Gå til innhold

Flytte sammen med foreldre som 24 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 24 år med samboer som jeg må gjøre det slutt med.

Jeg tenker da at det beste for meg er å flytte inn hos foreldrene mine igjen, da jeg har 50 000 i gjeld jeg ønsker å betale før jeg evt. kjøper meg leilighet. Jeg ønsker også å spare penger til møbler og diverse i forbindelse med leilighetskjøp. Jeg har regnet litt på det og funnet ut at om jeg bor hjemmme frem til sommeren (dvs. bo gratis og få litt mat dekket osv) så har jeg fått betalt ned gjelden og spart opp en del til det jeg trenger). 

Men jeg syntes det er flaut og "pågående" å skulle flytte inn hos dem. De vet ikke om gjelden min da jeg skjemmes mye over den. Men må jo nesten fortelle hvorfor jeg ikke kan kjøpe egen leilighet enda.

Jeg har også en aktiv hund på et år som de er veldig glade i, men den blir jo på en måte deres ansvar når jeg er på jobb (den hadde jo vært alene om jeg bodde alene, men når det er folk i nærheten så blir den krevende). 

Jeg syntes også det er flaut at jeg som 24 åring med bachelorgrad og 100% stilling skal måtte bo hjemme hos foreldrene mine. Men det er jo min egen feil. Vet jo at foreldrene mine vil stille opp for meg, men jeg hater å måtte være til bry og gi dem ekstra belastninger..

Hvordan hadde dere som foreldre reagert om barnet deres var i en slik situasjon? 

Anonymkode: bd97f...b9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt inn barnet mitt selvsagt, men med 100% jobb og fult utdannet hadde jeg forventet at du betalte for deg. 

Helr feil å snylte på dem pga du har 50.000 i gjeld (noe som ikke erallverdens)

Bor du hos dem, betaler du for deg. Du er 24 år

Anonymkode: 71701...259

• Liker 22
Skrevet

Det er ikke flaut, det finnes mange i samme situasjon. Men jeg ville betalt typ 1500 for bo og 1500 for mat. Når du er såpass voksen og sparer så mye på å bo hos de, bør du definitivt gjøre opp for deg. I det minste tilby det. Noe annet enn det hadde vært flaut!😉

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(dvs. bo gratis og få litt mat dekket osv)

Jeg synes at dette er utnytting av dine foreldre. Men hvis du vet at de har god råd, kan du jo forklare situasjonen og spørre de. 

Jeg synes absolutt at du burde betale  leie + betale for maten. 

Anonymkode: 3124f...57d

• Liker 10
Skrevet

Jeg flyttet hjem til foreldrene mine en periode rundt den alderen, med hund! Og det var IKKE lett, da de skulle blande seg i alt mulig, om hvordan jeg oppdro hunden og økonomi osv. Betalte husleie, også byttet vi på hvem som handlet mat, så det ble ikke noe billigere i matbudsjettet sånn sett for min del, men fikk jo ofte bedre mat enn hva jeg hadde giddi å lage til meg selv alene. 

Så anbefaler deg å sjekke mulighetene for å leie noe alene isteden, evt ta en god og nøye prat med de først, om hva slags regler som gjelder... 

Anonymkode: d93fc...081

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg blir ganske rystet over hvor beregnende du virker, TS. Ikke bare tar du det som en selvfølge at du kan bo gratis både med hensyn til husly og matutgifter, men foreldrene skal ta ansvar for hunden din, også. Foreldrene dine er vel relativt unge og i arbeid. Jeg tenker ettersom du er 24 år. Da min eldste var 24, var jeg 44.

Endret av Mystic woman
  • Liker 12
Skrevet

Jeg anbefaler deg å finne deg ett eget sted

å bo, nå er du voksen. Møbler kan du finne billig på Finn.

Min yngste var i din situasjon for noen år siden og jeg lot hund og barn flytte hjem igjen. Koselig med barnet mitt, men ikke hunden. Hunden var utrolig snill og fin, men hår, hår og hår. Samtidig ville hun ut med venner og var på jobb, jeg måtte passe hund. Lufting sv hund er jeg ferdig med.

Attpåtil regner du med å bo gratis, frekkere enn pokker er du.

Anonymkode: 76051...e75

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke rart i det hele tatt.

Anonymkode: a15f8...403

• Liker 1
Skrevet

Jeg flytta hjem pga jeg ble psyk. Syk i alder av 24. Blir 26 nå og bor enda hjemme. Er ikke noe rart det🙃

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke  noe problem med det.  Hvordan du løser dette og foreldrene dine støtter deg er jo en privatsak. Folk som synes du er ditt og datt som bor hjemme, så sier det vel mer om dem.. 

Anonymkode: 3a44b...22f

• Liker 3
Skrevet

Jeg var heldig og fikk bo hjemme et år da jeg var nyutdannet med usikker jobbsituasjon. Bidro den første tiden med matinnkjøp og gjorde selvsagt min del av husarbeid osv. 

Fikk jobb etter ca et halvår, og da begynte jeg også å betale 3000 kr i leie, fram til jeg fant mitt eget. 

Ikke helt selvsagt at alle foreldre ville gått med på dette, og jeg er kjempetakknemlig. Vet at jeg også nå i en alder av nesten 30 ville fått samme tilbudet om jeg hadde hatt behov for det.

Anonymkode: 100dd...116

• Liker 4
Skrevet

Så lenge du betaler for deg. Skammelig å ønske å snylte slik på andre voksne. minst et par tusen for å bo, + betale for maten din som også er et par tusen. Så må du selvsagt kjøpe hundeting selv, vaske etter deg og bikkja. 

Anonymkode: ef8f6...b4a

• Liker 2
Skrevet

Du forventer ikke bare å bo gratis og få noe gratis mat, men du skal i tillegg ha med deg en aktiv krevende hund? Du skriver at du hater å være til bry og gi dem ekstra belastninger. Vel, hvis du virkelig mener det, så vet du jo hva du bør gjøre? 

Anonymkode: 97324...286

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe du og dine foreldre må bli enig om. Hva du skal betale er nå en sak dere i mellom. Din del\ av husarbeidet tar jeg det som en selvfølge at du gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Å flytte hjem i en sånn overgangsfase er ikke rart, men å bo gratis og spise (nesten) gratis når du jobber 100%, DET er rart... 

• Liker 10
Gjest Stjernelill
Skrevet (endret)

...

Endret av Stjernelill
Slettet
Skrevet

Det som er litt rart, er at du ikke ser noe positivt ved dette (annet enn økonomisk). Blir det hyggelig? Koselig med litt nær kontakt igjen? Trenger du dem til støtte og vennskap og samtaler, eller bare mat og hunderpass? Tror du foreldrene dine vil synes det er fint med deg i huset? Kan du bidra med noe som de trenger? Husarbeid, hagearbeid, selskap, familie? Slik du legger det fram, planlegger du bare å snylte, men du gruer deg jo for å fortelle dem det, så du er ikke helt bevisstløs. Hva kan du gjøre slik at planen din fungerer godt for alle parter? Hvordan unngått å bli en belastning?  

Jeg hadde ikke tatt penger av min datter tror jeg, men flyttet hun inn, fikk hun være en del av familien på godt og vondt mens hun bodd hjemme, ikke oppføre seg som et barn, og hun måtte hjelpe til der det trengtes. 

Anonymkode: 7f621...016

Skrevet

😅

Anonymkode: 22c6d...217

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er 24 år med samboer som jeg må gjøre det slutt med.

Jeg tenker da at det beste for meg er å flytte inn hos foreldrene mine igjen, da jeg har 50 000 i gjeld jeg ønsker å betale før jeg evt. kjøper meg leilighet. Jeg ønsker også å spare penger til møbler og diverse i forbindelse med leilighetskjøp. Jeg har regnet litt på det og funnet ut at om jeg bor hjemmme frem til sommeren (dvs. bo gratis og få litt mat dekket osv) så har jeg fått betalt ned gjelden og spart opp en del til det jeg trenger). 

Men jeg syntes det er flaut og "pågående" å skulle flytte inn hos dem. De vet ikke om gjelden min da jeg skjemmes mye over den. Men må jo nesten fortelle hvorfor jeg ikke kan kjøpe egen leilighet enda.

Jeg har også en aktiv hund på et år som de er veldig glade i, men den blir jo på en måte deres ansvar når jeg er på jobb (den hadde jo vært alene om jeg bodde alene, men når det er folk i nærheten så blir den krevende). 

Jeg syntes også det er flaut at jeg som 24 åring med bachelorgrad og 100% stilling skal måtte bo hjemme hos foreldrene mine. Men det er jo min egen feil. Vet jo at foreldrene mine vil stille opp for meg, men jeg hater å måtte være til bry og gi dem ekstra belastninger..

Hvordan hadde dere som foreldre reagert om barnet deres var i en slik situasjon? 

Anonymkode: bd97f...b9c

Du må jo selvsagt være med å betale de reelle kostnadene, som mat, strøm osv. Selv hadde jeg ikke akseptert at en av mine skulle bo hjemme som 24 åring, uten å betale en eneste krone. Foreldrene har gitt deg mat og hus i hele oppveksten, og du er voksen nå.

Anonymkode: a13af...365

• Liker 2
Skrevet

Du må tilby å betale for deg og ta din del av husarbeid og matlaging.

Anonymkode: dd712...a75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...