Gå til innhold

Hva tenker dere om veganere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel om at veganere ønsker å gjøre barnesanger mer vegan-vennlige:

https://www.nrk.no/finnmark/veganer-mener-barnesanger-laerer-barn-a-utnytte-dyr-1.14243927 

Jeg trodde først det var en spøk. Er det virkelig mulig?

Skal sies at jeg er over gjennomsnittet glad i dyr men kjøtt spiser jeg med god samvittighet. Ikke mobber jeg andre som ikke spiser kjøtt heller, men har opplevd at mange veganere er frekke og ufine mot kjøttspisere. Hvorfor er det så mange sprø veganere? 

Anonymkode: e6358...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:) 

Anonymkode: 86df6...a7f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en artikkel om at veganere ønsker å gjøre barnesanger mer vegan-vennlige:

https://www.nrk.no/finnmark/veganer-mener-barnesanger-laerer-barn-a-utnytte-dyr-1.14243927 

Jeg trodde først det var en spøk. Er det virkelig mulig?

Skal sies at jeg er over gjennomsnittet glad i dyr men kjøtt spiser jeg med god samvittighet. Ikke mobber jeg andre som ikke spiser kjøtt heller, men har opplevd at mange veganere er frekke og ufine mot kjøttspisere. Hvorfor er det så mange sprø veganere? 

Anonymkode: e6358...867

Jeg snur alltid og går motsatt vei hvis jeg møter på en veganer.

• Liker 2
Skrevet

De minner meg om Jehovas vitner. 

Anonymkode: de5d9...0dd

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alt handler om misjonering.

Hvis noen ønsker å leve på denne merkelige måten er det greit for meg. Hvis de skal prøve å gi folk dårlig samvittighet for at man ikke tar de samme valgene, kan de drite og dra

Personlig mener jeg at mennesket er skapt for å spise kjøtt.

Endret av isw
  • Liker 4
Skrevet (endret)

-

Endret av IommI
Skrevet

Lurer på hvor det blir av alle disse dyra dersom man ikke kan bruke de til noe? Skal bønder jobbe rævva av seg med kuene sine, uten å melke eller slakte de? 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at de er bedre mennesker enn jeg og andre kjøtterere noen gang vil kunne være.

- Selv om jeg spiser kjøtt, så har jeg jo IQ nok til å vite at det verken er forsvalig, bærekraftig, nødvendig, sunt eller rett.
- Det er og blir et egoistisk valg basert på vaner, ønsker, tradisjon og lathet. 
- Ser jo at det er flere som hater på veganere enn omvendt. Dette skyldes som regel at folk har et behov for å forsvare sine egne valg, selv om de egentlig er klar over at det ikke er forsvalig. Da er det lettere å rakke ned på de "bedre" menneskene, enn å faktisk skjerpe seg selv. 

Og nei: ikke svar med at det er sunt eller bra å konsumere dyreprodukter. Da dere en master, PhD og join mensa - da kan dere si dere har satt dere inn i noe forkunnskap og har noe å komme med. 

Anonymkode: 2dc35...497

• Liker 9
Gjest Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, Example said:

Lurer på hvor det blir av alle disse dyra dersom man ikke kan bruke de til noe? Skal bønder jobbe rævva av seg med kuene sine, uten å melke eller slakte de? 

Man kan vel først og fremst avvikle industri- og fabrikkdyreholdet, der tusenvis av dyr lagres i svære matfabrikker. Hadde man fjernet alle de i hele verden ville vi oppnådd en gigantisk forbedring av verdenssamfunnet.

Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Hvis alle hadde spist mindre kjøtt hadde det vært færre bønder. De dårlige bøndene som vanskjøtter dyra sine hadde blitt presset ut av bransjen, og kun de lidenskapelige og ordentlige bøndene hadde blitt igjen. Det hadde blitt slutt på masseproduksjon og utpining av de stakkars dyrene fra de bli født til de blir slaktet. Kjøtt hadde blitt dyrere, men av bedre kvalitet og mer bærekraftig. Dyrehold hadde blitt mer etisk og miljøvennlig. I tillegg hadde det blitt en friskere befolkning med mindre kreft og overvekt.

Nå er ikke jeg veganer, men jeg har kuttet ut kjøtt og savner det ikke en plass. Nordmenn har skylapper og nekter å åpne øynene for at alt kjøttet i butikken kommer fra levende, følende skapninger som har gitt livet sitt for at det skal ligge der.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge de holder det for seg selv, og ikle skal tre sitt syn nedover andre. Med å f. Eks påvirke middagen for alle andre i et middagselskap bare fordi at det er de som er sære. 

Samme som med religion. Vær gjerne litt skrullete. Men hold det for deg selv! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i utgangspunktet stor respekt og forståelse for det de står for, selv om jeg ikke er veganer selv. Og jeg er veldig for at de skal få flere veganske produkter etc. Det krever mye kunskap om kosthold å gå all the way og jeg respekterer de som setter seg inn i det. Allikevel er det viktig å huske at hele verden ikke kan leve sånn. Det finnes folk som bor på steder i verden hvor man ikke kan gro annet enn ugress..

Men det jeg ikke liker er at mange av dem forventer denne respekten men ikke vil gi den tilbake til de som ikke ønsker å leve slik de selv gjør. At de skal prøve gi meg dårlig samvittighet og legge seg borti mitt liv og henge seg opp i barnesanger ala Bæbæ lille lam. Det blir for dumt. 

Jeg aksepterer at du er veganer og har ingenting imot det. Da bør ikke du ha noe imot at jeg ikke er veganer heller. 

Når det er sagt er det mange som er sykt ufine mot veganere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting imot veganere, men de som prøver å tvinge sin livsfilosofi over på meg ved å kritisere maten jeg spiser og valgene jeg tar i livet mitt, har jeg ingenting til overs for.

Jeg prøver å være et godt menneske og gjør mitt ytterste for mine medmennesker, jobber frivillig og hjelper mange i hverdagen. Det gir meg mye, men jeg kritiserer ikke folk for å ikke velge å leve slik som meg. Folk må få leve sine liv på sin måte. Jeg prøver å gjøre mitt for felleskapet, men å være veganer er ikke på min liste. 

Jeg har mine overbevisninger og andre får ha sine, men man kan holde dem for seg selv og ikke tvinge dem på folk som ikke har spurt.

Har faktisk tatt en veganer i dette. Hun jobber i en typisk kontorjobb og kritiserte meg for å spise skinke på brødskiva. Fikk meg til å høres ut som et monster. Ble så provosert at jeg rett og slett spurte henne hva positivt hun tilfører verden på andre måter... for eksempel i jobb.

Jeg maser ikke om hva jeg driver med på fritid og jobb til andre, men akkurat da, så følte jeg at det var passende.

Skrevet
5 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hvis alle hadde spist mindre kjøtt hadde det vært færre bønder. De dårlige bøndene som vanskjøtter dyra sine hadde blitt presset ut av bransjen, og kun de lidenskapelige og ordentlige bøndene hadde blitt igjen. 

Jeg håper du skjønner at de tilfellene hvor dyr blir funnet vanskjøttet så ligger det mer bak enn en bonde som gir faen.

Som regel er det snakk om ett menneske som har møtt veggen og ikke greier ta vare på seg selv. Skjønt dette skrives jo ikke på VG..

Å være bonde i Norge er ett av de mest forhatte og lite verdsatte yrkene vi har. Allikevel nødvendig. 

Jeg ser sjelden bønder bli omtalt positivt i kommentarfelt rundt om. Ihvertfall ikke i ulvetider.. 

• Liker 2
Skrevet

Tenker at de er noen spesielle særinger som lever i sin egen verden. 

Anonymkode: c27ca...234

• Liker 2
Gjest COSL Innovator
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at de er bedre mennesker enn jeg og andre kjøtterere noen gang vil kunne være.

- Selv om jeg spiser kjøtt, så har jeg jo IQ nok til å vite at det verken er forsvalig, bærekraftig, nødvendig, sunt eller rett.
- Det er og blir et egoistisk valg basert på vaner, ønsker, tradisjon og lathet. 
- Ser jo at det er flere som hater på veganere enn omvendt. Dette skyldes som regel at folk har et behov for å forsvare sine egne valg, selv om de egentlig er klar over at det ikke er forsvalig. Da er det lettere å rakke ned på de "bedre" menneskene, enn å faktisk skjerpe seg selv. 

Og nei: ikke svar med at det er sunt eller bra å konsumere dyreprodukter. Da dere en master, PhD og join mensa - da kan dere si dere har satt dere inn i noe forkunnskap og har noe å komme med. 

Anonymkode: 2dc35...497

- kua melkes og blir til mat og skinn til klær, sko, møbler etc

- Sauen gir ull til klær og mat

- Hesten gir mat og skinn til klær etc

Barr for å nevne noen

Skal vi avlive alle nyttedyr da og bare leve på vegansk mat? Hvem skal melke kua eller klippe ulla av sauen hvis de fortsatt skal ferdes blandt oss?

Skrevet

Veganere er som alle andre folk, bare at de har tatt et bevisst valg om å prøve å ikke bidra til utnyttelse av dyr gjennom feks matvalgene sine:)

Angående de saken du sikter til, har NRK beklaget seg i ettertid for vinklingen av saken. F.eks sa de i saken at ''veganere krever at sangene omskrives'. Det hadde ingen veganer sagt.

Litt omskriving fra NRK, muligens for å lage oppstuss og generere klikk ved å gjøre ikke-veganere sinte.

Utgangspunktet for endring av barnesanger så vidt jeg kan huske, var at en veganer som jobbet i barnehage reagerte på sangen 'Kua mi', fordi den fremstiller forholdet vi har til kuene på litt merkelig vis. I sangen synges det for eksempel 'Kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg'. Om man vet litt om melkeindustrien er dette en litt merkelig måte å fremstile det hele på. En ku 'gir' ikke melken sin til mennesker. Hun blir kunstig inseminert, føder kalv, kalven fjernes etter kort tid, melken høstes, kua gjøres gravid igjen. Denne prosessen fortsetter til kua ikke er økonomisk gunstig lengre, feks rundt 4-5 årsalder. Da blir hun avlivet. Kuer kan leve til de er rundt 20. Altså er prosessen ikke så idyllisk som sangen skal ha det til. Veganeren ville derfor skrive om sangen litt, så den ikke handlet om å ta melk fra kyr. Ikke tvinge hele Norge til å slutte å bruke den originale sangen.

• Liker 3
Skrevet

Tenker at de får ufortjent mye dritt og usaklige kommentarer, bare se i denne tråden.

Har et par venner og bekjente som er veganere, og jeg har aldri opplevd de som misjonerende. De har heller aldri kommentert hva jeg spiser eller noe som helst. De virker helt «vanlige» og jobber/studerer. Prøver selv å spise mer vegansk.

Anonymkode: 88023...b9b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...