AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg er 43 år og har ett huslån på 1,1 mill. Har spart nesten 100 tusen som jeg lurer på om jeg skal bruke til å få ned boliglånet, eller skal jeg ha pengene på spare konto, da er de tilgjengelig for for, men setter jeg de inn i boliglånet er de på en måte vekk. Verdien på boligen er nok mellom 2.5 og 3 mill. Vil jeg da få formue skatt? Hva er grensene for formueskatt? Man får jo skattefradrag også når man har lån, men man får vel også mindre rente jo mindre lån man har, Hva lønner seg? Anonymkode: 15837...1f2
Million Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Jeg ville hatt dem på en bufferkonto, altså en sparekonto, til å ha i krisetilfeller og uventede store kostnader. Har selv en bufferkonto som har inneholdt 100.000 kr. Det forsvant ca halvparten av den i vinter, og nå driver jeg og sparer opp til samme summen igjen for å få fyllt den opp. Neste år skal baderommet renoveres i regi av borettslaget her, og da må jeg ha ca 18.000 kr til baderomsinventaret klart. Dette må jeg ta av bufferkontoen. Tidligere i våres måtte vi ha rørlegger i hus pga en kran som ble ødelagt. Det kostet 5000 kr å få den byttet (inkl både arbeid og nytt blandebatteri). Dette tok jeg også fra bufferkontoen. Sånn kan man holde på å nevne eksempler på hvordan penger ruller ut til uventede regninger eller utgiftsposter som ikke inngår i det vanlige budsjettet. Å ha en solid og velfylt bufferkonto er gull verdt. Så var jeg deg, ville jeg hatt de 100.000 stående i tilfelle.... f.eks. plutselig er du uheldig og brekker en tann eller to, og hos tannlegen så renner virkelig tusenlappene ut! Bufferkontoen min er en høyrente-sparekonto, som har fritt antall uttak i året. Endret 16. oktober 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 Smart å ha en bufferkonto som den over skriver. Formueskatten starter ved kr. 1.480.000,- Det er ikke boligverdien som blir lagt til grunn da, men ligningsverdien. Sjekk skattemeldingen hva den var på, men vil ikke ha noe betydning for deg vil jeg tro. Angående annen sparing og nedbetaling av lån, så kommer det litt an på renten du får på sparingen og renten på boliglån hva som lønner seg. Jeg sparer i BSU med rente 3,55% i stedet for å nedbetale mer på boliglånet som har lavere rente. I tillegg sparer jeg i fond, som potensielt vil gi bedre avkastning enn boliglånsrenten, i stedet for å nedbetale ekstra. Ang. størrelse på bufferkonto, ville jeg tilpasset størrelsen på den i forhold til bosituasjon. En person uten bil og nyoppusset leilighet vil gjerne ha færre uforutsette utgifter enn en som bor i en enebolig med bil.. Anonymkode: 111c2...a8f 1
Skogshjerte Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 I og med at renten du betaler på lånet er høyere enn den renten du har på sparekontoen din vil det sånn sett lønne seg å betale ned på lånet. Baksiden med dette er jo at pengene, som du sier, forsvinner og du mister den ekstra likviditeten disse pengene gir deg. Hadde jeg vært deg så hadde jeg investert en del av pengene i langsiktig sparing i aksjefond. For eksempel kan du sette av 50 000kr til sparing i fond, og så ha resten på en høyrentekonto. Du kan lese mer om sparing i fond her: https://finanseksperten.no/spare-i-aksjefond/ Sørg også for at du har pengene stående i den banken som gir deg best rente. DNB gir deg feks. elendig rente, mens Santander gir deg opp til 1.75, mener jeg på.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg leste et sted at det alltid lønner seg å betale ned på lån. Fordi nedbetaling av lån er helt risikofritt. Med aksjesparing/ fondssparing vil det alltid være en risiko, og i tillegg tar jo banken sin del for å administrere fondet. Det lønner seg ikke å spare på vanlig sparekonto, fordi renta er så lav. Anonymkode: 568b9...185
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 Velg boligsparekonto så lenge renta der er bedre enn på lånet. Anonymkode: 600ed...987
Ny Bruker Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 Hold disse 100 000 kr på sparekonto, men ikke spar videre. Resten av overskuddet kan du bruke som ekstra nedbetaling på boliglånet fra nå av. 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg leste et sted at det alltid lønner seg å betale ned på lån. Fordi nedbetaling av lån er helt risikofritt. Med aksjesparing/ fondssparing vil det alltid være en risiko, og i tillegg tar jo banken sin del for å administrere fondet. Det lønner seg ikke å spare på vanlig sparekonto, fordi renta er så lav. Anonymkode: 568b9...185 Det blir feil å si at det lønner seg. Vanligvis lønner det seg mest å investere i ting som har risiko. Ulempen er at noen ganger kan man tape ganske mye på det. De siste 10 årene har det vært ekstremt mye mer lønnsomt å spare i fond enn å betale ned lån, men det er ikke sikkert det blir slik framover. Anonymkode: e3c6a...955 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 La 100 000 stå på konto. Det er en fin buffer. Er boligen verdt mer enn 4-5 millioner, kan du begynne å bekymre deg for formuesskatt. Betal gjerne ny sparing ned på boliglånet. Og sett gjerne litt i indeksfond for langsiktig sparing nå som du har litt handlingsrom i økonomien. Anonymkode: ba6c6...4c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå