lauring Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Hva syntes du om dette, går privatieringen og "fri konkurranse" for langt nå? (Vi husker søppelkaoset i Oslo når Veireno tok over fordi de var så billige). https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/nsb-vraket-pa-tre-togstrekninger--na-far-vi-ryanairtilstander-pa-norske-skinner-6.158.584890.d58aafc236#cxrecs_s Quote I dag ble det kunngjort: Det britiske selskap Go-Ahead får kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene. Dermed er NSB danket ut av det private selskapet. SV-leder Audun Lysbakken er ikke tilfreds med at kontrakten går til et utenlandsk selskap. – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner. Et selskap som er sterkt mislikt av kundene sine i England får nå ansvaret for å drive jernbanen i Norge. De som allerede bruker Go-Ahead klager over dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier han. – Det verste er at denne privatiseringen kan bli umulig rette opp i. Dersom Stortinget denne høsten sier ja til EUs fjerde jernbanepakke, blir det ulovlig å gå tilbake til statlig drift. En sånn overstyring av demokratiet vårt kan vi aldri godta, sier han. 6
puppi Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 For en uviten en: Hvordan er dette overstyring av demokratiet, når demokratiet har valgt? Er det ikke mer en overstyring, å ikke/nekte godta dette? 12
Gjest GiftMann38 Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Glimrende! Mye mere tog for pengene! Regjeringen leverer! Mer av dette!
Aragorn ll Elessar Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Tror man skal vente å se hvordan det fungerer før man begynner å dømme det opp eller ned. Hva mener jeg, jeg tror det blir like dårlig som det NSB er nå. Endret 17. oktober 2018 av Eugene Onegin 6
Horge Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 9 minutter siden, lauring skrev: Audun Lysbakken: De som allerede bruker Go-Ahead klager over dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier han. Til forskjell fra NSB? 17
Ron Paul Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 40 minutter siden, lauring skrev: Hva syntes du om dette, går privatieringen og "fri konkurranse" for langt nå? (Vi husker søppelkaoset i Oslo når Veireno tok over fordi de var så billige) Høres i grunn bra ut, mer konkurranse og lavere priser. At staten skal drive tog er tåpelig i utgangspunktet. 4
Gjest Sitronmelisse Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 43 minutter siden, Horge skrev: Til forskjell fra NSB? Det må jo nødvendigvis bli enda verre med Go-Ahead. En billigere tjeneste må jo bety kutt på tilbudet og. De skal jo ha profitt ut av dette.
Gjest Overrasket Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 Storbritannias absolutt verste togtilbyder, med landets minst fornøyde brukere og de største uforutsigbarhetene i regelmessigheten skal kjøre tog i et land der vær og føre lager vanskelige trafikkforhold i 70 prosent av året. Og folk tror det gir lavere priser? Er det en ting vi vet av erfaring fra andre land så fører private togmonopoler til høyere, ikke lavere, priser, og verre, ikke bedre tilbud. Den eneste måten å kjøre konkurranse på i togmarkedet er å ikke legge ut monopoler på anbud, men å åpne for at flere enn en operatør kan kjøre tog på samme linje samtidig. Da får man pris- og effektivitetsforbedringer. Private monopoler er faktisk et verre, ikke et bedre, alternativ enn statlige monopoler. Storbritannia har utdelt private, regionale monopoler og de fleste vil si at det har ført til en forverring av tilbudet.
Gjest GiftMann38 Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 1 hour ago, Overrasket said: Storbritannias absolutt verste togtilbyder, med landets minst fornøyde brukere og de største uforutsigbarhetene i regelmessigheten skal kjøre tog i et land der vær og føre lager vanskelige trafikkforhold i 70 prosent av året. Og folk tror det gir lavere priser? Er det en ting vi vet av erfaring fra andre land så fører private togmonopoler til høyere, ikke lavere, priser, og verre, ikke bedre tilbud. Den eneste måten å kjøre konkurranse på i togmarkedet er å ikke legge ut monopoler på anbud, men å åpne for at flere enn en operatør kan kjøre tog på samme linje samtidig. Da får man pris- og effektivitetsforbedringer. Private monopoler er faktisk et verre, ikke et bedre, alternativ enn statlige monopoler. Storbritannia har utdelt private, regionale monopoler og de fleste vil si at det har ført til en forverring av tilbudet. Poenget er ikke at det blir billigere for folk på Bryne å ta toget, men at vi bruker langt mindre skattepenger på å drifte toget på Bryne. Det er utelukkende positivt.
Gjest Overrasket Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 36 minutter siden, GiftMann38 said: Poenget er ikke at det blir billigere for folk på Bryne å ta toget, men at vi bruker langt mindre skattepenger på å drifte toget på Bryne. Det er utelukkende positivt. Jeg tror du bør se nøyere på hva ordet "utelukkende" betyr. Private monopoler er den verste økonomiske oganiseringen som finnes. Det har aldri eksistert noen mindre effektivt og mindre samfunnsnyttig enn private monopoler.
Capt. Obvious Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 Ja, både dette forumets og samfunnets høyrevridde idioter tror vel at dette medfører et bedre togtilbud. Men det er altså ikke Og Ahead som vedlikeholder skinnegang/infrastruktur, som er en av de viktigste faktorene for pålitelighet. Anbud for så lange perioder er den verste måten å skape et privat monopol på, når perioden varer så lenge så gir man leverandøren et frikort til å vise seg sin beste side i begynnelsen, men etter hvert drite i sine forpliktelser mot slutten av perioden. Anbudshysteriet er det bare hjernevaskede, høyrevridde og mentalt degenererte høyremennesker som tror på. Men det er ikke ekte konkurranse. Ekte konkurranse hadde vært å åpne opp for at togselskaper kunne kjøpt alt fra tomter til infrastruktur og gjort alt selv. Da hadde man kanskje oppnådd fremgang og teknologiutvikling. 5
Gjest Raiu Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 6 hours ago, Horge said: Til forskjell fra NSB? Har du tatt mye tog i England? Det har jeg. Når man kommer hjem så setter man pris på NSB, selv med de feil de har. Plutselig skal dette engelske selskapet som er verst (og det er stor konkurranse om hvem som er verst for så å si alle selskapene er søppel) drive ordentlig butikk i Norge? Særlig... Tenker de tror de kan sette prisene ekstra høyt for oss rike nordmenn.
lillemy02 Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 Altså jeg jeg kan med hånden på hjertet si at dette er katastrofe! Det eneste de kan spare på er å lønne de ansatte. I tillegg er dette Englands mest forhatte togselskap. Det er rett og slett en sorgen dag. De av dere som mener det ikke kan bli verre??? Ha ha dere for se. For du vet at når nsb setter opp busser pga skinnebrudd eller signalfeil, som ikke er nsb sin skyld. Så er dette noe de taper enormt med penger på! Mens GO ahead da kommer til si, ingen tog går thats it. I tillegg så kommer billetter til å bli dyrere mens vilkårene blir dårlige. Dette her er ett spill fra regjeringen alle visste at de hadde tapt ansikt om nsb vant anbudet. Det var rett og slett slik at noen andre skulle få det! Planen var jo det ryddige kinesiske selskapet men de trakk seg, da det rett og slett ikke lønnet seg. Så da ble det bare dritten igjen. Grunnen til at de kunne gå så lavt med penger er nettopp det at de ville ha en fot innafor slik at de senere kan konkurrere om indrefileten som faktisk gir enormt med overskudd rett ut av landet. 8
Apis Skrevet 18. oktober 2018 #14 Skrevet 18. oktober 2018 En tilbyder som er 20% billigere en de nærmeste 2 konkurrentene, er skeptisk 2
Sphere Skrevet 18. oktober 2018 #15 Skrevet 18. oktober 2018 Privatisering er et av de største triggerord for sosialistene. Da kommer dommedagsprofetier, skjellsord, og den vanlige skittkastingen. Og blodrød media henger seg på. Da er det godt vi har Jan Arild Snoen som kan balansere dette hysteriet. Kan jo også ta med at man har plukket ut kun den dårligste linja for å fyre opp skremmebildet. Go-Ahead har andre linjer også, som scorer langt høyere. Og den dårligste linja var dårligst også før privatiseringen, så dette har selvsagt med andre faktorer å gjøre. https://www.minervanett.no/flere-fornoyde-togpassasjerer/ Vær gjerne imot privatisering ideologisk, men la oss iallefall ha en redelig debatt. 5
Gjest GiftMann38 Skrevet 18. oktober 2018 #16 Skrevet 18. oktober 2018 10 hours ago, Overrasket said: Jeg tror du bør se nøyere på hva ordet "utelukkende" betyr. Private monopoler er den verste økonomiske oganiseringen som finnes. Det har aldri eksistert noen mindre effektivt og mindre samfunnsnyttig enn private monopoler. Tja, nå greide jo selv NSB å halvere prisen de opprinnelig opererte med da de leverte anbud i denne prosessen, så det var åpenbart rom for kostnadskutt for dem også når de måtte konkurrere.
Kjetil E Skrevet 18. oktober 2018 #17 Skrevet 18. oktober 2018 13 timer siden, Horge skrev: Til forskjell fra NSB? Mange av disse problemene ligger utenfor NSBs kontroll. Broroparten av årsak til forsinkelser og innstilinger ligger hos Bane Nor. Mangel på sitteplasser er det en rekke årsaker til som NSB ikke kan gjøre noe med. For eks der hvor NSB bruker doble togsett så er dette maks, av den enkle grunn at perrongene ikke er lange nok til å ha et tredje sett på. Det er og vannskelig å sette inn flere tog i rushtiden i Osloområdet. Da kapasiteten på linjen idag er sprengt. 3
Kjetil E Skrevet 18. oktober 2018 #18 Skrevet 18. oktober 2018 7 timer siden, Raiu skrev: Har du tatt mye tog i England? Det har jeg. Når man kommer hjem så setter man pris på NSB, selv med de feil de har. Plutselig skal dette engelske selskapet som er verst (og det er stor konkurranse om hvem som er verst for så å si alle selskapene er søppel) drive ordentlig butikk i Norge? Særlig... Tenker de tror de kan sette prisene ekstra høyt for oss rike nordmenn. Hei undskyld at jeg spørr men hvilke linjer er det Go Ahead opperer i England? Jeg har tatt en del tog i England men har aldri noen sinne vært borti dette navnet.
Gjest Overrasket Skrevet 18. oktober 2018 #19 Skrevet 18. oktober 2018 8 hours ago, Capt. Obvious said: Ja, både dette forumets og samfunnets høyrevridde idioter tror vel at dette medfører et bedre togtilbud. Men det er altså ikke Og Ahead som vedlikeholder skinnegang/infrastruktur, som er en av de viktigste faktorene for pålitelighet. Anbud for så lange perioder er den verste måten å skape et privat monopol på, når perioden varer så lenge så gir man leverandøren et frikort til å vise seg sin beste side i begynnelsen, men etter hvert drite i sine forpliktelser mot slutten av perioden. Anbudshysteriet er det bare hjernevaskede, høyrevridde og mentalt degenererte høyremennesker som tror på. Men det er ikke ekte konkurranse. Ekte konkurranse hadde vært å åpne opp for at togselskaper kunne kjøpt alt fra tomter til infrastruktur og gjort alt selv. Da hadde man kanskje oppnådd fremgang og teknologiutvikling. Helt enig, private monopol er en latterlig dårlig ide, og at politikerne er ansvarlig for å opprette det er enda verre. Faktisk konkurranse på togtilbudet kunne vært interessant, særlig med tanke på å bygge ut høyhastighetsbaner. 7 hours ago, lillemy02 said: Altså jeg jeg kan med hånden på hjertet si at dette er katastrofe! Det eneste de kan spare på er å lønne de ansatte. I tillegg er dette Englands mest forhatte togselskap. Det er rett og slett en sorgen dag. De av dere som mener det ikke kan bli verre??? Ha ha dere for se. For du vet at når nsb setter opp busser pga skinnebrudd eller signalfeil, som ikke er nsb sin skyld. Så er dette noe de taper enormt med penger på! Mens GO ahead da kommer til si, ingen tog går thats it. I tillegg så kommer billetter til å bli dyrere mens vilkårene blir dårlige. Dette her er ett spill fra regjeringen alle visste at de hadde tapt ansikt om nsb vant anbudet. Det var rett og slett slik at noen andre skulle få det! Planen var jo det ryddige kinesiske selskapet men de trakk seg, da det rett og slett ikke lønnet seg. Så da ble det bare dritten igjen. Grunnen til at de kunne gå så lavt med penger er nettopp det at de ville ha en fot innafor slik at de senere kan konkurrere om indrefileten som faktisk gir enormt med overskudd rett ut av landet. Du har helt rett. 3 hours ago, Sphere said: Privatisering er et av de største triggerord for sosialistene. Da kommer dommedagsprofetier, skjellsord, og den vanlige skittkastingen. Og blodrød media henger seg på. Da er det godt vi har Jan Arild Snoen som kan balansere dette hysteriet. Kan jo også ta med at man har plukket ut kun den dårligste linja for å fyre opp skremmebildet. Go-Ahead har andre linjer også, som scorer langt høyere. Og den dårligste linja var dårligst også før privatiseringen, så dette har selvsagt med andre faktorer å gjøre. https://www.minervanett.no/flere-fornoyde-togpassasjerer/ Vær gjerne imot privatisering ideologisk, men la oss iallefall ha en redelig debatt. Nå er det faktisk noen flere i denne tråden som allerede bidrar til en "redelig debatt". Det er ikke jeg som er ideologisk blind her, for å si det sånn. Det er de som er for private monopoler og kaller det "konkurranse" som lar ideologien komme i veien for hva som er best for samfunnet. Jeg er for privatisering av offentlige tjenester. F.eks. skole, telefoni, TV-kanaler osv. Men saken er at en privatskole driver paralellt i samme markedet som offentlige skoler. Teleoperatører kan tilby tjenestene sine samtidig. En privat togleverandør driver ikke paralellt med noen, og får da monopol. Det er en økonomisk ineffektiv måte å organisere samfunnsnyttige tjenester på. 46 minutter siden, Kjetil E said: Hei undskyld at jeg spørr men hvilke linjer er det Go Ahead opperer i England? Jeg har tatt en del tog i England men har aldri noen sinne vært borti dette navnet. GoAhead eier rettighetene til togdrift sør-øst for London (særlig regionen Kent) og driver det under varemerket Sputheastern. Det finnes ikke verre togregion i England.
Sphere Skrevet 18. oktober 2018 #20 Skrevet 18. oktober 2018 29 minutter siden, Overrasket skrev: Nå er det faktisk noen flere i denne tråden som allerede bidrar til en "redelig debatt". Det er ikke jeg som er ideologisk blind her, for å si det sånn. Det er de som er for private monopoler og kaller det "konkurranse" som lar ideologien komme i veien for hva som er best for samfunnet. Jeg er for privatisering av offentlige tjenester. F.eks. skole, telefoni, TV-kanaler osv. Men saken er at en privatskole driver paralellt i samme markedet som offentlige skoler. Teleoperatører kan tilby tjenestene sine samtidig. En privat togleverandør driver ikke paralellt med noen, og får da monopol. Det er en økonomisk ineffektiv måte å organisere samfunnsnyttige tjenester på. Redelig debatt med tanke på å svartmale uten å faktisk ha fått alle fakta på bordet. La oss ta Hege Ulstein sin kommentar som Snoen nevner feks. Hun plukker kun ut bruddstykker som passer egen ideologi. Hun pynter på tall, og overser det faktum at den strekningen som Go-Ahead har fått slik tyn for, gjorde det minst like dårlig før de overtok. Jeg er egentlig prinsippielt imot alle former for monopol. Nå har NSB fått drive med sterkt varierende hell, så jeg ser ikke problemer med å la andre få sjansen. Spesielt interessant er det at de mener de kan drive langt rimeligere, uten å levere et svakere tilbud. Det kan bli en oppvåkner for NSB, som de kanskje ikke ville hatt uten dagens situasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå