Gjest Formosiss Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Jeg er kjempeallergisk mot en rekke ting man ikke engang visste fantes, og dette gjør det "noe" problematisk for meg å finne ting som shampo, såpe, kremer osv (sånn for å ta en underdrivelse). Hver gang jeg skal i butikken og kjøpe noe nytt, tilbringer jeg "timesvis" ved hyllene for å finne noe jeg tåler, uten særlig hell. Finner jeg noe uten de kjemiske greiene jeg ikke tåler, så er det garantert aloe vera i det - og det tåler jeg i alle fall ikke. Nå har det blitt slik at jeg stort sett bruker noe jeg ikke tåler til jeg begynner å merke det - så er det å pøse på med salver, eller rett og slett la være å bruke noe en tid - og så begynne på nytt. For ting som shampo og fuktighetskrem må jeg jo bruke. Sminke går stort sett greit, iom. at jeg ikke bruker mer enn maskara, eyeliner, leppestift og øyenskygge. Går det an å lage kremer og såper selv? I så fall, hvordan gjør man dette? Jeg trenger rett og slett råd om -hva- jeg kan bruke, gjerne naturlige greier/ting man har i kjøleskapet osv. Alt fra shampo, såpe til bodylotion osv. (For de som er interessert, og kanskje vet litt om innholdsdeklarasjoner, så er dette et lite utvalg av hva jeg ikke tåler: - Ethylene-diamineallergi/Ethylene-diamine tetraacetat (EDTA)/Teofyllamin; dette finnes i det meste av kremer, shampoer, medisiner, gummi, harpiks, plastikk osvosv. - Formaldehyd/formalin; neglelakk, deodorant, sjampo, plast, gummi osvosv. - Kathonal; konserveringsmiddel i kosmetikk, salver, kremer, lotion, sjampo, solkremer osv. (Produkter hvor det står "allergivennlig", "hudvennlig", "parfymefri" osv. inneholder i 99% av gangene kathoner.) - Isothiazolenoner/Methylchlorothizol/Methylisothizol. - Kolofonium; alt med klister i, og slike ting som tastatur, mobil osvosv. - Lanolin/adepslanae; har maange navn, finnes i salver, kremer, medisiner, rengjøringskremer, leppestift, pudder, solkremer, balsam/lotion, sjampo, leggeveske, hårspray o.l, badesalt osv. (Lanolinprodukter har mange navn i kremer, salver, såper med flere: lanolin, adepslanae, woolalchohol, acetylated woolalchohol, modulan, lanolin olie, amerchol, cerolan, hartolan, type HO, golden dawn, nimco og lantrol) Og alle bedøvelsesmidler, så ingenting som får muskler til å slappe av osv. Og en del andre ting, men disse finnes ikke i kosmetik)
Englepus Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Har du prøvd ting fra helsekost, Dr. Hauschka f.eks? De bruker kun naturlige ting i produktene sine, ingen parfyme og konserveringsmidler.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #3 Skrevet 21. mars 2005 Sjekk her : shineclub.com. Skal være innholdsfortelgnelse på produktene her. Disse produktene er laget av en norsk dame og skal ikke inneholde skadelige stoffer. Men sjekk innholdsfortegnelsen. Du kan utmerket godt lage kremer og sjampoer selv også. Kreves bare at man setter seg inn i det. Eller at man kan få noen med peil til å gjøre det for seg.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #4 Skrevet 21. mars 2005 Gjest igjen her: kom på jojobaolje. Denne kan du bruke både til ansiktet som en "nattkem" og kropp og som sminkefjerner. Dette er en naturlig flytende voks. Balanserer huden og gir masse fukt. Trekker fort inn og er ikke klissete. Denne burde være "safe" for deg.
LilleSol Skrevet 21. mars 2005 #5 Skrevet 21. mars 2005 Jeg er også allergisk mot mye av hudpleieprod. Ta deg en tur på helsekost, evnt apotek og snakk med de som jobber der. Be om prøver, gjerne dobbelt opp så du får testet produktene skikkelig før du kjøper !
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 Hei. jeg har hatt det samme problemet som deg. Til slutt prøvde jeg så mye rart at huden min ble knall rød med litt vabler. Hudlegene kalte det for "red skin". Jeg har brukt Shine. Produktene er helt ok. Jeg tålte de, men de ga meg ikke nok fuktighet. (fordi huden min er helt for j.. tørr). Jeg har en helt ny shine club hjemme.. du kan gjerne få den hvis du ønsker og prøve. Selv har jeg gått over til et merke som heter: Bioelements. Dyrt, men veldig bra. For første gang på flere år er faktisk ikke huden min flassete og rød. Også denne kremen reagerte huden min på i et døgn, men jeg snakket med en utrolig flink hudpleier som ba meg gi det litt tid. Det gjorde jeg og nå er huden min bra. Men som sagt, jeg har en helt ny shine krem hjemme som jeg ikke bruker noe mer. Jeg kan gjerne sende den til deg hvis du er interessert. (du kan få den.. den står jo bare der) Tonje (ikke innlogget nå)
Gjest Formosiss Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 Har du prøvd ting fra helsekost, Dr. Hauschka f.eks? De bruker kun naturlige ting i produktene sine, ingen parfyme og konserveringsmidler. Har prøvd en del helsekost-produkter, ja. Problemet der er gjerne at helsekost-butikkene er litt vel overfylte av produkter som inneholder aloe vera. Om jeg ikke så ut som sahara i huden før, så gjør jeg det i alle fall etter at jeg har brukt aloe vera :-s
Gjest Formosiss Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Jeg er også allergisk mot mye av hudpleieprod. Ta deg en tur på helsekost, evnt apotek og snakk med de som jobber der. Be om prøver, gjerne dobbelt opp så du får testet produktene skikkelig før du kjøper ! Problemet der er at jeg har vært -over alt-, og ingen ser ut til å ha noe jeg faktisk tåler. Glemte å skrive opp det, men jeg er også allergisk mot alle typer parabener, og disse finnes søern(!) meg i absolutt alt. :-s Det er parabenene, lanolinen og EDTAen som er verst.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2005 #9 Skrevet 22. mars 2005 Har du sjekket ut merkene Weleda og Dr. Hauschka fra helsekosten? De skal visstnok være så rene at du kan spise produktene? Mandelserien fra Weleda er spesielt beregnet for sensitiv hud. Enkelte Dermalogica-produkter kan muligens også passe deg (sjekk innholdsfortegnelsen).
Gjest Formosiss Skrevet 22. mars 2005 #10 Skrevet 22. mars 2005 Så litt på shineclub.com-siden, og det ser ut til at det aller meste der inneholder aloe vera (jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv må putte det inn i alt :-s). I tillegg står det heller ikke noe særlig om hvilke konserveringsmiddel o.l. de bruker, f.eks. er jo lanolin et helt naturlig produkt - det er fettet i pelsen til pelsdyr, og parabener finner man omtrent uansett hvor naturlig produktet skal være, så før jeg tør å evt. bestille noe der fra (eller ta imot en krem gratis, tusen takk forresten :-D) vil jeg gjerne vite akkurat hva som er i det. Jeg er veldig, veldig allergisk, derfor har jeg ikke lyst til å prøve noe jeg ikke er sikker på om jeg tåler dersom jeg får slippe dette. Jeg får reaksjonene øyeblikkelig - sår, eksem, store utslett, store uforklarlige flekker osv. Men er det noen her som vet noe om Tea Tree-olje? Hvorfor er ikke denne lov å bruke i kremer o.l. lenger? For -dette- tålte jeg veldig bra, og ble kjempefin i huden. Fikk kjøpt tea tree-olje i sånn liten flaske, men den er så sterk at man skal blande ut to dråper i x-antall liter vann, osv. så jeg tør rett og slett ikke å bruke den :-s
Gjest Formosiss Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 Har du sjekket ut merkene Weleda og Dr. Hauschka fra helsekosten? De skal visstnok være så rene at du kan spise produktene? Mandelserien fra Weleda er spesielt beregnet for sensitiv hud. Enkelte Dermalogica-produkter kan muligens også passe deg (sjekk innholdsfortegnelsen). Jeg testet ut Weleda-tannkremen (jeg fikk den faktisk gratis av damen i den lokale helsekostsjappa der jeg kommer fra), men den funket -ikke-. :-s Har også testet ut en krem som skulle være med Kamomille(?), men det viste seg at det også var aloe vera i den.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2005 #12 Skrevet 22. mars 2005 Hmm, Dermalogica er uten parabener og lanolin, men enkelte av kremene har aloe vera i seg.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #13 Skrevet 22. mars 2005 I bioelements sin krem som jeg bruker er det følgende ingridienser: Active Ingredients Dimethicone (lubricant, softener) Ginseng (rejuvenator, balancing) Sumac (balancing, adaptogenic) Gotu Kola (healing, adaptogenic) Dong Quai (balancing, adaptogenic) Watercress (antioxidant, adaptogenic) Sandalwood (healing, astringent) Sage (healing) Geranium (regenerating, astringent) Rosemary (rejuvenating, balancing) Lavender (antiseptic, healing) Som sagt, det funker kjempebra på meg. Tonje
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2005 #14 Skrevet 22. mars 2005 Det der så ut som veldig bra ingredienser! Det eneste unntaket er kanskje silikon (dimethicone), men den skader knapt huden, og er ofte inkludert i produkter for hypersensitiv hud for å skape en beskyttende barriere.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #15 Skrevet 22. mars 2005 Den funker som sagt kjempebra. Og jeg har brukt mye penger på alt fra helsekost til dyre kjente kremer. Tonje
Gjest Formosiss Skrevet 22. mars 2005 #16 Skrevet 22. mars 2005 Baah. Silikon funker ikke :-s Skjønner dere nå? Jeg finner -ingenting-, absolutt nada som jeg kan bruke uten at jeg reagerer på en eller annen måte. Det hele har endt med at jeg bruker ting jeg ikke tåler, til jeg får -mye- reaksjon og så tar en pause. Lei!
liv Skrevet 22. mars 2005 #17 Skrevet 22. mars 2005 Ang krem så kan du snakke med apoteket, de kan sikkert lage en til deg..
Ling Skrevet 12. mai 2005 #18 Skrevet 12. mai 2005 Du må forsøke å styrke det som gjøre at du reagerer på så utrolig mye. Det er en ubalanse, som kan reguleres. Oppsøk homeopat eller akupunktør. Lykke til! PS. Ellers kan jeg anbefale Dr. H på det varmeste, da jeg selv er en stor fan av produktene!
Gjest onyx, i.i. Skrevet 12. mai 2005 #19 Skrevet 12. mai 2005 Essentialdayspa fører bioelements. Kanskje du kan sende en mail og be om råd? List opp alt du ikke tåler, så kan de sikkert sjekke innholdsfortegnelsene og hjelpe deg å finne noe du kan bruke. Angående sminke kan jo kanskje mineralseriene som f.eks. BE og Jane Iredale være verdt et forsøk?
Gjest Catzy i.i. Skrevet 12. mai 2005 #20 Skrevet 12. mai 2005 Kanskje du kan ta kontakt med Norges Astma og Allergiforbund og sjekke med dem om de kan anbefale noe? Det må jo være flere enn deg der ute med disse problemene. http://www.naaf.no/ Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå