AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Vi har et adoptivbarn på 8 år, hun kom til oss ved 2 mnd. Hadde først vært hos biologisk mor, så i beredskapshjem, før hun kom til oss. Jenta har symptomer på ADHD, og i går nevnte psykolog tilknytningsforstyrrelse. Jeg lurer på om evt tilknytningsforstyrrelse isåfall er vår feil? Vi har tatt jenta som vår egen, og hun har jo bodd hos oss mesteparten av livet.... Anonymkode: 70aa5...488
duplexx Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Får dere ikke hjelp og støtte av et apparat?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Nei, det kommer av ingen trygghet og fast hjem før. Ikke deres feil Anonymkode: 99b41...0c8 3
exictence Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om evt tilknytningsforstyrrelse isåfall er vår feil? Vi har tatt jenta som vår egen, og hun har jo bodd hos oss mesteparten av livet.... Anonymkode: 70aa5...488 Nei, sikkert ikke. Men ingen her kjenner til dere eller henne. Uansett, det er ingen hjelp i å tenke at dere skulle gjort ting annerledes, eller evt hvem sin skyld det er. Eneste rette er å tenke hva man kan gjøre best for å hjelpe barnet nå, altså leve her og nå og gjøre det beste man selv kan. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Vi har koblet inn BUP, dvs sendt søknad. Håper vi får hjelp der... TS Anonymkode: 70aa5...488 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 Det er ikke mulig for oss å svare på det, men det er sannsynlig at tilknytningsskaden har oppstått før hun kom til dere. Skader etter omsorgssvikt lar seg reparere, men det kan være tøft, og det er bra dere får hjelp av BUP. Vi er født forskjellige, så hun kan ha vært ekstra sårbar for det hun opplevde de første levemånedene. Mange adopitvbarn har ikke symptomer på tilknytninsskader, eller de blir reparert uten hjelp utenifra i det nye hjemmet. Men ikke tenkt at det er deres feil! Og ta imot den veiledningen dere kan få, for å hjelpe jenta deres å bli tryggere Anonymkode: 5cd48...568 3
Horten Market Skrevet 18. oktober 2018 #7 Skrevet 18. oktober 2018 Hun kom til dere da hun var to måneder gammel, og har tilknytningsproblemer ved ved 8 års alder. Klart det er naturlig å tenke at dere ikke har vært tilstrekkelige. Men husk at det er to partner i tilknytning: Barnet og omsorgsgiver. Noen ganger er det barnet som har utfordringer som hindrer det i å ta imot omsorgen. 3
n_97 Skrevet 18. oktober 2018 #8 Skrevet 18. oktober 2018 Den rette til å svare er en fagperson. Jeg har lest cases om barn som har fått senskader etter noen få uker med vanskjøtsel, så det er en mulighet at de første 2 mnd har skadet barnet. Det kan de svare deg mye bedre på hos Bup. Krysser fingrene for dere! 3
Jabbadabbaduu Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 Det er som noen av de andre nevner umulig å svare på det, men det som er sikkert er at man kan få tilknytningsskader trigget av omsorgsmiljøet de to første månedene i livet! Jeg synes dere skal avvente utredning, og så snakke med fagfolk om bekymringene deres. 2
Horten Market Skrevet 18. oktober 2018 #10 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Tilknytning mellom fosterbarn og fosterforeldre: et behandlingsperspektiv 1 time siden, n_97 skrev: Jeg har lest cases om barn som har fått senskader etter noen få uker med vanskjøtsel, så det er en mulighet at de første 2 mnd har skadet barnet. Hører gjerne om disse tilfellene. Fra linken over: De tidligste indre arbeidsmodellene om tilknytningsforhold begynner å ta form i spedbarnets annet halvår (Smith, 2002). Endret 18. oktober 2018 av Horten Market 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et adoptivbarn på 8 år, hun kom til oss ved 2 mnd. Hadde først vært hos biologisk mor, så i beredskapshjem, før hun kom til oss. Jenta har symptomer på ADHD, og i går nevnte psykolog tilknytningsforstyrrelse. Jeg lurer på om evt tilknytningsforstyrrelse isåfall er vår feil? Vi har tatt jenta som vår egen, og hun har jo bodd hos oss mesteparten av livet.... Anonymkode: 70aa5...488 Har denne psykologen spesialisert seg på tilknytningsforstyrrelser? Mange psykologer videreutdanner seg innenfor spesielle emner,som depresjon, angstlidelser, spiseforstyrrelser etc. Hvis psykologen ikke har spesialisert seg innenfor tilknyttningsforstyrrelser, så tror jeg at jeg hadde skiftet til en psykolog som vet mye om den slags forstyrrelser. Anonymkode: a0db7...1ad 1
Gjest supernova_87 Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 Tenker du om datteren din på samme måte som du skriver om henne her at det er "jenta", og ikke datteren din? At datteren din bor hos dere? (For biologiske barn ville vel aldri blitt omtalt på den måten at "datteren min har bodd hos meg og faren", selv om det strengt tatt er helt korrekt.) Eller er dette tilfeldig språkbruk? Uavhengig av om dette handler om hennes to måneder før hun kom til dere, eller om de åtte årene siden da, så gjør du uansett nå det rette for dere alle, å ta kontakt med profesjonelle, for å få hjelp med dette. Jeg tenker man gjør lurt i å våge å se på seg selv og se om det er noen mangler i det dere har å by på som foreldre, ikke fordi dere skal klandres og fordele skyld, men fordi det kan gjøre prosessen fremover bedre, om dere også går i dere selv. Hvis datteren din viser seg å ha problemer med tilknytning så kan det kreve ekstra trygghet hos de voksne, at dere har kontakt med deres egne følelser og har gode mestringsstrategier når det kommer til disse.
FantasDick Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 13 minutter siden, Horten Market skrev: Tilknytning mellom fosterbarn og fosterforeldre: et behandlingsperspektiv Hører gjerne om disse tilfellene. Fra linken over: De tidligste indre arbeidsmodellene om tilknytningsforhold begynner å ta form i spedbarnets annet halvår (Smith, 2002). I følge Joachim Haarklou; "Selv barn som kun er få måneder gamle kan bære preg av en tilknytningsforstyrrelse for resten av livet". Har sitatet fra en pdf, får ikke til å linke, beklager. Men er nok lett å finne. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #14 Skrevet 18. oktober 2018 Tilknutningsproblemer kan oppstå veldig tidlig Det kan gjøres enorme skader på bare 2 mnd. Alt fra å ikke ta opp barnet når det trenger trøst, gir ikke nok øyekontakt eller fysisk kontakt. At barne rett og slett blir utsatt for psykisk omsorgssvikt. Men det er da grov omsorgssvikt og ikke bare la barnet gråte litt ekstra lenge nå og da. Anonymkode: 143e5...12a 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #15 Skrevet 18. oktober 2018 Hun mener sannsynlig det jenta har opplevd før hun kom til dere. Bare tenk på at hun tidlig opplevde flere brudd i tilknytningen. Anonymkode: b40a4...1ff
Gjest BearMama Skrevet 18. oktober 2018 #16 Skrevet 18. oktober 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et adoptivbarn på 8 år, hun kom til oss ved 2 mnd. Hadde først vært hos biologisk mor, så i beredskapshjem, før hun kom til oss. Jenta har symptomer på ADHD, og i går nevnte psykolog tilknytningsforstyrrelse. Jeg lurer på om evt tilknytningsforstyrrelse isåfall er vår feil? Vi har tatt jenta som vår egen, og hun har jo bodd hos oss mesteparten av livet.... Anonymkode: 70aa5...488 Tilknytningsforstyrrelse kommer av omsorgssvikt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #17 Skrevet 18. oktober 2018 7 timer siden, Rainstorm skrev: Tenker du om datteren din på samme måte som du skriver om henne her at det er "jenta", og ikke datteren din? At datteren din bor hos dere? (For biologiske barn ville vel aldri blitt omtalt på den måten at "datteren min har bodd hos meg og faren", selv om det strengt tatt er helt korrekt.) Eller er dette tilfeldig språkbruk? Uavhengig av om dette handler om hennes to måneder før hun kom til dere, eller om de åtte årene siden da, så gjør du uansett nå det rette for dere alle, å ta kontakt med profesjonelle, for å få hjelp med dette. Jeg tenker man gjør lurt i å våge å se på seg selv og se om det er noen mangler i det dere har å by på som foreldre, ikke fordi dere skal klandres og fordele skyld, men fordi det kan gjøre prosessen fremover bedre, om dere også går i dere selv. Hvis datteren din viser seg å ha problemer med tilknytning så kan det kreve ekstra trygghet hos de voksne, at dere har kontakt med deres egne følelser og har gode mestringsstrategier når det kommer til disse. Det er helt tilfeldig ordvalg hos meg, når jeg skriver jenta, og ikke datteren. Også dette med at hun har 'bodd' hos oss, er tilfeldig ordvalg. Hun er vår på alle måter, elsker henne av hele mitt hjerte. Jeg var for øvrig idag i kontakt med BUP, og fikk vite at de "ser helt bort fra tilknytningsforstyrrelse' - men mistenker ADHD. Dette med tilknytningsforstyrrelse, var noe psykologen hadde nevnt på mer generelt grunnlag kunne være utfordring med foster og adoptivbarn. Jeg hadde misforstått. Takk og pris. TS Anonymkode: 70aa5...488 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå