AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Hva menes det egentlig når dette står i jobbannonsen? Har de da egentlig en person de kjenner og vil ansette, men er nødt til å lyse ut stillingen først? Anonymkode: 2b34b...94c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva menes det egentlig når dette står i jobbannonsen? Har de da egentlig en person de kjenner og vil ansette, men er nødt til å lyse ut stillingen først? Anonymkode: 2b34b...94c Betyr at du skal passe inn både i miljøet og i jobben. Du skal være egnet til å jobbe og å gjøre en god jobb. Om de har en person i kikkerten, blir spekulasjoner. Anonymkode: 97d45...bdb 6
Gjest Kritt Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Nei, det betyr at personlige egenskaper og erfaring betyr vel så mye som formelle kvalifikasjoner. Har du erfaring fra lignende arbeid er nok det et stort pluss.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, Kritt skrev: Nei, det betyr at personlige egenskaper og erfaring betyr vel så mye som formelle kvalifikasjoner. Har du erfaring fra lignende arbeid er nok det et stort pluss. Ok! Men egenskaper og erfaring er jo alltid viktig. Så da blir det på en måte smør på flesk? Dette er en jobb som krever et yrke med beskyttet tittel. Jeg er er nyutdannet og har noe erfaring fra feltet i praksisarbeid, så da burde det være håp for meg som nyutdannet. Anonymkode: 2b34b...94c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 Sykepleier? Anonymkode: e653c...b44
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 Er det i kommunen så er det ofte da at en uten utdanning er tiltenkt arbeidet, men kommer det noen med utdanning går de får. Anonymkode: de188...7ad
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 At du er skikket til jobben du skal gjøre rett og slett. Man ansetter ikke en pedofil i barneskolen f.eks. Setter det litt på spissen, men du skjønner. Jeg jobber i helse og jeg ser mye rart. Det er greit at noen er ufaglært og helt blank og må læres opp fra bunnen av(i det minste ingen vranglære!), men litt sunt folkevett må det være mulig å inneha. Jeg hadde en kollega som ikke utførte en arbeidsoppgave det skulle signeres på et ark for, fordi det ikke lå en penn ved arket. Men så gå å hent en penn på kontoret da for svarte svingende! Anonymkode: f4267...635 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du er skikket til jobben du skal gjøre rett og slett. Man ansetter ikke en pedofil i barneskolen f.eks. Setter det litt på spissen, men du skjønner. Jeg jobber i helse og jeg ser mye rart. Det er greit at noen er ufaglært og helt blank og må læres opp fra bunnen av(i det minste ingen vranglære!), men litt sunt folkevett må det være mulig å inneha. Jeg hadde en kollega som ikke utførte en arbeidsoppgave det skulle signeres på et ark for, fordi det ikke lå en penn ved arket. Men så gå å hent en penn på kontoret da for svarte svingende! Anonymkode: f4267...635 Høres ut som arbeidslivet anno 2018 i et nøtteskall dessverre. Utrolig mange håpløse folk rundt omkring, som både er late og slappe, som igjen gjøre at andre må jobbe dobbelt opp. "Andre kan gjøre det" går igjen ofte, og det tyder på at arbeiderrettigheter har blitt litt for sterke, siden det nær sagt er umulig å bli kvitt udugelige ansatte i mange tilfeller. Ellers kan "personlig egnet het bli sterkt vektlagt" bety ganske mye, alt fra at man faktisk trenger noen som passer i f. eks. krevende yrker innen psykiatri, til en blankofullmakt til å ansette hvem som helst på trynefaktor. Det sier egentlig veldig lite hvis man ikke kjenner bakgrunnen for det, så det bør ikke være noe som får en til å avstå fra å søke hver fall. Anonymkode: 11640...d74
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det i kommunen så er det ofte da at en uten utdanning er tiltenkt arbeidet, men kommer det noen med utdanning går de får. Anonymkode: de188...7ad Ja, det var dette jeg lurte på. Men nå er dette er ikke jobb innen kommunen og relevant utdanning er helt avgjørende for i det hele tatt å kunne søke på og bli vurdert for jobben. Når jeg leser flere lignende annonser jeg vurderer å søke på, så ser det nesten ut som det er en standardfrase mange har med. Og som ab her skriver kan bety så mye forskjellig. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ellers kan "personlig egnet het bli sterkt vektlagt" bety ganske mye, alt fra at man faktisk trenger noen som passer i f. eks. krevende yrker innen psykiatri, til en blankofullmakt til å ansette hvem som helst på trynefaktor. Anonymkode: 2b34b...94c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser flere lignende annonser jeg vurderer å søke på, så ser det nesten ut som det er en standardfrase mange har med. Og som ab her skriver kan bety så mye forskjellig. Anonymkode: 2b34b...94c Jepp, stemmer, det er en standardfrase som brukes mye, derfor kan man ofte heller ikke tillegge det så stor betydning. Anonymkode: 11640...d74 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #11 Skrevet 17. oktober 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Høres ut som arbeidslivet anno 2018 i et nøtteskall dessverre. Utrolig mange håpløse folk rundt omkring, som både er late og slappe, som igjen gjøre at andre må jobbe dobbelt opp. "Andre kan gjøre det" går igjen ofte, og det tyder på at arbeiderrettigheter har blitt litt for sterke, siden det nær sagt er umulig å bli kvitt udugelige ansatte i mange tilfeller. Ellers kan "personlig egnet het bli sterkt vektlagt" bety ganske mye, alt fra at man faktisk trenger noen som passer i f. eks. krevende yrker innen psykiatri, til en blankofullmakt til å ansette hvem som helst på trynefaktor. Det sier egentlig veldig lite hvis man ikke kjenner bakgrunnen for det, så det bør ikke være noe som får en til å avstå fra å søke hver fall. Anonymkode: 11640...d74 Nå skal det også nevnes at min sjef selv har satt seg i en så håpløs posisjon at vi får sånne gidder-ikke-hente-penn-folk inn dørene, men det er jo jeg som må jobbe med med dem og får mer belastning. Jobben min er mer enn nok krevende fra før av. Som et lite innskudd; Tror også at personlig egnethet kan bety litt ulike ting i ulike bransjer, selv om det ikke forundrer meg om det er mye trynefaktor også ute og går. Men virker som om akkurat dette med personlig egnethet forekommer mer i yrker hvor man jobber med mennesker. Men jeg kan ta feil. Anonymkode: f4267...635 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #12 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg bruker denne i stillingsutlysningene selv. Mye enklere å ansette dyktige arbeidsfolk som kanskje ikke har alle kvalifikasjonene vi etterspør, en å bli låst i stillingsteksten og ende opp med en faglig kvalifisert unnalurer. ,,,,,eller som unnalurere som ikke fikk jobben sier: Fikk ikke jobben pga trynefaktor,,,,. Anonymkode: 6af9f...b71 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #13 Skrevet 17. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye enklere å ansette dyktige arbeidsfolk som kanskje ikke har alle kvalifikasjonene vi etterspør, en å bli låst i stillingsteksten og ende opp med en faglig kvalifisert unnalurer. Ts her. Ja, det gir mening! Skal jobbe med mennesker, så jeg skjønner jo personlig egnethet er viktig! Anonymkode: 2b34b...94c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #14 Skrevet 17. oktober 2018 I det offentlige er det nok en måte å unngå å bli tatt for ikke å ansette den på papiret best kvalifisterte. Hvis denne mangler sosiale antenner kan de fortsatt ansette den nest beste fordi de har sagt at personlig egnethet blir vektlagt. Anonymkode: e5523...c99
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 17. oktober 2018 #15 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) På 17.10.2018 den 18.31, AnonymBruker skrev: At du er skikket til jobben du skal gjøre rett og slett. Man ansetter ikke en pedofil i barneskolen f.eks. Setter det litt på spissen, men du skjønner. Jeg jobber i helse og jeg ser mye rart. Det er greit at noen er ufaglært og helt blank og må læres opp fra bunnen av(i det minste ingen vranglære!), men litt sunt folkevett må det være mulig å inneha. Jeg hadde en kollega som ikke utførte en arbeidsoppgave det skulle signeres på et ark for, fordi det ikke lå en penn ved arket. Men så gå å hent en penn på kontoret da for svarte svingende! Anonymkode: f4267...635 Hahaha dette høres litt ut som meg. Jeg er ikke spesielt løsningsorientert. Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #16 Skrevet 18. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker denne i stillingsutlysningene selv. Mye enklere å ansette dyktige arbeidsfolk som kanskje ikke har alle kvalifikasjonene vi etterspør, en å bli låst i stillingsteksten og ende opp med en faglig kvalifisert unnalurer. ,,,,,eller som unnalurere som ikke fikk jobben sier: Fikk ikke jobben pga trynefaktor,,,,. Anonymkode: 6af9f...b71 Hvordan vet du om noen er en "unnalurer"? Anonymkode: 90dcf...c9e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå