Gå til innhold

Barn og langsynthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen av dere var langsynte som barn, eller har barn som er langsynte og fått normalt syn?

Anonymkode: 14db6...4fa

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på om noen av dere var langsynte som barn, eller har barn som er langsynte og fått normalt syn?

Langsynthet trenger ikke være noe problem, men kan henge sammen med sjeling/blingsing, om det er et misforhold mellom øynenes vinkling og for fokusområdet ligger. Var såkalt overlangsynt som barn - brukte briller til nesten voksen alder, men sluttet litt tilfeldig da jeg klarte meg fint uten.
Et par tiår senere kryper langsyntheten utover igjen.

Selv som "overlangsynt" kunne jeg fint se på veldig nært hold....under 10 cm avstand, men gikk nok og strammet øyemuskulaturen mer enn andre til vanlig.

Anonymkode: 0cfd5...901

Skrevet

Ordla meg dumt.
Det jeg mener er at nå klarer jeg ikke å se skarpt på nært hold uten briller. Armene blir for korte og skriften for liten :-)

Skrevet

Datteren min var veldig langsynt fra hun var 3-6. Skulle bruke briller ved lesing, bruk av Ipad o.l og ved tv-titting, Når hun var 6 var synet tilnærmet normalt igjen.

Jeg var overlangsynt en periode i tenårene og brukte lesebriller. Når jeg var 18 var det normalt igjen. Ikke plaget med synet i ettertid. Nå er jeg tidlig i 40 årene og igjen langsynt, men nå er det vel aldersbetinget, så regner ikke med at det normaliserer seg igjen.

Anonymkode: 5eb8e...1f8

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

kjenner mange som var langsynte som barn (da er det snakk om over +4) og de har enda samme problemet 20-30år etterpå.

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

TS - gjør noen tester sammen med barnet, hvis det er mulig.

Du kan observere hvordan barnet forstår detaljene. F.eks. la barnet studere motivet på et frimerke, mynt eller pengeseddel, for der er det mye smått. Legg merke til hvor nære barnet holder gjenstanden - mål ca med linjal eller annen referanse. Få barnet til å tegne noen detaljer fra seddel-mynt-frimerke etc.

Gjør en tilsvarende øvelse selv når du sitter ved siden av barnet for å motivere. Kanskje barnet synes det er morsomt å gjøre som deg. Men bruk et motiv som ikke er det samme som barnets.

Det er så mange bittesmå detaljer på frimerker og pengesedler som kan observeres på f.eks. 10-15 cm avstand, men som ikke lar seg gjenkjenne på f.eks. 50-60 cm.

Lykke til. Og legg gjerne ut resultater...

Skrevet

:) 

Anonymkode: 4195c...242

Skrevet

Jeg var langsynt som barn. Ble nærsynt i 20 årene.

Anonymkode: d920b...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...