AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Dere med barn som har allergier, hvordan håndterte dere dette etterhvert som de ble eldre? Merker allerede nå hvor frusterert guttungen blir i selskap etc når han ikke får smake på det han ser andre smaker på. Han er 1,5 år og allergisk mot melk. Jeg og barnefar spiser aldri noe guttungen ikke kan spise når vi er sammen med han, men han ser jo på søskenbarna, og andre i familien på ulike sammenkomster. Hvis han sutrer og forsøker rekke tak i kakestykket til sidemann forklarer jeg at han ikke kan spise akkurat dette, og at han får vondt i magen. Har alltid med kaker/lignende mat til han, men han begynner å gjennomskue mer. Han er litt liten til å forstå sammenhengen enda, og jeg syns det er så trist at han ikke kan smake på det han har mest lyst på 😕 På bursdager hjemme hos oss serverer vi kun melkefritt. Ber familien unngå å ta med egne kaker/kjekser med mindre de er helt trygge for han. Kan jo ikke forlange det samme når vi drar bort på selskap, selv om alle i familien oftest lager en enkel melkefri kake Synes deres barn det er urettferdig? Godtar de det mer når de blir eldre? Anonymkode: 28f98...93d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Ubetenksomt av familien din, synes jeg. Når de er så små, så er det ikke enkelt ❤️ Her i slekta var det aldri noen diskusjon, det var naturlig og enkelt å fikse familiefeiringer så småttiser som ikke tåler melk kan spise alt vi serverer likevel. Ingen av oss ønsker å bidra til de smås frustrasjon ❤️ Anonymkode: 33b5c...e9b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ubetenksomt av familien din, synes jeg. Når de er så små, så er det ikke enkelt ❤️ Her i slekta var det aldri noen diskusjon, det var naturlig og enkelt å fikse familiefeiringer så småttiser som ikke tåler melk kan spise alt vi serverer likevel. Ingen av oss ønsker å bidra til de smås frustrasjon ❤️ Anonymkode: 33b5c...e9b Det lærer de fort. Bedre at de er vant til at de ikke kan spise alt som blir servert borte, enn at de Venner seg til at all mat som blir servert er trygg å spise. Så lenge det ikke er snakk om livsfarlig allergi og de har likeverdige matvarer, så klart. I barnehagen jeg jobber i har vi mange allergier på småbarnsavdelingen. Skulle vi kuttet ut alt så alle kunne spist alt hadde det blitt litt vanskelig (og dyrt). Anonymkode: fc62a...359 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 Been there done that... vi har vært i samme situasjonen og er det fortsatt. Her er det melkeallergi også. Det som var frusterende for oss er å få andre familiemedlener til å ta dette på alvor. Jenta fikk påvist melkeallergi og kunne ikke spise noe som helst som inneholder melk. Da er det forstoppelse og vondt i magen med en gang. Vi tok bort alt som inneholdt melk vekk. Kun på kveldstid når hun har lagt seg spiste vi alt. Men vi vart frustrert over familien som nærmest ikke brydde seg. Når vi var på besøk hos dem, så måtte både jeg og kona ha 4 øyer hver... i hvert rom. De voksne MÅTTE ta frem sjokolade og kjeks selv om vi pent ba dem om å droppe det fordi vi da kunne slappe av mer. Det er snakk om kanskje 2 timers besøk...Du kan jo tenke deg hvordan det er for en toåring å ha liggende kindersjokolade, bamsemoms eller lignende på bordet men ikke lov til å ta det. Heldigvis er det helt annerledes i barnehagen og venner. De passer virkelig på og tar hensyn. Har vært i en del barnevursdager nå og foreldrene spør på forhpnd om noen av de inviterte har allergier... jeg er så takknemlig for dette fir det gjør det mye.enklere for oss og vi kan ta det med ro. Anonymkode: aa440...b7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå