Gå til innhold

Kristen vs kåthet og flørt - er dette motsetninger eller er kristne også mennesker med behov?

Tiger1974

Anbefalte innlegg

Jeg regner meg som en kristen. Jeg er døpt som liten og konfirmert som ungdom - samt at jeg regner meg som personlig kristen. Det betyr at jeg tror at Jesus har levd og utførte mirakler, men ikke minst at han oppfylte Guds plan - tok på seg alle menneskers synder ved å dø på korset for oss og stod opp fra de døde tredje dag. Jeg er frelst (tatt i mot Jesus) og kommer til himmelen. Jeg har fred med meg selv og jeg har et flott fellesskap sammen med andre kristne. Jeg har mye ekte kjærlighet og godhet som jeg deler med andre mennesker. Det er godt og fint.

Men jeg er også menneske og jeg ser at andre kristne i menighetene også er mennesker.

Jeg flørter og har lyst på noen av mine "søstre". Jeg blir betatt av enkelte. Jeg blir kåt som andre jeg også.

Kommer dette kanskje av at vi som har oppsøkt menighetene har opplevd mye vondt og hatt mangel på kjærlighet i livene våre? Udekkede behov?

Man skal sikkert ikke gå rundt og lyste på noen dersom man er kristen - men er ikke vi også mennesker da? Gud må jo ha visst da han skapte mennesker at vi ville ha behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristne har nok sine lyster og behov de også. Hvis ikke hadde nok samtlige kristne vært barnløse. ;)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lyster er helt i dvale her. Hadde blitt skremt å møte i menigheten om jeg ikke engang kan gå der uten å bli seksualisert. 

Anonymkode: 445d0...281

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle lyster er helt i dvale her. Hadde blitt skremt å møte i menigheten om jeg ikke engang kan gå der uten å bli seksualisert. 

Anonymkode: 445d0...281

Godt at jeg fikk så bra svar i fra de ovenfor deg her.

Det er nok sånn at uansett hvor der er mennesker så vil det være seksualisering. Dette har imidlertid selvfølgelig ikke hovedfokuset i en kirke/menighet da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er greia med at kristne ser ut til å tro at det å være en kristen betyr at de skal skru av det å være et menneske?

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Hva i all verden er greia med at kristne ser ut til å tro at det å være en kristen betyr at de skal skru av det å være et menneske?

Det gjør de ikke. De lever vel heller etter "alt til sin tid", altså hva som er passende i forskjellige situasjoner, akkurat som de fleste andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mystic woman skrev:

Det gjør de ikke. De lever vel heller etter "alt til sin tid", altså hva som er passende i forskjellige situasjoner, akkurat som de fleste andre.

Det virker på meg som om kristne dikter opp visse krav de må innfri, fordi de er kristne. Selv om Jesus avviser at noen kan, eller trenger å innfri sånne krav. Det er ingen krav man kan innfri for å fortjene frelsen, men de kristne dikter opp sånne krav, allikevel.

Som at man feks ikke skal drikke alkohol- enda Jesus serverte dette selv. Det var faktisk det første mirakelet han utførte det- å lage alkohol av vann... Så folk kunne feste. Men så sier kristne at feste det kan de ikke, for det er "syndig"...

Akkurat som at TS ser ut til å mene at det å bli kåt er "syndig" og noe kristne er for verdige til å bli... 

Det er alt dette som får kristne til å virke så jævla selvgode at man overhode ikke ønsker å være som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mystic woman skrev:

Er det passende å si at man ikke skal akseptere at man selv blir kåt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det virker på meg som om kristne dikter opp visse krav de må innfri, fordi de er kristne. Selv om Jesus avviser at noen kan, eller trenger å innfri sånne krav. Det er ingen krav man kan innfri for å fortjene frelsen, men de kristne dikter opp sånne krav, allikevel.

Som at man feks ikke skal drikke alkohol- enda Jesus serverte dette selv. Det var faktisk det første mirakelet han utførte det- å lage alkohol av vann... Så folk kunne feste. Men så sier kristne at feste det kan de ikke, for det er "syndig"...

Akkurat som at TS ser ut til å mene at det å bli kåt er "syndig" og noe kristne er for verdige til å bli... 

Det er alt dette som får kristne til å virke så jævla selvgode at man overhode ikke ønsker å være som dem.

Nei, jeg mener jo ikke at dette er syndig. Jeg mener at dette er en oppfatning som kan råde blant enkelte kristne. JEG, TS - mener at det bare er menneskelig og naturlig.

Endret av Tiger1974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tiger1974 skrev:

Nei, jeg mener jo ikke at dette er syndig. Jeg mener at dette er en oppfatning som råder blant kristne. JEG, TS - mener at det bare er menneskelig og naturlig.

Godt å høre. Jeg er gift med en kristen dame som mener de samme tingene som deg. Men hun har slektninger som mener man feks ikke skal spille vanlig kortspill men bare UNO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tøytigern skrev:

Godt å høre. Jeg er gift med en kristen dame som mener de samme tingene som deg. Men hun har slektninger som mener man feks ikke skal spille vanlig kortspill men bare UNO...

Latterlig. Det er da vel bare å spille kort vel. Eneste jeg er i mot er å spille om store penger slik at det kan føre med seg mye tap og sorg osv. Man må da kunne hygge seg på en normal måte som alle andre. Det som menes i Bibelen med å være i mot spill - det er hasard. Hasardiøs gambling. Altså at ting kommer ut av kontroll - og det er jo ikke bra. 

Selv spiller jeg f.eks. både idiot, monopol, yatzy og ludo uten problemer😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tøytigern skrev:

Er det passende å si at man ikke skal akseptere at man selv blir kåt?

Alle normale mennesker, kristne eller ikke - blir kåte. Det må være lov å innrømmes og bli akseptert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Tiger1974 skrev:

Alle normale mennesker, kristne eller ikke - blir kåte. Det må være lov å innrømmes og bli akseptert.

Ikke bare lov til å innrømme men usant og usunt å ikke innrømme. Noe så nedbrytende som å fornekte en så viktig side av alt levende liv som seksualitet og evne+vilje til forplantning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tiger1974 skrev:

Latterlig. Det er da vel bare å spille kort vel. Eneste jeg er i mot er å spille om store penger slik at det kan føre med seg mye tap og sorg osv. Man må da kunne hygge seg på en normal måte som alle andre. Det som menes i Bibelen med å være i mot spill - det er hasard. Hasardiøs gambling. Altså at ting kommer ut av kontroll - og det er jo ikke bra. 

Selv spiller jeg f.eks. både idiot, monopol, yatzy og ludo uten problemer😃

Nå er vel det med gambling hele poenget deres med å ikke skulle spille kortspill. I mine øyne skal det tolkes sånn at det er nedbrytende både for individet selv og dem rundt at det man har å leve for spilles bort- og at man kan utvikle avhengighet. 

Men de omsetter det altså til at selve kortstokken er djevelens verk og at unger ikke en gang skal få lov å spille Vri åtter og Idiot. 

På samme måte som at det er alkoholavhengighet og nød man ikke ønsker seg. Så omsetter man det i at å drikke er syndig.

Man har omsatt det å danse til synd, fordi... Ja, hvorfor? Fordi man kan føle glede ved å danse sammen? Bli forelsket, danse og kanske bli litt ville i nikkersen. Da er dette altså synd.

Hvorfor?

Jeg skulle gjerne vite hvorfor de mener at det å bli kåt er syndig. Handler det om frykten for å bli gravid utenfor eksteskap, eller kan det være noe annet?

Man frykter uønskede konsekvenser av ulike handlinger. Og så omsetter man det til at handlingen i seg selv er syndig. For noe tull, sier jeg da. Undertrykkelse satt i system, fordi man frykter uønskede konsekvenser. Bud pålagt av mennesker og ikke av Gud.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gå bort og synd ikke mer, sa Jesus til en dame "som var grepet i hor." Det var jo fordi hun ikke skulle ødelegge seg selv, det. Det ville han at hun skulle slutte med. Men så lager man da altså definisjoner på hva som er synd ut fra den setningen han sa, og forholder seg ikke til hvorfor han sa det eller hvorfor/hvordan det er nedbrytende. Man gjør det ganske enkelt om til at "Gud hater at du har sex uten at det er meningen å bli foreldre." Men Gud hater jo lidelsen. Ikke handlingen å ha sex med noen utenfor ekteskap. Så, plutselig, har sex blitt synd.

Dette vitner bare om en dårlig forståelse av begrepet "synd" og en dårlig forståelse av menneskers uuttalte behov.

Men man kan faktisk bli lidende av å nekte seg selv å ha sex... En lidelse som Gud altså ikke ønsker, fordi den er nedbrytende.

Man skal elske seg selv, sin neste og Gud får man vite som kristen. Så hvis man hater seg selv fordi man ønsker sex, så bryter man altså Guds bud om å elske seg selv... Men allikevel predikes det at sex er synd.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Tiger1974 skrev:

Jeg regner meg som en kristen. Jeg er døpt som liten og konfirmert som ungdom - samt at jeg regner meg som personlig kristen. Det betyr at jeg tror at Jesus har levd og utførte mirakler, men ikke minst at han oppfylte Guds plan - tok på seg alle menneskers synder ved å dø på korset for oss og stod opp fra de døde tredje dag. Jeg er frelst (tatt i mot Jesus) og kommer til himmelen. Jeg har fred med meg selv og jeg har et flott fellesskap sammen med andre kristne. Jeg har mye ekte kjærlighet og godhet som jeg deler med andre mennesker. Det er godt og fint.

Men jeg er også menneske og jeg ser at andre kristne i menighetene også er mennesker.

Jeg flørter og har lyst på noen av mine "søstre". Jeg blir betatt av enkelte. Jeg blir kåt som andre jeg også.

Kommer dette kanskje av at vi som har oppsøkt menighetene har opplevd mye vondt og hatt mangel på kjærlighet i livene våre? Udekkede behov?

Man skal sikkert ikke gå rundt og lyste på noen dersom man er kristen - men er ikke vi også mennesker da? Gud må jo ha visst da han skapte mennesker at vi ville ha behov?

Hvis kristne ikke følte disse tingene og flørtet ville ingen kristne funnet hverandre og blitt gift.

Så nei, dette kommer av naturlige, sunne drifter og ikke av at alle folk i menigheter har hatt det vondt, har opplevd mangel på kjærlighet og har udekkede behov.

En menighet er ikke en støttegruppe for mistilpassede individer som ikke skal få lyst på sex og flørte. Den er et fellesskap for folk som tror at Jesus levde, døde og stod opp igjen- og dermed tjente menneskeheten og frelste den.

Få faktaene dine iorden. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kristne er også mennesker med lyster og drømmer

Nei, ikke alle kristne har opplevd mye vondt, og hatt mangel på kjærlighet i livene sine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex avler sex. Hvis man først har sex vil man ha mer. Hvis man avstår som singel, så går ting helt greit. Da har jeg over tid ikke et utpreget behov for sex.

Anonymkode: 81be3...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tøytigern skrev:

Ikke bare lov til å innrømme men usant og usunt å ikke innrømme. Noe så nedbrytende som å fornekte en så viktig side av alt levende liv som seksualitet og evne+vilje til forplantning.

Hvor treffer du alle disse dømmende menneskene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...