Gå til innhold

Mann og stebarn som er superkresne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selv er ganske altetende, og kan spise det meste. Frustrasjonen er derfor ganske stor når det kommer til middagen her i huset.... 

Jeg har en mann som er fryktelig kresen. Veldig lite han egentlig spiser. Han har visst alltid vært sånn, og fått lov til å være sånn fra han var liten, med en mor som også var kresen, og gjerne lagde tre forskjellige middager hver dag.

Nå sitter han med to barn som også er veldig kresen, i hvert fall ett av de. Kunne disse her velge, skulle de helst spist pizza, pølser og pannekaker hver dag, og makaroni eller pommes frittes er nesten det eneste tilbehøret som duger. Fisk, fugl, grønnsaker osv kan jeg bare glemme at de vil ha. 

Jeg lager gjerne litt annet tilbehør til meg selv, og har jeg ork så lager jeg to forskjellige middager, men det er sjelden. Blir ofte til at de føyes.

Jeg kunne selvfølgelig sagt at så lenge jeg handler og lager mat, så får de spise det som serveres, men det er ikke noe hyggelig når jeg da sitter til bords med tre stykker som bare pirker i maten....

Noen som har noen lure tips å komme med her? Eller som sliter med det samme?

Anonymkode: 37b94...e1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det går an å lære seg til å like mat. Barna er mer forståelig, men mannen? 
Jeg hadde laget variert mat, også fikk de bare sitte der å pirke. Hadde blitt sint om mannen ikke hadde prøvd. 

Og ja, om det ikke hadde bedret seg over litt tid hadde jeg sluttet å lage mat til de, så kunne de ordne middag selv.

Endret av Emblja
  • Liker 6
Skrevet

At de ikke spiser grønnsaker er jo ganske bekymringsfullt. En norsk kvinne bør få i seg minst 400 g daglig av grønt, en mann minst 350 g. 

Du bør legge frem artikler ol som forklarer hvorfor dette er så viktig og vise han hvor mye 400 gram faktisk er, det er nok en øyeåpner. Man kan ikke kutte grønt fordi man ikke liker det. Hvertfall ikke barna! 

Anonymkode: 3493a...2ff

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Emblja skrev:

Det går an å lære seg til å like mat. Barna er mer forståelig, men mannen? 
Jeg hadde laget variert mat, også fikk de bare sitte der å pirke. Hadde blitt sint om mannen ikke hadde prøvd. 

Og ja, om det ikke hadde bedret seg over litt tid hadde jeg sluttet å lage mat til de, så kunne de ordne middag selv.

Mannen prøver! Det kunne jeg kanskje lagt til. Han prøver mye, men liker det sjelden.

Jeg ser at det er det jeg burde gjøre, men jeg føler meg så utrolig kjip og slem! Med minstemann, som er mest kresen, så innrømmes det sjelden at det ikke faller i smak, hen er bare "ikke sulten".....

Skrevet

Sikker på at du ikke har adoptert to barn? 
Jeg mener, en voksen som pirker i maten? Om han ikke har allergier han ikke har nevnt, så burde han faen meg ta seg en bolle og spise. Hadde blitt kraftig irritert om jeg sto og sleit for å lage fantastisk middag, også sier fyren "kan vi ikke heler ha pølse i brød", hadde kvittet meg med fyren. 
Jeg liker å lage mat og eksperimentere, så ja... vil heler ha en fyr som setter pris på det framfor en snørrvalp som ikke liker mat. 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen prøver! Det kunne jeg kanskje lagt til. Han prøver mye, men liker det sjelden.

Jeg ser at det er det jeg burde gjøre, men jeg føler meg så utrolig kjip og slem! Med minstemann, som er mest kresen, så innrømmes det sjelden at det ikke faller i smak, hen er bare "ikke sulten".....

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-forebyggende-helse/hjernen-kan-trenes-til-a-like-sunn-mat/543590

Han får bare fortsette å spise det da, så liker han det etterhvert.
Får minste bestemme selv om hen vil spise middag eller ikke? Når jeg var liten måtte jeg sitte til jeg hadde spist opp. 

• Liker 3
Skrevet

Når det kommer til barn så kan de lære seg til å spise mat. Gutten her var ekstremt kresen i flere år, men jeg lagde den maten vi skulle ha og han måtte spise noe grønnsaker til hvert måltid (dette var ofte problemet, kjøtt gikk somregel ned). En bit gulrot feks. Ikke store krav, men han måtte smake. Helt ok om han ikke ville spise mer enn det, men da fikk han vente til kvelds.

Nå velger han selv å smake på alt. Det er ikke alt han liker, og det er helt ok så lenge han prøver.

Mannen hadde jeg rett og slett bedt vokse opp.

Anonymkode: 3dffd...e96

• Liker 3
Skrevet

Det er nok lettere å få barna til å like sunn mat enn en voksen mann. Lag sunn mat til deg og barna så kan mannen lage mat til seg selv og spise alene etter dere er ferdige. Maten han liker tar jo uansett maks 15 minutter å tilberede så det burde han klare fint selv. 

Når det gjelder barna så finnes det måter å "lure" dem til å spise sunt. Bruk stavmikser og finkutt grønsaker og urter til sauser og supper. Lag stekte poteter i stedet for kokt, lag stekt ris med egg i stedet for bare ris, lag hjemmelaget potetmos og lur inn f.eks litt blomkål.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv et kresent barn, lik meg 😉 jeg måtte over år lære meg å like div matretter. Til mitt barn lagde vi liste over det som hun likte, det hun klarte å spise, over ting hun ville lære å spise. Listen var faktisk lengre enn vi ante, og da ble det straks lettere å lage mat, vi tittet mye på oppskrifter sammen også og handlet feks i asiatiske butikker, og snakket i tillegg om sunn hverdagsmat og litt mindre sunn helgemat. 

Grønnsaker ble tidlig lurt inn i maten som feks litt finrevet gulrot i spagettisausen. Enda klarer hun feks ikke store løkbiter, og hun er nå ungdom. Hun spiser utrolig variert, og det er mer konsistens enn smak det går i når det er ting hun ikke spiser enda. 

Mannen må i første rekke endre litt holdning, få litt mer sunn og variert kost til alle, han får bli med å lage liste

Anonymkode: 4892b...731

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg hadde vært i denne situasjonen, ville jeg virkelig ikke ha laget middag til disse. Det skulle mannen fint fått ordne med selv. Jeg hadde laget middag til meg selv.

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Emblja skrev:

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-forebyggende-helse/hjernen-kan-trenes-til-a-like-sunn-mat/543590

Han får bare fortsette å spise det da, så liker han det etterhvert.
Får minste bestemme selv om hen vil spise middag eller ikke? Når jeg var liten måtte jeg sitte til jeg hadde spist opp. 

Både ja og nei. Vi har hatt stand off med feil type knekkebrød og brød med synlige korn i, og da har vi ikke gitt oss før hen faktisk har spist opp. Vi snakker tre kvarter på ett knekkebrød..

Men jeg synes det kan være vanskelig med middagen og sånn, når hen påstår at hen ikke er sulten. Vi skjønner jo at det som regel bunner i hva som er på tallerkenen, men hva som likes og ikke kan ofte endre seg fra uke til uke. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei. Vi har hatt stand off med feil type knekkebrød og brød med synlige korn i, og da har vi ikke gitt oss før hen faktisk har spist opp. Vi snakker tre kvarter på ett knekkebrød..

Men jeg synes det kan være vanskelig med middagen og sånn, når hen påstår at hen ikke er sulten. Vi skjønner jo at det som regel bunner i hva som er på tallerkenen, men hva som likes og ikke kan ofte endre seg fra uke til uke. 

Uff, skjønner godt at det blir slitsomt. Jeg tenker du må bestemme deg for om det er en kamp du orker å ta, eller om du bare skal la det gå. Hvis du vil at de skal spise det du lager så høres det ut som de må tvinges å bli sittende til de er ferdige. Men ja, det kan jo bli meget. 
Eller så velger du å bare fortsette å lage det de liker, så slipper du den kampen. 

Det høres ut som en kamp verdt å ta syntes jeg. 

Skrevet
2 minutter siden, Emblja skrev:

Uff, skjønner godt at det blir slitsomt. Jeg tenker du må bestemme deg for om det er en kamp du orker å ta, eller om du bare skal la det gå. Hvis du vil at de skal spise det du lager så høres det ut som de må tvinges å bli sittende til de er ferdige. Men ja, det kan jo bli meget. 
Eller så velger du å bare fortsette å lage det de liker, så slipper du den kampen. 

Det høres ut som en kamp verdt å ta syntes jeg. 

Det er ikke bare, bare! Det er vanskelig nok å planlegge middag i seg selv, om man ikke skal måtte tenke på hva som likes og ikke i tillegg.

Jeg vurderer å ta kampen, og det er helt sikkert verdt det, men det er noe med det å sitte der som den kjipe stemoren som tvinger barna til å spise ting de ikke liker..

Nå har vi et eget barn på vei også, og jeg antar at middagsvanene vil bli gjort om litt mer etterhvert, for denne her skal ikke få "slippe unna". 😉

Skrevet

Involver mann & barn i planleggingen av ukemenyen - og før du setter deg ned med dem så tar du en alvorsprat med mannen. Vis han noen ep. av Hellstrøm rydder opp hjemme, gjerne skrekktilfellene med Nugatti-mannen og mannen fra Gjøvik som var i ferd med å spise seg til døde. Ligger gratis på Viaplay. 

• Liker 3
Skrevet

Går det an å ha en avtale med barna, med at hvis de er flinke til å spise maten på hverdagene så blir det feks på pizza på lørdag, men hvis ett av barna ikke vil smake og lignende så må det feks spise rester fra tidligere i uka?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sans for å tvinge barn til å spise opp, ved at de ikke får gå fra bordet før tallerkenen er tom. Var til tider utsatt for det selv som liten, og er det noe mat jeg fremdeles ikke liker var det den jeg var tvunget til å spise. Husker jeg brakk meg ved bordet, og bestemte meg vel tidlig for at denne metoden skulle ikke jeg bruke. Det har jeg heller ikke gjort.

Jeg har mer sans for at de som ikke liker maten ikke får annen mat. De må smake på alt, og vil de ikke spise opp får de heller ikke annen mat. Det er ikke snakk om å spise brødskiver rett etter middag fordi de ikke ville ha maten du lagde.

Synes også du må ha en alvorsprat med din mann. Voksne folk kan ikke oppføre seg slik. I hvertfall skal han ikke vise barna at det er greit å gi uttrykk for at man ikke liker maten eller at man ikke vil spise den.

Skrevet
3 minutter siden, Kritt skrev:

Jeg har ikke sans for å tvinge barn til å spise opp, ved at de ikke får gå fra bordet før tallerkenen er tom. Var til tider utsatt for det selv som liten, og er det noe mat jeg fremdeles ikke liker var det den jeg var tvunget til å spise. Husker jeg brakk meg ved bordet, og bestemte meg vel tidlig for at denne metoden skulle ikke jeg bruke. Det har jeg heller ikke gjort.

Jeg har mer sans for at de som ikke liker maten ikke får annen mat. De må smake på alt, og vil de ikke spise opp får de heller ikke annen mat. Det er ikke snakk om å spise brødskiver rett etter middag fordi de ikke ville ha maten du lagde.

Synes også du må ha en alvorsprat med din mann. Voksne folk kan ikke oppføre seg slik. I hvertfall skal han ikke vise barna at det er greit å gi uttrykk for at man ikke liker maten eller at man ikke vil spise den.

Jeg er heller egentlig ikke så veldig fan av å måtte spise opp alt på tallerkenen. De gangene vi har gjort det, har det vært snakk om ei brødskive eller et knekkebrød på morgenen, før vi skal avgårde store deler av dagen, og kroppen trenger litt energipåfyll. 

Men det kommer heller ikke noe tilbud om annen mat. De gangene vi har stått fast, så har jeg sagt klart ifra at det er dette som er på menyen, og det ikke er aktuelt med et alternativ eller noe annet rett etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går det an å tenne på en "superkresen" mann? Hva gjør dere når dere har gjester? Serverer pizza? Eller når dere er på middag hos venner? Sitter han da og sier: "Jeg liker ikke fisk"?!!!

Anonymkode: 21911...208

• Liker 5
Skrevet

Min gutt likte plutselig ikke poteter. Merkelig. Det viste seg at han bare syntes det var kjedelig. Litt saus og krydder gjorde susen. Han har også slitt med enkelte teksturer. Så det er ikke alltid smaken noen ikke liker. 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Kritt skrev:

Det der kan gå begge veier. Jeg måtte også spise opp all mat, flere ganger brakk jeg meg ;) . men takket være den oppdragelsen har jeg endt opp som en voksen som spiser all slags mat. Kan faktisk ikke komme på noe jeg ikke " kan" spise. Ang mannen til TS, jeg kan ikke tenke meg noe mer usexy enn voksne mennesker som sitter og pirker i maten, fordi " de ikke liker". Det er en atferd jeg forbinder med små barn, ikke voksne mennesker. Jeg hadde nok bedt ham om å ta seg kraftig sammen, og hadde nektet å lage mat til ham om han ikke skjerpet seg kraftig, du er sammen med en voksen mann og ikke en 3-åring.

Anonymkode: 5d343...451

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...