Gå til innhold

Hvordan regulerer DU skjermtid for ungdommen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på barn fra 10 år og oppover.

Hva er vanlig i de norske hjem? Er det fri bruk, eller regler for bruk av telefon, data og iPad? Hvor strengt håndhever du reglene? Hvilke konsekvenser ved evt avtalebrudd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en snart 14-åring i hus, og han har ikke fri bruk. PS-spilling har han stort sett kun tid til i helgene, så i ukedagene er det 0 spilling. I helgene begrenser vi tiden, men det kommer litt an på vær og planer ellers hvor lenge han får sitte med det, men vanligvis max 2-3 timer daglig. Mobilbruk regulerer vi den forstand at mobilen ikke følger med på sengen når han legger seg, verken i ukedager eller helger. Han bruker mobilen mest, og da til sosiale ting, som snap og messenger og lignende, samt å høre på musikk. 

Ved eventuelle avtalebrudd blir det null spilletid påfølgende helg. Mobilen tar vi ikke fra han da han går glipp av mye sosialt og ift avtaler, info om fotballtrening og lignende dersom han skulle være uten mobil. Han trener mye, både meg laget og på egen hånd, så han sitter heldigvis ikke pal foran en skjerm så altfor mye.

Skrevet

Min på 10 år har 2 timer daglig til disposisjon til enten pc/Ipad eler Playstation.  Får mer tid i helgene hvis han har besøk.

Telefon og tv bruker han som han vil, men nettet på telefonen stenges kl 20.30. Youtube er sperret på både telefon og Tv

Vi må ha det litt strengt da han (dessverre) ikke klarer å begrense seg selv og har vanskelig for å følge vår beskjeder om å ta en pause fra skjerm.

Vi kommer nok til å øke skjermbruken etterhvert som han blir eldre, men inntil videre forblir det sånn

Anonymkode: ffc56...93f

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min på 10 år har 2 timer daglig til disposisjon til enten pc/Ipad eler Playstation.  Får mer tid i helgene hvis han har besøk.

Telefon og tv bruker han som han vil, men nettet på telefonen stenges kl 20.30. Youtube er sperret på både telefon og Tv

Vi må ha det litt strengt da han (dessverre) ikke klarer å begrense seg selv og har vanskelig for å følge vår beskjeder om å ta en pause fra skjerm.

Vi kommer nok til å øke skjermbruken etterhvert som han blir eldre, men inntil videre forblir det sånn

Anonymkode: ffc56...93f

Her kommer min tekniske kompetanse til kort - hvordan sperre YouTube på telefonen? 

Og at nettet skrus av, er dette noe du tar telefonen og gjør selv, eller finnes det en automatikk i dette?

Det her hørtes ut som noe vi bør prøve....

Anonymkode: 81a2e...262

Skrevet
1 hour ago, Honeybunny113 said:

Tenker på barn fra 10 år og oppover.

Hva er vanlig i de norske hjem? Er det fri bruk, eller regler for bruk av telefon, data og iPad? Hvor strengt håndhever du reglene? Hvilke konsekvenser ved evt avtalebrudd? 

Jeg inndro alt, og spilte i det skjulte. Da var barna små. Etter det satte jeg bare tider. 

Skrevet

Datteren min er straks 13. 

Vi har egentlig ingen begrensninger. Hun er så aktiv med trening og ellers så opptatt at det begrenser seg selv. Noen dager sitter hun 3 minutter, andre dager noen timer. Hun avslutter hvis vi ber om det og gjør det hun skal i huset og av lekser osv. Trener 4 kvelder i uka og er opptatt med kamper og venner i helgene.

Hadde hun vært mer hjemme hadde vi nok begrenset det en god del mer, men pr i dag er det ikke nødvendig. Nekter ikke for at jeg synes det er helt greit ;) 

• Liker 1
Skrevet

gutter 11 og 13 år: I hverdagen får de spille/se tv etter skolen når lekser er ferdige og fram til jeg kommer hjem fra jobb, og ellers etter kl 18 når de ikke er på aktiviteter. I helgene er det total spillefri/skjermfri mellom kl 11 og 18 (altså ingen skjermbruk).

Har ellers forbud mot mobil/nettbrett på soverommene etter leggetid, og mobilbruk utenom spilletider skal være helt minimal (kun type avtale med venner om å møtes o.l.)

Konsekvenser ved avtalebrudd er inndraging av "spilletid" dagen etter, men det har igrunnen aldri vært nødvendig. Jeg må minne de på å slå av når det er tida for det, ellers forholder de seg til reglene. har faktisk ikke vært borti at de har brutt de. Det eneste kan være hvis de besøker venner som har andre regler, men det rår vi jo ikke over uansett, og det er heller ikke noe de utnytter. Det er heller ikke sånn at de alltid utnytter all mulighet de har til å spille, og de avbryter jo for måltider o.l., og vi gjør ofte helt andre ting også.

Anonymkode: 3d5dc...3d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...