Gå til innhold

Sende åpen søknad, hva skjer da videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å finne en jobb ved siden av studiene, og ser at mange bedrifter innen helse og omsorg har muligheten til å sende en åpen søknad. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer, for mange av disse private aktørene driver jo med mange forskjellige ting (som feks Aleris), så hvordan sender man egentlig en åpen søknad og hva skriver man? Skriver man på en måte som om man søker på en stilling (som jeg vil jobbe som miljøarbeider nattevakt) eller skriver man mer generelt om seg selv og hvorfor man vil jobbe helsefaglig? 

Hva skjer med søknad og CV hvor man sender åpen søknad? Blir de bare liggende i en bunke til en ledig stilling dukker opp og man kanskje blir kontakten, men da med dårligere odds fordi søknaden er generell og ikke tilpasset stillingen, eller blir man kontaktet om man virker interessant nok for bedriften til en ringevikar stilling etc? 

Anonymkode: 4a9b3...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan skrive litt om hvem du er først slik at de får et godt intrykk av deg. Så skriver du litt om hvilken utdannelse du holder på med, og hvorfor du ønsker å jobbe hos dem. Å det er lov å skryte av sine egenskaper, men ikke overdriv :) 

Anonymkode: c6949...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter søknad er sendt vil enten:

- ta kontakt om evt jobbintervju

- Ta kontakt der de ikke trenger noen nå

- ikke tar kontakt i det heletatt

Sikkert andre ting som også kan skje, men det er de vanligste jeg selv har opplevd da jeg sendte åpen søknad rundt for å søke etter jobb i studietiden :)

Angående søknaden ville jeg hatt et generelt utgangspunkt hvis jobbene er ganske like, men ville satt et personlig preg direkte til søkeren om hvorfor du ønsker å jobbe akkuratt der. Du kan si at du f.eks. er åpen for en deltidsjobb men har også mulighet som ringevikar for å åpne mulighetene for arbeidsgiver hvis dette er noe du ser kan fungere :) 

Anonymkode: 40972...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige med åpen søknad er å følge opp.
I motsetning til en vanlig søknad, så er en åpen søknad nettop det, åpen. Du kan ringe en måned etterpå eller to uker etterpå for å høre om noe har kommet opp. Det er veldig viktig å vise engasjemang :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...