Gå til innhold

NSB vraket på tre tog-strekninger: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner


Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
Skrevet
55 minutter siden, Sphere said:
 

Redelig debatt med tanke på å svartmale uten å faktisk ha fått alle fakta på bordet. La oss ta Hege Ulstein sin kommentar som Snoen nevner feks. Hun plukker kun ut bruddstykker som passer egen ideologi. Hun pynter på tall, og overser det faktum at den strekningen som Go-Ahead har fått slik tyn for, gjorde det minst like dårlig før de overtok. Jeg er egentlig prinsippielt imot alle former for monopol. Nå har NSB fått drive med sterkt varierende hell, så jeg ser ikke problemer med å la andre få sjansen. Spesielt interessant er det at de mener de kan drive langt rimeligere, uten å levere et svakere tilbud. Det kan bli en oppvåkner for NSB, som de kanskje ikke ville hatt uten dagens situasjon.

Med andre ord, det du sier er "Hvis vi blander sammen ideologi med idioti, hva KAN gå galt".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, GiftMann38 skrev:
 

Tja, nå greide jo selv NSB å halvere prisen de opprinnelig opererte med da de leverte anbud i denne prosessen, så det var åpenbart rom for kostnadskutt for dem også når de måtte konkurrere.

Problemet er at det fort kan bli dyrere enn hva anbudet tilsier. Avhengig av kontrakten som inngås, så kan det være smutthull som tilsier at det kan bli dyrere. 

Anbud for så lange perioder er idioiti og skaper bare private monopoler. 

Gi meg heller en full privatisering der private selskaper kan kjøpe tomter, legge skinnegang, sørge for egne togsett, terminaler osv. DA snakker vi konkurranse, og vi snakker potensielt om muligheten for at nyere teknologi innen togtrafikk kan tas i bruk også. 

Skrevet
34 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Med andre ord, det du sier er "Hvis vi blander sammen ideologi med idioti, hva KAN gå galt".

Nei, Cathy Newman. Det er ikke det jeg sier. 

  • Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, Sphere said:
 

Nei, Cathy Newman. Det er ikke det jeg sier. 

Det høres jo nesten sånn ut for meg. For vi er enige om at vi ikke liker monopol. Men din løsning på en offentlig tjeneste med mangler er å sette ut tjenesten til en privat aktør sånn bare for å se om det blir like ille liksom. For hele argumentet ditt om selskapets historikk i England er nettopp det, ting var så ille før så det er jo helt umulig at de har skyld i det som går galt. Noen over her sa "mer tog for pengene", men det vi ser fra England er mindre tog for mere penger. Eller med andre ord, idioti, og ikke ideologi.

Skrevet

Jeg tviler på at det kan bli særlig mer forsinkelser og rot enn det er når NSB har de strekningene, så jeg er er positiv enn så lenge. 

Skrevet
7 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Det høres jo nesten sånn ut for meg. For vi er enige om at vi ikke liker monopol. Men din løsning på en offentlig tjeneste med mangler er å sette ut tjenesten til en privat aktør sånn bare for å se om det blir like ille liksom. For hele argumentet ditt om selskapets historikk i England er nettopp det, ting var så ille før så det er jo helt umulig at de har skyld i det som går galt. Noen over her sa "mer tog for pengene", men det vi ser fra England er mindre tog for mere penger. Eller med andre ord, idioti, og ikke ideologi.

Nei, min tanke bak dette er at NSB ikke har hatt noen som har pustet dem i ryggen, og dermed har hengt seg opp i en tralt, som for dem er veldig behagelig. Slik det ofte blir når vi snakker monopol. For å møte dette nå, blir de nødt til å tenke nytt og mer effektivt. Ellers risikerer de jo å miste flere linjer. 

Og nei, du leser fremdeles ikke hva jeg faktisk skriver, og drar egne konklusjoner ut av det blå. Den ENE linja til selskapet er en utfordrende linje, som krever store utbedringer. Og det er DENNE linja som konstant blir dratt fram, mens man overser de andre linjene der selskapet gjør det langt bedre. Slik jeg har forstått historien, har ikke kundetilfredsheten blitt særlig bedre på akkurat den verste linja, men selskapet leverer til en godt mindre kostnad. 

Det som er merkelig på balløya, er at kundetilfredsheten har økt etter at de private overtok, mens flertallet av befolkningen ønsker å gå tilbake til offentlig eierskap. Det er ideologi for deg. Eller med dine egne ord, idioti? 

Skrevet
3 timer siden, Overrasket skrev:
 

Helt enig, private monopol er en latterlig dårlig ide, og at politikerne er ansvarlig for å opprette det er enda verre. Faktisk konkurranse på togtilbudet kunne vært interessant, særlig med tanke på å bygge ut høyhastighetsbaner.

Du har helt rett. 

Nå er det faktisk noen flere i denne tråden som allerede bidrar til en "redelig debatt". Det er ikke jeg som er ideologisk blind her, for å si det sånn. Det er de som er for private monopoler og kaller det "konkurranse" som lar ideologien komme i veien for hva som er best for samfunnet. Jeg er for privatisering av offentlige tjenester. F.eks. skole, telefoni, TV-kanaler osv. Men saken er at en privatskole driver paralellt i samme markedet som offentlige skoler. Teleoperatører kan tilby tjenestene sine samtidig. En privat togleverandør driver ikke paralellt med noen, og får da monopol. Det er en økonomisk ineffektiv måte å organisere samfunnsnyttige tjenester på. 

GoAhead eier rettighetene til togdrift sør-øst for London (særlig regionen Kent) og driver det under varemerket Sputheastern. Det finnes ikke verre togregion i England.

Tusen takk, SouthEastern har jeg tatt et par ganger når jeg fløy med Norwegian. Men ble fort til at jeg byttet til Gatwick Express da det var svært dårlig bagasjeplass på togene til SE. Hattehyllene var alt for små så endte gjerne med at kofferten ble stående i midtgangen.

Gjest Overrasket
Skrevet
10 minutter siden, Kjetil E said:
 

Tusen takk, SouthEastern har jeg tatt et par ganger når jeg fløy med Norwegian. Men ble fort til at jeg byttet til Gatwick Express da det var svært dårlig bagasjeplass på togene til SE. Hattehyllene var alt for små så endte gjerne med at kofferten ble stående i midtgangen.

Uten at jeg skal være for bastant så tviler jeg litt på det. Gatwick London dekkes av South Western, som eies av first og et annet selskap i felleskap. Det er ikke perfekt, men mye bedre drevet enn southeastern. South western har faktisk mange interessante ruter fra London, og jeg har aldri opplevd problemer. First driver også Great Western, og igjen er det ikke perfekt, men jeg har stort sett vært fornøyd.

Skrevet
14 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Uten at jeg skal være for bastant så tviler jeg litt på det. Gatwick London dekkes av South Western, som eies av first og et annet selskap i felleskap. Det er ikke perfekt, men mye bedre drevet enn southeastern. South western har faktisk mange interessante ruter fra London, og jeg har aldri opplevd problemer. First driver også Great Western, og igjen er det ikke perfekt, men jeg har stort sett vært fornøyd.

Er ganske så sikker på at det var South Eastern jeg tok mellom Gatwick og London Brigde. Mener SE og hadde ruter inn til Victoria. Men var jo flere opperatører fra Gatwick. Blant annet det som tidligere het Thames link, husker ikke det nye navnet.

Gjest Overrasket
Skrevet
12 minutter siden, Kjetil E said:
 

Er ganske så sikker på at det var South Eastern jeg tok mellom Gatwick og London Brigde. Mener SE og hadde ruter inn til Victoria. Men var jo flere opperatører fra Gatwick. Blant annet det som tidligere het Thames link, husker ikke det nye navnet.

Uff ja, Gatwick London bridge er klønete. Du har mye rett, det er ikke Southeastern, men Southern, men det er egentlig ikke det viktige. Bak Southern står Thameslink, og største eieren av Thameslink er såklart Go-ahead. Med andre ord det samme som Sotheastern, men forskjellige varemerker.

Skrevet
18 timer siden, Sitronmelisse skrev:
 

Det må jo nødvendigvis bli enda verre med Go-Ahead. En billigere tjeneste må jo bety kutt på tilbudet og. De skal jo ha profitt ut av dette. 

Tja, det er jo spørsmålet. NSB leverte også anbud, og de også halverte dagens kost.

Gitt at anbudsprosessen har vært god (og jeg er litt bekymret for denne), og alle leverte til  samme kvalitetsmål, så skal dette ikke påvirke opplevd kvalitet. Men det er problematisk at en tilbyder kan underby såpass mye. En eller annen plass har de noe å ta av. 

Det viktige er at de innsparte midlene havner der det betyr noe ; i jernbaneinfrastruktur og jernbanematriell og ikke som salderingspost i budsjettet. For utfordringene på jernbanen i Norge handler ikke om NSB, men om Bane Nor

 

 

 

  • Liker 2
Skrevet

Bare sånn til info så er sørlandsbanen en av de vanskeligste strekningene ved avvik. Om toget stopper, brenner eller andre uforutsette ting skjer. Ja da sitter GO ahead der! De har tatt seg vann over hodet og dette kommer dessverre de reisende til å se. Dere som diskuterer ideologier og statsbudsjett ingen av dere har noe som helst peiling på jernbanen her i Norge . Dessverre har ikke de sittende politikerne det heller. Han som stelte i stand dette stakk av fra det synkende skipet og rømte til og med landet! 

Dere som påstår at England er fornøyd med privatisering, dere har kun lest propaganda fra norske politikere! For det er rett og slett sprøyt. England er blitt en katastrofe hva tog anngår! En liten illustrasjon jeg kjørte en strekke på 40 km i England dette er samme som Drammen -Oslo jeg betalte 500 kroner!!! Dette var en vei! 

Please dere som er interessert i det les dere litt opp før dere kommenterer! Vi som jobber i jernbanen og er utdannet på norsk jernbane skole vet faktisk hva vi snakker om!

  • Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, Druid skrev:
 

Tja, det er jo spørsmålet. NSB leverte også anbud, og de også halverte dagens kost.

Gitt at anbudsprosessen har vært god (og jeg er litt bekymret for denne), og alle leverte til  samme kvalitetsmål, så skal dette ikke påvirke opplevd kvalitet. Men det er problematisk at en tilbyder kan underby såpass mye. En eller annen plass har de noe å ta av. 

Det viktige er at de innsparte midlene havner der det betyr noe ; i jernbaneinfrastruktur og jernbanematriell og ikke som salderingspost i budsjettet. For utfordringene på jernbanen i Norge handler ikke om NSB, men om Bane Nor

 

 

 

Southern stemmer ja, hvite med noe grønt på. Har tatt South Eastern en gang og, men da fra stasjonen ved Trafalgar Sqeare  til Tonbrigde. Kan ikke si jeg husker noe spesielt fra den togturen. Så sikkert helt greit.

Skrevet (endret)
5 timer siden, lillemy02 skrev:
Bare sånn til info så er sørlandsbanen en av de vanskeligste strekningene ved avvik. Om toget stopper, brenner eller andre uforutsette ting skjer. Ja da sitter GO ahead der! De har tatt seg vann over hodet og dette kommer dessverre de reisende til å se. Dere som diskuterer ideologier og statsbudsjett ingen av dere har noe som helst peiling på jernbanen her i Norge . Dessverre har ikke de sittende politikerne det heller. Han som stelte i stand dette stakk av fra det synkende skipet og rømte til og med landet! 

Dere som påstår at England er fornøyd med privatisering, dere har kun lest propaganda fra norske politikere! For det er rett og slett sprøyt. England er blitt en katastrofe hva tog anngår! En liten illustrasjon jeg kjørte en strekke på 40 km i England dette er samme som Drammen -Oslo jeg betalte 500 kroner!!! Dette var en vei! 

Please dere som er interessert i det les dere litt opp før dere kommenterer! Vi som jobber i jernbanen og er utdannet på norsk jernbane skole vet faktisk hva vi snakker om!

Er det noen annen jernbanestrekning enn flytoget som tåler noe problemer? Det er vel akkurat rundt Oslo det er noen alternativer mot bergensbanen, men hovedlinjene i Norge er vel stort sett enkeltspor?

Ellers kan jeg ikke se hvordan Go ahead kan ha tatt på seg noe større utfordring enn noen andre leverandører: de skal kjøre de samme togsettene, på de samme skinnene, til de samme tidene med de samme enhetsprisene og må i stor grad ansette de samme folkene. Selv bilettsystemet er gitt.

Det skal altså litt til for at de skal klare å gjøre dette noe bedre eller dårligere enn NSB.

Det store problemet i Norge er uansett linjenettet, og dette er ikke privatisert. Fra det perspektivet kan man hevde de har tatt vann over hode, men det er strengt tatt ikke noe vi bør klage på dem for.

 

Endret av Druid
Skrevet

Mye av togproblemene i Norge skyldes selve linjenettet, og ikke NSB. Nettet som driftes av Bane Nor og som har lidd under dårlig vedlikehold og satsing fra politikernes side over flere ti-år, kommer til å by på like mye problemer som før, uavhengig av operatør. Jeg klarer derfor ikke se hvordan Go-Ahead skal kunne bli bedre enn NSB.

Blir spennende å se hvordan det blir med «buss for tog», og hvordan Go-Ahead responderer når toget står. Vi har tross alt blitt vant til at NSB ordner opp når toget ikke går. Siden Go-Ajead har fått monopol på linja så har de egentlig ikke noe intensiv til å gi oss et godt tilbud.

 

  • Liker 2
Skrevet
17 timer siden, lillemy02 skrev:
Bare sånn til info så er sørlandsbanen en av de vanskeligste strekningene ved avvik.

Sørlandsbanen ble bygget langt inn i landet, slik at den ikke skulle være sårbar for bombing av krigsskip. Bilveien mellom Oslo og Kristiansand heter E18, og den går langs kysten. Dette forklarer både hvorfor buss for tog på Sørlandsbanen er vrient, og ikke minst hvorfor buss er et mye bedre alternativ for de fleste passasjerene - bussen har jo holdeplasser der folk bor og ferdes langs denne strekningen.

Jeg har ikke finlest noen av anbudene som ble gitt, men all den tid NSB plutselig greide å halvvere (!) egen kostnadsramme, så kan vi i hvert fall konstatere at noe må være galt med dagens løsning hos statsbanen.

Det kan også være så enkelt som at engelskmennene ikke har tenkt å ta ansvar når det er feil på linja, eller at de har tatt høyde for at de skal få regress fra Bane Nor dersom de må tilby buss for tog, taxi for buss for tog eller pickup for taxi for buss for tog.

 

17 timer siden, lillemy02 skrev:

En liten illustrasjon jeg kjørte en strekke på 40 km i England dette er samme som Drammen -Oslo jeg betalte 500 kroner!!!

Nå kjenner jeg ikke togmarkedet i England, men kan det være at du betalte for hva turen faktisk koster pluss avanse? Hva tror du billettprisen hadde vært på tog i grisgrendte strøk av Norge, dersom vi tar bort subsidieringen fra regnestykket?

Dette blir for øvrig et politisk fordelingsspørsmål rundt samferdsel og miljø, og vi kan nødvendigvis ikke laste Go-Ahead for at de leverer et tilbud i tråd med det som blir etterspurt. Hvis det er en fattig trøst, så kommer det sikkert nok av hendelser hvor vi kan skylde på engelskmennene.

  • Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Druid skrev:
 

Tja, det er jo spørsmålet. NSB leverte også anbud, og de også halverte dagens kost.

Gitt at anbudsprosessen har vært god (og jeg er litt bekymret for denne), og alle leverte til  samme kvalitetsmål, så skal dette ikke påvirke opplevd kvalitet. Men det er problematisk at en tilbyder kan underby såpass mye. En eller annen plass har de noe å ta av. 

Det viktige er at de innsparte midlene havner der det betyr noe ; i jernbaneinfrastruktur og jernbanematriell og ikke som salderingspost i budsjettet. For utfordringene på jernbanen i Norge handler ikke om NSB, men om Bane Nor

 

 

 

Det er en velkjent sak i bussbransjen at de "store og mektige" underbyr for å skaffe seg stordriftsfordeler, og kvitte seg (kjøpe opp) konkurrenter.  Når de er blitt store nok, går prisene opp.

Bare mørkeblå markedsliberalister, og blæøyde NHH-studenter som kan inbille seg at anbud lønner seg for samfunnet på sikt.

  • Liker 3
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Go Ahead kommer til legge på billettprisene for å få dette til å gå rundt. Garantert. Hva skal de reisende gjøre liksom; det finnes ikke alternative toglinjer å velge i der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...