Gå til innhold

Kan en kvinne på 34 bli utredet for barnløshet, utenom det private?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 😊 typen min reversere sin sterilisering for 2 mnd siden ca, og jeg tokk ut spiralen for ca 3. Vet jo at det er ikke sikkert vi er fruktbare, han fikk barn i 2011, og jeg i 2009. Vet også at alder spiller inn, vi er i mitten av 30 årene, men tilbake til spørsmålet her.

Om det viser seg og ikke gå, og vi må inseminere hans sperm, om det lar seg gjøre, kan jeg eller bør jeg i forkant sjekke om alt er bra med meg? Spurte når jeg tokk ut spiralen, da påpekte legen at jeg hadde barn fra før, men tenker på at dette er snart 10 år siden, og at jeg er eldre nå. Vil jeg itilfelle få dekket dette? Uten og ta det privat? Og hvor lenge må man ha prøvd først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett må man ha prøvd i minst 1 år for å få en slik utredning av det offentlige. 2-3 måneder er i alle fall alt for lite. Men det er jo morsomt å øve på å lage barn også :).

Anonymkode: e2cd0...3fc

Skrevet

Dere er i midten av tredveårene. Jeg ville kontaktet gynekolog og fått utredning. Han bør levere spermprøve og du burde se om du har en del folikler i eggstokkene dine :)

Så tar dere det derfra. 

Anonymkode: 6523e...6fb

Skrevet

Når du er 35 får du det etter 6 mnd prøving i det offentlige. Før det er det 1 år.

Anonymkode: 566e4...806

Skrevet

Vet at vi ikke har prøvd så lenge, men sjansen for og bli gravid er veldig begrenset siden han reversere steriliseringen, etter og vert steril i nesten 7 år... Men hvis spermprøven han skal ta neste mnd, viser at foreksempel sedsellene ikke vil ut av pungen, er det kanskje unødvendig og og la seg innseminere, om det viser seg at jeg ikke er fruktbar, selv om jeg har barn fra før, men kroppen forandrer seg på 10 år, desuten er jeg litt overvektig. Vet ikke om det er noen regler der også? Og om det er noen regler siden mannen har reversert sterilisering? Statistisk sett tror jeg det er 30 prosent sjanse for at han har levende sperm. Men om di vil ut av punge er jo en annensak... 

Skrevet
10 timer siden, kokkosmamma skrev:

Vet at vi ikke har prøvd så lenge, men sjansen for og bli gravid er veldig begrenset siden han reversere steriliseringen, etter og vert steril i nesten 7 år... Men hvis spermprøven han skal ta neste mnd, viser at foreksempel sedsellene ikke vil ut av pungen, er det kanskje unødvendig og og la seg innseminere, om det viser seg at jeg ikke er fruktbar, selv om jeg har barn fra før, men kroppen forandrer seg på 10 år, desuten er jeg litt overvektig. Vet ikke om det er noen regler der også? Og om det er noen regler siden mannen har reversert sterilisering? Statistisk sett tror jeg det er 30 prosent sjanse for at han har levende sperm. Men om di vil ut av punge er jo en annensak... 

Det skader ikke å spør :) men tror ikke man har noen ekstra rettigheter når mannen selv har valgt sterilisering.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skader ikke å spør :) men tror ikke man har noen ekstra rettigheter når mannen selv har valgt sterilisering.

Mente ikke ekstra rettigheter, men at min rett fra det offentlige faller fra, for og utredes for barnløshet, sidenmannen har reversert sterilisering en? 😊

Skrevet
13 minutter siden, kokkosmamma skrev:

Mente ikke ekstra rettigheter, men at min rett fra det offentlige faller fra, for og utredes for barnløshet, sidenmannen har reversert sterilisering en? 😊

Tror ikke det, men usikker på om dere hadde fått IVF gjennom det offentlige.

Skrevet
29 minutter siden, kokkosmamma said:

Jeg tror ikke det jeg heller, at det faller fra. Uansett, utredning privat er ikke sååå dyrt, det er jo i hovedsak bare en ultralyd og noen blodprøver som skal til (mer hvis man må utredes videre, men det gjør man ikke uten grunn til å mistenke at det er andre problemer). 

Skrevet

Ok, så det kan jeg altså enkelt sjekke på foreksempel volva? Hva sjekker dem da? 

Skrevet
46 minutter siden, kokkosmamma skrev:

Ok, så det kan jeg altså enkelt sjekke på foreksempel volva? Hva sjekker dem da? 

Først og fremst sædkvalitet hos mannen din, han må levere fersk prøve.

Om den virker dårlig må han nok levere noen omganger til - med en viss tid i mellom. 

Du får en innvendig UL, samt blir tatt blodprøver av. Om du har noen indikasjoner på noe tar de det derfra - jeg har selv operert bort en polypp (forsinket ting med ca 5 mnd) - og så har jeg operert bort en blødende cyste, som igjen avdekket endometriose. 

Vi begynte utredning i mai ifjor, og igår fikk jeg brev fra sykehuset med diagnosen - som jeg jo går utfra er årsak til at vi ikke har lykkes. 

Hvordan reglementet er for offentlig IVF vet jeg ikke, ei heller prisene hos private når han har valgt sterilisering tidligere. 

Anonymkode: 1f66f...296

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst sædkvalitet hos mannen din, han må levere fersk prøve.

Om den virker dårlig må han nok levere noen omganger til - med en viss tid i mellom. 

Du får en innvendig UL, samt blir tatt blodprøver av. Om du har noen indikasjoner på noe tar de det derfra - jeg har selv operert bort en polypp (forsinket ting med ca 5 mnd) - og så har jeg operert bort en blødende cyste, som igjen avdekket endometriose. 

Vi begynte utredning i mai ifjor, og igår fikk jeg brev fra sykehuset med diagnosen - som jeg jo går utfra er årsak til at vi ikke har lykkes. 

Hvordan reglementet er for offentlig IVF vet jeg ikke, ei heller prisene hos private når han har valgt sterilisering tidligere. 

Anonymkode: 1f66f...296

Ok, takk for svar 😊 så en må levere sed prøve først altså?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...