AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Hei. Jeg har slitt med internettavhengighet så lenge jeg overhodet kan huske, jeg tror jeg var 7 år da vi fikk internett hjemme. Jeg får ikke lest til eksamen fordi jeg sitter på VG. NRK. DB. Nettavisen. osv.... Det er ikke engang noe spesifikt jeg leser. Jeg trykker inn på NRK.no, scroller litt nedover, åpner ny fane, går inn på VG.no... scroler litt ned igjen - og går INN PÅ NRK IGJEN!? Alt i løpet av.... kanskje 30 sekunder. Instagram. Twitter. Facebook.... Alt... Sånn gjentar det seg, dag ut og dag inn når jeg prøver å lese fag. Når jeg er på jobb går det bra, da er det noe som holder meg opptatt. Men må selvfølgelig ha scrollerunden på vei hjem fra jobb.... Jeg har lastet ned SelfControl på macen, og kan sette på den på feks 40 minutter. Så leser jeg i ti minutter, og så plukker jeg opp mobilen istedenfor og surfer på den. Hva skal jeg gjøre+!?! Det er en måned til eksamen og jeg klarer bare for the love of GOD IKKE LOGGE AV Det verste er at jeg syns det er helt høl i huet selv, men jeg klarer ikke stanse.... Jeg tenker i to timer "herregud hva e det jeg holder på med egentlig?" og logger allikevel ikke av. Jeg har gjort alle tipsene i boka. Skru av mobilen (fungerer ikke, jeg skrur den bare på igjen), sette på selfcontrol på macen (fungerer ikke, surfer bare på andre nettsider og/eller mobilen). Jeg kan ikke lese på biblioteket på skolen, det er internett der. Jeg kan ikke lese på cafe, det er internett der, jeg kan ikke lese hjemme, det er internett der. Jeg har gitt bort telefonen min, men da ender jeg opp med å dagdrømme eller gjøre andre greier. Vaske skapdørene på kjøkkenet, feks. Jeg har slettet alle appene, men det fungerer ikke, jeg laster de bare ned igjen ti minutter senere. Jeg har prøvd å logge av, jeg har prøvd å leve uten smarttelefon(fungerte ikke....) jeg har prøvd pomodoroteknikken, jeg har prøvd ALT Har til og med sett en hel film uten å se på filmen i det hele tatt - jeg har bare scrollet på telefonen!!!!! Jeg elsker studiet mitt, jeg syns det er kjempegøy og utfordrende, jeg føler jeg vokser masse på det, men at denne avhengigheten hindrer meg i å klare å lese så mye jeg trenger!!!! Jeg har utsatt fag pga helse, og nå går jeg sisteåret, og vil gjerne fullføre studiet på normert tid. Jeg har derfor litt heftigere studiebelastning nå dette året, og står med kniven på strupen. Jeg er derfor helt svhengig av å få bukt med dette problemet nå de to siste semestrene. Hvaaa skal jeg gjøre Jeg er 25 nå, og det har vært sånn her så lenge jeg kan huske, og det ble IKKE bedre da smartelefonen kom. På campus sier de bare "nei du må bare logge av" men jeg KLARER DET JO IKKE Anonymkode: 5dd27...24b 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 Kan legge til at jeg går mye turer ute, jeg trener, jeg spiser sunt, jeg har en god døgnrytme, jeg gjør alt "etter boken".... Denne avhengigheten er det som hindrer meg i å være effektiv på studiene, og det plager meg så enrotm mye! Ser at jeg får dårligere karakterer enn det jeg VET jeg kan få til kun fordi jeg har brukt hele eksamensperioden og semesteret på å SCROLLE Dette er jo katastrofe, det ødelegger livet mitt Anonymkode: 5dd27...24b 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Hiv tlf i søppla. Kjøp gammeldags vekkerklokke. Monter hustlf. Få familie eller venner til å kun gi deg pc om du trenger den til studier. Ellers skal den være låst i et skap der de har nøklene. Anonymkode: bde8c...69c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hiv tlf i søppla. Kjøp gammeldags vekkerklokke. Monter hustlf. Få familie eller venner til å kun gi deg pc om du trenger den til studier. Ellers skal den være låst i et skap der de har nøklene. Anonymkode: bde8c...69c Jeg har allerede prøvd dette, og det fungerer ikke å leve som en dinosaur i hverdagen. Data trenger jeg på studiene daglig, sosiale medier som facebook bruker vi på jobb som kommunikasjonskanal - jeg er pliktig til å holde meg oppdatert der. Anonymkode: 5dd27...24b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det - men det er ikke SYMPTOMET jeg trenger hjelp med. Problemet er ikke telefonen, men at jeg ikke klarer styre egen atferd. Hvordan kan jeg styre egen atferd uten å bli en dinosaur ingen kan kommunisere med? Det er ikke som gaming-avhengighet, hvor man bare må slutte totalt. Jeg kan ikke slutte med internett... Folk med spiseforstyrrelser kan jo ikke bare slutte med mat - mat må man jo ha... Problemet blir ikke borte ved å fjerne verktøyet jeg bruker det med, om dere skjønner forskjellen TS Anonymkode: 5dd27...24b 1
solmåneogstjerner Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 Skriv ut alt du trenger fra nettet. Ta med dette, bøkene, hodelykt/lommelykt og masse batterier. Send mld til alle nære om at du ikke kommer til å være tilgjengelig i noen dager. Pakk sekken med mat og nødvendig utstyr inkl telt. La tlf ligge hjemme. Gå langt innover i skogen (husk kart og kompass). Så blir du der noen dager. Tror det funker 😊 1
mjauritz Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 Ville anbefalt deg å gå i terapi for det. Har universitetet du tilhører noe helsetilbud du kan benytte deg av? Dette høres helt banalt ut, men jeg tok kontakt med helsetilbudet på mitt univeristet fordi jeg ikke klarte å sove på høsten på grunn av en ekstrem angst mot edderkopper (Jepp, jeg klarte ikke sove fordi jeg var så redd for at edderkopper skulle komme inn på rommet at jeg måtte til terapi). Jeg fikk først hjelp i veiledning og terapi, og fikk masse hjelp til hvem jeg skulle kontakte og hvor jeg skulle henvises om det ikke ble bedre. Det har blitt bedre til nå, så det holdt med veiledning og terapi så langt. Sier det fordi det er mange som tror at alle psykologiske hjelpetilbudene kun er forbeholdt psykiske plager / depresjoner, men de er faktisk veldig gode på å "snu" en tankegang. Siden du faktisk har prøvd alt annet og det ikke funker, ville jeg sagt at problemet ditt er såpass stort at jeg ville ha tatt kontakt der! 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg har det ganske likt, bare at det for meg gjelder på jobb. Kom meg gjennom studiene før smarttelefon ble vanlig. Har nevnt det for psykolog, men det blir ikke tatt på alvor. De mener problemet er at jeg mistrives på jobb. Og det er jo sant, og det forsterker nok problemet mitt, men samtidig tror jeg avhengigheten også er med på å skape mistrivsel. Har ingen råd, kommer ikke ut av det jeg heller. Anonymkode: ce61e...8e7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 Du må begynne med 10-minutters lesing. Så fem min pause, så ti minutter lesing. Etter noen dager, går du opp til 15 minutter av gangen. Det holder faktisk. 😊 Anonymkode: a7253...103 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 7 timer siden, mjauritz skrev: Ville anbefalt deg å gå i terapi for det. Har universitetet du tilhører noe helsetilbud du kan benytte deg av? Dette høres helt banalt ut, men jeg tok kontakt med helsetilbudet på mitt univeristet fordi jeg ikke klarte å sove på høsten på grunn av en ekstrem angst mot edderkopper (Jepp, jeg klarte ikke sove fordi jeg var så redd for at edderkopper skulle komme inn på rommet at jeg måtte til terapi). Jeg fikk først hjelp i veiledning og terapi, og fikk masse hjelp til hvem jeg skulle kontakte og hvor jeg skulle henvises om det ikke ble bedre. Det har blitt bedre til nå, så det holdt med veiledning og terapi så langt. Sier det fordi det er mange som tror at alle psykologiske hjelpetilbudene kun er forbeholdt psykiske plager / depresjoner, men de er faktisk veldig gode på å "snu" en tankegang. Siden du faktisk har prøvd alt annet og det ikke funker, ville jeg sagt at problemet ditt er såpass stort at jeg ville ha tatt kontakt der! Takk for at du har lest alt jeg har skrevet Jeg går til psykolog fra før av, pga andre ting. Jeg har prøvd å ta det smått opp, men jeg kommer meg jo gjennom eksamensperiodene på et vis, så det har ikke blitt tatt noe særlig alvorlig. "Du trenger jo ikke hjelp, du har jo fått A i noen fag? Du klarer jo å lese NOE?" Ikke så mye til hjelp, dessverre. Kanskje jeg skal ta en ekstra tur innom studentveilederen på campus. Jeg føler jeg allerede har "rent ned dørene" der, men jeg får vel ta meg en tur til.... Føler faktisk med deg om den edderkoppangsten din, jeg skjønner deg godt jeg. Jeg vet hvordan det er å være så livredd for noe at det går utover livskvaliteten! Anonymkode: 5dd27...24b 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 På 17.10.2018 den 11.49, mjauritz skrev: Ville anbefalt deg å gå i terapi for det. Har universitetet du tilhører noe helsetilbud du kan benytte deg av? Dette høres helt banalt ut, men jeg tok kontakt med helsetilbudet på mitt univeristet fordi jeg ikke klarte å sove på høsten på grunn av en ekstrem angst mot edderkopper (Jepp, jeg klarte ikke sove fordi jeg var så redd for at edderkopper skulle komme inn på rommet at jeg måtte til terapi). Jeg fikk først hjelp i veiledning og terapi, og fikk masse hjelp til hvem jeg skulle kontakte og hvor jeg skulle henvises om det ikke ble bedre. Det har blitt bedre til nå, så det holdt med veiledning og terapi så langt. Sier det fordi det er mange som tror at alle psykologiske hjelpetilbudene kun er forbeholdt psykiske plager / depresjoner, men de er faktisk veldig gode på å "snu" en tankegang. Siden du faktisk har prøvd alt annet og det ikke funker, ville jeg sagt at problemet ditt er såpass stort at jeg ville ha tatt kontakt der! Jeg tok kontakt med helsetjenesten ved mitt universitetet da jeg var suicidal. Fikk beskjed av en psykologspesialist om at jeg var for syk og at de ikke kunne hjelpe meg. Fint å se at helsetjenesten gjør riktige prioriteringer. Uten at jeg mener dine plager ikke er plager. Jeg blir bare overrasket over hvordan studenthelsetjenesten prioriterer. Anonymkode: 4df5d...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok kontakt med helsetjenesten ved mitt universitetet da jeg var suicidal. Fikk beskjed av en psykologspesialist om at jeg var for syk og at de ikke kunne hjelpe meg. Fint å se at helsetjenesten gjør riktige prioriteringer. Uten at jeg mener dine plager ikke er plager. Jeg blir bare overrasket over hvordan studenthelsetjenesten prioriterer. Anonymkode: 4df5d...0c9 De har ikke kapasitet og vil heller ikke ha ansvar for så alvorlig problematikk. De har en målgruppe og holder seg til den. Slik er det ved de fleste studiesteder. Anonymkode: dd2e3...28a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #14 Skrevet 19. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok kontakt med helsetjenesten ved mitt universitetet da jeg var suicidal. Fikk beskjed av en psykologspesialist om at jeg var for syk og at de ikke kunne hjelpe meg. Fint å se at helsetjenesten gjør riktige prioriteringer. Uten at jeg mener dine plager ikke er plager. Jeg blir bare overrasket over hvordan studenthelsetjenesten prioriterer. Anonymkode: 4df5d...0c9 Her må du heller oppsøke fastlegen din og der få henvisning til psykolog/psykiater. De har ikke kapasitet til å følge opp slike alvorlige problemstillinger. De skal tross alt være et tilbud for alle studentene på utdanningsinstitusjonen, og tanken er at det skal være en lav terskel for å søke hjelp når man sliter. Kapasiteten er allerede sprengt. Ved mer omfattende situasjoner bør man søke hjelp gjennom det ordinære helsevesenet. Anonymkode: cad21...807 2
Tvist Skrevet 19. oktober 2018 #15 Skrevet 19. oktober 2018 Kan du lese sammen med noen? Dere kan sitte sammen og skrive notater, spørre hverandre osv. Ellers må viljestyrken din begrense databruken. La deg få lov å bruke PCen f. esk fra 8-10, 15-16 og 19-21. Resten av tiden må du gjøre andre ting, uansett om du leser eller vasker skap. Spesielt kan jeg anbefale å lese først og så vaske skap mens du tenker over hva du har lest. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #16 Skrevet 19. oktober 2018 For all del ikke bruk en APP til å få kontroll over dette. Da må du jo ha telefon tilgjengelig Ellers er det nok endring av vaner og stå på vilje som gjelder.... Anonymkode: 555a2...304
Gjest GiftMann38 Skrevet 19. oktober 2018 #17 Skrevet 19. oktober 2018 Vi har en regel om at vi legger igjen mobiltelefonen i gangen når vi kommer hjem. Har gjort det et år nå, fungerer veldig bra!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #18 Skrevet 19. oktober 2018 På 17.10.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det - men det er ikke SYMPTOMET jeg trenger hjelp med. Problemet er ikke telefonen, men at jeg ikke klarer styre egen atferd. Hvordan kan jeg styre egen atferd uten å bli en dinosaur ingen kan kommunisere med? Det er ikke som gaming-avhengighet, hvor man bare må slutte totalt. Jeg kan ikke slutte med internett... Folk med spiseforstyrrelser kan jo ikke bare slutte med mat - mat må man jo ha... Problemet blir ikke borte ved å fjerne verktøyet jeg bruker det med, om dere skjønner forskjellen TS Anonymkode: 5dd27...24b Men det å hanskes med symptomet vil nå også hjelpe deg til å få bedre selvkontroll, noe som er det du sliter med. Ta aktive beslutninger der du legger vekk (!) iPad, mobil og PC når du leser. Legg igjen mobil og PC i låsbart skap før du går på lesesalen for eksempel. Ingen grunn til at du skal ha mobilen der. Anonymkode: cad21...807
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #19 Skrevet 19. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok kontakt med helsetjenesten ved mitt universitetet da jeg var suicidal. Fikk beskjed av en psykologspesialist om at jeg var for syk og at de ikke kunne hjelpe meg. Fint å se at helsetjenesten gjør riktige prioriteringer. Uten at jeg mener dine plager ikke er plager. Jeg blir bare overrasket over hvordan studenthelsetjenesten prioriterer. Anonymkode: 4df5d...0c9 Selvsagt må du til fastlege for dette! Det skolen tilbyr er sånn 3-4 samtaler. De er heldigvis kloke nok til å vite at det ikke holder på slike problemer. Anonymkode: 45e0d...78c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #20 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg sliter med mye av det samme, men har til en viss grad blitt bedre på det. Seinest i går innstalerte jeg en app som overvåker hva jeg gjør på telefonen, og hvor mye tid jeg bruker på hver app. Det er en liten timer på siden som sier hvor mye tid jeg har brukt og jeg bruker telefonen like flitig hittil i dag, men må innrømme at jeg egentlig blir litt skremt av hvor ofte den er oppe. Hvertfall når timeren allede lyser rødt på facebook og klokka bare er 10! På pc'en fikk jeg en venn til å sette opp sperre på routeren, dessverre nullstilte jeg routeren og fikset det selv, og når samboeren gjorde grep og tok med seg modemet på jobb brukte jeg mobilen som modem og satt på pc'en for det! Løsningen der ble minimalt med datatrafikk på mobilen, for internett på pc'en drar mye datatrafikk! Ellers har jeg også nevnt det til psykologen min, men det blir bare ignorert og shusha til siden som om det ikke er noe farlig, så jeg er litt usikker på om hun ikke ser problemet, eller om dette nå begynner å bli for vanlig! Anonymkode: c243d...adc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå