Gå til innhold

Dårlig ånde hos. min datter på 6 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lukter altså så vondt, vi pusser morgen og kveld med barne tannkrem. Vi bruker også tanntråd. Prøvde kjøpe til mot fisk pust på apoteket, men disse er for sterke så det vil hun ikke. 

Jeg spurte tannlegen, men han mente det kunne være ubalanse i floraen i munnen og at jeg ikke skulle bekymre meg. 

Hun har begynt å få kommentarer at hun lukter og er ekkel.  

Noen tips? jeg må ta kontakt med tannlegen igjen og si at det er et reelt problem og at de må ta meg på alvor! 

Anonymkode: 85262...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags lukt er det?

Anonymkode: 17e2f...089

Skrevet

Pusser du tunga?

Anonymkode: 8dd14...7e0

Skrevet

Du må se på kostholdet også. Hvordan ser svelget ut, mandlene? er mye pusspropper/hvit guffe der? Disse lukter ikke godt.

Anonymkode: 36831...7c4

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags lukt er det?

Anonymkode: 17e2f...089

vondt lukt, nærmest råttent. Var hos tannlege for 3 uker siden og tok det opp da, og ble avveid med at det var vanlig og bakterie forandringer som gir seg. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pusser du tunga?

Anonymkode: 8dd14...7e0

Jepp, det gjør vi. glemte å skrive det. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må se på kostholdet også. Hvordan ser svelget ut, mandlene? er mye pusspropper/hvit guffe der? Disse lukter ikke godt.

Anonymkode: 36831...7c4

Hun spiser helt normalt, dog litt lite grønnsaker. Spiser godteri Fre/lør. Har med frukt og grønt på matpakken. De spiser varm lunsj flere ganger på skolen, og vi har variert middag her hjemme. Vet du hva som gjør at kosthold påvirker og hva jeg gjør galt? 

• Liker 1
Skrevet

Ta en legesjekk. Dårlig ånde kan komme av mange ting, problemer med fordøyelsen eller (mest sannsynlig) mandelstein

• Liker 8
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vondt lukt, nærmest råttent. Var hos tannlege for 3 uker siden og tok det opp da, og ble avveid med at det var vanlig og bakterie forandringer som gir seg. 

Spiser man mye sukker får man råtten ånde, om man ikke renser godt med tanntråd. Kjøp corsodaily, og sjekk om ånden hennes blir bedre i løpet av noen uker. Corsodyl er kanskje for sterkt for barn? Jeg aner ikke..

Som en andre sier, kan det komme fra forskjellige ting som mandelstein, kosthold, mage-tarm, og også om man drikker for lite væske. 

Endret av IommI
Skrevet

Det finns sugetabletter som kan hjelpe mot dårlig ånde. De har forskjellige smaker.

Ellers er jeg enig i at det høres ut som noe er galt. Dra til legen kanskje? Om det er noe i halsen eller magen så vet vel ikke en tannlege så mye om sånt?

Anonymkode: d715c...0f0

• Liker 2
Skrevet

Kanskje noe råtner i nese hennes?

Anonymkode: cd96a...3ee

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som det er relatert til tennene. Neppe fordøyelse hos et så lite barn. Jeg ville tenkt på hals, mandler eller falsk mandel bak i nesesvelget. Øre nese halslege er rett instans, ikke tannlege.

• Liker 5
Skrevet

Gå til legen.

Hva med å prøve biola, mens dere venter på legetime? Kan jo ikke skade, og i beste fall påvirke bakterieflora i munnhulen positivt, om tannlegen har rett. Men bestill time hos legen.

Anonymkode: 23755...a7c

• Liker 1
Skrevet

Min datter har også dårlig ånde. Hun drikker sjeldent, og spiser sjeldent. Det er gode forhold for bakterievekst. 

Det hjelper litt når hun drikker oftere. Tannlegen er det ikke noe hjelp, alt er jo normalt... 

Anonymkode: f10de...f0d

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. Bestiller legetime! 

Skrevet

Ta en lommelykt og se på mandlene hennes. Er det hull i de med hvite prikker? Kan også komme fra nesen/bihulene 

Syns det er dårlig at en tannlege ikke gjør noe mer for å hjelpe. Dette kan gå utover selvtilliten hennes

Bra at dere har bestilt legetime. 

Anonymkode: 51504...804

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig noe i munnen/halsen men ser en annen nevnte problemer med tarmene og det fikk meg til å tenke på at jeg kjenner en som hadde dårlig litt sånn skarp lukt på ånden og hun måtte på sykehus tilslutt pga problemer i tarmene.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en lommelykt og se på mandlene hennes. Er det hull i de med hvite prikker? Kan også komme fra nesen/bihulene 

Syns det er dårlig at en tannlege ikke gjør noe mer for å hjelpe. Dette kan gå utover selvtilliten hennes

Bra at dere har bestilt legetime. 

Anonymkode: 51504...804

Eh...? Hva mer enn å sjekke tenner og tannkjøtt kan en forvente av en tannlege? 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh...? Hva mer enn å sjekke tenner og tannkjøtt kan en forvente av en tannlege? 

Mange tannleger kan oppdage tidlig stadier på all slags sykdom og er lært opp til det, slik at de kan si ifra til pasienten at de bør se en allmennlege. Hvis man vil hjelpe og er helsepersonell vet man godt de tingene som er nevnt her, en kjapp titt i Halsen og de ser fort om det er polypper eller lignende i mandlene som gir dårlig ånde, så jeg er helt enig at det er dårlig å ikke sjekke litt mere for å hjelpe til. 

Bra du har ordnet legetime, for her må det være noe annet enn tannhelse hvis hun nettopp har vært hos tannlegen..

Hilsen sykepleier.

Anonymkode: bb85e...9aa

• Liker 2
  • 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke hjelp, det er ingen som tar oss på alvor. Legen konkluderte med at noen bare har dårlig ånde. 

Det er utrolig leit, hun får kommentarer på dette av andre barn. 

Jeg må ta kontakt med fastlegen spå nytt og be om ny henvisning til ØNH eller barneavdeling. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...