Gå til innhold

Hyggelige steder i Bærum (småbarnsfamilie)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vil gjerne bosette oss i Bærum pga svigerfamilie. Vi har grei råd, og ønsker å kjøpe oss en enebolig, men så var det dette med snobbete miljøer i Bærum da, eller er det ikke sånn lenger? Vi ønsker oss til et sted med hyggelige mennesker der det er fint for ungene å vokse opp og gå i barnehage/skole, ikke til et fisefint besteborgerlig område. Kan dere anbefale/avbefale steder til en familie på fem (barn i alderen 2-9 år)

Anonymkode: 0b171...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns Snarøya, Fornebu og Jar er de fineste områdene i Bærum. Syns ikke det er så ille på disse plassene. Litt usikker på hvordan det er ellers i Bærum, men anbefaler de nevnte stedene. 

Anonymkode: 271d0...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærums Verk, Lommedalen, Kolsås, Sandvika og Gjettum. Det er vel disse stedene jeg har følt at jeg ikke behøver å ha merkeklær, et stort fancy hus, rådyr bil etc, men kan være helt som meg selv. Vokste selv opp på Bærums Verk og ønsker en dag å flytte tilbake når jeg selv får barn. 

Snobbete områder finnes enda. Jar, Haslum (ikke helt nødvendigvis snobbete, men i grenseland), Hosle og Bekkestua er vel fortsatt regnet som et snobbete sted, men igjen, har du ikke den nyeste teslaen eller det mest fancy huset så er det neppe noen som kommer til å tenke negativt. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flyttet til høvik verk. Jeg har skolebarn og opplever at det er veldig inkluderende og trivelig miljø her. Ja noen har flotte biler og merkeklær, men det er langt ifra alle som er opptatt av dette. Folk som jeg har snakket med er helt normale og har ikke svære dyre boliger. Folk har ; leiligheter,tomannsbolig,liten enebolig,enebolig med utleiedel osv...Det er noe for de fleste her. Opplever at det er flaut og harry når noen ikke er inkluderende eller ikke er jordnære fordi noen ikke er like mye ressurser eller samme merketøyet. Noen slike holdninger finnes det sikkert, men det er gammeldags og gjerne de "eldre damene" som er sånn. :P

Anonymkode: 8dfae...8a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Opplever at det er flaut og harry når noen ikke er inkluderende eller ikke er jordnære fordi noen ikke er like mye ressurser eller samme merketøyet.

Så bra å høre! Jeg tenker også at dette med snobberi er noe som hører den litt eldre garde til, men så hører man jo ofte om snobbete ungdommer fra Bærum med alt for mye penger og dårlige vaner... Hvor er det disse holder til da? Jeg vil ikke at barna mine skal vokse opp i slike miljøer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett nabokommuner som snakker om snobberi i Bærum. Jeg ville ikke hørt på det. Mange steder i Bærum er fine steder for familier og det er hyggelig å ha familie i nærheten. At noen har mye penger og er så uforskammede at de faktisk bruker dem, er ikke et problem for dem eller deg.

Snarøya, Fornebu, Jar, Bekkestua

Anonymkode: b7aa0...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bærum kommune har mye bra å skilte med på grunn av innbyggerne og tall sier noe om folket. 

Høyere valgdeltagelse, halvparten av så mange barn i barnevernstiltak, mye mindre kriminalitet enn i Oslo, skoleresultater over landsgjennomsnittet på regning, Engelsk, lesning, for å nevne noe. Se lenke. Jeg ville vært mer opptatt av det positive som familien får av å flytte til Bærum. 

Bak betalingsmur

https://www.budstikka.no/statistikk/asker/barum/statistikk-om-asker-og-barum/f/5-55-407112

Anonymkode: b7aa0...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra å høre! Jeg tenker også at dette med snobberi er noe som hører den litt eldre garde til, men så hører man jo ofte om snobbete ungdommer fra Bærum med alt for mye penger og dårlige vaner... Hvor er det disse holder til da? Jeg vil ikke at barna mine skal vokse opp i slike miljøer. 

Dette er vel kansje ungdomskolen? Jeg er usikker på hvordan miljøet er på ungdomskolene rundt om her i bærum..Men tenker at snobber vil finnest så lenge man bor i et område hvor noen har mange penger. Ungdommer er jo gjerne usikkre og vil passe inn.  Jeg er fra lengre nord i norge på bydga og der på 90 tallet var det adidasbukse og levis man skulle ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snevre inn til i nærheten av svigerforeldrene da, ellers er det liten vits. Hvis de bor øverst i Lommedalen, er det dumt å bo på Snarøya for deres skyld. Videre har vi by og land, sjø og skog, kollektivtransport eller bil, enebolig eller blokk. 

Anonymkode: 7dc03...251

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerforeldrene mine bor på Bekkestua, så det er rundt der vi fortrinnsvis ser etter noe. Lommedalen og andre steder som ligger et stykke unna utgår. Har venner som bor på Kolsås (eneboligområde), og vi har et veldig godt inntrykk derfra så langt. Skoler og barnehager er viktige elementer. Noen med erfaring fra Kolsås-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som bor på Bekkestua/Jar/Grav er fornøyde (småbarnsfamilier). Da har dere jo god kollektivtrafikk og et lokalsentrum også.

Anonymkode: 7dc03...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Jeg syns Snarøya, Fornebu og Jar er de fineste områdene i Bærum. Syns ikke det er så ille på disse plassene. Litt usikker på hvordan det er ellers i Bærum, men anbefaler de nevnte stedene. 

Anonymkode: 271d0...407

Snarøya er det DYRESTE området å kjøpe bolig i. Ikke bare i Bærum men i hele Norge. Østerås / Hosle området som jeg er kjent fra er det ikke så ille. Her er en blanding av veldig rike med SVÆRE villaer og blokkbebyggelse fra 50 tallet og fremover. Så synes det er et godt og blandet område.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det er dyrt i Bærum, og det er at det er veldig fint her! Gode skoler, t-bane og tog, nærhet til både by, fjord og marka. Trygt og godt, og en veldrevet kommune.

Jeg er litt lei av alle fordommene folk har som ikke bor her. Det er svært få steder det er «fisefint og besteborgerlig», selv på de dyreste stedene ved Oslofjorden så er de fleste normale mennesker. Gaah. Hvis det var så forferdelig å bo her ville ikke så mange ha ønsket å bo her, eller hva?!

Anonymkode: ea90b...4bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at det er dyrt i Bærum, og det er at det er veldig fint her! Gode skoler, t-bane og tog, nærhet til både by, fjord og marka. Trygt og godt, og en veldrevet kommune.

Jeg er litt lei av alle fordommene folk har som ikke bor her. Det er svært få steder det er «fisefint og besteborgerlig», selv på de dyreste stedene ved Oslofjorden så er de fleste normale mennesker. Gaah. Hvis det var så forferdelig å bo her ville ikke så mange ha ønsket å bo her, eller hva?!

Anonymkode: ea90b...4bd

Gode skoler, flott natur, nærhet til by etc får man mange andre plasser i Norge uten at det er overpriset. Bodde og jobbet i Bærum og helt umulig å ikke møte på en del snobber som tror de eier verden, desverre.

Samtalene på jobb går i hvor fælt det er på andre siden av Oslo, hytteturer og andre turer til utlandet hver helg, skryting av de flotte utdannelsene barna deres har fått og de legger ikke skjul på hvor rike mennene deres er. Neglene er alltid pent stelt, rett i ryggen, spiser lite, aldri noen problemer osv. Jeg har spurt meg selv flere ganger hvor godt liv de egentlig har bak fasaden. I tillegg blir jeg og noen til som ikke er fra Bærum rakket ned på da vi ikke er like rike som dem. Det er bare det at jeg er en del rikere enn fler av de, men jeg skryter ikke av det til andre eller har behov for å vise det. 

Jeg tror faktisk det er en del bærumsfolk som ikke helt ser selv at de er snobbete/har fokus på det materialistiske. De bor i en slags boble. Men folk utenfor ser det ganske godt. 

Dog er heldigvis ikke alle slik og noen plasser er veldig lite snobbete, men man må tåle litt, for møte på de, det gjør man uansett. 

Anonymkode: 25858...a20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 12.42, dillyduzit skrev:

Bærums Verk, Lommedalen, Kolsås, Sandvika og Gjettum. Det er vel disse stedene jeg har følt at jeg ikke behøver å ha merkeklær, et stort fancy hus, rådyr bil etc, men kan være helt som meg selv. Vokste selv opp på Bærums Verk og ønsker en dag å flytte tilbake når jeg selv får barn. 

Snobbete områder finnes enda. Jar, Haslum (ikke helt nødvendigvis snobbete, men i grenseland), Hosle og Bekkestua er vel fortsatt regnet som et snobbete sted, men igjen, har du ikke den nyeste teslaen eller det mest fancy huset så er det neppe noen som kommer til å tenke negativt. 

Støtter Sandvika/Gjettum/Valler. Vokste opp på Evje, og jeg opplevde at foreldrene på barneskole (Evje) var inkluderende og alle ble invitert til alle sine bursdager, og foreldrenes inntekt var uten betydning. Ting endret seg på Gjettum ungdomsskole når vi søte, små unger ble til tenåringer. Jeg opplever østre Bærum som snobbete, selv om vi vet at vestre Bærum er det beste. Snobberiet er uansett aldri langt unna med Sandvika storsenter. For all del: et supert senter, men det er mye snobb der.

Rud/Dønski er også fine plasser. Det er litt mer industri, særlig Rud. Rykkinn kunne også vært en mulighet?

Ellers har jeg liten befatning med Lommedalen og Bærums Verk. 

Sollihøgda/Skui er også alternativer om det er viktig å bo i Bærum kommune, men jeg har alltid sett på disse områdene som veldig avsides og kan egentlig ikke mye om dem "kulturelt" sett.

Anonymkode: b5d9f...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode skoler, flott natur, nærhet til by etc får man mange andre plasser i Norge uten at det er overpriset. Bodde og jobbet i Bærum og helt umulig å ikke møte på en del snobber som tror de eier verden, desverre.

Samtalene på jobb går i hvor fælt det er på andre siden av Oslo, hytteturer og andre turer til utlandet hver helg, skryting av de flotte utdannelsene barna deres har fått og de legger ikke skjul på hvor rike mennene deres er. Neglene er alltid pent stelt, rett i ryggen, spiser lite, aldri noen problemer osv. Jeg har spurt meg selv flere ganger hvor godt liv de egentlig har bak fasaden. I tillegg blir jeg og noen til som ikke er fra Bærum rakket ned på da vi ikke er like rike som dem. Det er bare det at jeg er en del rikere enn fler av de, men jeg skryter ikke av det til andre eller har behov for å vise det. 

Jeg tror faktisk det er en del bærumsfolk som ikke helt ser selv at de er snobbete/har fokus på det materialistiske. De bor i en slags boble. Men folk utenfor ser det ganske godt. 

Dog er heldigvis ikke alle slik og noen plasser er veldig lite snobbete, men man må tåle litt, for møte på de, det gjør man uansett. 

Det er ikke mange ekte bæringer igjen i Bærum. Selv er jeg 9. generasjons bæring, men vi ekte bæringer - om jeg får være så frekk - er det ikke mange igjen av, da Bærum alltid har blitt sett på som en forstad til Oslo, og derfor har tiltrukket seg folkl fra andre steder i landet som ville bo nærme Oslo. 

I Lommedalen skal de visstnok ha sagt både "je" og "itte". Sier du "brua" nå til dags blir du sett rart på - i Bærum. Trist, dialektmessig sett. Når jeg hører andre ekte bæringer snakke uten å være rundt "finere" folk, likner det mye på Vika-målet fra Oslo (tenk Olsenbanden med kløyvde infinitiv som 'værra' og 'komme' og 'komme i fortid: 'kommi')

Digresjon, jeg vet

Anonymkode: b5d9f...45a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 18.10.2018 den 18.41, Kjetil E skrev:

Snarøya er det DYRESTE området å kjøpe bolig i. Ikke bare i Bærum men i hele Norge. Østerås / Hosle området som jeg er kjent fra er det ikke så ille. Her er en blanding av veldig rike med SVÆRE villaer og blokkbebyggelse fra 50 tallet og fremover. Så synes det er et godt og blandet område.

Nesøya er faktisk dyrere.

Anonymkode: 95e96...a34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 18.41, Kjetil E skrev:

Frogner i Oslo er dyreste område å kjøpe bolig i Norge på kvm prisen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frogner i Oslo er dyreste område å kjøpe bolig i Norge på kvm prisen. 

Riktignok et begrenset område på Snarøya (Langodden) og da snakker vi snittpris pr bolig, ikke kvadratmeter. Den er på 20 mil kroner på Langodden og det er desidert dyrest i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nesøya er faktisk dyrere.

Anonymkode: 95e96...a34

Som sagt vi snakker om snittpris pr bolig på Langodden og den er 20 mill, desidert dyrest i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...