drikkerbrushverdag Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Inspirert av Luksusfellen... Jeg hører bare vonde ting om forbrukslån og ser hvordan folk kjører seg i grusen fordi de sløser bort forbrukslånene de tar opp, uten å betale dem ned igjen. Men det jeg ikke forstår er hvorfor vi har forbrukslån (utenom at folk skal tjene penger på det)- i hvilke tilfeller er det "akseptabelt" å ta opp forbrukslån? 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 For å kjøpe ting de ikke trenger slik at de imponere folk de ikke liker. Anonymkode: c3945...bae 13
Testosteron Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Det er aldri akseptabelt å ta opp forbrukslån etter mitt syn. Man skal bare låne til bolig og bil. Dette er varige gjenstander imotsetning til ferier, klær og andre forbruksvarer 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 Om du trenger å legge ut et større beløp som du VET du får dekning til å betale tilbake i løpet av svært kort tid, f eks. Anonymkode: 88f16...a3e 3
drikkerbrushverdag Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2018 Just now, Testosteron said: Det er aldri akseptabelt å ta opp forbrukslån etter mitt syn. Man skal bare låne til bolig og bil. Dette er varige gjenstander imotsetning til ferier, klær og andre forbruksvarer Jeg er enig med deg altså, men det må jo være en grunn til at lånene finnes, utenom å rekruttere til Luksusfellen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, Testosteron skrev: Det er aldri akseptabelt å ta opp forbrukslån etter mitt syn. Man skal bare låne til bolig og bil. Dette er varige gjenstander imotsetning til ferier, klær og andre forbruksvarer Er jævlig tåpelig å låne til bil, ellers enig. Anonymkode: ea5a8...0d2 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 Kun innafor om man bruker kredittkort på den lure måten. Ellers burde man ikke ha det. Forstår at folk tar det om det er fullstendig krise,men. Anonymkode: 3ad68...c74
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 Akkurat nå, drikkerbrushverdag skrev: Jeg er enig med deg altså, men det må jo være en grunn til at lånene finnes, utenom å rekruttere til Luksusfellen. Bankene som tilbyr dem skal tjene penger. Og med høye renter når folk ikke betaler innen den rentefrie perioden er over så tjener de masse penger. Anonymkode: c3945...bae 4
Testosteron Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er jævlig tåpelig å låne til bil, ellers enig. Anonymkode: ea5a8...0d2 Man får lån med rente på 3 %. Det er ikke stort mer enn inflasjonen.
fjærestein Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 De fins fordi noen vil tjene penger og har samvittighet til låne ut med høy rente, til bl.a. de som minst burde låne. 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #11 Skrevet 17. oktober 2018 8 minutter siden, Testosteron skrev: Man får lån med rente på 3 %. Det er ikke stort mer enn inflasjonen. Uansett tull å låne til bil. Anonymkode: ea5a8...0d2 1
skrue Skrevet 17. oktober 2018 #12 Skrevet 17. oktober 2018 14 minutter siden, drikkerbrushverdag said: Inspirert av Luksusfellen... Jeg hører bare vonde ting om forbrukslån og ser hvordan folk kjører seg i grusen fordi de sløser bort forbrukslånene de tar opp, uten å betale dem ned igjen. Men det jeg ikke forstår er hvorfor vi har forbrukslån (utenom at folk skal tjene penger på det)- i hvilke tilfeller er det "akseptabelt" å ta opp forbrukslån? Om det feks går til å sikre inntekt (lønn). Bilen streiker og man er avh av den for å jobbe. Bonden skal til å starte våronna og plogen brekker osv. 7
slask Skrevet 17. oktober 2018 #13 Skrevet 17. oktober 2018 11 minutter siden, Testosteron said: Man får lån med rente på 3 %. Det er ikke stort mer enn inflasjonen. Hvis du har sikkerhet i eiendom kanskje, eller har kausjonist som stiller med tilsvarende sikkerhet.
Testosteron Skrevet 17. oktober 2018 #14 Skrevet 17. oktober 2018 5 minutter siden, slask skrev: Hvis du har sikkerhet i eiendom kanskje, eller har kausjonist som stiller med tilsvarende sikkerhet. Hvis man har egenkapital på 35 %, så får man billån til 3 % rente. Har man ikke egenkapital, så får man lån til 4,9 % hos Santander Consumer Bank. https://payr.no/billan
drikkerbrushverdag Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter #15 Skrevet 17. oktober 2018 12 minutter siden, skrue said: Om det feks går til å sikre inntekt (lønn). Bilen streiker og man er avh av den for å jobbe. Bonden skal til å starte våronna og plogen brekker osv. Det var en fin måte å forklare det på. Og jeg ser av navnet at du er til å stole på.
Testosteron Skrevet 17. oktober 2018 #16 Skrevet 17. oktober 2018 11 minutter siden, skrue skrev: Om det feks går til å sikre inntekt (lønn). Bilen streiker og man er avh av den for å jobbe. Bonden skal til å starte våronna og plogen brekker osv. Et billån er ikke et forbrukslån, for banken får jo pant i bilen, så man kan få lån med rente på 5 % selv uten noe egenkapital. Det samme gjelder et bedriftslån. En selvstendig næringsdrivende tar ikke opp et forbrukslån for å kjøpe utstyr til næringsvirksomheten. Man får bedriftslån med rente på 7 %. https://www.dnb.no/bedrift/finansiering/kalkulator/laanekalkulator.html 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #17 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg brukte kredittkort for å kjøpe flybilletter i september, der og da hadde jeg ikke penger på brukskontoen. Jeg kunne selvfølgelig ventet, og betalt det dobbelte for å få feire jul med familien, jeg valgte bruke kreditt for å kunne slå til mens det var bra tilbud. De siste 12 årene har jeg alltid måtte betale det dobbelte av hva jeg betalte nå for juleferien. Da jeg flyttet sist, til min første egne leilighet, valgte jeg bruke kredittkort for å kjøpe meg ny seng (hadde leid møblert en stund). Fikk meg ny jobb etter studietiden, kunne velge mellom å flytte å betale nesten 3ganger så høy husleie, eller ta opp lån for å kjøpe bruktbil til 30k. Noen ganger kan det være smart bruke lån/kreditt, det er egentlig ikke noe problem i det hele tatt. Problemet er først når man ikke betaler regninger, eller tar opp ny gjeld for å betale eksisterende gjeld. Jeg bruker egentlig ofte kreditt, men så lever jeg nøkternt i en periode for å betale ned. Anonymkode: 407ba...943 4
skrue Skrevet 17. oktober 2018 #18 Skrevet 17. oktober 2018 2 minutter siden, Testosteron said: Et billån er ikke et forbrukslån, for banken får jo pant i bilen, så man kan få lån med rente på 5 % selv uten noe egenkapital. Det samme gjelder et bedriftslån. En selvstendig næringsdrivende tar ikke opp et forbrukslån for å kjøpe utstyr til næringsvirksomheten. Man får bedriftslån med rente på 7 %. https://www.dnb.no/bedrift/finansiering/kalkulator/laanekalkulator.html Det var bare et eksempel for å gjøre det lett å forstå. Tror du skjønner hva jeg mener det er greit å bruke et forbrukslån til og ikke.
Eliza Doalot Skrevet 17. oktober 2018 #19 Skrevet 17. oktober 2018 Vi har forbrukslån fordi folk er villige til å betale det det koster for å kunne anskaffe seg det de ønsker nå, fremfor å spare til det. Prinsipielt ser jeg ikke noe i veien for det, så lenge de som tar opp forbrukslånet både er informert om kostnaden, og villig og i stand til å betale den. Det er i prinsippet ikke noe annerledes enn de som betalte 12.000kr for en iPhone x når den ble lansert, fremfor å betale 10.000kr for den nå. Personlig foretrekker jeg å spare, men har man netalingsvillighet og -evne, så ser jeg ikke problemet. I noen få tilfeller er det også økonomisk fornuftig å ta opp dyre lån. Tannbehandling er et sånt eksempel. Det er billigere å ta opp lån med høy rente for å betale en rotfylling, enn å spare så lenge at man må ha krone i steden. Tilsvarende er det bedre å ta opp lån for å fikse en ødelagt bil, enn å miste jobben fordi man ikke har bilen man trenger for å skjøtte den. Poenget er alternativkosten. Er den høyere, er forbrukslån et fornuftig valg, under forutsetning av at man er i stand til å tilbakebetale det. 8
Testosteron Skrevet 17. oktober 2018 #20 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, Eliza Doalot skrev: I noen få tilfeller er det også økonomisk fornuftig å ta opp dyre lån. Tannbehandling er et sånt eksempel. Det er billigere å ta opp lån med høy rente for å betale en rotfylling, enn å spare så lenge at man må ha krone i steden. Tilsvarende er det bedre å ta opp lån for å fikse en ødelagt bil, enn å miste jobben fordi man ikke har bilen man trenger for å skjøtte den. Det er enda smartere å spare penger hver måned slik at man har en buffer å ta av når slike uforutsette, men nødvendige kostnader kommer. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå