AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Del Skrevet 17. oktober 2018 Har en genser fra Ganni (ikke gannigenseren), som det er 60% ull, 20% yak og 20% polamid. Er det trygt å vaske denne på ullprogram? Det står på lappen at den burde håndvaskes, meeeen går det fint på ullprogram? Anonymkode: d88c6...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Del Skrevet 17. oktober 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en genser fra Ganni (ikke gannigenseren), som det er 60% ull, 20% yak og 20% polamid. Er det trygt å vaske denne på ullprogram? Det står på lappen at den burde håndvaskes, meeeen går det fint på ullprogram? Anonymkode: d88c6...6e8 Det er mer skånsomt å vaske på ullprogram i maskin, men med lav sentrifugehastighet, enn å vaske for hånd. Har du håndvaskprogram eller ullvugge på maskinen så bruker du det, hvis ikke så bruker du vanlig ullvaskprogram. Anonymkode: a444d...2e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #3 Del Skrevet 17. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer skånsomt å vaske på ullprogram i maskin, men med lav sentrifugehastighet, enn å vaske for hånd. Har du håndvaskprogram eller ullvugge på maskinen så bruker du det, hvis ikke så bruker du vanlig ullvaskprogram. Anonymkode: a444d...2e5 Takk! Da tar jeg sjansen på det er jo redd forbi ødelegger plagget 😅 Anonymkode: d88c6...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Del Skrevet 17. oktober 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en genser fra Ganni (ikke gannigenseren), som det er 60% ull, 20% yak og 20% polamid. Er det trygt å vaske denne på ullprogram? Det står på lappen at den burde håndvaskes, meeeen går det fint på ullprogram? Anonymkode: d88c6...6e8 Å maskinvaske en håndvaskmerket genser er å ta en meget stor sjangse. Ullvugge er beregnet på ull, men ikke all ull er bearbeidet for maskinvask, derav merkingen. Om verdens undergang ikke blir reaultatet dersom genseren blir ødelagt, så kan du prøve. Noen ganger kan en maskinvask eller flere gå bra, før plagget kommer ut av maskinen enten i oppløsning eller i en annen utgave enn den gikk inn i vaskemaskina. Anonymkode: da4b4...b85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 17. oktober 2018 #5 Del Skrevet 17. oktober 2018 Hvorfor ikke bare ta den for håndvask? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 17. oktober 2018 #6 Del Skrevet 17. oktober 2018 Har aldri opplevd å ødelegge et håndvaske- plagg ved å vaske det på skånsomt/ullvask. Men jeg skrur av all sentrifuge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 17. oktober 2018 #7 Del Skrevet 17. oktober 2018 8 minutter siden, loveli skrev: Har aldri opplevd å ødelegge et håndvaske- plagg ved å vaske det på skånsomt/ullvask. Men jeg skrur av all sentrifuge. Samme her, eller jeg bruker rundt 400 og 30 -gradersprogram med Milo vaskemiddel og skyllemiddel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 17. oktober 2018 #8 Del Skrevet 17. oktober 2018 Akkurat nå, Jolene skrev: Samme her, eller jeg bruker rundt 400 og 30 -gradersprogram med Milo vaskemiddel og skyllemiddel. På de plaggene jeg ikke er så redd for kjører jeg 400 sentrifuge jeg også. Men da bruker jeg stor vaskepose slik at plagget ikke blir dratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #9 Del Skrevet 17. oktober 2018 10 minutter siden, loveli skrev: Har aldri opplevd å ødelegge et håndvaske- plagg ved å vaske det på skånsomt/ullvask. Men jeg skrur av all sentrifuge. Hvor mange gensere av dette slaget har su prøvd å vaske i maskin der lappen sier håndvask? Akkurat nå, loveli skrev: På de plaggene jeg ikke er så redd for kjører jeg 400 sentrifuge jeg også. Men da bruker jeg stor vaskepose slik at plagget ikke blir dratt. Ull krypmer ikke av sentrifugering. Bearbeiding av ull i maskinen er det som får plagg til å tove/krympe/bli deformert. Selv kaninangora garn tåler sentrifugering på 1600/1800 omdreininger. Men den tåler ikke maskinvask/ullvugg eller for uforsiktig håndvask. Sentrifugering på høy hastighet er snarere mer gunstig for ull enn lav sentrifugerings hastighet. Anonymkode: da4b4...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 17. oktober 2018 #10 Del Skrevet 17. oktober 2018 3 minutter siden, loveli skrev: På de plaggene jeg ikke er så redd for kjører jeg 400 sentrifuge jeg også. Men da bruker jeg stor vaskepose slik at plagget ikke blir dratt. Vaskepose brukes alltid, for det er viktig å huske på. Derimot har jeg aldri opplevd problemer med å ha noen ullplagg i maskin, verken nye eller gamle plagg. Det å tørke dem flatt derimot, er ekstremt viktig for å holde fasongen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 17. oktober 2018 #11 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange gensere av dette slaget har su prøvd å vaske i maskin der lappen sier håndvask? Ull krypmer ikke av sentrifugering. Bearbeiding av ull i maskinen er det som får plagg til å tove/krympe/bli deformert. Selv kaninangora garn tåler sentrifugering på 1600/1800 omdreininger. Men den tåler ikke maskinvask/ullvugg eller for uforsiktig håndvask. Sentrifugering på høy hastighet er snarere mer gunstig for ull enn lav sentrifugerings hastighet. Anonymkode: da4b4...b85 Jeg vet det ikke krymper ved sentrifugering, jeg skrev at jeg ikke bruker sentrifugering for å unngå at plagget blir dratt, det betyr lengre, det mister fasongen. Jeg har vasket "alt". Angoragensere, ull, alpakka, bunadsskjorte, bher, silkekjoler... Alt :p. Ingenting har blitt ødelagt eller misfasonget. Vanlig 100% ull jeg ikke bryr meg om kjører jeg på ullprogrammet med opptil 1000 omdreininger. Har aldri opplevd at det har skjedd noe med ulla. Men jeg tør bare ikke på dyre gensere. 😛 Endret 17. oktober 2018 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #12 Del Skrevet 17. oktober 2018 Håper Ts forteller oss hvordan det gikk. Anonymkode: 74651...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #13 Del Skrevet 18. oktober 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper Ts forteller oss hvordan det gikk. Anonymkode: 74651...7e7 Det kan jeg godt gjøre, men har ikke turt enda 😅 Anonymkode: d88c6...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 18. oktober 2018 #14 Del Skrevet 18. oktober 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg godt gjøre, men har ikke turt enda 😅 Anonymkode: d88c6...6e8 Skyndt deg å ta før - bilde ... Just in case 😀 Endret 18. oktober 2018 av Lill3My Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IommI Skrevet 18. oktober 2018 #15 Del Skrevet 18. oktober 2018 Har du vurdert renseri? Det er en genser, den er lagd for å brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #16 Del Skrevet 18. oktober 2018 Vasker alle mine kvalitetsgensere/cardigans for hånd. Milo og passe varmt vann. Har badekar, så jeg pleier å kaste dem oppi der en stund Anonymkode: 28d1f...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #17 Del Skrevet 18. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Vasker alle mine kvalitetsgensere/cardigans for hånd. Milo og passe varmt vann. Har badekar, så jeg pleier å kaste dem oppi der en stund Anonymkode: 28d1f...2df ..legge til: tørker dem med to-tre håndkler. Presser ut vann et par runder i håndkle, så legger jeg dem over et tørkestativ til tørk. Helst ikke henge, da ullet kan strekkes. Anonymkode: 28d1f...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå