AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Hvor store utgifter har du per år, per barn? Da tenker jeg spesielt hvor mye penger bruker dere på: Klær og sko, større matforbruk, fritidsaktiviteter, abonnementer (Spotify, telefoni, etc), utstyr, reiser, gaver, barnehage/SFO, ekstra kjøring.. Jeg er veldig nysgjerrig på hvor store summer det koster å ha ett barn, i året? Har lest et sted at en kan regne ca 100 000 kr (per barn, per år). Er det noe sannhet i dette? Anonymkode: 31661...fe0
RoH Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Kommer an på. Mellom 20 og 100 i året tipper jeg for mine. Uten å regner inn tapt arbeidsfortjeneste, feriedager uten lønn, ferie til ett eller annet lekeland osv. 1
matrobot Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Hmm, ca 1000 kr for mat i måned, 12.000 kr i året. Barnehage/SFO: 2500 kr = 30.000 kr i året Klær/sko, ca 1000 kr i måned i snitt, 12.000 kr i året Aktiviteter? Reiser? Osv... Husk også at dere må kanskje bo i en større bolig for å få plass til barnet = mer kostnad. Så det koster minst 50.000 kr i året, så 100.000 kr høres ikke feil ut. Man kan selvsagt klare seg med mindre. Det spørs på deres forbruk. Endret 17. oktober 2018 av matrobot 1
Zoey Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 Pr barn i snitt koster det vel ca 4000 for bhg/Sfo (inkl kjøring, mat, og småting vi må ha dobbelt av som solkrem osv). Bruker nok også i snitt 1000kr i mnd pr barn på klær og sko, noen ganger 0 og noen ganger mer enn 1000, vi kjøper litt dyre dresser, regntøy osv. Men samtidig så arver de hverandre (dog ikke sko) og vi prøver å kjøpe brukt. Mat koster litt ekstra det også, ikke fordi de spiser mye, men de liker sitt eget pålegg, de drikker mye melk og spiser mye ost, rent kjøttpålegg, egg, yoghurt og frukt. En god del ting vi ikke pleide å ha så ofte når vi bare var to voksne. Har ikke regnet på hvor mye ekstra det er per barn. Nå er noen av dem i en periode hvor de glatt spiser 3-4 brødskiver til frokost og kvelds så brødutgiftene er mer enn tredoblet med barn i hus. Så skal de ha såpe, sjampo tilpasset alder og hud (har en med atopisk eksem).. 100 000 per barn per år bruker vi nok neppe, men at det ligger på rundt 80 000 det tviler jeg ikke på. Men man sparer litt på å ha flere, kan kjøpe endel ting i større kvanta, samt arve.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 Det kan det nok være en sannhet i. Jeg bruker 100 000 i året på to barn, og da er kun SFO (for begge), fritidsaktiviteter og sommerskole med. I tillegg kommer jo alt du nevner: mat, klær, reiser, transport, telefon, gaver, kultur/sport (billetter, svømmehall/heiskort/kino), sportsutstyr Etc. Et bursdagsselskap kan koste noen tusen. Anonymkode: b87be...2ca
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 Bruk SIFO s referansebudsjett så får du skikkelig svar.Utgiftene varierer naturlig nok litt med alderen http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet Siden jeg har 3 barn med delt omsorg, og jeg og faren deler utgiftene likt mellom oss og setter inn en fast sum til felles konto hver måned, så kan jeg si at 3 barn i barneskolealder koster ca 9000 kr i mnd + mat, atså totalt ca 13 000 i mnd. Da er det en SFO-plass, fritidsaktiviteter, klær og utstyr (sykler, ski m.m.), Bursdagsgaver til venner og barnebursdagdeiringer, mobilabbonnementer, forsikring av barna m.m. inkludert der. Møbler og boutgifter og lingende er dog ikke tatt med. Barn er dyrt... Men man får jo litt tilbake i form av Foreldrefradrag på skatten og barnetrygd. det har jeg heller ikke lagt inn i regnestykket. Anonymkode: b8950...cca 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 Har 3 barn på 10, 7 og 3 år. En på Sfo og en i bhg Har egentlig ikke peiling, men så mye som 100000 pr barn er det ikke. Sånn grovt regnet tror jeg vi havner på rundt 50000, kanskje litt mer om vi regner med bhg og sfo for de to som har det. Barna er småspiste og enkle i matveien, så har ikke så betydelig mer matutgifter på de. Men variert mat står på bordet hver dag uansett, så matutgiftene blir jo deretter. Jobber i klesbutikk(kjede) så det aller meste av klærne deres blir kjøpt der, enten med personalrabatt eller på salg. Alt av andre klær og sko kjøpes også på salg. Ligger nok på 15000 i klær og 3-4000 i sko i året, pr barn De to eldste har en fritidsaktivitet hver, ligger i nærområdet, så har ikke utgifter til kjøring (annet en når de skal på cup eller turnering) Gangavstand til skole, men må kjøre til bhg. De to eldste ligger an til å begynne med tannregulering, så blir en del ekstra utgifter der om ikke lenge. Eldste har begynt med kontroller, men ikke noe mer enn det enn så lenge. Men er 45 min en vei å kjøre til den tannlegen, så der blir det ekstra utgifter til kjøring(usikker på om det kan blir dekt) Anonymkode: d7ebe...af6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg vet ikke. Da barnet mitt er under 1 år. Men om en søker om lån 2 voksne og 1 barn, regner de ca 40 000 kr i året på utgifter beretnet barn. Anonymkode: ec614...154
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 Har en tenåring nå, gutt som vokser mye, spiser mye, vokser fra klær raskt, dyre fritidsaktiviteter, månedskort på kollektiv, må betale som en ekstra voksen på alle ferier, kino, svømmehall, slalåm, klatring etc, det går GLATT 100 000. Selvfølgelig måtte vi begrenset oss om vi ikke hadde råd til dette. Har hatt 3 tenåringer på en gang tidligere, da måtte vi snu litt mer på krona, for det er dyrt! Anonymkode: 10113...65d 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #11 Skrevet 17. oktober 2018 Tviler ikke på at 8-åringen koster 100 000kr i året. Ikke bare må de ha nye klær for hver sesong fordi de vokser som ugress, men plutselig så kommer han hjem med hull i utebuksa eller har glemt igjen jakka si på bussen. I morrest lukket han ikke igjen kjøleskapsdøra etter seg, og jeg har enda ikke gått igjennom alt for å se om resten av ukas middag rett og slett bare må kastes.. Matmessig så spiser han like mye som meg stort sett. Han går også på langrenn, og når de etter hvert begynner å ha behov for skikkelig utstyr her så er det uhorvelig mye penger det er snakk om. I helga skal de på noe greier med korpset, og bare det koster 400kr. Samling med skilaget i november og det koster også en god del hundrelapper. I tillegg til skidresser, luer, hansker og alt det som følger med (kan ikke bruke vottene eller ytteeklærne han bruker på skolen da dett blir alt for varmt for sånn aktivitet). Bare i høst nå måtte jeg kjøpe helt ny garderobe til han, da han har skutt i været siden i vår. 4000kr kostet det, og da handler vi på HM og Cubus og Obs. Babyen i magen har også koster oss flere titalls tusen kroner. Her er det jo litt lettere å handle brukt da babyklær og utstyr sjeldent er veldig slitt. Vi hadde økonomi til å kjøpe nytt, så det var et valg vi tok. Men ja, barn koster definitvt penger. Anonymkode: c5405...455 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #12 Skrevet 17. oktober 2018 Koster alt man har av både tid og penger 😳 Anonymkode: 602b5...f67 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #13 Skrevet 17. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor store utgifter har du per år, per barn? Da tenker jeg spesielt hvor mye penger bruker dere på: Klær og sko, større matforbruk, fritidsaktiviteter, abonnementer (Spotify, telefoni, etc), utstyr, reiser, gaver, barnehage/SFO, ekstra kjøring.. Jeg er veldig nysgjerrig på hvor store summer det koster å ha ett barn, i året? Har lest et sted at en kan regne ca 100 000 kr (per barn, per år). Er det noe sannhet i dette? Anonymkode: 31661...fe0 Et regnestykke vi ikke setter opp. Har man barn, så gir man barna det beste som finnes på alle områder så lenge man har økonomi til å ha barn. Anonymkode: 1846a...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #14 Skrevet 17. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har 3 barn på 10, 7 og 3 år. En på Sfo og en i bhg Har egentlig ikke peiling, men så mye som 100000 pr barn er det ikke. Sånn grovt regnet tror jeg vi havner på rundt 50000, kanskje litt mer om vi regner med bhg og sfo for de to som har det. Barna er småspiste og enkle i matveien, så har ikke så betydelig mer matutgifter på de. Men variert mat står på bordet hver dag uansett, så matutgiftene blir jo deretter. Jobber i klesbutikk(kjede) så det aller meste av klærne deres blir kjøpt der, enten med personalrabatt eller på salg. Alt av andre klær og sko kjøpes også på salg. Ligger nok på 15000 i klær og 3-4000 i sko i året, pr barn De to eldste har en fritidsaktivitet hver, ligger i nærområdet, så har ikke utgifter til kjøring (annet en når de skal på cup eller turnering) Gangavstand til skole, men må kjøre til bhg. De to eldste ligger an til å begynne med tannregulering, så blir en del ekstra utgifter der om ikke lenge. Eldste har begynt med kontroller, men ikke noe mer enn det enn så lenge. Men er 45 min en vei å kjøre til den tannlegen, så der blir det ekstra utgifter til kjøring(usikker på om det kan blir dekt) Anonymkode: d7ebe...af6 Bare barnehage og SFO må vel bli på godt over 50000?! Så tenker kanskje at du bruker mer enn du tror........ Anonymkode: ca683...cc4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #15 Skrevet 17. oktober 2018 100 000 ca Anonymkode: ca317...847
heipådegsann Skrevet 17. oktober 2018 #16 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Har en 2åring og jeg tipper 40-50 000.- på det du nevner (nå har vi lav inntekt akkurat nå så betaler bare 2 000.- for barnehageplassen i mnd, hvis ikke kunne vi hengt på 11 000 ekstra). I tillegg måtte vi gå opp i størrelsen på leiligheten, og bare der er det 40 000 ekstra i året. Også får alle litt under en tusenlapp i mnd i barnetrygd så da kan man trekke fra 11-12 000 igjen. Har også inntrykk av at utgiftene bare øker når barnet kommer i skolealder. Men per nå bruker vi kanskje 80 000.- mer enn hva vi gjorde som barnløse. Men bare 40 000 mer hvis vi trekker fra flyttingen. Endret 17. oktober 2018 av heipådegsann
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #17 Skrevet 17. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare barnehage og SFO må vel bli på godt over 50000?! Så tenker kanskje at du bruker mer enn du tror........ Anonymkode: ca683...cc4 Jeg har regnet pr barn. Til sammen blir nok sfo og bhg noe over 50000 ja, men de har ikke full plass da. Anonymkode: d7ebe...af6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #18 Skrevet 17. oktober 2018 100 000 høres riktig ut. Barnehage og kost der, mat hjemme, utstyr til barnehage, kostnader til fritidsaktiviteter, utstyr til fritidsaktiviteter, klær, sko, medisiner, kremer, bleier, kjøring til og fra aktiviteter, fritid med diverse aktiviteter, ferie. Anonymkode: 3eba2...d3a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #19 Skrevet 17. oktober 2018 har regnskap på barna mine, og 20.000 pr barn årlig. da er ikke reiser inkludert. rett og slett fordi vi drar på hytta om sommeren, og er der. Anonymkode: 4641f...697
Salvie Skrevet 17. oktober 2018 #20 Skrevet 17. oktober 2018 Sukk... Men det er verdt det da! Luksus kunne ikke erstattet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå