Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så smått begynt å kjøpe julegaver, og idag kjøpte jeg en Bodum termokopp på tilbud hos Kitchn.

Om ikke mottakeren ønsker den, så lønner det seg å bytte den når den selges til fullpris. Jeg vet de ikke krever byttelapp, så da burde det gå greit?

Vet at det motsatt kan skje, dvs. om varen er på tilbud når du bytter så får man igjen tilbudsprisen.

Anonymkode: 14b32...2af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan kan du vite at de ikke krever byttelapp? kjenner du alle i butikken? 

Anonymkode: 52d83...823

• Liker 1
Skrevet

Byttelapp - min erfaring har vært at de varte i lang tid fremover. Har fått den erfaringen motbevist to ganger den siste uken - anbefaler derfor alle som vil være tidlig ute med julegaver å sjekke dette før vi er så smarte at vi handler inn tidlig :rolleyes:

Skrevet

byttelapp.. 
Men ved salgsvarer er du ikke garantert bytte. 😕 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Drakan skrev:

byttelapp.. 
Men ved salgsvarer er du ikke garantert bytte. 😕 

Man er aldri garantert bytte. I motsetning til hva mange tror er ikke bytting en rett. Man har overhodet ingen angrerett i fysiske butikker, kun i nettbutikker. Bytteretten er utelukkende goodwill fra butikkens side :) 

Det var en liten avsporing. For å svare på HI så ville jeg fått byttelapp. Du vet aldri når butikken endrer policyen sin, de kan fint komme på å plutselig kreve byttelapp/kvittering.

Anonymkode: 7ff94...5a7

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er aldri garantert bytte. I motsetning til hva mange tror er ikke bytting en rett. Man har overhodet ingen angrerett i fysiske butikker, kun i nettbutikker. Bytteretten er utelukkende goodwill fra butikkens side :) 

Anonymkode: 7ff94...5a7

Vet, har jobbet i butikk. 
Er derfor jeg skrev at man ikke er garantert bytte. :) 
Og mange butikker er enda strengere når det gjelder salgsvarer, og kan bent nekte.

Endret av Drakan
Skrevet

Dette står det på Kitchn.no

Sitat

Kan jeg bytte gaver jeg har fått fra dere?
Gaver du har fått fra Kitch'n kan byttes i alle våre butikker, uansett hvilken Kitch'n butikk de er kjøpt i. Mangler det byttelapp så fortvil ikke, så lenge den er i original emballasje og vi har varen i vårt sortiment, så får du byttet den.

Det står imidlertid ikke noe om hvilken pris de bytter varer til uten byttelapp. Jeg har opplevd at jeg har fått ja til å bytte en vare butikken hadde inne uten byttelapp, men til laveste pris den var solgt for de siste seks månedene.  Det var i en annen kjede, så skal ikke si at det er samme praksis hos Kitchn, men det kan jo være tilfelle.

Anonymkode: 37b8e...4f8

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvordan kan du vite at de ikke krever byttelapp? kjenner du alle i butikken? 

Anonymkode: 52d83...823

Det er jo ikke de ansatte i butikken som bestemmer det!

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står det på Kitchn.no

Det står imidlertid ikke noe om hvilken pris de bytter varer til uten byttelapp. Jeg har opplevd at jeg har fått ja til å bytte en vare butikken hadde inne uten byttelapp, men til laveste pris den var solgt for de siste seks månedene.  Det var i en annen kjede, så skal ikke si at det er samme praksis hos Kitchn, men det kan jo være tilfelle.

Ja, var dette jeg fant ut også. Hos Ark får man også byttet uten kvittering, og da får man igjen prisen på varen den dagen. 

Anonymkode: 14b32...2af

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at jeg har fått ja til å bytte en vare butikken hadde inne uten byttelapp, men til laveste pris den var solgt for de siste seks månedene.  Det var i en annen kjede, så skal ikke si at det er samme praksis hos Kitchn, men det kan jo være tilfelle.

Det var da merkelig praksis. Tilbud er jo bare i korte perioder, så sannsynligheten for at varen er kjøpt da er jo veldig liten.

Hos Kitchn står det jo ganske tydelig at de bytter uten kvittering/byttelapp.

Skrevet
1 time siden, Hanne67 skrev:

Det var da merkelig praksis. Tilbud er jo bare i korte perioder, så sannsynligheten for at varen er kjøpt da er jo veldig liten.

jo, men du er jo sløv når du ikke legger ved byttelapp (-eller tar vare på kvittering). det er ikke butikken sin jobb å sørge for at du følger det norske lovverket. så da må du godta laveste salgspris. skal du bevise noe annet får du heller ta vare på kjøpsdokumentene dine. har stått i byttekø i romjula med mange "må jeg ha byttelapp".. blir like varm i pappen hver gang.

Anonymkode: 1e2f3...8aa

• Liker 1
Skrevet
På 17.10.2018 den 23.14, Hanne67 skrev:

Jeg synes ikke at det er det er en merkelig praksis. De unngår jo at kunder, som TS, spekulerer i å kjøpe noe på tilbud og å bytte det til full pris uten byttelapp når varen kommer til full pris igjen. Enkelte varer er jo dessuten jevnlig på tilbud.

Kjøper man en vare til full pris og vil sikre seg å få samme pris tilbake ved bytte så er det jo bare å sørge for å ha kvittering eller byttelapp. At en butikk bytter uten disse tingene er faktisk god service, da det ikke er noe de er forpliktet til etter loven.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...