Gå til innhold

Visste du at Jack og Rose fra Titanic filmen var uekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du egentlig sett eller lest noe annet enn å bare se filmen? Det finnes utallige videoer og dokumenter som forteller det hva som skjedde. Jeg husker ikke absolutt alt og orker ikke å google. Men det er info om blant annet de skulle ha en gjennomgang av evakueringsplanene like før titanic sank, men det ble avlyst av ukjent årsak. Om de hadde gjort det så hadde de sett hvor mange som fikk plass i en livbåt og mange flere liv hadde blitt reddet. 
De sendte også ut et SOS signal etter forliset. Det kom en båt å reddet dem som du også ser i filmen. Men greien er at det var en annen båt som var nærmere titanic som ignorerte både sos signalet og disse "rakettene" (husker ikke ordet) de sendte opp. Det er enda mer info om dette men husker ikke helt hvordan det gikk. Noe med at skipet varlset om isfjellet men titanic fikk ikke beskjeden av en eller annen grunn, husker ikke eksakt alt, google det.
De som speidet "havet" hadde også en kikkert, innelåst i et skap. hadde de brukt dem (de gjør det i filmen, men det er feil) så hadde de sett isberget tidsnok til å kanskje å unngå å kollidere. Det var ikke været som var problemet, problemet var at en fyr låste inn kikkerten og ga ikke nøkkelen videre til nestemann. 

Dette med at båten ble delt i to har blitt forklart så himla mange ganger, med spesialister innenfor sitt felt som forklarer hva og hvorfor båten delte seg i to. Google det så får du svar. De trengte ikke "teknologisk utstyr" som var bedre enn det de hadde den gang. De kunne ha blitt advart av det andre skipet og de kunne ha oppdaget isfjellet med kikkert. Det var bare så mye annet som gikk galt den dagen, og det har ingenting med teknologisk utstyr å gjøre det, det var menneskelig svikt. 

Anonymkode: 3066a...24f

Jeg har lest om det, men ikke sett alle dokumentarene. 
Jeg vil tro båten ble delt i to slik det skjer i filmen? 
Hvorfor gikk de ikke og fikk tak i nøkkelen? dette må ha vært påbudt? så ja det var svikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette er vel noe de fleste vet? i alle fall om man har vokst opp med filmen.. 

Anonymkode: 2480c...3a3

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette er vel noe de fleste vet? i alle fall om man har vokst opp med filmen.. 

Anonymkode: 2480c...3a3

Ja tydeligvis.. jeg vokste også opp med filmen, men jeg har aldri hatt noen interesse av Titanic foruten filmen og jeg trodde at alle personene som var med i filmen var basert på sanne historier. Jeg trodde at Jack og Rose var ekte personer fra Titanic før inntil et par dager siden.. men har nå begynt å lese å sjekke opp fakta om titanic.

Anonymkode: b7711...e19

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste dere i tillegg at james cameron laget et "utkast" for å få regien ene og alene fordi han ville ned og se titanic, koste hva det koste ville? Bra han var motivert, for filmen var fantastisk.

Anonymkode: 53118...ad4

De brukte vel flere år også på å rekonstruere hvordan skipet så ut inni. Jeg så en interessant dokumentar om det, og interiøret i filmen er gjenskapt ned til minste detalj. Utrolig proft gjort, fikk mye respekt for cameron etter den dokumentaren. Også det at han leide inn et helt lass av teknikere og proffe som prøvde ut ulike hypoteser ifh hvordan skipet sank. Ikke minst det å ta inn skuespillere som lignet, jeg visste ikke dette da jeg så filmen. Det er jo ingen som visst hvordan de på skipet så ut så imponert over at de gadd ta seg tid til å finne skuespillere som lignet. Spesielt kapteinen er utrolig lik! 

Anonymkode: 9098a...a29

• Liker 5
Skrevet

Ja, det var fiksjon og det var ganske åpenbart.

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Synkingen? Er det et ord?

Anonymkode: 8a8f4...1c0

Nei. Og kan ille skjønne at ikke flere reagerer. 

Anonymkode: 493e4...715

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synkingen? Er det et ord?

Anonymkode: 8a8f4...1c0

Vi prater om Titanic nå

Anonymkode: 40054...1a7

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi prater om Titanic nå

Anonymkode: 40054...1a7

Ehh ja. Og det vises liten respekt for det ved å finne opp ord som ikke gir mening.

Anonymkode: 493e4...715

• Liker 4
Skrevet

Jack og Rose er da ekte! Rose i filmen spiller jo seg selv, altså hun gamle dama!

Anonymkode: 10bbd...142

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Tøytigern skrev:

Ja, det var fiksjon og det var ganske åpenbart.

Hvorfor var det åpenbart?

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jack og Rose er da ekte! Rose i filmen spiller jo seg selv, altså hun gamle dama!

Gloria Stuart som spiller Rose som gammel var nesten 2 år da Titanic sank, så det tror jeg ikke altså ;)

Anonymkode: 5eeea...9b8

• Liker 29
Skrevet
8 timer siden, BiancaWhite skrev:

Jeg har lest om det, men ikke sett alle dokumentarene. 
Jeg vil tro båten ble delt i to slik det skjer i filmen? 
Hvorfor gikk de ikke og fikk tak i nøkkelen? dette må ha vært påbudt? så ja det var svikt.

Så på en gammel men interessant dokumentar om titanic i natt, og der så sa de at nyere bevis og forskning viser at titanic ikke kunne ha gått så høyt opp i luften når den brakk i to som tidligere trodd og som ble vist filmen, og at Titanic begynte og brekke i to allerede ved 10-15 graders listing og at fronten av Titanic fortsatt hang fast i akterenden via bunnen i den sank og når bunnen revna i to så ble fronten og akterenden delt i to. De tok også opp det med kikkerter og de fortalte at det var en som opprinnelig skulle ha vært andre styrmann på Titanic fikk beskjed i siste liten om at han ikke ville være med Titanic og at han glemte og legge fra seg nøklene til skapet hvor kikkertene lå, men det var visst mange andre sjøfolk og kapteiner som mente at en kikkert ville ikke utgjort noen forskjell og at de ikke ville ha sett isberget tidligere enn hva de gjorde med en kikkert.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du egentlig sett eller lest noe annet enn å bare se filmen? Det finnes utallige videoer og dokumenter som forteller det hva som skjedde. Jeg husker ikke absolutt alt og orker ikke å google. Men det er info om blant annet de skulle ha en gjennomgang av evakueringsplanene like før titanic sank, men det ble avlyst av ukjent årsak. Om de hadde gjort det så hadde de sett hvor mange som fikk plass i en livbåt og mange flere liv hadde blitt reddet. 
De sendte også ut et SOS signal etter forliset. Det kom en båt å reddet dem som du også ser i filmen. Men greien er at det var en annen båt som var nærmere titanic som ignorerte både sos signalet og disse "rakettene" (husker ikke ordet) de sendte opp. Det er enda mer info om dette men husker ikke helt hvordan det gikk. Noe med at skipet varlset om isfjellet men titanic fikk ikke beskjeden av en eller annen grunn, husker ikke eksakt alt, google det.
De som speidet "havet" hadde også en kikkert, innelåst i et skap. hadde de brukt dem (de gjør det i filmen, men det er feil) så hadde de sett isberget tidsnok til å kanskje å unngå å kollidere. Det var ikke været som var problemet, problemet var at en fyr låste inn kikkerten og ga ikke nøkkelen videre til nestemann. 

Dette med at båten ble delt i to har blitt forklart så himla mange ganger, med spesialister innenfor sitt felt som forklarer hva og hvorfor båten delte seg i to. Google det så får du svar. De trengte ikke "teknologisk utstyr" som var bedre enn det de hadde den gang. De kunne ha blitt advart av det andre skipet og de kunne ha oppdaget isfjellet med kikkert. Det var bare så mye annet som gikk galt den dagen, og det har ingenting med teknologisk utstyr å gjøre det, det var menneskelig svikt. 

Titanic hadde mottatt mange advarsler om isfjell, noen som også ble videreformidlet til kapteinen. På kvelden, senest 22:30 fikk de en advarsel fra et skip som var rett i nærheten, Californian. Den lå en time fra Titanic. Men telefrafisten på Titanic Jack Phillips holdt på med å sende beskjeder og meldinger for passasjerene, syntes disse advarslene bare var noe mas og forstyrret arbeider hans. Da han mottok meldingen 22:30 fra Californian skrev han tilbake «Hold kjeft! Hold kjeft! Jeg jobber!» Og dermed gikk telefrafistene på Californian til sengs og fikk ikke med seg nødsignalene fra Titanic da de hadde truffet isfjellet.

Anonymkode: e14c0...639

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gloria Stuart som spiller Rose som gammel var nesten 2 år da Titanic sank, så det tror jeg ikke altså ;)

Anonymkode: 5eeea...9b8

Hva for noe? Er vel omtrent som påstanden om at det var Espen Eckbo som spilte Else i Nissene på låven.

• Liker 3
Skrevet

Så på en gammel men interessant dokumentar om titanic i natt, og der så sa de at nyere bevis og forskning viser at titanic ikke kunne ha gått så høyt opp i luften når den brakk i to som tidligere trodd og som ble vist filmen, og at Titanic begynte og brekke i to allerede ved 10-15 graders listing og at fronten av Titanic fortsatt hang fast i akterenden via bunnen i den sank og når bunnen revna i to så ble fronten og akterenden delt i to. De tok også opp det med kikkerter og de fortalte at det var en som opprinnelig skulle ha vært andre styrmann på Titanic fikk beskjed i siste liten om at han ikke ville være med Titanic og at han glemte og legge fra seg nøklene til skapet hvor kikkertene lå, men det var visst mange andre sjøfolk og kapteiner som mente at en kikkert ville ikke utgjort noen forskjell og at de ikke ville ha sett isberget tidligere enn hva de gjorde med en kikkert.

Det stemmer, er så dårlig på å huske eksakte detaljer :P Men vet ihvertfall at tragedien kunne lett ha blitt unngått, og at det var soleklart menneskelig svikt.

Titanic hadde mottatt mange advarsler om isfjell, noen som også ble videreformidlet til kapteinen. På kvelden, senest 22:30 fikk de en advarsel fra et skip som var rett i nærheten, Californian. Den lå en time fra Titanic. Men telefrafisten på Titanic Jack Phillips holdt på med å sende beskjeder og meldinger for passasjerene, syntes disse advarslene bare var noe mas og forstyrret arbeider hans. Da han mottok meldingen 22:30 fra Californian skrev han tilbake «Hold kjeft! Hold kjeft! Jeg jobber!» Og dermed gikk telefrafistene på Californian til sengs og fikk ikke med seg nødsignalene fra Titanic da de hadde truffet isfjellet.

Anonymkode: e14c0...639

Det var det ja. Telegrafisten på Californian la seg, mens noen andre på den båten så rakettene, men de forsto ikke at det var et sos signal. Var det ikke slik? For Californian og Titanic var jo så nærme at de så hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Duh. Har du bodd under en stein de siste 21 årene?

Anonymkode: 1c459...da9

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva for noe? Er vel omtrent som påstanden om at det var Espen Eckbo som spilte Else i Nissene på låven.

Vent, var det ikke det? 

Skrevet

Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett.
/lillesky (mod)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var såpass voksen da filmen kom på kino, at jeg fikk med meg all blesten og skriveriene om historien(e) i media på forhånd. At Jack og Rose var fiktive karakterer lagt til en virkelig hendelse, visste jeg hele tiden. Og at den gamle damen som spiller Rose som gammel, bare var en skuespiller var jo innlysende da.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...