Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor i et jentekollektiv med 2 andre. 1 året gikk det kjempebra, der vi satte krav til hva vi forventet av renslighet, rydding osv. Hun ene flytta ut og ei ny flytta inn. Vi var veldig spente på dette i og med at ei som nettopp flytta ut hjemmefra for å gå i lære, og hvordan det da også ville bli for henne i og med vi er en del år eldre enn henne (typ 5 og 8 år eldre). Starten var bra. Badet var ryddig, kjøkkenet var ryddig, vaskingen var så om så, men helt grei. Så litt serie i lag med henne og ble med henne på fest for å bli bedre kjent.

Men.. Så kommer de andre sidene frem der man kanskje viser litt om dårlige vaner. Og her er 4 punkter som irriterer mest

1. kjøkken og kjøleskap: Rydder ikke etter maten er laget og mat står ute i ett par dager og bananfluer dukker opp, maten blir dårlig og begynner å gi en dårlig lukt og legger maten sin i våres hyller. (vi har en hylle hver, og hun har faktisk fått 2 for å få litt bedre plass).

3. badet: Sminke flyter, brunkrem på vasken, hun har fått tre skuffer i hylla til alle tingene sine, men allikevel legger extention og andre produkter i våres hyller. Hårbørstene våres blir brukt uten å spørre først (prinsipp sak) og badet okkuperes i timesvis. Vi har bare et bad.

4. vaskemaskin: Vi har en kombimaskin som tar lang tid om både vask og tørk settes på. Ofte slippes ikke jeg eller hun andre til pga vesla vasker sengetøy minst 3 ganger i uken i tillegg til klær som oss andre. Her ønsker jeg en ordning, men vet ikke hvilken ordning som funker best.

5. besøk: Hun har besøk heeeeeleee tiden. Venninner hjemmefra kommer på besøk i helgene, venninner fra byen sover over en natt eller to i ny og ne, det er alltid en ny gutt å møte i gangen enten fra tinder eller byen. Når jeg går på kjøkkenet eller badet vet jeg ikke hva som møter meg og begynner å bli ubehagelig irriterende. I starten var det greit, hun gav beskjed om at det skulle komme besøk og vi var forberedt på å ikke gå på badet i bare undertøy. 

Har dere noen tips som fungerer for å få bort disse irritasjonsmomentene? Vi har prøvd å snakke med henne men det går ikke. Tror ordninger fungerer best for henne, for vaskelista (som inneholder vask, søppel og oppvaskmaskin) fungerer utrolig bra og blir noen lunde opprettholdt. Men som sagt har dere noen tips før det turner helt for oss? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må jo si fra! Dere får lage vaskeliste for vaskemaskina, hver sine faste dager? Dere får også lage klare regler på å rydde etter seg på bad og kjøkken og andre fellesrom. Det samme gjelder overnatting, det bør sies fra. Uanmeldt besøk av fremmed ons hver helg hadde jeg syntes var ubehagelig å møte i undertøyet på kjøkkenet, for å si det sånn...  

Strengt tatt, jeg er ferdig med studenthollektivet for årevis siden, men det er viktig å finne noen å bo med som man passer med. Ikke nødvendigvis venner, men mennesker med lik standard og forventninger. Høres ut som denne jenta hører hjemme i en annen type kollektiv...

Anonymkode: 71ec9...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...