AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Hei kjære foreldre. Jeg hadde en situasjon her som jeg ærlig talt ikke vet hva jeg skal tro om. På den ene siden er jeg stolt, på den andre litt usikker. Jeg har to gutter tvillinger som går i 3 klasse. Nabofamilien har en gutt som går i 2 klasse. Vi bor i ett område med mange barnefamilier. I vår kvart er alt i skjønneste orden. Litt bort om oss bor det andre familier med sine barn. Altså en annen kvart. Guttene mine har tidligere fortalt at noen av de andre barna har mobbet naboguten. De går i 2. og 3. klasse også. De er kjent i nabolaget for å være rampegutter og jeg har selv vært vitne til dette. Jeg har hele tiden lært opp guttene.mine til ALDRI å mobbe noen og ALLTID forsvare de som blei mobbet. Dette har spesielt faren deres lært dem da han var mobbeoffer selv som liten. De har sagt flere ganger at de har forsvart denne nabogutten i flere situasjoner. Jeg har hele tiden sagt at det må de fortsette med. De er veldig gode venner og leker godt sammen. I par tilfeller har jeg og moren til nabogutten personlig måtte gå bort til foreldrene til disse rampeguttene for å fortelle hva de gjør og at det ikke er greit. Foreldrene deres er greie og sier de skal ta tak i ting, men ingenting er forandret på lenge. Guttene holder på som før. Nå i helga fortalte en eldre mann og dame som bor i vårt kvart om en situasjon som jeg ikke var engang klar over. De mente jeg kunne være stolt av guttene mine. Her er hva som skjedde. Naboguten var ute og lekte på tunet. Alene. Så kommer 4 av disse rampeguttene og begynner å tulle med han. Ren mobbing. Gutten prøvde å stå opp for seg, men de var 4 stk mot han. De begynte å dytte han og ja slå også. Den ene sønnen min var tilfeldigvis på verandaen og så det hele. Han setter fart og forsvarer nabogutten og tar opp kampen sammen med han. Imens han sprang for å hjelpe roper han høyt på broren sin. Broren som var inne stormer ut bærfot og kaster seg i fighten... de var nå 3 mot 4 men klarte å jage dem bort. Det rare er at jeg ikke fikk dette med meg. Spurte mora til naboguten, hun visste heller i ingenting. Den eldre mannen sa at jeg kunne være stolt av.mine sønner og mente dette kom til å bli ordentlige mannfolk! At jeg kunne være stolt. Men jeg er usikker. Ønsker ikke at guttene mine skal sloss, men dere ser jo situasjonen... mannen min derimot er helt sikker i sin sak og er en stolt pappa akkurat nå! Har lyst til å ta dette opp på skolen neste gang eller direkte.med foreldrene til disse guttene. Hva mener dere? Anonymkode: 62823...0f8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Stolt faktisk Han ropte på sin bror? For å sloss? Hvorfor ikke på en voksen? Anonymkode: 26af2...219 3
minister-mio Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg mener du gjør rett i å snakke med skolen. Her må de voksne snakke sammen, så barna lærer bedre måter å løse konflikter på
RoH Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stolt faktisk Han ropte på sin bror? For å sloss? Hvorfor ikke på en voksen? Anonymkode: 26af2...219 Fordi de er gutter og ikke jenter,? 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 Nå veit jeg ikke hva nøyaktig dere har lært opp guttene til, men er det sånn at dere bare har fokusert på at de skal beskytte mobbeofferet? Har de fått beskjed om at de må varsle voksne? Anonymkode: 1b638...f77 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, RoH skrev: Fordi de er gutter og ikke jenter,? Så det er greit at gutter sloss men ikke jenter? Anonymkode: 1b638...f77 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stolt faktisk Han ropte på sin bror? For å sloss? Hvorfor ikke på en voksen? Anonymkode: 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stolt faktisk Han ropte på sin bror? For å sloss? Hvorfor ikke på en voksen? Anonymkode: 26af2...219 Ja si det... jeg fikk vite om dette nylig. Mulig fordi han og broren er så godt knyttet sammen... jeg vet ikke enda. Skal snakke med dem imorgen Anonymkode: 62823...0f8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 Ville ikke gjort det til noen stor sak. Synes ikke de har gjort noe feil. Virker ikke som om rampene forstår noe annet. Anonymkode: 051c9...be4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg synes det er kjempeflott at de støtter offeret. Men, hadde absolutt følt at noe gikk galt på veien, når de mener at slossimg er måten å løse konflikter på. Og at dere er stolte?? Seriøst? Skjønner at den eldre mannen mener at dette var toppen av manndom, men trodde vår generasjon foreldre var mer opplyste enn som så.. Anonymkode: 26af2...219 3
RoH Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er greit at gutter sloss men ikke jenter? Anonymkode: 1b638...f77 Det er naturlig for gutter å sloss. 50% av menn ser vold som en naturlig løsning på en konflikt, dette er de samme menn som står fremst i krig, er i politi, brannvesen osv. Vet ikke hva som er naturlig for jenter, holde kjeft, lage intriger, fryse ut, danne allianser ? Endret 16. oktober 2018 av RoH
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 Altså jeg forstår faren til barna her, jeg ville selv vært stolt for at barna mine hjalp han som ble mobbet. I disse dager hører man om alt for mange tilfeller av folk, både voksne og barn, som kommer med unnskyldninger for hvorfor de ikke ville bli blandet inn. Det å ikke gjøre noe når man ser noen blir plaget er ille i mine øyne. Jeg har lært opp mine barn til det samme, alltid hjelp de som ikke har det bra. Jeg sier selvfølgelig at det beste er å ikke sloss. Men det er eksempler hvor det ikke er til å unngå. På skoleveien hjem er det f.eks ofte ikke voksne. Og min sønn havnet selv i slåsskamp en dag fordi han hjalp en venn som ble plaget av flere andre. Hva skulle han gjort, løpt hjem og sagt fra, det var langt hjemmefra. Greit at dette skjedde hjemme hos barna, men mest sannsynlig skjer det på skoleveien, på skolen osv. Jeg ville tatt en skikkelig alvorsprat med foreldrene til de guttene som plaget den andre gutten. Og også med foreldrene til barnet som blir plaget. Mulig foreldrene her bør ta opp dette på skolen. For det virker jo som denne gutten virkelig har blitt plukket opp som mobbeoffer av de andre her. Anonymkode: e41b0...e98 5
minister-mio Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, RoH skrev: Det er naturlig for gutter å sloss. 50% av menn ser vold som en naturlig løsning på en konflikt, dette er de samme menn som står fremst i krig, er i politi, brannvesen osv. jeg trodde det var damer i politi, brannvesen osv. Jeg trodde konflikthåndtering var en sentral del av politiets arbeid 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 3 minutter siden, RoH skrev: Det er naturlig for gutter å sloss. 50% av menn ser vold som en naturlig løsning på en konflikt, dette er de samme menn som står fremst i krig, er i politi, brannvesen osv. Vet ikke hva som er naturlig for jenter, holde kjeft, lage intriger, fryse ut? Haha! Det er oppdragelsen det er noe feil med når «normen» er at gutter skal sloss og jenter skal være bitchy. Anonymkode: 1b638...f77
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 Som ett tidligere mobbeoffer så synes jeg gutta dine fortjener skryt. Greit de sloss, som ikke er bra, men forhåpentligvis har de lært bøllene at bølling får konsekvenser så de kanskje jekker seg ned. Skulle ønske noen sto opp for meg når jeg var liten og om noen bøller med ungene mine så håper jeg de har sånne venner som gutta dine. Hadde jeg visst hvem de er hadde jeg sendt de ti kilo smågodt og en drone. Anonymkode: 3dd0e...ed6 7
RoH Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, minister-mio skrev: jeg trodde det var damer i politi, brannvesen osv. Jeg trodde konflikthåndtering var en sentral del av politiets arbeid Vi har damer i politiet. i brannvesen og i forsvaret. "krigsgenet" finnes i begge kjønn, pluss at det er opplagt at en damer følger seg tiltrukket av disse årsakene rent seksuelt. Jeg er ganske sikker på at evnen til å handle uten og tenke over konsekvenser er mer dominant hos menn enn hos kvinner, at de ser ofte en annen logisk løsning enn kvinner. Hva som er rett og galt kan sikkert diskuteres, men i en situasjon som krever handling vil jeg foretrekke mennesker som evner å handle ut fra instinkt som handling, ikke mennesker som skal sende inn en søknad og vurdere konsekvensen i forkant. 1
minister-mio Skrevet 16. oktober 2018 #17 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, RoH skrev: Vi har damer i politiet. i brannvesen og i forsvaret. "krigsgenet" finnes i begge kjønn, pluss at det er opplagt at en damer følger seg tiltrukket av disse årsakene rent seksuelt. Jeg er ganske sikker på at evnen til å handle uten og tenke over konsekvenser er mer dominant hos menn enn hos kvinner, at de ser ofte en annen logisk løsning enn kvinner. Hva som er rett og galt kan sikkert diskuteres, men i en situasjon som krever handling vil jeg foretrekke mennesker som evner å handle ut fra instinkt som handling, ikke mennesker som skal sende inn en søknad og vurdere konsekvensen i forkant. har du noen kilde på dette krigsgenet? Eller at damer tiltrekkes seksuelt av disse yrkene (men ikke menn)? ikke det
RoH Skrevet 16. oktober 2018 #18 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, minister-mio skrev: har du noen kilde på dette krigsgenet? Eller at damer tiltrekkes seksuelt av disse yrkene (men ikke menn)? ikke det Dette klarer du fint å google selv. Såpass voksen er du siden du har klart å skaffe deg konto her. Ikke?
minister-mio Skrevet 16. oktober 2018 #19 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, RoH skrev: Dette klarer du fint å google selv. Såpass voksen er du siden du har klart å skaffe deg konto her. Ikke? fin debatteknikk. Kildene finnes ikke, så googling hjeper lite
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #20 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg tenker at sønnene dine handlet uten å tenke i denne situasjonen. De så at kameraten ble fysisk plaget, og ettersom de dessverre er vant til å beskytte ham,så gjorde de det på autopilot. Derfor ropte ene gutten din på den andre. Så de som moraliserer her med at de ikke burde sloss,men heller ha ropt på en voksen skjønner ikke dette. Dessuten,om en liker det eller ikke,så er det å være fysisk nødvendig iblant. Dette var forsvar. Jeg skjønner at faren er stolt, og guttene dine skal ikke ha noen skjennepreken fra dere. Dere kan heller s at det er veldig bra at de forsvarer og hjelper, men at en bør unngå slossing om det kan unngås,og at de må huske å hente hjelp hos voksne om det er mulig. Og de rampene må stoppes. Ta det opp med skolen. Anonymkode: 6ae29...004 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå