Gjest Anonym Bruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Sparerenten har vert lav i mange år nå ,og blei oppfordrert av rådgivere i Nordea til tross for en viss skeptisk å sette noe av sparebufferten over på fondsparing. Nå har fondsparingen falt som ein stein siste tiden,og kanskje synke ytterligere har til nå ikkje tjent en krone på fondsparingen siden eg opprettet fondkonto for omlag 2 år sidan. Tar eg ut resterende beløp nå og flytter over på høgrentesparing så har eg selvsagt tapt eindel penger,og usikker på hva ein bør foreta seg. Til tross for at renten har vert lav,så har sparingen idet minste vert mer forutsigbar en sparing i fond. Har i utgangspunktet ikkje alltid hatt så mye tiltro til den økonomiske rådgjivning desse bankansatte gjir til sine kunder. Har du noen ærfaringer med å spare i fond,eller annen sparing ? Endret 16. oktober 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Sparerenten har vert lav i mange år nå ,og blei oppfordrert av rådgivere i Nordea il tross for en viss skeptisk å sette noe av sparebufferten over på fondsparing. Nå har fondsparingen falt som ein stein siste tiden,og har til nå ikkje tjent en krone på fondsparingen siden eg opprettet fondkonto for omlag 2 år sidan. Til tross for at renten har vert lav,så har sparingen idet minste vert mer forutsigbar en sparing i fond. Har i utgangspunktet ikkje alltid hatt så mye tiltro til den økonomiske rådgjivning desse bankansatte gjir til sine kunder. Har du noen ærfaringer med å spare i fond,eller annen sparing ? Hvilke/hviket aksjefond sparer du i? Her er det lett å få råd og tips https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=167 Anonymkode: ec742...473
Gjest Anonym Bruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilke/hviket aksjefond sparer du i? Her er det lett å få råd og tips https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=167 Anonymkode: ec742...473 Nordea Aktiv 30
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 Ps. Jeg sparer i ulike aksjefond innenfor aksjesparekonto. Bl.a. KLP AksjeVerden Indeks http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKD8 Flere anbefaler å spare i dette aksjefondet. Anonymkode: ec742...473
Gjest Anonym Bruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ps. Jeg sparer i ulike aksjefond innenfor aksjesparekonto. Bl.a. KLP AksjeVerden Indeks http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKD8 Flere anbefaler å spare i dette aksjefondet. Anonymkode: ec742...473 Ser ut som det har gjitt brukbar avkastning.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Nordea Aktiv 30 Hvor mange prosent betaler du i årlig forvaltningsavgift? (Mange anbefaler indeksfond, ettersom indeksfond har svært lav årlig forvaltningsavgift. Avgiften er på 0,3% på flere indeksfond) Er Nordea Aktiv 30 et kombinasjonsfond? Hvor stor aksjeandel er det i det? Anonymkode: ec742...473
Gjest Anonym Bruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 Hjelp Logg inn BLI KUNDE OSEBX: 904.421.19% Denne siden fornyes snart! Oversikt Fond Forvaltere Søk Dataeksport Legg til interesseliste DNB Aktiv 30 Kurs Valuta Dag% Kvartal% Halvår% I år% 3 år% 5 år% Sharpe I/R 152.15 NOK -0.08 -1.04 0.67 -0.18 4.00 5.24 1.24 Informasjon om fondet Navn DNB Aktiv 30 Forvalter DNB Asset Management AS Type Kombinasjonsfond Investeringsområde Int. kombinasjonsfond - Defensiv Benchmark-index Valuta NOK Gevinstdeling Nei Total kostnadsprosent 0.00% Total kostnadsprosent inkl gevinstdeling - ISIN NO 001 058 2992 NAV sist oppdatert 16/10-2018 Risikomål Avkastning (2 år) 4.13% Standardavvik (2 år) 2.93% Sharpe ratio (2 år) 1.24 Information ratio (2 år) Fondsavgifter Kjøp (maks) 0.00% Salg (maks) 0.00% Årlig forvaltningsavgift 0.85% Minsteinnskudd 100 Kursutvikling 1 måned 6 måneder i år 1 år 3 år 5 år Totalt Avkastning Løpende % Periode Fond Indeks +/- 1 dag -0.08 - - 1 uke -1.41 - - 1 måned -1.63 - - 1 kvartal -1.04 - - Halvt år 0.67 - - Dette året -0.18 - - Løpende annualisert % Periode Fond Indeks +/- 1 år 1.86 - - 2 år 4.13 - - 3 år 4.00 - - 4 år 5.12 - - 5 år 5.24 - - 7 år 6.23 - - Årlig avkastning % 2018 Fond Indeks +/- - - - 2017 Fond Indeks +/- 6.41 - - 2016 Fond Indeks +/- 4.38 - - 2015 Fond Indeks +/- 3.79 - - 2014 Fond Indeks +/- 9.41 - - 2013 Fond Indeks +/- 11.75 - - 2012 Fond Indeks +/- 5.63 - - 2011 Fond Indeks +/- -1.55 - -
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Nordea Aktiv 30 Er det dette? https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/pensjon/fond-i-nordea-liv.html (Nordea Liv Aktiva 30) Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym Bruker skrev: Litt uheldig m/ kopiering Alt i orden Takk for linker og kopier! DNB Aktiv 30 har en Aksjeandel på bare 30 prosent , ser jeg. Er du forholdsvis ung, ville jeg valgt indeksfond med ca 99,9%-100% aksjeandel. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 Hvis du googler EUNL finner du en indeks som er ganske lik indeksen MSCI World (som er den indeksen som KLP AksjeVerden Indeks og DNB Global Indeks (og flere andre indeksfond "følger")). Denne indeksen har hatt et kraftig fall nylig, og tok seg opp i dag, og jeg tror at den vil fortsette oppover. Jeg følger (litt for mye ) med her https://aksjelive.e24.no/article/On97vE og her https://www.dn.no/finans/#/oversikt/verden Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 16 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Årlig forvaltningsavgift 0.85% Minsteinnskudd 100 Det er ganske høy årlig forvaltningsavgift, i forhold til hva det er for indeksfond. Banker som selger og gir råd om spareprodukter, tenker mer på seg selv enn på kundene, har jeg hørt fra flere. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 Flere i Den store fondstråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=167 har tro på KLP Fremvoksende markeder Indeks II http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDH (men det er ikke anbefalt å investere mer enn 10% av det man skal investere i aksjefond, i dette aksjefondet) Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 57 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Sparerenten har vert lav i mange år nå ,og blei oppfordrert av rådgivere i Nordea til tross for en viss skeptisk å sette noe av sparebufferten over på fondsparing. Nå har fondsparingen falt som ein stein siste tiden,og kanskje synke ytterligere har til nå ikkje tjent en krone på fondsparingen siden eg opprettet fondkonto for omlag 2 år sidan. Tar eg ut resterende beløp nå og flytter over på høgrentesparing så har eg selvsagt tapt eindel penger,og usikker på hva ein bør foreta seg. Til tross for at renten har vert lav,så har sparingen idet minste vert mer forutsigbar en sparing i fond. Har i utgangspunktet ikkje alltid hatt så mye tiltro til den økonomiske rådgjivning desse bankansatte gjir til sine kunder. Har du noen ærfaringer med å spare i fond,eller annen sparing ? Ca hvor mye har du tapt? Hvor mange år er det til du skal bruke de pengene du sparer? Jeg tror at jeg kanskje ville valgt å sette et beløp på høyrentekonto, og i tillegg investert i et globalt indeksfond + litt i KLP Fremvoksende markeder Indeks II. Anonymkode: ec742...473
Gjest Anonym Bruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ca hvor mye har du tapt? Hvor mange år er det til du skal bruke de pengene du sparer? Jeg tror at jeg kanskje ville valgt å sette et beløp på høyrentekonto, og i tillegg investert i et globalt indeksfond + litt i KLP Fremvoksende markeder Indeks II. Anonymkode: ec742...473 Er av de gamle som bestanding har plassert penger på høgrente, og forutsigbarhet. Fond og Aksjesparing har liksom ikkje vert av min intrs,men tenkte at det kunne vere verdt å prøve sidan banken har "mast" i lengre tid. Hvor mange år eg såg for meg med sparing og evntl. ønsker å nytte pengene til noe annet en sparing har vert nokså uoversiktleg. Meningen var å plassere penger i bolig til å hjelpe barna på boligmarkedet ,men de har sålangt greidd seg utmerket utan økonomisk støtte ifra foreldrene, og det har utvilsamt vert til det beste for barna. Målsettingen har dessuten vert å vera gjeldfri ,og ha en buffert v/ pensjonsalder så ein kan fortsette å leve eit anstending liv. Det har såvist ikkje manglet på gode råd når det gjeld sparing o.s.v. men er desv. bekymra for av mange av desse rådgiverne tenker mer på seg sjølve en til det beste for kundene. Endret 16. oktober 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: OSEBX: 904.421.19% Betyr dette at hele aksjeandelen i sparingen din følger hovedindeksen? Hvis du har tapt mye penger, ville jeg ikke avsluttet denne sparingen nå, men jeg ville heller ventet med å avslutte den sparingen til kursen på din aksjeandel har steget (slik at du slipper å tape så mye penger). Men ingen vet hvor lang tid det tar før kursen stiger mye igjen. Hovedindeksen https://www.dn.no/finans/#/detaljer/OSEBX.OSE steg 1,19 % i dag. 14 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Er av de gamle som bestanding har plassert penger på høgrente, og forutsigbarhet. Fond og Aksjesparing har liksom ikkje vert av min intrs,men tenkte at det kunne vere verdt å prøve sidan banken har "mast" i lengre tid. Hvor mange år eg såg for meg med sparing og evntl. ønsker å nytte pengene til noe annet en sparing har vert nokså uoversiktleg. Meningen var å plassere penger i bolig til å hjelpe barna på boligmarkedet ,men de har n sålangt greidd seg utmerket utan økonomisk støtte ifra foreldrene sålangt. Målsettingen har dessuten vert å vera gjeldfri ,og ha en buffert v/ pensjonsalder så ein kan fortsette å leve eit anstending liv. Jeg forstår. Jeg håper at du får gode innspill og råd fra andre her i tråden og eventuelt også i den store fondstråden på diskusjon.no (dersom du velger å skrive der også). Dersom jeg hadde en slik spareavtale som du har og jeg var i samme situasjon, ville jeg nok etterhvert ha avsluttet den spareavtalen, og deretter valgt å ha størsteparten av sparepengene (kanskje 90%) på høyrentekonto og resten av sparepengene i globalt indeksfond. Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #17 Skrevet 16. oktober 2018 @Anonym Bruker Jeg forstår ikke helt hvorfor du har tapt penger på denne spareavtalen i løpet av 2 år, når jeg ser på oversikten over de 3 siste årene her: Har du investert månedlig i løpet av disse ca 2 årene? https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-AKT30&period=750 Anonymkode: ec742...473
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #18 Skrevet 16. oktober 2018 44 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Det har såvist ikkje manglet på gode råd når det gjeld sparing o.s.v. men er desv. bekymra for av mange av desse rådgiverne tenker mer på seg sjølve en til det beste for kundene. Jeg har ikke spart så lenge i indeksfond (innenfor aksjesparekonto), men jeg har fulgt råd fra flere med erfaring som har skrevet på Kvinneguiden, og flere av de anbefalte å ha 80% i globalt indeksfond (f.eks DNB Global Indeks eller KLP AksjeVerden Indeks), 10% i DNB Norge Indeks (eller tilsvarende, som feks KLP Norge Indeks) og 10% i KLP Fremvoksende markeder Indeks II. Det er veldig trist at enkelte av bankenes rådgivere gir spareråd som ikke er gode for kundene. Hvis du bestemmer deg for å endre sparingen din, ville jeg plassert 80-90 % av sparepengene på høyrentekonto, og fordelt de resterende 10-20 % av sparepengene i de indeksfondene som jeg har uthevet med fet skrift over. Anonymkode: ec742...473
Gjest Anonym Bruker Skrevet 16. oktober 2018 #19 Skrevet 16. oktober 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr dette at hele aksjeandelen i sparingen din følger hovedindeksen? Hvis du har tapt mye penger, ville jeg ikke avsluttet denne sparingen nå, men jeg ville heller ventet med å avslutte den sparingen til kursen på din aksjeandel har steget (slik at du slipper å tape så mye penger). Men ingen vet hvor lang tid det tar før kursen stiger mye igjen. Hovedindeksen https://www.dn.no/finans/#/detaljer/OSEBX.OSE steg 1,19 % i dag. Jeg forstår. Jeg håper at du får gode innspill og råd fra andre her i tråden og eventuelt også i den store fondstråden på diskusjon.no (dersom du velger å skrive der også). Dersom jeg hadde en slik spareavtale som du har og jeg var i samme situasjon, ville jeg nok etterhvert ha avsluttet den spareavtalen, og deretter valgt å ha størsteparten av sparepengene (kanskje 90%) på høyrentekonto og resten av sparepengene i globalt indeksfond. Anonymkode: ec742...473 Hørest uttil å vera en fornuftig tankegang. Det meste blir nok plassert på høgrente selv om det gjir heller dårleg avkastning.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #20 Skrevet 16. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke spart så lenge i indeksfond (innenfor aksjesparekonto), men jeg har fulgt råd fra flere med erfaring som har skrevet på Kvinneguiden, og flere av de anbefalte å ha 80% i globalt indeksfond (f.eks DNB Global Indeks eller KLP AksjeVerden Indeks), 10% i DNB Norge Indeks (eller tilsvarende, som feks KLP Norge Indeks KLP AksjeNorge Indeks II) og 10% i KLP Fremvoksende markeder Indeks II. Det er veldig trist at enkelte av bankenes rådgivere gir spareråd som ikke er gode for kundene. Hvis du bestemmer deg for å endre sparingen din, ville jeg plassert 80-90 % av sparepengene på høyrentekonto, og fordelt de resterende 10-20 % av sparepengene i de indeksfondene som jeg har uthevet med fet skrift over. Anonymkode: ec742...473 KLP AksjeNorge Indeks II (og ikke KLP Norge Indeks). Jeg beklager skrivefeil @Anonym Bruker Anonymkode: ec742...473
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå