Gå til innhold

Problemer med unghund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vår 10 mnd gamle hund er verdens snilleste og gladeste hund! Men for 6-8 uker siden har han begynt å hoppe mot og bjeffe på andre hunder vi passerer ute på tur. Dette gjør jo at folk og hunder blir skremte. Dette gjør at jeg vegrer meg for å gå tur steder jeg vet det er andre hunder. 

Han legger seg som regel ned med en gang han ser en annen hund, og når den andre hunden er nær så hopper han mot og bjeffer! Det er skikkelig flaut og frustrendre.. han er 30 kg ++ og veldig sterk, så er tungt å holde han igjen også. Det er noen få hundeeiere som har stopt å latt hundene hilse, og da har det gått helt fint - bare lukter og hilser, evt. byr opp til lek. Han virker veldig sint før han hilser, men knurrer ikke.. bare veldig høy og intens bjeffing. I noen tilfeller har den passerende hunden bjeffet/blitt sint tilbake også.

Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt. Føler han ble godt sosialisert som valp (fikk hilse på og leke med andre hunder i alle størrelser) og har flere faste hundevenner han leker jevnlig med. Han har ingen skikkelig dårlige erfaringer med andre hunder, aldri blitt bitt etc.. men har blitt suttet på plass når han har vært for pågående..

Noen tips/erfaringer??

Anonymkode: 820ec...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valpekurs.

Anonymkode: bdfe5...9fe

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valpekurs.

Anonymkode: bdfe5...9fe

Er det ikke for sent med valpekurs når han er 10 mnd?

Skrevet

Dette er nokså normalt egentlig i den alderen for mange hunder. Vet du årsaken til bjeffingen? Er hunden din glad og oppspilt, ønsker å hilse å leke med andre hunder men bjeffer pga frustrasjon siden båndet hindrer dette? Eller har du en hund som er redd eller usikker, som bjeffer for å få det den ikke liker eller er trygg på til å gå bort.

Selv har jeg en nervøs/usikker tispe som bjeffet på omtrent alt når hun var yngre. Enkelt å greit fordi hun ville ha andre hunder/ting vekk å ingen kontakt. Det eneste som har funket for oss er å trene. Lydighet/kurs sammen med andre hunder og mye lek og belønning hver gang vi ser andre hunder. Nå er hun 2,5 å bjeffer nesten aldri på andre hunder.

Men foresten, jeg hadde ikke tilatt at hunden min la seg ned og hoppet opp i møte med andre hunder. Hadde en fremmed hund gjort det med min så kunne det gått galt fordi det kan oppfattes som utrygt/truende for dem som er usikre og ikke ønsker kontakt.

Tren heller på at hunden skal sitte rolig å vente til andre hunder har gått forbi. Om det er vanskelig så bruk en leke eller leverpostei, hvis du er bestemt å får hunden til å sette seg så ha drakamp eller gi hunden masse leverpostei som belønning. Hvis belønningen er god nok så vil du etterhvert være mye kulere enn andre hunder. Å hvis hunden din liker å hilse/leke med andre hunder så aldri la den få lov til det om den er veldig oppspilt å bjeffer, da lærer den at å dra i båndet + bjeffing = leke med en annen hund.

Å sist men ikke minst. Ikke unngå andre hunder, å prøv å ikke være flau eller redd. Hunden din merker det, da er det bedre at du overdriver med å leke eller lokke hunden med mat på en måte som du syns er gøy så hunden ikke blir påvirket av at du er ukomfortabel.

Anonymkode: 555c2...8a0

Skrevet

Det verste en kan velge, er hannhunder..

Anonymkode: 2ea25...461

Skrevet

Problemet er vel at han har fått lov til å hilse på alt og alle, så han har en enorm forventning om å få gjøre nettopp det.

Hadde innført totalt hilseforbud på tur og trent kontakt-kontakt-kontakt. Stopp og tren kontakt HVER bidige gang dere møter andre hunder på tur. Vil dere leke eller hilse på andre hunder så la det være planlagt, fortrinnsvis uten bånd på et større område uten forstyrrelser. Når dere går tur, så går dere tur og ferdig med det. Skal dere gå sammen med andre kan jo de hundene som skal gå sammen hilse først, men ingen lek. Still krav og følg opp med trening.

Anonymkode: 38aa3...112

• Liker 5
Skrevet

Enig med innlegget over meg her. Hvis han har fått hilse mye på tur i bånd, så har han jo store forventninger om å gjøre akkurat det. Hilsing bør skje løs, og ikke i båndtur. 

Tren kontakt ved passeringer, men for å få til det så må du ha så stor avstand at hunden din klarer å ha fokus på deg. Dvs at du må gå ut av veien før din hund legger seg ned. Hvor langt bort du må gå må du nesten prøve og feile - så langt unna at hunden din klarer å fokusere på deg, men ikke så langt unna at den ikke ser eller får med seg den andre hunden. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Har alltid hatt hannhunder uten noe problemer....

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle tips og råd, setter stor pris på det! :)

Når han var yngre var det mer slik at han viste tydelig at han ville leke med de andre hundene han møtte. Nå føler jeg kanskje ikke helt det er den holdnigen han har, syntes det er vanskelig å lese. Han er ikke slik at han hopper av glede fordi han vil bort, virker mer sint.. men knurrer ikke. De få gangene hilser på nå så virker han litt usikker i starten, men blir roligere å vil leke etterhvert (spesielt hvis det er tisper, hannhunder pleier som regel å bjeffe tilbake med mindre de er unge) så er litt usikker på om han oppfører seg slik han gjør fordi han tidligere var vant med å hilse eller om han er usikker/redd eller om det rett og slett er alderen og testosteron som gjør det.. Skal uansett ta til meg rådene deres og jobbe med det :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hannhunder kan være vanskeligere å få til men jeg synes det er enklere å forholde meg til en jevnt over utfordrende hund hele året fremfor humørsyke tisper som kan få innbilte svangerskap og andre problemer.

jeg vet i alle fall hvor jeg har mine hannhunder.

Anonymkode: e3d85...9c5

Skrevet

Vær så snill å ikke lese Nordenstam-boka. De er kjent for å bruke straff på hunder, og metoder som er avvist av forskning.

Anbefaler heller disse:

https://www.adlibris.com/no/bok/pa-talefot-med-hunden-9788299753470 

https://www.adlibris.com/no/bok/hverdagslydighet-fra-valp-til-voksen-9788281402324 

https://www.adlibris.com/no/bok/100-positiv-problemlosning-9788292189580

Det er aldri forsent med kurs, men vil heller anbefale et unghundkurs siden han er i den hormonelle alderen! Vær sikker på at du velger et kurssted med oppdaterte, positive metoder!

Anonymkode: 3a6ef...8e6

• Liker 4
Skrevet

Du må IKKE la han få hilse når han legger seg ned, da belønner du adferden. Tren kontakt og ha hilseforbud mot andre hunder i bånd de neste månedene.

Anonymkode: 3785c...122

Skrevet

Vannpistol. Det er hverken farlig eller smertefullt, men det avleder oppmerksomheten, og det funker på litt avstand. 

Anonymkode: 0ad60...75e

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vannpistol. Det er hverken farlig eller smertefullt, men det avleder oppmerksomheten, og det funker på litt avstand. 

Anonymkode: 0ad60...75e

Selvfølgelig avleder det oppmerksomheten. Negativt. Og hva får man når man parrerer negative opplevelser med noe for hunder (som lærer ved assosiasjon)? Jo - enten a) enda verre atferd eller b) tilsynelatende så stopper hunden med akkurat den atferden, men den vil tyte ut på annet vis.

Vi er for lengst forbi den tiden da vi bruker vannpistoler, rykk og napp i bånd o.l. for å korrigere atferd. Rådet du kommer med er utdatert og ikke særlig smart. 

Anonymkode: 50d05...a8c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...