Gå til innhold

Når man sier "hei" til noen i forbifarten, men blir ignorert

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt fra klassen under meg på videregående skole har begynt på universitetet jeg studerer. (Stor campus). Jeg har møtt han tilfeldig ved et par anledninger og da gjør jeg som jeg stort sett gjør, altså sier "hei" dersom jeg passerer en bekjent. Første gangen svarte han unnvikende fort og viste tydelig at han ikke satt pris på heiet. Andre gangen jeg traff han ignorerte han meg totalt.

Har aldri snakka med fyren egentlig, men han var en av de "kule" på skolen har jeg forstått det som. Jeg var kanskje ikke det, men hadde mange venner likevel. Uansett, trodde man var ferdig med slikt på universitetet? I dårlige perioder tenker jeg dessverre på SMÅTTERIER (for dette er jo virkelig småtterier...)  som dette, og lurer på om det er noe galt med meg, at jeg er teit eller noe... Er det ikke normalt, vanlig å hilse på bekjente når man passerer? 

Flere som har opplevd dette?

Anonymkode: 3e26b...858

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske løs med hei-ene mine (altså jeg sier gjerne hei til folk jeg nødvendigvis ikke kjenner men har en eller annen relasjon til) og har noen ganger opplevd at enkelte er unnvikende.

Jeg tenker bare at vedkommende kanskje er av typen som bare sier hei til personer de faktisk kjenner godt, eller at de er sjenerte eller ikke helt vet hva de skal gjøre selv. Jeg har for eksempel en venninne med sosial angst som sliter skikkelig med å bare si hei til de i kassa eller på bussen.

Et usagt hei kan altså komme av mange grunner. Tror så absolutt ikke han du sa hei til ikke sa hei til deg den andre gangen fordi han mente å være stygg mot deg eller noe:)

Anonymkode: 1b826...3db

• Liker 4
Skrevet

Har opplevd det samme, føler meg så teit når det skjer haha

Skrevet

Folk er rare. Ikke gidd å hils på han noe mer. Jeg nekter å hilse på exen min fordi han var slem mot meg, er litt kleint når han sier HEI! med et stort smil og jeg bare ignorerer :P Men høres ikke ut som det er noe dårlig blod mellom deg og han du kjenner ts, så ikke tenk på det. 

Anonymkode: 31200...84f

• Liker 1
Skrevet

Han gikk trinnet under deg og dere har aldri snakket sammen? Kanskje han rett og slett ikke husker deg/vet hvem du er :vetikke: Jeg hadde ikke kontroll på flesteparten av de som gikk på andre trinn enn meg på vgs, og om jeg tilfeldigvis hadde sett og kjent igjen noen ville jeg fortsatt ikke tenkt at det var naturlig å hilse. Det er ikke engang en bekjent - det er en du vet hvem er...

• Liker 12
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke noe galt med deg. Det er likevel sånn at ikke alle liker alle like godt. Her syns jeg bare den dusten du hilste på var skikkelig teit. Det er normalt at folk hilser tilbake. Enten er han sjenert eller bare overlegen. Uansett gjør ihvertfall ikke du noe feil.

Anonymkode: f9de4...b7f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Daria skrev:

Han gikk trinnet under deg og dere har aldri snakket sammen? Kanskje han rett og slett ikke husker deg/vet hvem du er :vetikke: Jeg hadde ikke kontroll på flesteparten av de som gikk på andre trinn enn meg på vgs, og om jeg tilfeldigvis hadde sett og kjent igjen noen ville jeg fortsatt ikke tenkt at det var naturlig å hilse. Det er ikke engang en bekjent - det er en du vet hvem er...

Veldig liten skole, og jeg vet han vet godt hvem jeg er.. Men såklart, kanskje han bare ikke har lagt merke til meg. Takk for svar :)

Anonymkode: 3e26b...858

Skrevet
3 minutter siden, Daria skrev:

Haha. Folk hilser, og da hilser en tilbake. Et hei klarer faktisk alle å si selv om en ikke kjenner folk. Er normalt å hilse på hverandre her jeg er fra ihvertfall. Selv om en ikke skulle kjenne igjen noen. Noen folk er bare snåle asså

Anonymkode: f9de4...b7f

• Liker 1
Skrevet

Har du plutselig begynt å si hei nå, du gjorde ikke det da dere gikk på den andre skolen?

Da er det iķke rart han reagerer sånn. Kanskje han trodde du sa hei til noen bak han, så han syntes det var pinlig at han sa hei

Anonymkode: df1a4...46a

• Liker 3
Skrevet

Huff da. Han er ikke helt tørr bak ørene trnker jeg.

Anonymkode: e5751...050

• Liker 1
Skrevet

Det er han som har problem i hodet sitt ikke du, bare fortsett å si hei og være den du er. Å si hei skader ingen. 

Anonymkode: 13bcd...105

Skrevet

Først og fremst; nei, mange er fortsatt ikke ferdig med å oppføre seg som man gjorde på ungdomsskolen eller videregående. Man skulle jo tro det, men mange er rett og slett ikke voksne og tror at slike ting fortsatt betyr masse.

Ellers støtter jeg teoriene andre har kommet med og hvis han ikke liker deg så er det vel hans problem? Da er det han som er en dust og ikke du :)

Jeg synes det er vanskelig å si hei selv fordi jeg er veldig sjenert, men hvis andre sier hei til meg så sier jeg alltid hei tilbake.

Anonymkode: 539da...d77

• Liker 1
Skrevet

At folk jeg ikke kjenner skal begynne si hei, og deretter legge ut om det på nett er ett av mine største mareritt. 
Jeg går vanligvis i min egen verden og hører ikke alltid om folk sier hei, men jeg sliter også med sosial angst som de ferreste legger merke til. Takk for at du og flere av de som svarer her forteller meg at jeg er dust, teit og ikke tørr bak ørene, dere gir meg absolutt større grunn til å isolere meg videre. 

Anonymkode: 059fe...83d

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Det er sånn det er i Norge. Vi hilser kun på de vi er i nære vennskaps-, familie- eller kjærlighetsrelasjoner med. Vi hilser ikke på alle og enhver. Det er noe de gjør der ute i det store, skremmende utlandet.

Skrevet

Om jeg hilser på noen som ikke hilser tilbake, tenker jeg noe slikt som: "Glad i deg også.....", og gjengjelder ignoreringen deretter. 

Skrevet

Det er mange grunner til at folk ikke hilser tilbake. Kanskje den den du hilser til ikke hørte/så deg, kanskje hen ikke rakk å reagere før du var passert, ikke sa hei tydelig nok, var i sin egen verden, trodde du hilste på noen andre eller som flere her har sagt- at det er sosial fobi. Det kan selvfølgelig også være en bevisst ignorering, men jeg tror det er unntaket. Folk flest liker å være hyggelig, spesielt hvis noen er hyggelig mot dem. Verden hadde vært et bedre sted hvis man ikke tolket alt i verste mening hele tiden.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes jo forskjellige sykdommer, som autisme og sosial angst, som gjør det vanskelig for noen å si hei, selv om det kanskje virker som den enkleste sak i verden for oss andre.

Anonymkode: 4612f...e3f

Skrevet

Noen kan sikkert være litt distre, og overse deg fordi de går i andre tanker. Men om det skjer flere ganger, ville jeg tolket det som at han ignorerte med vilje. Hvis jeg får det inntrykket, bryr jeg meg ikke med å hilse flere ganger, med mindre han tar initiativet først.

Jeg møter mange mennesker, og blir ofte hilst på uten at jeg (i hvert fall umiddelbart) kan huske i hvilken sammenheng jeg traff vedkommende. Likevel hilser jeg alltid tilbake, det koster så lite å gjengjelde en hilsen og et smil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...