AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Hei.. for over ett år siden måtte jeg ta kontakt med politiet for å få beskyttelse fra min tidligere samboer. Jeg valgte også å anmelde.. de etterforsker enda, og jeg har vært i nytt avhør igjen (som fornærmede) og da satt jeg der i flere timer og de ville vite mer om hva han har gjort.. Det ble tatt opp på video..er det vanlig? Jeg vet lyd er vanlig.. Jeg har en følelse av at politiet tar dette veldig seriøst og tror på meg.. tror dere det blir rettsak? Det har gått lang tid.. Anonymkode: 06bbd...916
Wonka Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Fordi kroppspråket er veldig avslørende tenker jeg. Lykke til med saken din 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 Fordi statsadvokaten skriver i sitt rundskriv at alle avhør skal tas på minst lyd, og strebe etter å få tatt det på bilde om resurser, tid, hensikt og sakens alvor tilsier det. Anonymkode: bedfd...506
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 Som Wonka sier, kroppsspråk er veldig avslørende. Det, og politiet vet forskjellen på en som husker noe vedkommende har opplevd og en som "husker" noe vedkommende løy om. Fristende å gi eksempler... men jeg vil helst ikke gi bort noe som helst her. Ikke for at jeg ikke skulle stole på deg, TS, det gjør jeg! Men fordi du ikke er den eneste som leser dette. Anonymkode: eafc4...2f8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som Wonka sier, kroppsspråk er veldig avslørende. Det, og politiet vet forskjellen på en som husker noe vedkommende har opplevd og en som "husker" noe vedkommende løy om. Fristende å gi eksempler... men jeg vil helst ikke gi bort noe som helst her. Ikke for at jeg ikke skulle stole på deg, TS, det gjør jeg! Men fordi du ikke er den eneste som leser dette. Anonymkode: eafc4...2f8 Det er faktisk stort sett ingen sikre tegn som kan identifisere at noen lyver. Enkelte tror dessverre de kan det fordi de har lest for mange bøker fra 80-tallet. Anonymkode: 3f031...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som Wonka sier, kroppsspråk er veldig avslørende. Det, og politiet vet forskjellen på en som husker noe vedkommende har opplevd og en som "husker" noe vedkommende løy om. Fristende å gi eksempler... men jeg vil helst ikke gi bort noe som helst her. Ikke for at jeg ikke skulle stole på deg, TS, det gjør jeg! Men fordi du ikke er den eneste som leser dette. Anonymkode: eafc4...2f8 Takk for svar 😊 Velger selv å ikke utlevere for mye informasjon. Jeg forstod ikke helt hva du mente.. Blir det tatt opp på video / film for at de skal vurdere kroppsspråk? Nå tenker jeg ift fornærmede. Jeg fikk spm helt på slutten; hva tenker du om det blir rettsak ? Da sa jeg helt ærlig, at jeg ønsker det, fordi jeg synes ikke sånne mennesker skal få lov til å gjøre sånt uten at andre blir beskyttet (husker ikke ordrett) men var også tydelig på at jeg ikke ville det, fordi alt med han er ekkelt og vanskelig, pluss at det er barn involvert.. og vil ikke at barna må vitne/få enda mer belastning når ting endelig begynner å bli mye bedre. Takk for svar til alle.. Har aldri anmeldt noen før, er så utrolig mange tanker og ting man lurer og kjenner på etter «sånt» Anonymkode: 06bbd...916 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 Opptak handler om å vurdere troverdigheten din og å sikre bevis dersom noe skjer med deg som gjør det umulig for deg å vitne. Mange trekker også anmeldelser i denne typen saker. Har politiet da video med lyd, så kan de føre sak selv om du prøver å trekke saken/anmeldelsen eller om du endrer forklaringen din. Endrer du forklaring så vil de ha første forklaringen din spikret på video. Anonymkode: 44ca1...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 Men hvorfor tar de det opp på videoopptak ? Jeg glemte faktisk under de timene at det var opptak..men ble både modig og turde å fortelle mer, (selv om bistandsadvokaten min sa jeg burde sagt mer...) og var også veldig preget under visse temaer .. er det dumt? Tror dere jeg er ferdig med å måtte fortelle om «ting», nå som de har «ting» på videoopptak også? Anonymkode: 06bbd...916
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 Veldig fint med svar, og innspill. Dette med video-opptak er ikke de første forklaringene.. De ble gitt for ca ett år siden.. (m/bare lyd) Anonymkode: 06bbd...916
Belima Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Det går ofte lang tid fra en sak blir anmeldt til det blir en rettsak. Da er det greit at det er tatt opptak av hva som er sagt mens saken er ganske "fersk". Går det et eller to år, så er det lettere å utelate noe viktig som en husket kortere tid etter hendelsen. Det er grunnen til at det bli tatt opptak sa en venn av meg som jobber i politiet. Endret 16. oktober 2018 av Belima La til mer informasjon.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor tar de det opp på videoopptak ? Jeg glemte faktisk under de timene at det var opptak..men ble både modig og turde å fortelle mer, (selv om bistandsadvokaten min sa jeg burde sagt mer...) og var også veldig preget under visse temaer .. er det dumt? Tror dere jeg er ferdig med å måtte fortelle om «ting», nå som de har «ting» på videoopptak også? Anonymkode: 06bbd...916 Hvorfor angrer du nå og hvorfor har du opprettet denne tråden? Anonymkode: 44ca1...7ef
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor angrer du nå og hvorfor har du opprettet denne tråden? Anonymkode: 44ca1...7ef Forstod ikke helt spm ditt, men jeg angrer ikke på at jeg dro til politiet for ett år siden og ba om beskyttelse. Det kunne ha endt med at jeg hadde dødd og at barna ikke ble beskyttet.. Jeg har opprettet tråden fordi jeg lurer på hvorfor politiet velger å bruke opptak med video i flere avhør av meg. 😊 Anonymkode: 06bbd...916
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #13 Skrevet 17. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstod ikke helt spm ditt, men jeg angrer ikke på at jeg dro til politiet for ett år siden og ba om beskyttelse. Det kunne ha endt med at jeg hadde dødd og at barna ikke ble beskyttet.. Jeg har opprettet tråden fordi jeg lurer på hvorfor politiet velger å bruke opptak med video i flere avhør av meg. 😊 Anonymkode: 06bbd...916 Spørsmålet har du ikke stilt til politiet eller bistandsadvokaten? Anonymkode: 44ca1...7ef
Gjest LasVegas Skrevet 17. oktober 2018 #14 Skrevet 17. oktober 2018 Så politiet kan bruke det mot deg.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #15 Skrevet 17. oktober 2018 Politiet tror nok at du lyver Anonymkode: 29780...0da
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #16 Skrevet 17. oktober 2018 Det er pålagt å ta avhør med lyd og bilde når det gjelder alvorlig kriminalitet. Under et avhør skal man lytte og observere, snakke sammen, og notere samtidig. Når det tas lyd-/videoopptak gir det flere og bedre dokumenterte detaljer, og økt pålitelighet. Når rapporten skrives har man opptak å støtte seg til, og du slipper også å bli kalt inn på nytt om en mangler detaljer fra avhøret som man kan finne ved å sjekke opptaket. Anonymkode: d9cae...53c 3
The Kitten Skrevet 17. oktober 2018 #17 Skrevet 17. oktober 2018 Det 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er pålagt å ta avhør med lyd og bilde når det gjelder alvorlig kriminalitet. Under et avhør skal man lytte og observere, snakke sammen, og notere samtidig. Når det tas lyd-/videoopptak gir det flere og bedre dokumenterte detaljer, og økt pålitelighet. Når rapporten skrives har man opptak å støtte seg til, og du slipper også å bli kalt inn på nytt om en mangler detaljer fra avhøret som man kan finne ved å sjekke opptaket. Anonymkode: d9cae...53c Nettopp. Så du kan si det er standard prosedyre... I mitt tilfelle feilet kameraet i 3 av 4 avhør jeg var i da. Så det er ikke alltid utstyret er i tipp-topp stand.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #18 Skrevet 17. oktober 2018 11 minutter siden, The Kitten skrev: Det Nettopp. Så du kan si det er standard prosedyre... I mitt tilfelle feilet kameraet i 3 av 4 avhør jeg var i da. Så det er ikke alltid utstyret er i tipp-topp stand. Det var jo ikke slik tidligere, da tok man avhør og skrev rapporter uten hjelp fra lyd-/bildeopptak. Fungerer det også. Men, utstyret bør være i orden når det skal benyttes, de fikk vel i hvert fall lydopptak. Anonymkode: d9cae...53c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #19 Skrevet 17. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk stort sett ingen sikre tegn som kan identifisere at noen lyver. Enkelte tror dessverre de kan det fordi de har lest for mange bøker fra 80-tallet. Anonymkode: 3f031...fc3 Det er noen tegn de ser etter. Det var ikke de typiske tegnene du antageligvis tenker på. Jeg ble ganske overrasket da jeg fikk vite hvorfor jeg ble trodd. Så Ts, ta det med ro. De har sitt å gå etter. Det er kun til din fordel. Anonymkode: c985b...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå