Gå til innhold

Lyst!


Morlock

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig forum, men...

Har noen av dere sluttet med p-pillen for å få tilbake sex-lysten, og hvor lang tid tok det ca. før den var der igjen?

Har byttet fra Trionetta til Yasmin men har ikke merket noe forskjell på tre mnd.

Eneste er at jeg har blitt ennå mer humørsjuk...

Vurdere å slutte på pillen, men det er så stress med kondom!!!

Erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morlock,

Vi hadde samme problem for en del år siden - pillene var "svært effektive", for å si det på den måten: liten fare for graviditet når man nesten ikke har sex, you see? Og ingen av oss kan fordra kondomer... Hun var ulysten, humørsyk - forholdet var vel nær ved å gå på tryne, og jeg nær ved å gå på veggene.

Heldigvis hadde hun en god lege som foreslo å forsøke (hold deg fast...) pessar. Og det ble faktisk en veldig god løsning for oss gjennom nå mer enn 15 år, og vi har i den perioden fått to (planlagte) unger.

I et fast forhold er faktisk dette et meget godt alternativ. Ved å sette det inn før kveldsvasken, er oralsex ikke noe problem: ingen bismak el.l. fra den sæd-drepende gel'en (pass på å bruke den som er uparfymert gel , ikke den som er 'salve').

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Kanskje jeg skulle prøve det.

Har ingen erfaringer med pessar.

Er ikke det ganske klumsete å få inn og ut?

Men det er vel bedre med litt klumsing enn lite sex-lyst!

Hvor mye koster pessar, og skal det ut rett etter samleiet?

Er de ikke ganske store?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever litt trening å sette det inn, men etter kort tid tar det ikke mange sekundene. Vil vel tro det er omtrent liek vrient som å sette inn en tampong, bortsett fra at det skal lengre inn.

Pessarer kommer i flere størrelser, du må få en lege / gynekolog til å måle hvilken størrelse du skal ha. Kjøpes så på apotek, koster vel rundt 200 kroner, mener jeg å huske. Deretter er det "tut og kjør" i ett til to år, før det bør byttes ut. I tillegg kommer prisen med gel (en tube varer lenge!), og så vidt jeg kan se, må dette være det billigste prevensjonsmiddelet som finnes. (Har iblant lurt på om dette er årsaken til at det reklameres så lite for det )

"Er de ikke ganske store", spør du? La meg se... det ser ut som en ca 8 cm stor "halv-ballong" i tykt gummi. Den er tykkere rundt kanten, og inni gummien rundt kanten er det en stålfjær eller noe slikt, som gjør at den "fjærer". Når du setter den inn, smører du gel på toppen av den, klemmer den sammen sideveis, og skyver den inn slik at "toppen" av den dekker livmorhalsen.

Den skal sitte inne noen timer etter samleie - typisk tar man den ut morgenen etter. Ta det ut, skyll det i lunkent vann og legg det til tørk et luftig sted svigermor ikke kikker når hun er på besøk... ;-) Når det er tørt legges det inn i oppbevarings-esken som det selges i.

"Men det er vel bedre med litt klumsing enn lite sex-lyst!" sier du... Nettopp! Det var vår erfaring også. "Klumse-stadiet" er egentlig fort overstått - det dummeste med det er at spontan sex på odde steder ikke er så lett, samt at det iblant er ugreit å stå opp og putte det inn de kveldene man "likevel ikke kan holde fingrene unna hverandre". Og da kan det jo være greit å ha noen kondomer i bakhånd :-?

Så: dette er faktisk et helt greit alternativ, spesielt for stabile par, som det er synd at selv enkelte leger kaller for "umoderne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve spiral da?

Hormonspiral er helt topp, bare jeg får hatt den inne litt lengre, slik at jeg ikke blør så ofte.

Men det overlever jeg! :blunke:

Jeg fikk ikke mer sexlyst av å slutte med pillene, men det er vel andre årsaker til det da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg syntes spiral høres så brutalt ut. Og skal man ikke bruke det etter man har født?

Hormonspiral er det jo hormoner i og da forsvinner liksom poenget med å kutte ut piller med hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...