Gå til innhold

Har ikke tatt ut ferie, men blitt trukket for det. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har vært fast ansatt, men i liten stillingsprosent, i tre år. Alle tre årene har jeg i juni blitt trukket i lønn for ''ordinær ferie'' som på min arbeidsplass er 5 uker. Jeg har aldri tatt ut 5 uker ferie, har bare tatt ut en uke eller to. Min leder har hele veien sagt at han overfører resten til neste år osv. Sånn har det gått, og jeg har ikke tenkt mer over det. Nå har det kommet meg for øret at vi bare har lov å overføre 12 dager til året etter. Hva skjer da med resten av ferien min, som jeg er blitt trukket i lønn for? Er disse pengene og feriedagene bare borte?? 

Anonymkode: 15f76...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Har du en liten stilling så kan du nekte P ta ut mer ferie enn hva feriepengene dekker av lønnsbortfallet. Dette må du informere om før ferietrekket gjøres. 

2. Du har i utgangspunktet krav på like lang ferie som alle andre. 

3. Ja, i følge ferieloven kan man kun overføre 12 dager til påfølgende år i følge ferieloven, men dette kan fravikes ved avtale. Så dersom arbeidsgiver åpner for å overføre mer enn 12 dager så kan dere ved enighet gjøre dette. 

Tar du bare ut ferie for det du har opptjent feriepenger for så kan de ikke trekke deg for 25 dager. Da må de i såfall betale tilbake det de har trykket deg. 

Anonymkode: 59b3d...6eb

Gjest Papirblomst
Skrevet

Nei, ferie som ikke er avviklet blir automatisk overført. De 12 dagene (som er virkedager, inkl. lørdag) er de dagene man kan avtale å overføre.

Feriedager som ikke er blitt avviklet vil bli overført, da det ikke er lov for arbeidsgiver å "kjøpe" de av deg, altså gi tilbake den lønnen de har trukket for feriedagene.

Det er arbeidsgivers plikt å påse at du avvikler 5 uker i løpet av kalenderåret, og du har også plikt til å avvikle dem. Høres ikke ut som det er så gode rutiner hos dere på dette? 

Hvis dette har pågått over flere år burde du be om å få tatt ut dagene nå før jul, i det minste en del av det, og så lage en plan for neste år som du avvikler resten så du kommer ajour. 

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Noen steder teller man vakter og timer istedenfor uker og dager. Med en liten stilling, med vaktene tett sammen, skal man kunne ta all ferien i disse få ukene og de siste 2  3 ukene blir ferie i friukene.

Skrevet
2 minutter siden, Badeanden skrev:

Ikke nødvendigvis. Noen steder teller man vakter og timer istedenfor uker og dager. Med en liten stilling, med vaktene tett sammen, skal man kunne ta all ferien i disse få ukene og de siste 2  3 ukene blir ferie i friukene.

Ja, det vet jeg. Jeg snakker om antall dager jeg har hatt ferie - ikke antall vakter jeg har hatt fri. Vet at jeg har hatt ferie på fridager, det er jo vanlig når man jobber turnus. Men jeg har ikke tatt de ut! I personalhåndboken vår står det at jeg har 30 dager ferie, altså 5 uker. I 2016 tok jeg ut 17 dager, i 2017 tok jeg ut 7 dager og i år har jeg tatt ut 28 dager. Nå har jeg fått beskjed om at jeg har én feriedag igjen i år - når sannheten er at jeg har 13 dager fra 2016, 23 dager fra i fjor og 2 dager fra i år, igjen. Jeg skjønner ingenting. 

4 minutter siden, Papirblomst skrev:

Nei, ferie som ikke er avviklet blir automatisk overført. De 12 dagene (som er virkedager, inkl. lørdag) er de dagene man kan avtale å overføre.

Feriedager som ikke er blitt avviklet vil bli overført, da det ikke er lov for arbeidsgiver å "kjøpe" de av deg, altså gi tilbake den lønnen de har trukket for feriedagene.

Det er arbeidsgivers plikt å påse at du avvikler 5 uker i løpet av kalenderåret, og du har også plikt til å avvikle dem. Høres ikke ut som det er så gode rutiner hos dere på dette? 

Hvis dette har pågått over flere år burde du be om å få tatt ut dagene nå før jul, i det minste en del av det, og så lage en plan for neste år som du avvikler resten så du kommer ajour. 

Jada, men jeg har jo mye mer enn 12 dager som burde vært overført.. 
Så de har ikke lov å betale meg tilbake? Ikke gode rutiner på dette, nei. Jeg får ikke ta ut mer i år, for jeg har fått beskjed om at jeg ikke har flere. Noe som høres forferdelig rart ut

Skrevet

Ja, dessverre mister man alt utover 12 dager som ikke kan overføres i praksis. Arbeidsgivere bryr seg fint lite om det i praksis, og hadde det vært opp til norske arbeidsgivere så hadde de bestemt at man ikke skulle ha hatt ferie det hele tatt og bodd på jobben slik at man kan leve for å jobbe. Heldigvis har vi ferielovgivning i landet, men den er under stadige angrep, f. eks. av useriøse arbeidsgivere som forsøker å skrenke inn ferien ved å bare la en ta tre uker og så "overføre resten til neste år slik at man kan ta resten når det passer". Men det passer aldri, for det er alltid noe nytt som skal gjøres, og den rolige perioden kommer aldri. Dermed forsvinner ferien. 

Anonymkode: ff235...603

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, dessverre mister man alt utover 12 dager som ikke kan overføres i praksis. Arbeidsgivere bryr seg fint lite om det i praksis, og hadde det vært opp til norske arbeidsgivere så hadde de bestemt at man ikke skulle ha hatt ferie det hele tatt og bodd på jobben slik at man kan leve for å jobbe. Heldigvis har vi ferielovgivning i landet, men den er under stadige angrep, f. eks. av useriøse arbeidsgivere som forsøker å skrenke inn ferien ved å bare la en ta tre uker og så "overføre resten til neste år slik at man kan ta resten når det passer". Men det passer aldri, for det er alltid noe nytt som skal gjøres, og den rolige perioden kommer aldri. Dermed forsvinner ferien. 

Anonymkode: ff235...603

Men jeg har jo betalt for denne ferien, ved å bli trukket for alle 5 ukene i lønn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...