AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #21 Skrevet 17. oktober 2018 Vær nøye når du verifiserer referansene, og for all del se an den som går god for vedkommende. Har gjennomført fravikelser på personer som har sett ordentlige ut, hatt flere referanser og fremstått som oppegående og ryddige. Sørg for at kontrakten inneholder utkastelsesklausul. Ved mislighold må du være sikker på at eventuelle varsler eller oppsigelse/hevingsbegjæring møter formkravene. Hvis ikke kan fravikelse bli en langvarig affære. Til (noe kynisk) info kan vennelister på Facebook være megetsigende om du kjenner nærmiljøet til vedkommende. Anonymkode: 39f11...7fb 3
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #22 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) . Endret 17. oktober 2018 av LasVegas
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #23 Skrevet 17. oktober 2018 1 time siden, FrodeF skrev: Ah, du er en sånn menneske kjenner ja. Det må være så deilig å kunne lese folk sånn som du kan Det er det faktisk.. Klarer å se hva slangs slange de er
AnonGuy Skrevet 17. oktober 2018 #24 Skrevet 17. oktober 2018 Et viktig tips: legg inn utkastelsesmulighet hvis mangel på innbetaling, etter oppsigelsestid og tre ganger varsel pga bråk hvis du får bakt det inn, så har du lov til å kaste dem ut uten konsekvenser. Hvis du har glemt, så er det ditt problem. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #25 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg leier selv ut en leilighet, og min erfaring er at man kommer langt med litt sunn fornuft. Leiligheten er i tilknytning min enebolig (tomannsbolig) så for meg er det viktig at det er skikkelige leietagere da jeg bor i enebolig med barn selv. Selv hadde jeg utallige tlf fra mange som ville leie. Jeg luket ut en del allerede der. Jeg valgte å ikke sette dato for visning, men avtale visning av leilighet med hver enkelt av de jeg valgte ut pr tlf.samtaler. Dette fordi jeg da fort fikk bedre tid og snakket med hver enkelt og sett dem an. Så valgte jeg leietager. Har leid ut leilighet i 2 omganger, har vært fornøyd med begge leietagere. De siste har bodd i leiligheten i over 1,5 år og har ikke hatt noen problemer av noe slag. Husk skikkelig husleiekontrakt, med utkastelsesklausul. Sjekk referanser. Og for all del, depositum. Men du kommer langt med å se an folk. De siste leietagerne mine er det jeg vil beskrive som drømme leietagere. Aldri noe tull. Men de hadde ikke referanser, fordi det var ett ungt par som skulle flytte sammen for første gang. De er rolige, hjemmekjære mennesker. Til nå har de hatt 2 sammenkomster med venner hjemme, som de varslet om i god tid, og alt var stille før kl 23:00. I bunn og grunn var det såpass stille før kl 23:00 også at de hadde egentlig ikke behøvd varsle om det. Man kommer langt med en god dialog og hyggelig væremåte er min erfaring. Anonymkode: 5d4e1...a37 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #26 Skrevet 17. oktober 2018 11 minutter siden, AnonGuy skrev: hvis du får bakt det inn, så har du lov til å kaste dem ut uten konsekvenser. Hvis du har glemt, så er det ditt problem Det du mener er vel at ved å inkludere denne klausulen, gjør at oversittelse av leietiden gir tvangsgrunnlag for å begjære fravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav b? Anonymkode: 39f11...7fb
AnonGuy Skrevet 17. oktober 2018 #27 Skrevet 17. oktober 2018 I det offisielle, ja. Men i uoffisielt kan du bare bryte inn, bytte lås og legge alt utenfor. Uten å si noe om det, du vil ikke konsekvenser for det pga klausulen. Been there, done that.
Honey Dew Skrevet 18. oktober 2018 #28 Skrevet 18. oktober 2018 Du må faktisk sjelegranske dem og pass på at de har referanser
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #29 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg har drevet utleie gjennom snart 20 år. Jeg har kun drevet utleie av "del av egen bolig", altså utleie av et hus jeg bor i selv. Min erfaring er at det ikke er så vondt og vanskelig å drive med utleie som det "ryktes om". Men du må legge inn litt innsats for å bli en bra utleier selv. Helt praktisk må du lese husleieloven fra perm til perm. Den er ikke veldig lang. Og noe kan leses litt på skrå (her tenker jeg på paragafene som handler om leietakers død og slikt. Det er viktig å forstå intensjonen bak loven. Kortversjonen er at loven i hovedsak er der for å beskytte den svake part i husleieforholdet, altså leietaker. Når du har skjønt hvordan loven virker, vil du også forstå at det viktigste du kan gjøre er å velge dine leietakere med omhu. Jeg har valgt å be leiesøkende om å gi en kortfattet skriftlig presentasjon av seg selv der de redegjør for arbeid/studier, alder, fullt navn, nåværende bosituasjon, referanser o.l. Jeg leier ut i Oslo, så antall henvendelser på finn er formidabelt. Jeg har således den luksus at jeg kan velge bort alle dem som kun skriver "når kan jeg komme på visning?". Det er sikkert mye bra folk i den kategorien også, men ved å velge noen som kan lese, forstå og besvare en skriftlig instruks, har man i hvert fall sikret seg en leietaker som kan forholde seg til en skriftlig kontrakt. Etter en siling basert på skriftlig kommunikasjon inviterer jeg leiesøkende til visning én og én. Her er det mange som kommer trekkende med "jeg har forresten en hund, går det bra?", "kjæresten min kommer til byen om to måneder", "jeg kan ikke betale depositum før om tre måneder" osv. osv. Generelt går jeg da videre til neste på lista. I siste instans gjelder det å ikke la seg sjarmere av tillitsvekkende mennesker. Særlig de som sier "ikke noe problem" til alt. Min erfaring er at en problemorientert surpomp er mer troverdig og faktisk lettere å ha med å gjøre når eniget først er oppnådd. Så til kontrakten. Når du har skjønt husleieloven, vil du også skjønne at det meste står der. Det er svært lite du kan regulere i en husleiekontrakt. Det er flere gode maler der ute. Jeg bruker Forbrukerrådets mal ettersom Forbrukerrådet er en relativt nøytral instans som ivaretar både leiers og utleiers interesser. Det viktigste valget du tar om kontrakten er om denne skal være tidsbestemt eller tidsubestemt. Jeg velger alltid en tidsbestemt kontrakt. Det innebærer at etter en viss tid (minimum 12 eller 36 måneder, avhengig av leilighetens natur) vil da husleieforholdet opphøre uten at det må begrunnes nærmere. Så hvis du finner ut at du ikke liker leietakeren, trenger du ikke finne et vikarierende argument. Du lar helt enkelt være å skrive noen ny avtale, og leietaker må flytte. Men det er en bakside av denne medaljen. Om du selv skulle få bruk for leiligheten i leieperioden, vil du ikke kunne avvikle leieforholdet. Så hvis du for eksempel eier en leilighet som du leier ut mens du er samboer med prince/princess charming, vil du ikke kunne flytte tilbake til leiligheten din når samboerskapet går skeis. Du må pent leie deg noe annet i mellomtiden. Videre bør du kreve et depositum eller en depositumgaranti. Det viktigste med depositumet er ikke å sikre deg mot skader. Hvis leietaker først vil herpe leiligheten din, er depositumet småpenger uansett. Det viktigste med depositumet er at du sikrer at leietaker er betalingsdyktig og at han/hun har disiplin nok til å spare et beløp tilsvarende to-tre husleier. Dersom leietaker ikke har slike midler i bakhånd, er det bare å skygge banen. Så godt som alle kontraktsmaler inneholder en særlig utkastelsesklausul. Dette sikrer at du ved uteblitt betaling kan gå rett til namsmannen og be ham foreta fravikelse. Uten en slik klausul vil du fortsatt kunne kaste ut leietaker som ikke betaler, men det vil ta mye lengre tid. Til dette med namsmannen. Mange utleiere irriterer seg over at leietaker har for stor beskyttelse. Og de er fortvilte over at de ikke kan kaste ut leietakere selv. Dette er etter mitt syn en katastrofal feilvurdering. Namsmannen er din venn. Hvis du har orden i sakene, dvs har en ordentlig kontrakt og holder en skikkelig oversikt over betalte husleier, vil namsmannen innen kort tid komme hjem til deg og kaste ut et leietaker som ikke betaler. Namsmannen er altså din offentlig oppnevnte utkaster som stiller med uniformert politi om nødvendig. Du trenger ikke delta i denne prosessen. Og det er greit når det er en 2 meter høy muskelbunt som ikke betaler for seg... Så lang om formalia og lov/kontrakt/juss. En annen ting som er viktig er at du må akseptere at leietakere ikke er gjester hos deg. De disponerer over leiligheten som om det var deres egen. Eksotiske matlukter, rot (henslengte sykler, leker, ski, osv.) utenfor døra, rot inne (som du kan se fra utsiden) og slikt må du bare tåle selv om du ikke ønsker å ha det sånn. Den husleie du mottar hver måned kompenserer for dette. Om du ikke aksepterer dette, bør du ikke begynne å leie ut. Du må regne med at leiligheten slites. Den vil slites minst like mye som om du bodde der selv. Igjen, dette kompenseres du for i husleia. Men det nytter ikke å installere et nytt kjøkken og så forvente at det framstår som nytt etter at noen har bodd i leiligheten i tre år. Da vil benkeplata ha hakk og merker. Gulvet vil ha hakk og merker fra kjeler, kniver (whatever) som faller ned. Listene vil ha "slitemerker" etter støvsugeren. Dette er normal slitasje og gir ingen rett til erstatning. Oppsiden med å leie ut er selvfølgelig at du mottat husleie. Jeg har som sagt drevet med dette i 20 år. Hvert år får jeg en leieinntekt på 14 kkr per måned *12 måneder = 168 kkr. Fratrukket kostnader for strøm (jeg leier ut med strøm inkludert), forsikring, reell slitasje, tipper jeg at jeg sitter igjen med minst 150 kkr. Med dagens rentenivå kan man betjene en god del gjeld med en slik inntekt. Min erfaring er at utleiemuligheter i egen bolig ikke er fullt ut priset inn. Med andre ord; du kan kjøpe deg en større bolig, leie ut deler av den og komme bedre ut økonomisk enn om du kjøper en bolig med den samme størrelsen som den delen du ikke leier ut. På de 20 årene jeg har leid ut, har jeg hatt omtrent halvparten så mange leieforhold. Ett av disse endte ugreit fordi leietaker ble betalingsudyktig og måtte flytte. Resten av leieforholdene har vært rene solskinnhistorier. Anonymkode: d3387...fe8 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #30 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg har leid ut i 14 år og aldri opplevd noen problemer. Folk flest er jo skikkelige folk. Det er helt utrolig lettjente penger, ja litt jobb med visning, oppretting av konto, sjekke utvask etc. Men i forhold til hva man får inn er det vel verd det. Det er for det meste å bare se på at noen andre betaler ned ditt lån. Anonymkode: a0919...934 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #31 Skrevet 22. oktober 2018 On 10/17/2018 at 2:36 AM, AnonymBruker said: Hva var dette for et svar? Hva mener du med det du skriver egentlig? Hvordan ser du an folk? Hva mener du med sunn fornuft, og å bruke hodet? Anonymkode: 9be10...35d Om det svaret var forvirrende, så burde ikke du leie ut ihvertfall. Om man ikke har et bra øye for å se an mennesker, så burde man ikke leie ut. Man kan få et ganske godt inntrykk av hvem noen er på 20min. Da snakker jeg ikke om pene klær, men om hvordan personen presenterer seg selv (hva han legger vekt på, noe som viser hva han synes er viktig eller hva han tror husverten vil imponeres av), hva han ler av (sier mye om verdier og hvordan man oppfatter verden), kroppspråk osv Anonymkode: 18e42...f5f
Linkas Skrevet 22. oktober 2018 #32 Skrevet 22. oktober 2018 Vi leide ut til skoleelever for mange år siden. Vi hadde en ganske standard kontrakt, men spesifiserte ting i den. Som om det var lov med dyr, om det er med parkering, brøyting/snømåking, ikke røyk inne, hva leier kan/skal gjøre og hva du skal gjøre av vedlikehold og sånne ting. Er også greit med referanse hvis de har. Hun ene som leide hos oss ble vi så glad i at det var trist da hun var ferdig på skolen å skulle videre. Du kan sikkert også ta kontakt med noen som driver med utleie å høre om de kan gi deg noen tips.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #33 Skrevet 23. oktober 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det svaret var forvirrende, så burde ikke du leie ut ihvertfall. Om man ikke har et bra øye for å se an mennesker, så burde man ikke leie ut. Man kan få et ganske godt inntrykk av hvem noen er på 20min. Da snakker jeg ikke om pene klær, men om hvordan personen presenterer seg selv (hva han legger vekt på, noe som viser hva han synes er viktig eller hva han tror husverten vil imponeres av), hva han ler av (sier mye om verdier og hvordan man oppfatter verden), kroppspråk osv Anonymkode: 18e42...f5f Det var ikke jeg (TS) du svarte her, du må se på anonymkoden... Anonymkode: 666a9...c2e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #34 Skrevet 23. oktober 2018 Vi bruker firma og er veldig fornøyd. Firma har alt med det økonomiske å gjøre og vi får utbetalt husleie fra firma uavhengig om leietaker betaler i tide. Vi har også forsikring via dem slik at de tar ansvar ved mislighold og uenigheter. Vet også at de tok kredittsjekk på leietager. Anonymkode: 013aa...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #35 Skrevet 23. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker firma og er veldig fornøyd. Firma har alt med det økonomiske å gjøre og vi får utbetalt husleie fra firma uavhengig om leietaker betaler i tide. Vi har også forsikring via dem slik at de tar ansvar ved mislighold og uenigheter. Vet også at de tok kredittsjekk på leietager. Anonymkode: 013aa...e3b Hvor mye må dere betale firmaet? Anonymkode: 666a9...c2e
Gjest Blondie65 Skrevet 23. oktober 2018 #36 Skrevet 23. oktober 2018 På 17.10.2018 den 6.23, AnonymBruker skrev: Dette har jeg også tenkt på 😊 Hvordan vite om dette faktisk er utleier, om det ikke er en som driver utstrakt utleiefirma.. Om min fremtidige leietaker har meg som referanse vil ikke neste utleier kunne vite om jeg faktisk var utleier eller en kun venn? TS Anonymkode: 666a9...c2e Du ringer referansene selvsagt. Det er det man gjør med referanser. Og da spør man om: * Ble leien betalt i tide * Var boligen holdt i ordren eller måtte den pusses opp for depositumet * Holdt leieboer fred med de andre leietakerne * Vil du anbefale denne leietakeren til en fremtidig utleier
Traktor Skrevet 23. oktober 2018 #37 Skrevet 23. oktober 2018 På 21.10.2018 den 10.04, AnonymBruker skrev: Jeg har drevet utleie gjennom snart 20 år. Jeg har kun drevet utleie av "del av egen bolig", altså utleie av et hus jeg bor i selv. Min erfaring er at det ikke er så vondt og vanskelig å drive med utleie som det "ryktes om". Men du må legge inn litt innsats for å bli en bra utleier selv. Helt praktisk må du lese husleieloven fra perm til perm. Den er ikke veldig lang. Og noe kan leses litt på skrå (her tenker jeg på paragafene som handler om leietakers død og slikt. Det er viktig å forstå intensjonen bak loven. Kortversjonen er at loven i hovedsak er der for å beskytte den svake part i husleieforholdet, altså leietaker. Når du har skjønt hvordan loven virker, vil du også forstå at det viktigste du kan gjøre er å velge dine leietakere med omhu. Jeg har valgt å be leiesøkende om å gi en kortfattet skriftlig presentasjon av seg selv der de redegjør for arbeid/studier, alder, fullt navn, nåværende bosituasjon, referanser o.l. Jeg leier ut i Oslo, så antall henvendelser på finn er formidabelt. Jeg har således den luksus at jeg kan velge bort alle dem som kun skriver "når kan jeg komme på visning?". Det er sikkert mye bra folk i den kategorien også, men ved å velge noen som kan lese, forstå og besvare en skriftlig instruks, har man i hvert fall sikret seg en leietaker som kan forholde seg til en skriftlig kontrakt. Etter en siling basert på skriftlig kommunikasjon inviterer jeg leiesøkende til visning én og én. Her er det mange som kommer trekkende med "jeg har forresten en hund, går det bra?", "kjæresten min kommer til byen om to måneder", "jeg kan ikke betale depositum før om tre måneder" osv. osv. Generelt går jeg da videre til neste på lista. I siste instans gjelder det å ikke la seg sjarmere av tillitsvekkende mennesker. Særlig de som sier "ikke noe problem" til alt. Min erfaring er at en problemorientert surpomp er mer troverdig og faktisk lettere å ha med å gjøre når eniget først er oppnådd. Så til kontrakten. Når du har skjønt husleieloven, vil du også skjønne at det meste står der. Det er svært lite du kan regulere i en husleiekontrakt. Det er flere gode maler der ute. Jeg bruker Forbrukerrådets mal ettersom Forbrukerrådet er en relativt nøytral instans som ivaretar både leiers og utleiers interesser. Det viktigste valget du tar om kontrakten er om denne skal være tidsbestemt eller tidsubestemt. Jeg velger alltid en tidsbestemt kontrakt. Det innebærer at etter en viss tid (minimum 12 eller 36 måneder, avhengig av leilighetens natur) vil da husleieforholdet opphøre uten at det må begrunnes nærmere. Så hvis du finner ut at du ikke liker leietakeren, trenger du ikke finne et vikarierende argument. Du lar helt enkelt være å skrive noen ny avtale, og leietaker må flytte. Men det er en bakside av denne medaljen. Om du selv skulle få bruk for leiligheten i leieperioden, vil du ikke kunne avvikle leieforholdet. Så hvis du for eksempel eier en leilighet som du leier ut mens du er samboer med prince/princess charming, vil du ikke kunne flytte tilbake til leiligheten din når samboerskapet går skeis. Du må pent leie deg noe annet i mellomtiden. Videre bør du kreve et depositum eller en depositumgaranti. Det viktigste med depositumet er ikke å sikre deg mot skader. Hvis leietaker først vil herpe leiligheten din, er depositumet småpenger uansett. Det viktigste med depositumet er at du sikrer at leietaker er betalingsdyktig og at han/hun har disiplin nok til å spare et beløp tilsvarende to-tre husleier. Dersom leietaker ikke har slike midler i bakhånd, er det bare å skygge banen. Så godt som alle kontraktsmaler inneholder en særlig utkastelsesklausul. Dette sikrer at du ved uteblitt betaling kan gå rett til namsmannen og be ham foreta fravikelse. Uten en slik klausul vil du fortsatt kunne kaste ut leietaker som ikke betaler, men det vil ta mye lengre tid. Til dette med namsmannen. Mange utleiere irriterer seg over at leietaker har for stor beskyttelse. Og de er fortvilte over at de ikke kan kaste ut leietakere selv. Dette er etter mitt syn en katastrofal feilvurdering. Namsmannen er din venn. Hvis du har orden i sakene, dvs har en ordentlig kontrakt og holder en skikkelig oversikt over betalte husleier, vil namsmannen innen kort tid komme hjem til deg og kaste ut et leietaker som ikke betaler. Namsmannen er altså din offentlig oppnevnte utkaster som stiller med uniformert politi om nødvendig. Du trenger ikke delta i denne prosessen. Og det er greit når det er en 2 meter høy muskelbunt som ikke betaler for seg... Så lang om formalia og lov/kontrakt/juss. En annen ting som er viktig er at du må akseptere at leietakere ikke er gjester hos deg. De disponerer over leiligheten som om det var deres egen. Eksotiske matlukter, rot (henslengte sykler, leker, ski, osv.) utenfor døra, rot inne (som du kan se fra utsiden) og slikt må du bare tåle selv om du ikke ønsker å ha det sånn. Den husleie du mottar hver måned kompenserer for dette. Om du ikke aksepterer dette, bør du ikke begynne å leie ut. Du må regne med at leiligheten slites. Den vil slites minst like mye som om du bodde der selv. Igjen, dette kompenseres du for i husleia. Men det nytter ikke å installere et nytt kjøkken og så forvente at det framstår som nytt etter at noen har bodd i leiligheten i tre år. Da vil benkeplata ha hakk og merker. Gulvet vil ha hakk og merker fra kjeler, kniver (whatever) som faller ned. Listene vil ha "slitemerker" etter støvsugeren. Dette er normal slitasje og gir ingen rett til erstatning. Oppsiden med å leie ut er selvfølgelig at du mottat husleie. Jeg har som sagt drevet med dette i 20 år. Hvert år får jeg en leieinntekt på 14 kkr per måned *12 måneder = 168 kkr. Fratrukket kostnader for strøm (jeg leier ut med strøm inkludert), forsikring, reell slitasje, tipper jeg at jeg sitter igjen med minst 150 kkr. Med dagens rentenivå kan man betjene en god del gjeld med en slik inntekt. Min erfaring er at utleiemuligheter i egen bolig ikke er fullt ut priset inn. Med andre ord; du kan kjøpe deg en større bolig, leie ut deler av den og komme bedre ut økonomisk enn om du kjøper en bolig med den samme størrelsen som den delen du ikke leier ut. På de 20 årene jeg har leid ut, har jeg hatt omtrent halvparten så mange leieforhold. Ett av disse endte ugreit fordi leietaker ble betalingsudyktig og måtte flytte. Resten av leieforholdene har vært rene solskinnhistorier. Anonymkode: d3387...fe8 Det er ikke noe problem å avtale gjensidig oppsigelsestid for en tidsbestemt utleiekontrakt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #38 Skrevet 24. oktober 2018 22 timer siden, Blondie65 skrev: Du ringer referansene selvsagt. Det er det man gjør med referanser. Og da spør man om: * Ble leien betalt i tide * Var boligen holdt i ordren eller måtte den pusses opp for depositumet * Holdt leieboer fred med de andre leietakerne * Vil du anbefale denne leietakeren til en fremtidig utleier Jeg vet man ringer referanser og hva som er viktig å ta opp i samtalen, min tanke var hvordan man i realiteten vet at dette ikke er en kompis som har fått oppgaven med å være "tidligere huseier". Man har altså noen som stiller opp og later som om de har leid ut, og kun har positive ting å si.. Jeg tror ikke det skjer ofte, men tenkte selv tanken da jeg leide😄 (hadde selvfølgelig aldri gjort dette, tanken slo meg bare at det ikke var så vanskelig å få til) Anonymkode: 666a9...c2e
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2018 #39 Skrevet 24. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet man ringer referanser og hva som er viktig å ta opp i samtalen, min tanke var hvordan man i realiteten vet at dette ikke er en kompis som har fått oppgaven med å være "tidligere huseier". Man har altså noen som stiller opp og later som om de har leid ut, og kun har positive ting å si.. Jeg tror ikke det skjer ofte, men tenkte selv tanken da jeg leide😄 (hadde selvfølgelig aldri gjort dette, tanken slo meg bare at det ikke var så vanskelig å få til) Anonymkode: 666a9...c2e Da må man sjekke flere referanser. Og hvis man mens man snakker får mistanke om juks, så er det jo bare å forkaste den leietakeren. Det er bare en grunn til at man gjennomfører juks og det er at en ikke greier å få gode referanser.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #40 Skrevet 24. oktober 2018 On 10/23/2018 at 2:34 AM, AnonymBruker said: Det var ikke jeg (TS) du svarte her, du må se på anonymkoden... Anonymkode: 666a9...c2e Nå svarte jeg vedkommende jeg siterte, ikke deg Anonymkode: 18e42...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå