AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Føler meg dum som spør men hvordan vet man om man har en overkant fuktig leilighet? Vet sopp/mugg er tegn på at det har gått for langt men hva kan være varseltegnene før dette? Anonymkode: 47c90...77c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Mye forkjølelse hos de som bor der, misfarging på vegger og tekstiler, råtten lukt i huset og på ting som har blitt lagret i huset en stund. Fuktstriper nederst på vinduene dine. Kjøp en enkel fuktmåler og sørg for å holde fuktnivået på et fornuftig lavt nivå. I kjelleren vil det si under 70%. Anonymkode: c1fe3...7ef
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Mye forkjølelse hos de som bor der, misfarging på vegger og tekstiler, råtten lukt i huset og på ting som har blitt lagret i huset en stund. Fuktstriper nederst på vinduene dine. Kjøp en enkel fuktmåler og sørg for å holde fuktnivået på et fornuftig lavt nivå. I kjelleren vil det si under 70%. Anonymkode: c1fe3...7ef Kan lufting motvirke fuktighet? Har ventiler i alle rom, men bør man og åpne vinduer? Hører så mye forskjellig at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro/gjøre. Pleier å lufte når jeg står opp fordi jeg ikke takler å ha vindu åpen om natta, men har også hørt at man egentlig skal gjøre det motsatte. Anonymkode: 47c90...77c
solmåneogstjerner Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan lufting motvirke fuktighet? Har ventiler i alle rom, men bør man og åpne vinduer? Hører så mye forskjellig at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro/gjøre. Pleier å lufte når jeg står opp fordi jeg ikke takler å ha vindu åpen om natta, men har også hørt at man egentlig skal gjøre det motsatte. Anonymkode: 47c90...77c Den beste måten å lufte på er å gjøre det 'kort og brutalt'. Altså ikke ha vinduer på gløtt i lang tid, men åpne flere vinduer på vidt gap og skape gjennomtrekk i fem minutter. I tillegg til å ha ventiler åpne. Legger til: å lufte på denne måten hjelper mot fuktighet. Å lufte på natten gjør det motsatte. Men noen må jo ha vindu åpent for å sove godt da, og spesielt når det er varmt Endret 18. oktober 2018 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 13 minutter siden, solmåneogstjerner said: Den beste måten å lufte på er å gjøre det 'kort og brutalt'. Altså ikke ha vinduer på gløtt i lang tid, men åpne flere vinduer på vidt gap og skape gjennomtrekk i fem minutter. I tillegg til å ha ventiler åpne. Legger til: å lufte på denne måten hjelper mot fuktighet. Å lufte på natten gjør det motsatte. Men noen må jo ha vindu åpent for å sove godt da, og spesielt når det er varmt Vinduene kan bare stå på gløtt, de kan ikke åpnes på vidt gap av en eller annen grunn...? Leier, så vet ikke om utleier har gjort dette med vilje eller ikke. jeg lufter ikke om natta, bare om morgen. Så jeg skal fortsette med å lufte når jeg står opp? Anonymkode: 47c90...77c
solmåneogstjerner Skrevet 18. oktober 2018 #8 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vinduene kan bare stå på gløtt, de kan ikke åpnes på vidt gap av en eller annen grunn...? Leier, så vet ikke om utleier har gjort dette med vilje eller ikke. jeg lufter ikke om natta, bare om morgen. Så jeg skal fortsette med å lufte når jeg står opp? Anonymkode: 47c90...77c Bor du høyt oppe? Isåfall så stemmer det vel at vinduene ikke skal åpnes helt pga sikkerhet. Men du har vel rømningsveier i tilfelle brann? Er ganske sikker på at det skal være minst to av dem. Men det var en avsporing. Fortsett å lufte når du står opp, og gjerne en gang til på ettermiddag/kveld. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 55 minutter siden, solmåneogstjerner said: Bor du høyt oppe? Isåfall så stemmer det vel at vinduene ikke skal åpnes helt pga sikkerhet. Men du har vel rømningsveier i tilfelle brann? Er ganske sikker på at det skal være minst to av dem. Men det var en avsporing. Fortsett å lufte når du står opp, og gjerne en gang til på ettermiddag/kveld. jeg fant ut hvordan åpne de, var visst jeg som tok feil håndtak hah. Så lufting med vindu/balkongdør i stue og kjøkken på vidt gap 10 minutter når jeg står opp og 10 minutter til iløpet av ettermiddag/kveld? Er dette alt som trengs? Leiligheten er liten så tar ikke lang tid før det blir iskaldt med vinduene åpne... men noen jeg kjenner sier man skal lufte hver time og det høres ut som jeg kommer til å fryse ihjel 😂 Anonymkode: 47c90...77c
solmåneogstjerner Skrevet 18. oktober 2018 #10 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg fant ut hvordan åpne de, var visst jeg som tok feil håndtak hah. Så lufting med vindu/balkongdør i stue og kjøkken på vidt gap 10 minutter når jeg står opp og 10 minutter til iløpet av ettermiddag/kveld? Er dette alt som trengs? Leiligheten er liten så tar ikke lang tid før det blir iskaldt med vinduene åpne... men noen jeg kjenner sier man skal lufte hver time og det høres ut som jeg kommer til å fryse ihjel 😂 Anonymkode: 47c90...77c Hver time? Burde absolutt ikke være nødvendig. Ja fem-ti minutter et par ganger vil gjøre at du får et godt inneklima. Så lenge det ikke er noe annet galt da. Som at det allerede er fuktskader eller feilkonstruksjoner.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler meg dum som spør men hvordan vet man om man har en overkant fuktig leilighet? Vet sopp/mugg er tegn på at det har gått for langt men hva kan være varseltegnene før dette? Anonymkode: 47c90...77c Lurer du på om du har en for fuktig leilighet så er tiden moden for å lufte og å få opp innetemperaturen. Når du får mugg eller mugglukt så har ting gått for langt. Mugg oppstår når fuktigheten over en liten uker er over 70 %, det er naturfag. Anonymkode: 5b556...25e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå