AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #1 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg tenker å leie ut leiligheten min men er helt ny i gamet og begynner å få kalde føtter når jeg leser tråder om leietakere som nekter å flytte ut, som gjør om boligen til et narkoreir, som ikke betaler leien osv. Hva er erfaringene til dere som har leid ut? Anbefaler dere å gå via et utleiefirma? Og er det noe jeg bør ha i bakhodet som er viktig? Kommer til å være nøye med depositium og sjekk av referanser, har skjønt at arbeidskontrakt og er greit å be om, selv om jeg synes det er litt ubekvemt. Anonymkode: 666a9...c2e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 Du tar deg også god tid med hver søker og ser an folk, bruk hodet og sunn fornuft så kommer du langt. Anonymkode: 10abf...bf4 3
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Lei ut til damer eller et par hvis det er første gangen din.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 Referanser. Det er det som teller. Anonymkode: 9be10...35d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du tar deg også god tid med hver søker og ser an folk, bruk hodet og sunn fornuft så kommer du langt. Anonymkode: 10abf...bf4 Hva var dette for et svar? Hva mener du med det du skriver egentlig? Hvordan ser du an folk? Hva mener du med sunn fornuft, og å bruke hodet? Anonymkode: 9be10...35d 4
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva var dette for et svar? Hva mener du med det du skriver egentlig? Hvordan ser du an folk? Hva mener du med sunn fornuft, og å bruke hodet? Anonymkode: 9be10...35d Slapp av litt du a.. til og med jeg følte meg ikke truffet. 😀 Mannen har rett jo. Sunn fornuft bruk hodet. Man ser på personen åssen personligheten er.
Frostrose Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva var dette for et svar? Hva mener du med det du skriver egentlig? Hvordan ser du an folk? Hva mener du med sunn fornuft, og å bruke hodet? Anonymkode: 9be10...35d Jeg synes det var et greit svar. Det betyr at du ser på hvordan de er æ. Går de sjuskete kledd, og er ustelte, er det ofte et tegn om at de vil være sjuskete med bolig f. Eks. 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, LasVegas skrev: Slapp av litt du a.. til og med jeg følte meg ikke truffet. 😀 Mannen har rett jo. Sunn fornuft bruk hodet. Man ser på personen åssen personligheten er. Jeg slapper av. Tenkte kanskje det var greit å være konkret. Hvordan ser du på et menneske hvilken personlighet det har? Akkurat der kan du gå rett i fella. Pent tøy og velstelt liksom? Så tror du at de betaler leia? Haha, nei du. Hvorfor ber ikke alle om referanser? Det er jo det eneste som virkelig viser om personen betaler leie og er en leietager som ikke raserer leiligheten. Så enkelt! Anonymkode: 9be10...35d
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 Altså man må jo snakke sammen også. Ikke bare se. Jeg er en menneske kjenner siden jeg kjenner folk fra mange forsjellige miljøer. Men ikke sikkert alle er det og da kommer referansen inn
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, LasVegas skrev: Altså man må jo snakke sammen også. Ikke bare se. Jeg er en menneske kjenner siden jeg kjenner folk fra mange forsjellige miljøer. Men ikke sikkert alle er det og da kommer referansen inn Hvorfor holder ikke referanser? Da slipper du å bruke tid på noe annet. Anonymkode: 9be10...35d
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #11 Skrevet 17. oktober 2018 Man kan lage seg falske referanser? Mange luringer der ute
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #12 Skrevet 17. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var dette for et svar? Hva mener du med det du skriver egentlig? Hvordan ser du an folk? Hva mener du med sunn fornuft, og å bruke hodet? Anonymkode: 9be10...35d Hva var det du ikke skjønte? Det oppstår ikke bare plutselig narkoreir, det blir ikke totalt skadet leilighet om man ikke leier ut til verste "gir faen" attituden som kommer inn døra. Høflige, ordentlige folk i rene klær, nydusja og søkende, man får fort inntrykk av noen, da er det bare å se hva slags person det er som kom inn døra. Anonymkode: 10abf...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #13 Skrevet 17. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å leie ut leiligheten min men er helt ny i gamet og begynner å få kalde føtter når jeg leser tråder om leietakere som nekter å flytte ut, som gjør om boligen til et narkoreir, som ikke betaler leien osv. Hva er erfaringene til dere som har leid ut? Anbefaler dere å gå via et utleiefirma? Og er det noe jeg bør ha i bakhodet som er viktig? Kommer til å være nøye med depositium og sjekk av referanser, har skjønt at arbeidskontrakt og er greit å be om, selv om jeg synes det er litt ubekvemt. Anonymkode: 666a9...c2e Leiligheter er for at eier skal bo i den ikke drive og spekulere i utleie. Ingenting er mer irriterende enn utleieleiligheter, noe sameier m.fl. nå begynner å få øynene opp for. På sikt vil nok det bli instramminger i adgangen til å leie ut leiligheter i sameier og brl. Folk som ikke vet hva eller hvordan fremleie gjøres og fungerer bør i alle fall ikke drive med utleie. Anonymkode: e1383...c08 1
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #14 Skrevet 17. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leiligheter er for at eier skal bo i den ikke drive og spekulere i utleie. Ingenting er mer irriterende enn utleieleiligheter, noe sameier m.fl. nå begynner å få øynene opp for. På sikt vil nok det bli instramminger i adgangen til å leie ut leiligheter i sameier og brl. Folk som ikke vet hva eller hvordan fremleie gjøres og fungerer bør i alle fall ikke drive med utleie. Anonymkode: e1383...c08 Man må jo begynne et sted da. Ikke alle har råd til å kjøpe seg eget sted heller.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #15 Skrevet 17. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Leiligheter er for at eier skal bo i den ikke drive og spekulere i utleie. Ingenting er mer irriterende enn utleieleiligheter, noe sameier m.fl. nå begynner å få øynene opp for. På sikt vil nok det bli instramminger i adgangen til å leie ut leiligheter i sameier og brl. Folk som ikke vet hva eller hvordan fremleie gjøres og fungerer bør i alle fall ikke drive med utleie. Anonymkode: e1383...c08 Det var ikke det ts spurte om. Det er mange grunner til å leie ut en bolig over en periode, som ikke er spekulering Anonymkode: 3aa79...423 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #16 Skrevet 17. oktober 2018 3 timer siden, LasVegas skrev: Man kan lage seg falske referanser? Mange luringer der ute Dette har jeg også tenkt på 😊 Hvordan vite om dette faktisk er utleier, om det ikke er en som driver utstrakt utleiefirma.. Om min fremtidige leietaker har meg som referanse vil ikke neste utleier kunne vite om jeg faktisk var utleier eller en kun venn? TS Anonymkode: 666a9...c2e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #17 Skrevet 17. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Leiligheter er for at eier skal bo i den ikke drive og spekulere i utleie. Ingenting er mer irriterende enn utleieleiligheter, noe sameier m.fl. nå begynner å få øynene opp for. På sikt vil nok det bli instramminger i adgangen til å leie ut leiligheter i sameier og brl. Folk som ikke vet hva eller hvordan fremleie gjøres og fungerer bør i alle fall ikke drive med utleie. Anonymkode: e1383...c08 Greit nok, men du kunne ha spurt før du spekulerer selv? Har bodd her i flere år og har plutselig fått mulighet til å dra 1år på jobboppdrag i utlandet. Jeg har på forhånd bestemt meg for ha lavere leie enn den syke gjennomsnittsleien i byen her, nettopp fordi jeg har leid i mange år selv. Jeg vet at mange leier ufrivillig- uføre, skilsmisse, vanskelig livssituasjon, eller unge som sparer opp til egenkapital. Så å legge meg i spekulantbåsen trenger du ikke gjøre. Husleien og boliglånet er mer enn 10 000 totalt mnd, og jeg går endel ned i lønn ved å velge utenlandsoppdraget. Så har ikke råd til å la leiligheten stå tom. Likevel har jeg ikke tenkt å ta så mye i leie selv om jeg lett kunne gjort det, da leiemarkedet her er veldig presset. Leiligheten er over 60kvm, moderne og blir leid ut møblert. Du mener kun private leiefirmaer skulle hatt muligheten for utleie? Sist jeg sjekker utleiemarkedet her i min by tok de høyere pris enn private utleiere.. Jeg har selv leid fra utleiefirma, til jeg heldigvis fant en privat utleier til billigere penge. Anonymkode: 666a9...c2e 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #18 Skrevet 17. oktober 2018 Leier ut selv. Sjekket liknende boliger i nærområdet og satte prisen midt på treet. Har nå leid i 1 år, tre leietakere i denne perioden, men ikke en dag hvor boligen stod tom. Jeg brukte en standardkontrakt man finner på nett. 2 mnd. depositum og 1 mnd. oppsigelsestid. Tror dette frister litt til å leie hos meg. En måned viste seg å være mer enn nok tid til å annonsere på nytt, kjøre visninger og velge en ny leietaker med innflyttelse dager etter den forrige flytter ut. Altså, ingen tapt leieinntekt. Det er alltid en kø av folk som ønker å leie. Alt fra 3 til 9 interesserte per visningsrunde. Ikke noe stress. Anonymkode: e8b83...9c6 2
Devilheart Skrevet 17. oktober 2018 #19 Skrevet 17. oktober 2018 Var samme type tråd god stund siden der jeg svarte punktvis. Er ikke lett å være utleier om dagen, og mange feller å falle i. Derfor er grunnarbeidet svært viktig, og man må velge leietakerne med omhu. 1) Bli medlem i Huseiernes Landsforbund. Masse gode medlemsfordeler, gratis rådgivning, og tilgang til ulike kontrakter. 2) Bestem hvem du helst vil leie ut til, dvs hvem passer leiligheten best for? Unge par eller single? Voksne par eller single? Plass til barn? Røyking? Dyrehold? +++ 3) Skriv en fin annonse med brukbare bilder. Her kan du spesifisere hvem leiligheten egner seg best for. Sjekk annonser for liknende boliger i nærheten for å se hva markedsprisen ligger på. 4) Legger du ut annonse på Finn, forvent mange henvendelser, fra forskjellige folk. De fleste leser ikke teksten engang, og ser bare på bildene. Skriv litt også gjerne på engelsk da mange som tar kontakt ikke prater norsk. Kan være lurt å loggføre de som tar kontakt slik at du har oversikt. 5) Bestem om du vil ha åpen visning eller lukket. Begge går greit, men på lukket så kan man iallfall velge selv hvem man vil invitere på visning. 6) Lag intervjuskjema for de som kommer på visning. Klin umulig å huske alt man prater om med mange potensielle folk. Sjekk så referanser hvor er mulig (arbeidsgiver, huseier, andre kontakter) 7) Bruk gjerne Huseiernes standardkontrakt. Syns den er fin og oversiktlig. Husk også å fylle overtakelsesprotokoll som eget vedlegg, med inventarliste, og kanskje bilder av boligen. Da har man oversikt over hva som fulgte med boligen og hvordan den så ut. 8 ) Lykke til med utleie hvis du velger å gå for det. 4
FrodeF Skrevet 17. oktober 2018 #20 Skrevet 17. oktober 2018 5 timer siden, LasVegas skrev: Altså man må jo snakke sammen også. Ikke bare se. Jeg er en menneske kjenner siden jeg kjenner folk fra mange forsjellige miljøer. Men ikke sikkert alle er det og da kommer referansen inn Ah, du er en sånn menneske kjenner ja. Det må være så deilig å kunne lese folk sånn som du kan 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå