Caramba Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Hva synes dere om at Oslos hovedgate begyner å bli tilholdsted for prostituerete? Jeg så det selv senest på en bytur i går, og synes det er helt utrolig at ikke politikerne og politiet gjør noe med dette. Hvis hele Oslo sentrum på sikt skal oversvømmes av synlig prostitusjon, så synes jeg ikke at dette blir en særlig hyggelig by å bo i lenger. Særlig reagerer jeg på slutten av denne artikkelen, hvor polititet utaler at det er lite de kan gjøre med dette. Det sender virkelig signal til de som driver med organisert menneskehandel og hallikvirksomhet at det bare er fritt frem å komme til Norge, her kan man drive virksomheten sin i fred. Er det noen her som har noen meninger om hvordan man kan begrense trafficking og prostitusjon før det tar helt av? Det virker hvertfal ikke som politikerne våre har noen konkrete forslag. Selv heller jeg veldig mot å forby kjøp av sex, selv om Liv Jessen og PRO- senteret er veldig imot dette. Jeg tror det kan gi politiet et virkemiddel i kampen mot åpenlys prostitusjon, pluss at det minsker tilgjengeligheten på prostituerte for folk flest betraktelig. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle363650.ece
nyibyen Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Det samme gjelder for så vidt tiggerproblemet. Heldigvis opplever jeg det ikke så tett på da jeg ikke bor i Oslo, men den dagsrevyenreportasjen om at tiggerne tar "ferieturer" til Norge fordi de tjener så mye her og tigging ikke er ulovlig her, og at politiet i Norge er så mye snillere enn i de andre Eurpoeiske landene, var også urovekkende. Jeg tror politiet gjør både seg selv og dem (det være seg prostituerte eller tiggere som vil komme ut av uføret) en bjørnetjeneste ved å ha så slapp linje!
Gjest mamma1 ikke innlogget Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Jeg synes det er helt griet at de kommer opp Karl Johan, både prostituerte og narkomane. Dette legger et ress på politikerne-de må handle! Og løsningen er ikke å flytte dem til Bjørvika...
Superlammet Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 Joda, blir en litt lettvint løsning som minner mye om et ungkarsreir. La rotet flyte til det blir så ille at man må gjøre noe før man får noen på nakken.
Caramba Skrevet 22. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2005 Joda' date=' blir en litt lettvint løsning som minner mye om et ungkarsreir. La rotet flyte til det blir så ille at man må gjøre noe før man får noen på nakken. [/quote'] Det vel det som kommer til å skje, tenker jeg! Når de narkomane ble litt for tydelige på Plata så flytter man dem 50 meter opp i gata. Etter det skjedde det ikke en dritt for å gjøre noe med selve problemet. Kan tenke meg at når prostitusjon begyner å bli altfor tydelig i by-bildet, og folk virkelig reagerer, DA finner politikerne på en eller annen nødløsning. Pr i dag så har man dårlige virkemidler mot gateprostitusjon. Det er kun hallikparagrafen, men denne blir sjelden brukt. Det er vanskelig å få dømt bakmennene når de utenlandske jentene er for redde til å snakke med politiet.
Superlammet Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 Politikerne gjør vel det de er best til å gjøre. Forflytte problemet, og/eller feie det under matta så ingen "vet" at det finnes.
Gjest kenneth Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 Hva synes dere om at Oslos hovedgate begyner å bli tilholdsted for prostituerete? Jeg så det selv senest på en bytur i går, og synes det er helt utrolig at ikke politikerne og politiet gjør noe med dette. Hvis hele Oslo sentrum på sikt skal oversvømmes av synlig prostitusjon, så synes jeg ikke at dette blir en særlig hyggelig by å bo i lenger. (...) Jeg reagerte litt på ordvalget synlig prostitusjon. Er det det humane aspektet ved prostitusjon som plager deg mest, eller det faktum at du selv må bivåne det hele som er ille? Det er fort gjort å tolke deg dithen at prostitusjon kun er et problem hvis den er synlig. Håper da inderlig at jeg bare mistolker deg her...
Superlammet Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Det man ikke vet, har man ikke vondt av er en veldig fin beskrivelse av situasjonen.
Caramba Skrevet 22. mars 2005 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2005 Jeg reagerte litt på ordvalget synlig prostitusjon. Er det det humane aspektet ved prostitusjon som plager deg mest, eller det faktum at du selv må bivåne det hele som er ille? Det er fort gjort å tolke deg dithen at prostitusjon kun er et problem hvis den er synlig. Håper da inderlig at jeg bare mistolker deg her... Nei, det var ikke helt det jeg mente. Jeg mener at synlig prostitusjon er et tegn på hvor stort problemet er, når en slik virksomhet kan drives midt på lyse dagen, midt i Oslo uten at politiet griper inn. Hva skal da til for at de griper inn ovenfor det som drives i det skjulte? Jeg synes også at synliggjøring betyr normalisering, og jeg synes det er ille når hvem som helst ser hvor enkelt det er å kjøpe sex i dag. Dessuten er det også ille at Oslo som by skal preges av narkomane og prostituerte i gatebildet. Den eneste løsningen politiet har er å skippe dem rundt fra gate til gate. Feks ryddingen av plata og stengingen av Skippergata. Det LØSER jo ikke problemene, det bare flytter dem rundt.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #10 Skrevet 22. mars 2005 Politiet aksjonerer ikke før det er tre (helge)prostituerte russerjenter på en campingplass i finnmark. DA blir det rabalder ja.
Gjest GreenSky Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 Jeg reagerte litt på ordvalget synlig prostitusjon. Er det det humane aspektet ved prostitusjon som plager deg mest, eller det faktum at du selv må bivåne det hele som er ille? Det er fort gjort å tolke deg dithen at prostitusjon kun er et problem hvis den er synlig. Håper da inderlig at jeg bare mistolker deg her...
Gjest lurven Skrevet 24. mars 2005 #12 Skrevet 24. mars 2005 har blitt så vant til å se det nå, at jeg tenker ikke noe særlig over det lengre
Dagoberta Skrevet 24. mars 2005 #13 Skrevet 24. mars 2005 Det er vel ikke mulig å bli helt kvitt gateprostitusjonen. Jeg synes politiet burde sette kreftene inn på å ta bakmennene - noe de heldigvis har begynt med. Det at de har havnet på Karl Johan er vel et resultat av at de har blitt jaget fra andre plasser - politikerne burde kanskje bestemme seg for hvor vi vil ha de prostituerte, for vi blir ikke kvitt dem bare med å jage dem.. Og i og for seg ser jeg heller ikke noe galt i å prostituere seg, så lenge man selv takler det. Men det see ut til, ihvertfall i avisene, at det blir stadig mer hallikvirksomhet og annen kriminalitet i forbindelse med disse mijøene, og det er et stort problem som politiet ikke ser ut til å kunne håndtere. Og det er sikkert en hard jobb, så man burde jo få velge den selv, og ikke minst selv få beholde pengene man tjener
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2005 #14 Skrevet 24. mars 2005 Salg av seksuelle tjenester er ikke straffbart i Norge. Heller ikke kjøp, med mindre den prostituerte er under 18 år. Sverige går vel litt lenger da de forbyr kjøp som sådann, men ikke salg. Prostitusjon av barn derimot er forbudt ved internasjonal lov. Spørsmål om kriminalisering av kjøp og salg av seksuelle tjenester er vanskelige, fordi det her som ellers krever at man ser nøye på alle aspekter, og tegner et bilde av alternativet. I følge Amnesty International så vil heller ikke FNs kvinnekonvensjon påby noen kriminalisering av horekunder. Begrunnelsen er en skepsis til dette fordi dette igjen kan medføre ytterligere marginalisering, som igjen gir økt fare for overgrep for den prostituerte. I følge Amnesty International er en de prostituerte kvinners største problem, samfunnets diskriminering, og da spesielt i møte med rettsapparatet. Et godt løsningsorientert utganspunkt ville vel være å møte de prostituerte med respekt, da menneskerettighetene gjelder for de, såvell som oss andre. Som AI påpeker så vil først anledningen til å foreta andre livsvalg være tilstede når prostitusjon ikke lenger fremstår som den eneste muligheten til overlevelse. Noe man kan sikre ved økonomiske og sosiale rettigheter. Jeg tror man må starte her. Det å 'ikke synes noe om' prostitusjon på, være seg Karl Johan er neppe noen løsning uansett. Kansje heller bare godt, da det belyser disse kvinners situasjon, som igjen kan være med på å skape debatter som her - som videre igjen kan lede vei mot en fremtidig løsning.
Gjest Melk Skrevet 25. mars 2005 #15 Skrevet 25. mars 2005 Jeg mener at synlig prostitusjon er et tegn på hvor stort problemet er, når en slik virksomhet kan drives midt på lyse dagen, midt i Oslo uten at politiet griper inn. Hva skal da til for at de griper inn ovenfor det som drives i det skjulte? Hvorfor skal politiet gripe inn mot LOVLIG virksomhet?
aoelia Skrevet 28. mars 2005 #16 Skrevet 28. mars 2005 men kan man egentlig si at det er galt prostituerte oppholder seg på slike synlige plasser, hvor, hvis de blir antastet, fatkisk har en mulighet til å få hjelp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå