedet for å se det ann. Det er sånn tidlig innsats skal fungere. Anonymkode: aa2e5...665 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #9 Skrevet 19. oktober 2018 Tidlig innsats. Dette er noe nytt for å minske behovet for spesialundervisning på de høyere trinnene. Altså, det er verre for et barn å slite med fks skriving jo eldre det blir. Greit å ta tak i det tidlig. Anonymkode: b80a8...73a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #10 Skrevet 19. oktober 2018 og husk det er ikke nederlag at noen trenger litt mer hjelp. Anonymkode: 41761...019
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #11 Skrevet 19. oktober 2018 Er uenig med resten her. Trist at man skal sette så store krav til barn som er 5-6 år. Anonymkode: b9ef8...5d0 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #12 Skrevet 19. oktober 2018 Synes det er rart at de mener hun trenger ekstra undervisning allerede nå. Kravet fram til jul er vel alfabetet? Det er ikke snakk om å lese enda. Misforstå meg rett, jeg synes det er bra at man tar tak i ting tidlig, men dette var da veldig tidlig. To mnd ut i første klasse. Anonymkode: 36b3a...0a6 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #13 Skrevet 19. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Synes det er rart at de mener hun trenger ekstra undervisning allerede nå. Kravet fram til jul er vel alfabetet? Det er ikke snakk om å lese enda. Misforstå meg rett, jeg synes det er bra at man tar tak i ting tidlig, men dette var da veldig tidlig. To mnd ut i første klasse. Anonymkode: 36b3a...0a6 Når skal de ta tak i ting da? Ungdomsskolen? Barn som får spesialpedagogisk undervisning har som oftest fått det for sent. Derfor er det satt i gang tidlig innsats. Dette praktiserer de også i barnehagen, så 1.klasse er absolutt ikke for tidlig. Anonymkode: b80a8...73a 1
Maskopi Skrevet 19. oktober 2018 #14 Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er uenig med resten her. Trist at man skal sette så store krav til barn som er 5-6 år. Anonymkode: b9ef8...5d0 Om man leser OECD sin siste rapport om norsk skole så viser det at innsatsen til de som trenger ekstra hjelp i skolen er både for lite og for sent. Det handler ikke om krav, det handler om at læreren ser at barnet trenger litt ekstra støtte, for eksempel til å skape gode læringsstrategier for tiden fremover. Heller nå enn når resten av klassen har dratt fra rent faglig. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #15 Skrevet 19. oktober 2018 Tidlig innsats er viktig så vær glad du ikke har måttet kjempe for å få den hjelpen til datteren din. Veldig mange foreldre kjemper lange kamper for sånt. Og jeg vil tro dette blir positivt for henne og. Å slite i et fag er ikke noe godt. Men må bare også si at det er galskap at de krever så mye av så små barn. Mitt første år på skolen var ikke så mye press. Jeg lærte meg å lese av meg selv veldig tidlig så lesibg var ikke et problem for meg da, men syns å huske det var mye lek og moro første halvår iallfall Anonymkode: c9fe3...74a 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #16 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg er lærer, og har vært på første trinn flere år. Vi forventer ikke at elevene knekker ledekoden før etter jul, men mange kan lese før de starter på skolen. Vi starter derfor med å kartlegge hva elevene kan. Dersom alle utenom én kan lese, vil det ikke være naturlig å gå gjennom bokstavene én etter én med hele klassen. Da tar man heller denne innlæring med det ene barnet som ikke kan det. Når man underviser én til én kan det være naturlig å ta kontakt med foreldrene først. Er du sikker på at det ikke bare er dette som har skjedd? Mitt tips er uansett å snakke med læreren om det du er bekymret for. Ikke gå hjemme og tenk på det. Anonymkode: a6aea...2ab 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #17 Skrevet 20. oktober 2018 Kanskje hør om skolen har noen digitale ressurser, som kan være litt mer spennende. Vet noen kommuner har «Poio». Det er tilgjengelig for nedlastninger for oss også, men koster rundt 200. Her er tanken lek, lær, les. barn lærer på ulike måter. Anonymkode: d7e91...863
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #18 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg er også lærer, og mor til tre - den yngste går i 2. Jeg blir veldig overraska, både over forespørselen på det grunnlaget du beskriver - tidlig innsats eller ei, og måten du underrettes på. Ta kontakt med lærer og spør hva dette dreier seg om. Tidlig innsats skal ikke rettes mot leseferdigheter på 1. trinn... Anonymkode: 9c0ba...917
ViljaH Skrevet 20. oktober 2018 #19 Skrevet 20. oktober 2018 Dette var da veldig rart. At hun ikke møter forventede kompetansekrav 2 mnd ut i første klasse? De skal jo ikke ha noen forventninger da, ikke at de kan alle bokstavene og ikke at de har knekket lesekoden. Jeg ville bedt om en kort samtale med lærer, evt sendt epost for å få vite mer. 1
Vera Vinge Skrevet 20. oktober 2018 #20 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg syns også tidlig innsats i utgangspunktet er bra, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hun skal få det på dette grunnlaget. Som andre sier, har de jo ikke lært hele alfabetet en gang. Og veldig merkelig hvis ts opplyses om at barnet er den eneste som trenger det. Det er ikke slike krav i mitt barns 1. klasse. Men selv der syns jeg det er for lite rom for lek, slik intensjonen en gang i tiden var for 6-åringene på skolen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå