AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Kristen Bell, the voice of princess Anna in "Frozen," told Parents magazine she loves reading to her daughters Lincoln, 5, and Delta, 3, when they're "cuddled up like meerkats." But Bell said she's not 100 percent comfortable with the classic Disney princess tales. In particular, the 38-year-old actress has some concerns that Snow White undermines what she teaches her daughters about stranger danger. "Every time we close "Snow White" I look at my girls and ask, 'Don't you think it's weird that Snow White didn't ask the old witch why she needed to eat the apple? Or where she got that apple?' I say, 'I would never take food from a stranger, would you?' And my kids are like, 'No!' And I'm like, 'Okay, I'm doing something right.' " https://eu.usatoday.com/story/life/allthemoms/2018/10/17/kristen-bell-thinks-snow-white-teaches-kids-bad-life-lessons/1670419002/ Har Kristen Bell rett ? Anonymkode: 0688f...ce1 2
*Maja* Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg synes Kristen Bell har hodet helt på riktig sted. Det er ikke noen hemmelighet at mange Disney-filmer (som jeg forøvrig elsker, alle som én) er svært gammeldagse i sitt syn på mye, men kvinnesyn spesielt. Det å invitere til refleksjon rundt det som skjer i filmene er kjempebra, og noe jeg gjør selv med mine barn. 7
Rullestolbruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Nå ble jo disse klassiske filmene laget på 50 tallet og synet var mye anderledes den gang, håper jeg da. Verden går jo fremover, og nye versjoner med litt oppdatert syn, burde kanskje vært på sin plass.
Druid Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kristen Bell, the voice of princess Anna in "Frozen," told Parents magazine she loves reading to her daughters Lincoln, 5, and Delta, 3, when they're "cuddled up like meerkats." But Bell said she's not 100 percent comfortable with the classic Disney princess tales. In particular, the 38-year-old actress has some concerns that Snow White undermines what she teaches her daughters about stranger danger. "Every time we close "Snow White" I look at my girls and ask, 'Don't you think it's weird that Snow White didn't ask the old witch why she needed to eat the apple? Or where she got that apple?' I say, 'I would never take food from a stranger, would you?' And my kids are like, 'No!' And I'm like, 'Okay, I'm doing something right.' " https://eu.usatoday.com/story/life/allthemoms/2018/10/17/kristen-bell-thinks-snow-white-teaches-kids-bad-life-lessons/1670419002/ Har Kristen Bell rett ? Anonymkode: 0688f...ce1 Hun har antagelig ikke forstått hva hun leser. Det er forresten ett reelt problem at Disney versjonene av eventyrene er sanert på en måte at detaljer som er klare og tydelige i eventyrene , blir litt mer neddempet i deres versjoner. Kansje Kristen bør finne en mer grotesk og mer autentisk versjon av eventyret. Men hele poenget i det segmentet av Snøhvit, handler om stranger danger; seriøst, hovedpersonen dør av det!!! 4
Sphere Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Hun angriper jo dette helt feil. Det er jo ofte slike gamle historier som får oss til å nyansere dagens bilde til de små. Som får igang de gode samtalene. Som får barn til å tenke selv. Får de kun servert solskinn, kan det bli problematisk en regnværsdag. Så disse historiene motarbeider henne selvsagt ikke, de er et virkemiddel for henne til å kunne nyansere og dele hennes egne tanker med dem. Og hun bommer jo fullstendig med eplet. Det finnes jo ikke bedre læring om at man ikke skal ta imot ting fra fremmede. 3
Aragorn ll Elessar Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) 41 minutter siden, Rullestolbruker skrev: Nå ble jo disse klassiske filmene laget på 50 tallet og synet var mye anderledes den gang, håper jeg da. Verden går jo fremover, og nye versjoner med litt oppdatert syn, burde kanskje vært på sin plass. Snøvhit ble laget i 1937 Endret 18. oktober 2018 av Eugene Onegin
Rullestolbruker Skrevet 18. oktober 2018 #7 Skrevet 18. oktober 2018 Akkurat nå, Eugene Onegin skrev: Snøvhit ble laget i 1937 Ja, men da er jo det på tide med en oppdatert versjon, som var hovedpoenget mitt
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #8 Skrevet 18. oktober 2018 Jepp on point! 👍 moro at de eneste som sier seg uenig her er MENN, som ikke har det kjønnsbetingede problemet at det er vanlig å bli dopa ned av folk som later som de vil deg godt for så å ta utnytte av deg og voldta deg. Anonymkode: 96783...292
Gjest INGNTNG Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp on point! 👍 moro at de eneste som sier seg uenig her er MENN, som ikke har det kjønnsbetingede problemet at det er vanlig å bli dopa ned av folk som later som de vil deg godt for så å ta utnytte av deg og voldta deg. Anonymkode: 96783...292 Jeg er kvinne, og har plusset flere innlegg i denne tråden. Uttalelsene hennes er noe av det dummeste jeg har lest i dag. Dette er i samme kategori som veganere som syter over "Bæ,bæ, lille lam".
Emmelise Skrevet 18. oktober 2018 #10 Skrevet 18. oktober 2018 TEGNEFILMEN er fra 1937. Men Kristen forteller at hun LESER for barna sine. Det er altså en "barnevennlig" versjon av eventyret hun leser for barna. At Disney i tillegg har laget filmversjoner er vel og bra, men jeg ville ikke drømt om å lese "Den lille havfruen" for et lite barn i den originale versjonen.
*Maja* Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, Sphere skrev: Hun angriper jo dette helt feil. Det er jo ofte slike gamle historier som får oss til å nyansere dagens bilde til de små. Som får igang de gode samtalene. Som får barn til å tenke selv. Får de kun servert solskinn, kan det bli problematisk en regnværsdag. Så disse historiene motarbeider henne selvsagt ikke, de er et virkemiddel for henne til å kunne nyansere og dele hennes egne tanker med dem. Og hun bommer jo fullstendig med eplet. Det finnes jo ikke bedre læring om at man ikke skal ta imot ting fra fremmede. Det man lærer av Disneys Snøhvit, er - og nå overdriver jeg - at man blir reddet av drømmeprinsen om man spiser et forgiftet eple. Små barn tenker ikke på samme måte som voksne. Vi ser eple = død = ikke ta i mot ting fra fremmede. Barn ser eple = sovne = levde lykkelig i alle sine dager, reddet av en prins. Da er det viktig å diskutere rundt dette synes jeg. Det er ikke gitt at barn forstår sammenhenger på samme måte som oss voksne. 2
Sphere Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, *Maja* skrev: Det man lærer av Disneys Snøhvit, er - og nå overdriver jeg - at man blir reddet av drømmeprinsen om man spiser et forgiftet eple. Små barn tenker ikke på samme måte som voksne. Vi ser eple = død = ikke ta i mot ting fra fremmede. Barn ser eple = sovne = levde lykkelig i alle sine dager, reddet av en prins. Da er det viktig å diskutere rundt dette synes jeg. Det er ikke gitt at barn forstår sammenhenger på samme måte som oss voksne. Godt du skrev at du overdrev. Når jeg leser for barn, så forklarer jeg selvsagt slik Kristen Bell tydeligvis også gjør, for å få igang samtale. I tillegg snakker vi jo om vanlige ting som det å ikke ta imot noe fra fremmede utenom. Vi trenger ikke gjøre om gamle klassikere av den grunn. Da er vi ille ute. Nyutgivelser går selvsagt an, men ikke ødelegg gamle klassikere.
*Maja* Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 12 minutter siden, Sphere skrev: Godt du skrev at du overdrev. Når jeg leser for barn, så forklarer jeg selvsagt slik Kristen Bell tydeligvis også gjør, for å få igang samtale. I tillegg snakker vi jo om vanlige ting som det å ikke ta imot noe fra fremmede utenom. Vi trenger ikke gjøre om gamle klassikere av den grunn. Da er vi ille ute. Nyutgivelser går selvsagt an, men ikke ødelegg gamle klassikere. Da er vi helt på bølgelengde. Jeg tolket det du skrev som at disse filmene allerede gir fasiten, om du skjønner. Men ser jo nå at vi tenker helt likt. Ja til å beholde gamle klassikere, men også ja til bevisstgjøring rundt de gammeldagse tingene i disse filmene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå