Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Fant akkuratt ut at jeg har brukt 4 egenmeldinger siste 12 mnd uten at jeg var klar over det :( Lønnskontoret hadde gjort en feil og ført den ene som ferie, og da trodde jeg at jeg hadde brukt 2 siste 12 mnd og ikke 3 stk.

Hva skjer nå egnetlig? Kan jeg bli oppsagt uten videre pga dette? :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest happyending
Skrevet

Nei, men du må til legen og få legeerklæring med en gang du blir syk og må være borte..

Hvis du jobber en plass hvor det er vaktlisteordning feks, og det er veldig ustabilt hvor mye du jobber, så vil du nok sannsynligvis bli nedprioritert også.. Det vil du nok bli generelt også, de fleste firmaer vet å sette pris på dem som er lite vekke...

Gjest gjest1
Skrevet

Du har mest sannsynlig også fått en karantene på å ha egenmelding. Dvs. at du ikke kan ha egenmelding igjen på 6-12 mnd (litt avhengig av reglene i din jobb).

Alt sykefravær må nå dokumenteres med sykemelding fra lege.

Skrevet

jeg ville snakket med jobben jeg, siden lønningskontoret har ført feil også (selv om du skal holde orden på slikt selv også!), og høre hva dere skal gjøre.

neste gang du blir syk må du ihvertfall få sykemelding, det er jo sikkert, og du har vel fire egenmeldinger? så du har vel ikke gjort noe galt ved å bruke opp de?

vi har ihvertfall fire egenmeldinger pr tolv mnd. å bruke de blir man ikke straffet for. hvorfor skulle man det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Oppsigelse er det jo ikke snakk om, men muligens en advarsel. Teller nok til din fordel at lønningskontoret også hadde gjort feil, men du skal jo likevel holde orden selv også.

Men som det er nevnt over her, er det jo ikke gunstig med for mange egenmeldinger, du kan bli sett på som en snylter (selv om det ikke nødvendigvis stemmer), og kan muligens bli nedprioritert ved oppsett av vaktlister for ekstravakter o.l., dersom det er aktuelt der du jobber. Man vil jo være sikker på at den man setter opp faktisk kommer, eller i alle fall er reellt syk, og da er jo sykemelding bedre enn egenmelding. Dessuten så bør man jo komme seg på jobb om man har mulighet, og ikke gjøre retrett ved den minste lille antydning til hodepine, hoste eller hva det skulle være.

Gjest happyending
Skrevet

Er man syk, så er man syk, det er ingen som kan gi advarsel for at du bruker egenmeldinger... Men det teller absolutt ikke positivt..

Skrevet

Jeg fikk skriftlig advarsel på min arbeidsplass da jeg brukte flere egenmeldinger enn jeg kunne........

Gjest happyending
Skrevet

men det er jo noe annet enn å bruke akkurat så mange man har lov til å bruke.. =)

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det 4 egenmeldinger man har lov til å bruke altså?

Jeg trodde det var 3.

I personalhåndboken står det at dersom man har hatt 4 eller flere egenmeldinger, så må man fremlegge sykemelding første fraværsdag. Da betyr det kanskje at man kan ha 4 stk da?

Uansett blir jeg syk igjen skal jeg gå til lege!

Takk for svar alle sammen!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

...For når du bruker fler egenmeldinger enn du har lov til, da har du ugyldig fravær, eller det man kalte skulk på skolen :)

Skrevet

Du har nok lov til å bruke 4 egenmeldinger om du har 3 dager pr egenmelding. På jobben min har vi opp til 24 enkeltdager, og kan bruke 8 dager i strekk.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Varierer tydeligvis fra arbeidsplass til arbeidsplass. Hos oss har du 12 enkeltdager, maks tre i strekk. Og hvis det er mindre enn 16 dager siden sist egenmelding/sykemelding må du ha sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...