AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Ser ikke ut som han har planer om å snu seg, selv om legen/jordmor sier det er god tid ennå. Forrige var også i sete, snudde seg aldri, men det var ikke grunnen til ks. Skal selvsagt spørre jordmor om dette neste gang, men imens blir det mye tenking og googling..... Kan/bør man i det hele tatt ha vaginal fødsel i sete etter tidligere ks? Ble fortalt etter keisersnittet sist at ved en evt neste fødsel ville jeg blir ekstra overvåket, og de ville ta ks igjen om nødvendig, ha lavere terskel hvis noen som helst komplikasjoner. Skal føde ved sus, og her hører de veldig på hva mor ønsker når det gjelder setefødsel. Men ønsker jo egentlig å føde vaginalt denne gang, men ikke hvis det innebærer økt risiko.... Anonymkode: 5e83f...da3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg er i akkurat samme situasjon, og det er visstnok slik at det å ha hatt tidligere ks ikke i seg selv gir grunn til ks ved seteleie. Det er mange andre aspekter som spiller inn, bl.a årsak til tidligere ks, størrelse på bekken, størrelse på baby og dine ønsker. Personlig er jeg fryktelig i tvil ... Jeg ønsker å føde vaginalt, men jeg hadde katastrofesnitt sist og er veldig redd for at det skal skje igjen - og DET er det jo høyere risiko for ved seteleie (i alle fall akutt ks, opp mot 20% ender i det har jeg lest). Samtidig betyr jo det at de fleste setefødsler går fint ... Anonymkode: 66a52...ad9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i akkurat samme situasjon, og det er visstnok slik at det å ha hatt tidligere ks ikke i seg selv gir grunn til ks ved seteleie. Det er mange andre aspekter som spiller inn, bl.a årsak til tidligere ks, størrelse på bekken, størrelse på baby og dine ønsker. Personlig er jeg fryktelig i tvil ... Jeg ønsker å føde vaginalt, men jeg hadde katastrofesnitt sist og er veldig redd for at det skal skje igjen - og DET er det jo høyere risiko for ved seteleie (i alle fall akutt ks, opp mot 20% ender i det har jeg lest). Samtidig betyr jo det at de fleste setefødsler går fint ... Anonymkode: 66a52...ad9 Planen var å føde i sete sist, men veldig usikker nå..... Har googlet litt og ser ut som veldig mange av de som prøver å føde i sete uansett ender opp med ks, lest både 30 og 50 %. Har fått frykt for CP og barn som henger fast. Forrige gang var jeg litt sånn som tenkte at alt gikk bra uansett, nå er jeg redd for alt mulig rart som kan skje med baby. Burde jo vært motsatt, at en var mest redd første gang.... Hvor langt på vei er du? Skal de prøve å snu baby? Anonymkode: 5e83f...da3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg hadde aldri tatt sjansen på noe setefødsel. Et ks er en operasjon ja, men et planlagt ks er en rutineoperasjon med lavere risiko enn det en setefødsel har. Dessuten er det også en sannsynlighet for livmorruptur hos de som har tatt ks tidligere, hvis de har vanlig fødsel. Anonymkode: 88689...230 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 Huff, jeg vil ihvertfall IKKE anbefale deg å Google! Då kommer det opp studier som er kjempedårlige og som til og med forfatteren angrer på. Det er helsepersonell som har kunnskapen om hva som er anbefalt, og de som har silt ut hvilke studier man kan stole på. Min beste venninne hadde seteleie på sin første som kom nå nylig. Hun googlet og styrte på og holdt nesten på å ombestemme seg og velge KS i stedet for vaginalt som hun egentlig hadde bestemt seg for (og som sykehuset anbefalte på det sterkeste). Heldigvis holdt hun seg til den opprinnelige planen og fødte vaginalt, noe som både gav henne en stor mestringsfølelse og en upåklagelig form etterpå! Hun var smart og var forberedt på akutt KS (noe de har full kontroll på) og ble positivt overrasket over at hun fødte vaginalt. PS. Bekymringene dine kan være unødige, baby kan jo snu seg og lykke til! Anonymkode: f5484...b98 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huff, jeg vil ihvertfall IKKE anbefale deg å Google! Då kommer det opp studier som er kjempedårlige og som til og med forfatteren angrer på. Det er helsepersonell som har kunnskapen om hva som er anbefalt, og de som har silt ut hvilke studier man kan stole på. Min beste venninne hadde seteleie på sin første som kom nå nylig. Hun googlet og styrte på og holdt nesten på å ombestemme seg og velge KS i stedet for vaginalt som hun egentlig hadde bestemt seg for (og som sykehuset anbefalte på det sterkeste). Heldigvis holdt hun seg til den opprinnelige planen og fødte vaginalt, noe som både gav henne en stor mestringsfølelse og en upåklagelig form etterpå! Hun var smart og var forberedt på akutt KS (noe de har full kontroll på) og ble positivt overrasket over at hun fødte vaginalt. PS. Bekymringene dine kan være unødige, baby kan jo snu seg og lykke til! Anonymkode: f5484...b98 Mestringsfølelse er vel ikke det som skal være i fokus hos mor. Det er barnets helse. Det er kun Norge i hele Vest-Europa som har vaginal setefødsel som førstevalg, i alle andre land er det KS. Og før dere begynner å hyle om at Norge er best i verden på alt - nei, vi er faktisk ikke det. Anonymkode: 489ba...0b0 4
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mestringsfølelse er vel ikke det som skal være i fokus hos mor. Det er barnets helse. Det er kun Norge i hele Vest-Europa som har vaginal setefødsel som førstevalg, i alle andre land er det KS. Og før dere begynner å hyle om at Norge er best i verden på alt - nei, vi er faktisk ikke det. Anonymkode: 489ba...0b0 Eh, jo, på setefødsler er vi faktisk veldig gode i Norge, fordi man har valgt å opprettholde kompetansen på det framfor å ta ks på alle. I Norge mener man at det ikke er noen økt risiko ved setefødsel, så lenge mors bekken og helse, samt barnets størrelse tilsier det. Der at det er rundt 40% hastesnitt i denne gruppen, er i stor grad fordi terskelen for ks er mye lavere enn ved hodefødsel. Å føde vaginalt handler ikke om mors mestringsfølelse, men om at det også er det beste for barnet, så fremt det er vurdert forsvarlig. Om ts bør føde vaginalt, har jeg ingen mening om, men hadde hørt på sykehusets anbefaling. Dersom det er et stort sykehus med mange setefødsler årlig, og de mente ts burde føde vaginalt, hadde jeg personlig lyttet til det. Men litt avhengig av hva som ble dramatisk under forrige fødsel også. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 Takk for svar alle! Skal prøve å huske å oppdatere etter å ha snakket med jordmor og sykehus. Anonymkode: 5e83f...da3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg fødte i seteleie i våres og hadde en skikkelig fin fødsel. Ville definitivt gjort det igjen! Anonymkode: db45d...c62
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 Har hatt en fin og uproblematisk setefødsel. Sjekk først og fremst bekken om du i det hele hatt kan føde i sete. Barnets vekt må også vurderes Be om samtale med en lege som har peiling på dette på sykehuset du skal føde på Anbefaler riksen hvis du skal føde i Oslo ihvertfall Anonymkode: 8fee7...ed7
lille_frosk Skrevet 17. oktober 2018 #11 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Planen var å føde i sete sist, men veldig usikker nå..... Har googlet litt og ser ut som veldig mange av de som prøver å føde i sete uansett ender opp med ks, lest både 30 og 50 %. Har fått frykt for CP og barn som henger fast. Forrige gang var jeg litt sånn som tenkte at alt gikk bra uansett, nå er jeg redd for alt mulig rart som kan skje med baby. Burde jo vært motsatt, at en var mest redd første gang.... Hvor langt på vei er du? Skal de prøve å snu baby? Anonymkode: 5e83f...da3 Jeg er i uke 34, så det er fremdeles tid igjen. Det er ikke vurdert snuing enda, men det blir jo gjort en vurdering på det i løpet av de neste ukene om baby ikke snur seg. For min del er det meste av angsten knyttet til å oppleve en ny traumatisk fødsel som sist, et katastrofesnitt er en dårlig start på barseltiden og livet som nybakt mor. Heller da planlagt ks. Men jeg er også redd for alle andre komplikasjoner, og som deg, mye mer redd denne gangen! Stoler veldig på sykehuset og folkene der da, så jeg er trygg på å bli godt ivaretatt, men dette er likevel en ganske kjip situasjon synes jeg ... Hvor langt på vei er du? ups, ikke lenger anonym, men det spiller for så vidt ingen rolle Endret 17. oktober 2018 av lille_frosk
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.10.2018 den 12.35): Ser ikke ut som han har planer om å snu seg, selv om legen/jordmor sier det er god tid ennå. Forrige var også i sete, snudde seg aldri, men det var ikke grunnen til ks. Skal selvsagt spørre jordmor om dette neste gang, men imens blir det mye tenking og googling..... Kan/bør man i det hele tatt ha vaginal fødsel i sete etter tidligere ks? Ble fortalt etter keisersnittet sist at ved en evt neste fødsel ville jeg blir ekstra overvåket, og de ville ta ks igjen om nødvendig, ha lavere terskel hvis noen som helst komplikasjoner. Skal føde ved sus, og her hører de veldig på hva mor ønsker når det gjelder setefødsel. Men ønsker jo egentlig å føde vaginalt denne gang, men ikke hvis det innebærer økt risiko.... Anonymkode: 5e83f...da3 Hvordan gikk det? Anonymkode: d40a9...81d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå