Leo Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Er nok fryktelig trett i dag for plutselig ble jeg usikker på om det skal være og eller å i setningen "Å komme tidlig og/å gå sent". På forhånd takk for hjelpen!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Er nok fryktelig trett i dag for plutselig ble jeg usikker på om det skal være og eller å i setningen "Å komme tidlig og/å gå sent". På forhånd takk for hjelpen! Oversett til engelsk. Å = to Og = and.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #3 Skrevet 21. mars 2005 Her koordinerer du to setninger, og derfor skal du bruke "og".
Gjest TomKrus Skrevet 21. mars 2005 #4 Skrevet 21. mars 2005 En fortidstest er alltid kjekt i slike tilfeller. Hvis begge verbene skifter tid, så er og det rette. "(hun) kom tidlig og gikk seint" Et annet tilfelle: Å lære å/og lese (hun) lærte å lese. Så her blir det: Å lære å lese. Her ser du (og hører, kanskje) at det er naturlig at kun det første ordet bøyes. Dermed er å det riktige i dette tilfellet.
Leo Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2005 Takk og takk! Jeg har da vanligvis ingen problemer med dette, men plutselig sto det helt stille... :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #6 Skrevet 21. mars 2005 Er nok fryktelig trett i dag for plutselig ble jeg usikker på om det skal være og eller å i setningen "Å komme tidlig og/å gå sent". På forhånd takk for hjelpen! Å komme tidlig og gå sent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå