Gå til innhold

Hvor mye formue kan man ha på kontoen før man må betale for den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rundt 600 000,- i sparte midler på kontoen, men jeg har også rundt samme sum i gjeld fra lånekassen. Jeg er fortsatt student og mottar fortsatt stipend og lån. Er den en maksimum grense på hvor mye penger jeg kan ha på kontoen før jeg må betale for å ha det? Jeg har tross alt gjeld også, har det noe å si ?

Anonymkode: 35976...774

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, skrue skrev:

Formueskatt er vel det du tenker på. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

Ja det er vel det jeg tenker på :) Men vil det gjelde for meg som har en del i gjeld fra lånekassen?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har rundt 600 000,- i sparte midler på kontoen, men jeg har også rundt samme sum i gjeld fra lånekassen. Jeg er fortsatt student og mottar fortsatt stipend og lån. Er den en maksimum grense på hvor mye penger jeg kan ha på kontoen før jeg må betale for å ha det? Jeg har tross alt gjeld også, har det noe å si ?

Jeg vet bare at gjeld gjør så du kan betale mindre i skatt :S  eller få frikort. 
Jobber du ved siden av studiene? 

Anonymkode: 9bdec...df6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet bare at gjeld gjør så du kan betale mindre i skatt :S  eller få frikort. 
Jobber du ved siden av studiene? 

Jeg jobber ved siden av studiene ja :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det er vel det jeg tenker på :) Men vil det gjelde for meg som har en del i gjeld fra lånekassen?

Formue er summen av alle eiendeler (innskudd, aksjer, bolig etc) minus lån. Så formuen din er ca 0 nå mtp det du skrev i første post.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, skrue skrev:

Formue er summen av alle eiendeler (innskudd, aksjer, bolig etc) minus lån. Så formuen din er ca 0 nå mtp det du skrev i første post.

Det var det jeg ville frem til. Takk for svar :)

Skrevet

Du betaler formueskatt når du har formue over 1480.000,-. Har du  ca like mye på konto som du har i lån har du ca 0,- i formue. Derav ingen skatt..

Anonymkode: 87598...234

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ved siden av studiene ja :)

Jeg har hørt at man kan bli pliktig til å betale eller få mindre i støtte dersom man har for mye oppspart.
Ene fetteren min ble "straffet" for at han hadde hatt sommerjobber siden han var ungdom. Han hadde så mye oppspart at han ikke fikk krav på like mye støtte, og måtte betale en del av egen lomme for utdannelse.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at man kan bli pliktig til å betale eller få mindre i støtte dersom man har for mye oppspart.
Ene fetteren min ble "straffet" for at han hadde hatt sommerjobber siden han var ungdom. Han hadde så mye oppspart at han ikke fikk krav på like mye støtte, og måtte betale en del av egen lomme for utdannelse.

Det er isåfall trist hvis man blir straffet. For de oppsparte midlene er ikke kun det jeg har i stipend og lån, det er midler jeg har spart på egenhånd pga jobb ved siden. Hvis jeg ikke hadde spart noe av stipend/lånet og betalt tilbake det jeg lånte så hadde jeg fortsatt hatt rundt 300 000,- i oppsparte midler pga jobb. Sier jeg selv at jeg har brukt penger jeg har fått av lånekassen har blitt brukt på utdanning, bare tilfeldig at formue og gjeld nesten er lik sum :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er isåfall trist hvis man blir straffet. For de oppsparte midlene er ikke kun det jeg har i stipend og lån, det er midler jeg har spart på egenhånd pga jobb ved siden. Hvis jeg ikke hadde spart noe av stipend/lånet og betalt tilbake det jeg lånte så hadde jeg fortsatt hatt rundt 300 000,- i oppsparte midler pga jobb. Sier jeg selv at jeg har brukt penger jeg har fått av lånekassen har blitt brukt på utdanning, bare tilfeldig at formue og gjeld nesten er lik sum :)

Sier seg selv *

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare slik at du ikke får stipend, du får fortsatt lån som alle andre. Man "taper" ikke på å ha vært flink til å tjene og spare penger. Man sitter uansett igjen med mye mer enn magne andre. Jeg synes det er helt rimelig at stipendet er behovsprøvd. Jeg har selv jobbet over grensa noen år. Totalt sett tjente jeg mer på det uansett, selv om stipdendet ble noe redusert.

Anonymkode: 385c3...a4e

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ca. 0 i formue. Du betaler ikke formueskatt før du har positiv formue, altså formue minus all gjeld = over 700 000 kr.

Anonymkode: 54aec...927

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ca. 0 i formue. Du betaler ikke formueskatt før du har positiv formue, altså formue minus all gjeld = over 700 000 kr.

Anonymkode: 54aec...927

1,4 mill er vel grensen. Eller 1,45 kanskje. Foreslått økt til 1,48 neste år iallfall.

Anonymkode: 232b4...b7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...