Gå til innhold

Leiekontrakt utløper 31.10, men leieboer har ikke funnet ny bolig og mener hun har rett til å bli boende til ny bolig er på plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har leid ut sokkelleiligheten vår i noen år, men trenger nå plassen selv og har sagt opp nåværende leietaker (vi har 3 måneders gjensidig oppsigelsestid i kontrakten). Vi leverte oppsigelsen til leietaker i slutten av juli og hun ble lei seg over å måtte flytte, men det virket som hun forstod.

Nå er det jo bare et par uker igjen av leieperioden og i ettermiddag møtte mannen min på leieboeren og nevnte for henne at han være behjelpelig med å kjøre flyttelass siste helgen i oktober om hun har mulighet til å flytte inni ny bolig da. Leieboeren svarte da at hun ikke har funnet ny bolig enda og "blir nok boende en stund til". Mannen min svarte at leieforholdet utløper 31.10 og at hun må flytte ut senest den datoen. Dette virket leieboeren veldig overrasket over og hun ble veldig sint. Hun mener hun har rett til å bli boende til hun har funnet et nytt sted å bo og at vi ikke har noe rett til å kaste henne ut.

Hva gjør vi? Hun har jo hatt to og en halv måned å lete på og jeg klarer ikke helt å forstå at det ikke har vært mulig å finne en ny bolig i løpet av den tiden. Det er for all del noe begrenset med boliger til leie i nærområdet her, men om hun utvider søkeområdet sitt litt er det masse muligheter.  Vi kan forsåvidt la henne bli boende litt til, men bør vi det? 

Anonymkode: 4812e...5a8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Utkastelsesprosessen er ekstremt omfattende og tar LANG tid. Jeg ville skrevet dette til henne, og forberedt meg på å måtte kaste henne ut.

Anonymkode: f1a11...ea8

• Liker 30
Skrevet

Er leiekontrakten slutt, så er den slutt. Dere har tydeligvis fremstått som greie siden hun ikke tar utflytningsdatoen seriøst:) 

Anonymkode: b303e...0c6

• Liker 27
Skrevet

Hun må jo ha misforstått heeelt, hun der. :riste:

Anonymkode: 43979...6e7

• Liker 11
Skrevet

Er hun norsk?

Anonymkode: 06b30...fb5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde lempet sakene hennes ut og skiftet lås, makan! 

Anonymkode: 2f301...8f6

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har leid ut sokkelleiligheten vår i noen år, men trenger nå plassen selv og har sagt opp nåværende leietaker (vi har 3 måneders gjensidig oppsigelsestid i kontrakten). Vi leverte oppsigelsen til leietaker i slutten av juli og hun ble lei seg over å måtte flytte, men det virket som hun forstod.

Nå er det jo bare et par uker igjen av leieperioden og i ettermiddag møtte mannen min på leieboeren og nevnte for henne at han være behjelpelig med å kjøre flyttelass siste helgen i oktober om hun har mulighet til å flytte inni ny bolig da. Leieboeren svarte da at hun ikke har funnet ny bolig enda og "blir nok boende en stund til". Mannen min svarte at leieforholdet utløper 31.10 og at hun må flytte ut senest den datoen. Dette virket leieboeren veldig overrasket over og hun ble veldig sint. Hun mener hun har rett til å bli boende til hun har funnet et nytt sted å bo og at vi ikke har noe rett til å kaste henne ut.

Hva gjør vi? Hun har jo hatt to og en halv måned å lete på og jeg klarer ikke helt å forstå at det ikke har vært mulig å finne en ny bolig i løpet av den tiden. Det er for all del noe begrenset med boliger til leie i nærområdet her, men om hun utvider søkeområdet sitt litt er det masse muligheter.  Vi kan forsåvidt la henne bli boende litt til, men bør vi det? 

Anonymkode: 4812e...5a8

Leietaker visste jo hva som gjaldt, så her har hun ingen rettigheter, og dere som utleier er i deres fulle rett.

Anonymkode: bca20...da3

• Liker 8
Gjest Overrasket
Skrevet

Kan ikke anse det som utkastelse, fordi den endelige datoen er som følge av gjensidig enighet om leieforholdets utløp.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde lempet sakene hennes ut og skiftet lås, makan! 

Dette er ikke lov. 

• Liker 15
Skrevet

Dere har ikke lov til å kaste henne ut, hvis hun ikke har et sted å flytte til. Da kan dere måtte betale erstatning til henne. Hvis hun har betalt alle husleier, og hun ikke har ødelagt noe, eller vært til bry. Har hun rett til å bli boende til hun har funnet et sted å bo. Sjekk i husleieloven. 

Anonymkode: 46575...7d6

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Utkastelsesprosessen er ekstremt omfattende og tar LANG tid. Jeg ville skrevet dette til henne, og forberedt meg på å måtte kaste henne ut.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Der kan leses hva som gjelder for å være sikker.

Anonymkode: bca20...da3

Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Dette er ikke lov. 

Nei, men det er ikke det hun gjør heller. Lykke til med å drive det frem i retten. Jeg hadde gladelig betalt bot for å få bort slike mennesker. 

• Liker 7
Skrevet

Si at du har bestilt håndverkere som du slipper inn i stuen dagen etter kontraktens utløp. Dere skal bl.a pusse opp badet, så vannet vil skrus av et par uker og badet vil ikke kunne brukes.

• Liker 38
Skrevet

Det er ikke lov å kaste folk på gata, prat med henne og heller hjelp henne, i stedet for å sitte her å klage.

Anonymkode: 4147c...558

• Liker 6
Skrevet

Og i følge loven er du pliktig til å hjelpe henne å finne et nytt sted å bo, siden du sa opp kontrakten.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å kaste folk på gata, prat med henne og heller hjelp henne, i stedet for å sitte her å klage.

Klage? Det var da et greit innlegg med «enkelt» spørsmål..! Må da gå ann å spørre her, når man lurer på noe, uten at man må bli fornærma🙄😂

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke lov til å kaste henne ut, hvis hun ikke har et sted å flytte til. Da kan dere måtte betale erstatning til henne. Hvis hun har betalt alle husleier, og hun ikke har ødelagt noe, eller vært til bry. Har hun rett til å bli boende til hun har funnet et sted å bo. Sjekk i husleieloven. 

Anonymkode: 46575...7d6

De har ikke lov å personlig kaste henne ut og skifte lås, men de har lovt til å få henne kastet ut, da gjennom namsmannen. Hun har ikke rett til å bli boende.

• Liker 39
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og i følge loven er du pliktig til å hjelpe henne å finne et nytt sted å bo, siden du sa opp kontrakten.

Nei nei nei, det er de ikke.

• Liker 44
Skrevet
1 minutt siden, Den røde fare skrev:

Klage? Det var da et greit innlegg med «enkelt» spørsmål..! Må da gå ann å spørre her, når man lurer på noe, uten at man må bli fornærma🙄😂

Fornærma? Ingen som er fornærma her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...