AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #21 Skrevet 16. oktober 2018 Hei @Anonym Bruker Her fant jeg oversikt over portefølgefordelingen m.m. i DNB Aktiv 30 http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000JSIA&tab=3 Kanskje noen andre kan uttale seg om hva de tenker om DNB Aktiv 30 for en periode fremover, om hvordan det kan utvikle seg, og om hva de tenker om fordelingen av regioner og sektorer og om porteføljene (i tillegg til hva de ville gjort, ut i fra det du skriver i hovedinnlegget). Jeg fant ikke at DNB Aktiv 30 "følger" 1 bestemt indeks, men det er jo fordi det i porteføljen er forskjellige typer aksjefond m.m. (Det var dumt at jeg ikke fant dette tidligere i kveld). Sitat Regioner 31.08.2018 % av aksjer Relativt kategori USA 40,02 - Canada 0,86 - Latin-Amerika 1,97 - Storbritannia 5,26 - Eurosonen 10,57 - Europa - eks. euro 27,63 - Europa - Vekstmarkeder 1,29 - Afrika 0,74 - Midt-Østen 0,16 - Japan 1,46 - Australasia 0,15 - Asia - Utviklede markeder 2,64 - Asia - Vekstmarkeder 7,25 Sektorfordeling 31.08.2018 % av aksjer Relativt kategori Materialer 6,09 - Syklisk konsum 9,99 - Finansiell tjenesteyting 23,73 - Eiendom 0,54 - Defensivt konsum 4,85 - Helsetjenester 12,41 - Forsyning 0,56 - Kommunikasjon 3,85 - Energi 13,82 - Industri 5,22 - Teknologi 18,93 Topp 10 beholdninger 31.08.2018 Portefølje Antall aksjer i portefølje 0 Antall obligasjoner i portefølje 0 Eiendeler i topp 10 beholdninger 82,25 Navn Sektor Land % av eiendeler DNB Obligasjon (III) Norge 14,56 DNB FRN 20 Norge 14,18 DNB Global Credit Norge 13,44 DNB Kredittobligasjon Norge 12,43 DNB High Yield Norge 7,02 DNB Nordic Investment Grade Norge 5,41 DNB Norge Selektiv (III) Norge 4,98 DNB Teknologi Norge 3,84 DNB Global Emerging Markets Norge 3,44 Lazard US Equity Concntr X Acc USD Irland 2,94 Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #22 Skrevet 17. oktober 2018 Unngå kombinasjonsfond. Fordel heller pengene på banksparing og et rent aksjefond. Da er pengene i banken forsikret, og sannsynligvis blir avkastningen bedre siden ikke du må betale forvaltningsavgift for den delen. DnB Aktiv 30 har bare 30% i aksjer, så med 0,85% årlig avgift for hele beløpet blir det som å betale 2,83% for bare aksjeandelen. Anonymkode: bf3ce...a74 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #23 Skrevet 17. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Unngå kombinasjonsfond. Fordel heller pengene på banksparing og et rent aksjefond. Da er pengene i banken forsikret, og sannsynligvis blir avkastningen bedre siden ikke du må betale forvaltningsavgift for den delen. DnB Aktiv 30 har bare 30% i aksjer, så med 0,85% årlig avgift for hele beløpet blir det som å betale 2,83% for bare aksjeandelen. Anonymkode: bf3ce...a74 Det er helt vilt at bankansatte råder kunder til å sette sparepengene sine i slike kostbare og ulønnsomme spareavtaler Det er bra at du som har greie på dette, skrev dette til ts. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #24 Skrevet 18. oktober 2018 KLP har greie kombinasjonsfond. Alle andre har for høye forvaltningskostnader i Norge nå. Anonymkode: 241ea...003
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #25 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: KLP har greie kombinasjonsfond. Alle andre har for høye forvaltningskostnader i Norge nå. Anonymkode: 241ea...003 Hva heter de, og hva blir den årlige kostnaden? Blir det ikke mer lønnsomt å selv plassere en del av pengene på høyrentekonto og selv plassere en del av pengene i et eller flere indeksfond? Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #26 Skrevet 18. oktober 2018 Det er flere artikler der eksperter er kritiske til kombinasjonsfond og kritiske til rådgivernes anbefalinger: "ikke bare får DnB Nor kritikk fra Forbrukerombudet for at annonsenne skryter av null i gebyrer, uten å fortelle at man må betale en temmelig frisk årlig forvaltningsavgift på alle pengene som står inne i fondet."https://www.dn.no/privatokonomi/-dette-gjor-du-bedre-selv/1-1-1560287 "Anbefaler kundene produktet som har 426 prosent høyere kostnader enn det andre" https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/anbefaler-kundene-produktet-som-har-426-prosent-hyere-kostnader-enn-det-andre/8538819.html Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #27 Skrevet 18. oktober 2018 (Denne artikkelen er 4 år gammel, men det kan kanskje fremdeles være slik som beskrevet i første setning) "- Bankene ønsker å selge produktene med de høyeste gebyrene. Bare 5 prosent av nordmenns aksjefondsformue er plassert i lavkostnads-aksjefond, såkalte indeksfond (se forklaring under), viser ferske tall fra VFF. Resten er plassert i aksjefond med høye kostnader. -Det burde vært motsatt, sier Rune Pedersen, ansvarlig redaktør i Smarte Penger." https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/anbefaler-kundene-produktet-som-har-426-prosent-hyere-kostnader-enn-det-andre/8538819.html Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #28 Skrevet 18. oktober 2018 Gjør som noen har nevnt allerede. Gå for en viss andel indeksfond. Nordnet har f.eks. gratis indeksfond. Dvs. 0-null gebyrer. Disse har utmerket avkastning selv sammenliknet med tilsvarende overprisede fond. Anonymkode: 5914c...e06 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #29 Skrevet 18. oktober 2018 På 17.10.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev: Unngå kombinasjonsfond. Fordel heller pengene på banksparing og et rent aksjefond. Da er pengene i banken forsikret, og sannsynligvis blir avkastningen bedre siden ikke du må betale forvaltningsavgift for den delen. DnB Aktiv 30 har bare 30% i aksjer, så med 0,85% årlig avgift for hele beløpet blir det som å betale 2,83% for bare aksjeandelen. Anonymkode: bf3ce...a74 Hei @Anonym Bruker. Etter at jeg leste dette, og jeg forstår hvor høye avgifter du betaler, har jeg endret oppfatning av hva jeg ville gjort. Jeg vil ikke vente med å endre spareavtalen. Jeg ville avsluttet spareavtalen straks, og deretter plassert på høyrentekonto det beløpet som du ønsker å ha på høyrentekonto, og satt resterende sparepenger i indeksfond, fordelt på ca 80% i et globalt indeksfond og ca 10% i KLP Fremvoksende markeder indeks II og ca 10% i KLP Aksje Norge Indeks II eller DNB Norge Indeks. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #30 Skrevet 18. oktober 2018 Undersøk også om du får skattefradrag for noe (eller alt) av det du har tapt på denne ugunstige spareavtalen. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #31 Skrevet 18. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei @Anonym Bruker. Etter at jeg leste dette, og jeg forstår hvor høye avgifter du betaler, har jeg endret oppfatning av hva jeg ville gjort. Jeg vil ikke vente med å endre spareavtalen. Jeg ville avsluttet spareavtalen straks, og deretter plassert på høyrentekonto det beløpet som du ønsker å ha på høyrentekonto, og satt resterende sparepenger i indeksfond, fordelt på ca 80% i et globalt indeksfond og ca 10% i KLP Fremvoksende markeder indeks II og ca 10% i KLP Aksje Norge Indeks II eller DNB Norge Indeks. Anonymkode: ec742...473 Ps. Det kan være ekstra fordelaktig å handle i disse nå, ettersom de har falt en del. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #32 Skrevet 18. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei @Anonym Bruker. Etter at jeg leste dette, og jeg forstår hvor høye avgifter du betaler, har jeg endret oppfatning av hva jeg ville gjort. Jeg vil ikke vente med å endre spareavtalen. Jeg ville avsluttet spareavtalen straks, og deretter plassert på høyrentekonto det beløpet som du ønsker å ha på høyrentekonto, og satt resterende sparepenger i indeksfond, fordelt på ca 80% i et globalt indeksfond og ca 10% i KLP Fremvoksende markeder indeks II og ca 10% i KLP Aksje Norge Indeks II eller DNB Norge Indeks. Anonymkode: ec742...473 Hvis du går for dette, er det delte meninger om hvordan det er best å gjøre det. Noen velger å kjøpe seg gradvis inn med et beløp pr mnd over flere måneder (for å få med seg kurs-svingningene), og andre velger å kjøpe seg inn med hele summen med en gang. Ingen vet på forhånd hvilket at de to alternativene som gir best resultat. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #33 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva heter de, og hva blir den årlige kostnaden? Blir det ikke mer lønnsomt å selv plassere en del av pengene på høyrentekonto og selv plassere en del av pengene i et eller flere indeksfond? Anonymkode: ec742...473 De heter KLP kort horisont og KLP lang horisont, med hhv. 18% og 60% aksjer tror jeg. Jo. Det er helt greit å gjøre det på den måten. For mange er det imidlertid greit rent atferdsmessig å skjule svingene i aksjeandelen ved å bake alle pengene sammen i én fondskurs. Anonymkode: 241ea...003 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #34 Skrevet 18. oktober 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: De heter KLP kort horisont og KLP lang horisont, med hhv. 18% og 60% aksjer tror jeg. Det blir også dyrere hvis man forutsetter at bankinnskudd (i en av kontoene som gir høyest rente i følge Finansportalen.no) og rentefond gir samme avkastning. Med 18% aksjer og 0,22% forvaltningsavgift blir det 0,22 / 0,18 = 1,22% forvaltningsavgift for aksjeandelen. Det koster ca 0,3% hvis man kjøper de samme indeksfondene selv. I tillegg kan man ta ut pengene av en bankkonto uten at deler av aksjefondet blir realisert, slik at man må betale skatt. Anonymkode: bf3ce...a74 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #35 Skrevet 19. oktober 2018 På 16.10.2018 den 20.03, Anonym Bruker skrev: Sparerenten har vert lav i mange år nå ,og blei oppfordrert av rådgivere i Nordea til tross for en viss skeptisk å sette noe av sparebufferten over på fondsparing. Nå har fondsparingen falt som ein stein siste tiden,og kanskje synke ytterligere har til nå ikkje tjent en krone på fondsparingen siden eg opprettet fondkonto for omlag 2 år sidan. Tar eg ut resterende beløp nå og flytter over på høgrentesparing så har eg selvsagt tapt eindel penger,og usikker på hva ein bør foreta seg. Til tross for at renten har vert lav,så har sparingen idet minste vert mer forutsigbar en sparing i fond. Har i utgangspunktet ikkje alltid hatt så mye tiltro til den økonomiske rådgjivning desse bankansatte gjir til sine kunder. Har du noen ærfaringer med å spare i fond,eller annen sparing ? Hei Har du fått lest de siste svarene, og har du bestemt deg for hva du skal gjøre? Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #36 Skrevet 20. oktober 2018 På 18.10.2018 den 17.08, AnonymBruker skrev: Det blir også dyrere hvis man forutsetter at bankinnskudd (i en av kontoene som gir høyest rente i følge Finansportalen.no) og rentefond gir samme avkastning. Med 18% aksjer og 0,22% forvaltningsavgift blir det 0,22 / 0,18 = 1,22% forvaltningsavgift for aksjeandelen. Det koster ca 0,3% hvis man kjøper de samme indeksfondene selv. I tillegg kan man ta ut pengene av en bankkonto uten at deler av aksjefondet blir realisert, slik at man må betale skatt. Anonymkode: bf3ce...a74 En slik tankegang forutsetter at man vet at rentefond ikke vil gi bedre rente enn banksparing. Det er et åpent spørsmål. Men jeg må innrømme at jeg har mine tvil om at KLP Framtid (KLPs rentefondpakke, som de bruker i kombinasjonsfondene sine) vil gi bedre rente enn de beste sparekontoene fremover. Likevel, når jeg ser paniske innlegg som åpningsinnlegget i denne tråden her, så synes jeg fortsatt kombinasjonsfond med lave kostnader er et godt valg for mange småsparere som ikke vet noe om aksjemarkedet. De evner rett og slett ikke å ikke la seg påvirke av kortsiktige svingninger. Dette kommer utelukkende av atferdsregulerende hensyn. Anonymkode: 241ea...003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå