Gå til innhold

Hvordan ville du beskrevet en "svak" person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si å være svak for deg? Å være engstelig, følsom, ikke klare å stå opp for seg selv? Å behandle folk dårlig? 

Jeg føler samfunnet har en tanke om at man er sterk hvis man har gått gjennom grusomme ting uten ettervirkninger, litt slik som soldater som har kommet fra krig. De med ptsd ble sett på som svake, mens de som ble fysisk skadd ble sett på som helter for å prøve og forsvare landet. Noen ganger leser jeg og møter holdninger til mennesker som sier, "du må da tåle litt", "voks opp", "du er ikke sterk nok til...". Det virker ikke som at folk tenker at det kan ligge noe bak dette, men at det er lettere å stemple dem som svake for å hevde seg selv. "Jeg tålte det, da må du også det. Du er trossalt voksen, og kan ikke oppføre deg som et barn". 

Man er ikke svak om man ikke tåler kritikk. Kanskje har personen lav selvfølelse som følge av psykisk mishandling? Man er ikke svak om man ikke står opp for seg selv. Hva om personen har blitt overkjørt i lang tid? Man er ikke svak som gråter. Hva om det ligger noe annet bak som gjør at personen reagerer slik? Man er ikke svak om man ikke orker å se voldelige filmer ("du er voksen og kan ikke beskytte deg fra det virkelige liv"). Kanskje personen blir trigget om den har blitt slått før? Man er ikke svak om man ikke kommer seg opp av senga. Kanskje er personen deprimert? 

Jeg tror det hadde blitt lettere hvis man hadde begynt å se på årsaken til at folk reagerer slik de gjør fremfor å stemple dem som svake, sutrete, selvopptatte og dramatiske. 

Anonymkode: fe8d4...981

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest LasVegas
Skrevet

En som sier ja til alt er en svak person..

Skrevet
1 minutt siden, LasVegas skrev:

En som sier ja til alt er en svak person..

Ja til alt, hva mener du med det? Sier ja til å bli med på alt, ja til at alt går bra i livet, en som alltid er lettvinn og lar andre bestemme?

Skrevet

Folk som ikke er i stand til å greie seg alene. 

• Liker 5
Skrevet

Svakhet har i mine øyne i alle fall ingenting å gjøre med å streve psykisk. Det handler ikke om å ikke våge. For en som strever med noe og ikke våger å ta tak, kan gjøre det når tiden er inne. En må makte å stå i det en begir seg ut på. 
Svake mennesker i mine øyne er de som utnytter andre til fordel for seg selv. Svake mennesker er de som ber andre ta på seg en maske og skjule sitt egentlige jeg og sine tanker og følelser. Svake mennesker er de som benekter det de ser (eks urettferdig behandling av en annen) og later som om det ikke foregår. Svake mennesker dytter andre mennesker ned. Svake mennesker utnytter. 

Anonymkode: 9bdce...f35

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Folk som er dumsnille og bare jatter med (har ikke egne meninger)

Skrevet

En som er deprimert er svak :) En person er glad er sterk ;) 

Anonymkode: 15635...40e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svakhet har i mine øyne i alle fall ingenting å gjøre med å streve psykisk. Det handler ikke om å ikke våge. For en som strever med noe og ikke våger å ta tak, kan gjøre det når tiden er inne. En må makte å stå i det en begir seg ut på. 
Svake mennesker i mine øyne er de som utnytter andre til fordel for seg selv. Svake mennesker er de som ber andre ta på seg en maske og skjule sitt egentlige jeg og sine tanker og følelser. Svake mennesker er de som benekter det de ser (eks urettferdig behandling av en annen) og later som om det ikke foregår. Svake mennesker dytter andre mennesker ned. Svake mennesker utnytter. 

Så enig! 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Folk som behandler andre dårlig.

Anonymkode: bd336...713

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å være deprimert er ikke bare å være lei seg. Det er en sykdom. Hadde du sagt til en person med lungebetennelse at den skulle løpe en mil?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syntes litt synd på deg dersom du får depresjon 🙂

• Liker 9
Skrevet

Syntes litt synd på deg dersom du får depresjon 🙂

Pøh! Er aldri deprimert jeg :) Man er svak er man lei seg konstant og skal ha oppmerksomhet fra andre. Er man sterk har man det godt med seg selv og driter i andre :) :) 🙂🙂🙂

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pøh! Er aldri deprimert jeg :) Man er svak er man lei seg konstant og skal ha oppmerksomhet fra andre. Er man sterk har man det godt med seg selv og driter i andre :) :) 🙂🙂🙂

Selv om du ikke er deprimert i dag, så er du dessverre ikke beskyttet fra å havne der selv en dag. Jeg håper nesten at du kun forsøker å provosere, for du skremmer meg med disse holdningene. Kunnskap er makt, sies det. Jeg vil anbefale deg å lese litt om depresjon for å virkelig forstå hva det går ut på. Ville du bedt en rullestolbruker om å bare reise seg opp og gå? Øve til det går til tross for at vedkommende er lam fra livet og ned? Jeg håper da inderlig ikke det. For vel, det er akkurat de holdningene du har her. En kan dessverre ikke sette gips på depresjon. En kan ikke putte depresjon i en rullestol. Men det er en sykdom, og den er der like fullt og helt. 

• Liker 3
Skrevet

Man kan ikke være svak for å være lei seg ettersom det ikke er viljestyrt. Om man bevisst er lei seg og spiller på andres følelser, så kan man heller snakke om svakhet (men kanskje ikke det heller, fordi det kan være en del av en personlighetssforstyrrelse,noe som heller ikke er valgfritt), men om man er bunnløs lei seg dag etter dag, så kan man ikke være svak for noe man ikke kan gjøre noe med. Det er som å si til en utmattet person at den er svak for å være trøtt. Det er ikke slik det fungerer: man kan ikke kalles svak når man har et helseproblem man ikke har skyld i selv.

• Liker 1
Skrevet

En som til stadighet søker bekreftelse på seg selv ved å lage ørten innlegg omkring egen person her inne. En som er Engstelig/ unnvikende og ikke kan stå opp for seg selv i ett fellesskap, men til stadig tar offerrollen(og bruker projisering ol som forsvarsmekanismer). 

Anonymkode: 24d37...0e6

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at noen er kjapt ute med å stemple andre som svake bare fordi de sliter med ting, men man er ikke nødvendigvis sterk selv om man tilsynelatende aldri viser følelser eller tegn på at man ikke takler eller kan håndtere alt.

Svakhet for meg er å dytte andre ned for å føle seg selv bedre. Svakhet er å såre andre og fortsette å gjøre det, selv om man vet at det er galt.

Alle har vel sine svake øyeblikk, og noen som påstår at bare være glad gjør deg sterk har ikke helt forstått ting.

Anonymkode: 325a5...9b1

• Liker 3
Skrevet

En som til stadighet søker bekreftelse på seg selv ved å lage ørten innlegg omkring egen person her inne. En som er Engstelig/ unnvikende og ikke kan stå opp for seg selv i ett fellesskap, men til stadig tar offerrollen(og bruker projisering ol som forsvarsmekanismer). 

Husk at dersom en person er diagnostisert med engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, så er dette like fullt og helt en sykdom som depresjon er. Vedkommende kan ikke stå opp for seg selv, men vedkommende kan ikke noe for det. 

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg svak og kommer alltid til å være det, men jeg vet jeg er. Tror ikke det finnes noen som er så svak. 

Skrevet

Det går ikke an å kategorisere noen som enten "svake" eller "sterke" personer. De aller fleste har både styrker og svakheter. Men mange trenger kanskje hjelp til å fremme sine sterke sider. Særlig hvis "svakhetene" er av sosial karakter, feks  lite frempå med egne meninger, tåler og tier osv. Da er det å håpe at det er mennesker omkring personen som har en styrke i å se mulighetene i andre, og hjelpe til med å styrke disse. Det er ofte menneskene rundt som er avgjørende for hvilke sider av ens personlighet som blir mest fremtredende. Og da er det ihvertfall ingen hjelp i å snakke om at noen mennesker er mer eller mindre bare svake.

Anonymkode: c8d18...7af

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Engstelig unnvikende personlighetssforstyrrelse er en sykdom, som igjen personen ikke kan noe for. Projisering som forsvarsmekanisme er heller ikke valgfritt, derimot oppstår det gjerne om en person har vært utsatt for f.eks. omsorgssvikt og følte seg ansvarlig i et miljø der omsorgsspersonene ikke klarte å ta vare på barnas følelser. De begynner å ta ansvar for andre fremfor seg selv. De hjelper andre men sliter med å hjelpe seg selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...