Gå til innhold

Er jeg for sårbar og vár på kritikk, eller er læreren upedagogisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Poenget er egentlig ikke det, men derimot det at læreren velger å ta kritikken på en enkelt elev foran hele klassen. Er dette vanlig praksis? Jeg trodde egentlig slike tilbakemeldinger var ganske strengt taushetsbelagte. Jeg var ikke klar over at en lærer hadde lov til å snakke om enkeltelever foran hele klassen uten dets samtykke. 

. Er det bare meg, eller er dette super spesielt? 

Endret av Jegskulleønskeat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar hun tilbakemeldinger for andre også foran klassen? Hvis hun behandler alle likt, så kan det være at hun tenker at alle studentene kan lære av hverandres tilbakemeldinger og sånn sett lære mer effektivt. Men hun må da begrense seg, for man kritiserer ikke andre kraftig å påsyn av andre. Alvorlig kritikk, som f. eks. at en student er i ferd med å stryke, ikke få godkjent arbeidskrav eller lignende forhold, mener jeg man bør ta på tomannshånd. 

Og tar hun bare for seg deg foran hele klassen, men ikke de andre, så ville jeg ha klaget til instituttet og krevd å få bytte faglærer hvis mulig, eller få godkjent arbeidskrav på andre måter. Det å "spesialbehandle" en enekelt eller et fåtall studenter på denne måten er ofte brukt som hersketeknikk, og kan i grove tilfeller gli over mobbing. Det skal man ikke finne seg i!

Anonymkode: 75821...8bb

• Liker 6
Skrevet

Det er helt vanlig å gi tilbakemelding så flere hører det og tar læring av det. Jeg har vært med på å vurdere andre studenters fremføring muntlig. Det var veldig konstruktivt.

Anonymkode: f2da4...58b

• Liker 21
Skrevet

Jeg tenker at det spørs på hva tilbakemeldingen var. Hvis tilbakemeldingen var konstruktiv og noe som sannsynligvis gjelder flere medstudenter, så er det helt vanlig å ta det i plenum.

Anonymkode: 4f21c...394

• Liker 2
Skrevet

Er det kun deg som blir tatt foran alle? Hvis alle får tilbakemeldinger felles ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være problematisk. I arbeidslivet så må man sitte i møter og få tilbakemeldinger på ting foran andre mennesker, så det er vel bare en trening.

Anonymkode: f531d...d65

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at hun ville kommentere noe som var relevant for alle. Så ja, jeg mener du var for hårsår. Men kjipt, ja, det skjønner jeg at det var. Du får ta det som en trening i å bli mer hardhudet. Etter hvert når du kommer ut i arbeidslivet er det ganske mange folk som er glad i å kritisere andre og dermed heve seg selv høyt over....

Anonymkode: cba7e...f26

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det kun deg som blir tatt foran alle? Hvis alle får tilbakemeldinger felles ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være problematisk. I arbeidslivet så må man sitte i møter og få tilbakemeldinger på ting foran andre mennesker, så det er vel bare en trening.

Anonymkode: f531d...d65

Ja, men det er begrenset hva man tar foran andre. Ros, nøytral informasjon eller "mild" kritikk kan som regel tas foran andre, men grov kritikk skal tas på tomannshånd. Hvis ikke blir det en hersketeknikk.

• Liker 4
Skrevet

På alle studier jeg har tatt på høgskole/universitet (jeg har to bachelor og en master) så er dette helt normal praksis. Masse fremføringer både for liten gruppe og helt kull, og så at lærer og medstudenter gir tilbakemeldinger/stiller spørmål høyt i plenum. Ikke alltid like kjekt, men føler selv jeg har lært masse av å jobbe på denne måten. Er jo på en måte øvelse til en kommer ut i jobb og skal legge frem forslag og ideer i teamet sitt. Da blir det også diskutert i fellesskap etterpå.

Anonymkode: 63fd1...bfe

• Liker 7
Skrevet

Helt vanlig å få kritikk foran de andre. Og at de også da kan stille spørsmål og komme med tilbakemeldinger. Men har ikke opplevd at foreleser noen gang har sagt noe som kan oppfattes som stygt/nedlatende, selv om faktisk fremføringen har vært veldig dårlig etter min mening. Har bare gått i kommentarer som 'neste gang bør du prøve å gjøre slik, fokusere mer på det eller det' osv. Og alltid positive kommentarer også, selv om de enkelte ganger må grave dypt for å finne noe å si. Ikke noe som burde få noen til å gråte. 

Om du er oversensitiv eller ikke er jo vanskelig å si så lenge vi ikke vet akkurat hva som ble sagt.  Men hadde du vært en av dem som jeg har studert sammen med, så ja. 

• Liker 3
Skrevet

Vanlig at man tar kritikk i plenum når man har framført noe. Det vil være veldig plundrete, dvs. gå med ganske mye tid og medføre ekstraarbeid (spesielt dersom det er en større gruppe) og foreleseren må ta notater osv for å huske hvert enkelt innlegg til et senere tidspunkt. Jeg hater også å snakke i forsamlinger, men man får jo tilbakemeldinger for at man skal lære av dem.

Anonymkode: c3065...976

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Takk for alle tilbakemeldinger.

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig at man tar kritikk i plenum når man har framført noe. Det vil være veldig plundrete, dvs. gå med ganske mye tid og medføre ekstraarbeid (spesielt dersom det er en større gruppe) og foreleseren må ta notater osv for å huske hvert enkelt innlegg til et senere tidspunkt. Jeg hater også å snakke i forsamlinger, men man får jo tilbakemeldinger for at man skal lære av dem.

Anonymkode: c3065...976

Det gjorde jo lærerne alltid på ungdomsskolen og VGS? Da noterte de alltid underveis og la til kommentarer på its learning.

Skrevet
8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg visste som sagt ikke at dette var vanlig. Jeg hadde aldri vært borti dette før, og jeg vet flere i klassen min har reagert ved flere anledninger. Jeg trodde at dette var taushetsbelagt, at læreren faktisk ikke hadde lov til å ta tilbakemeldinger foran hele klassen- på samme måte som at karakterer og anmerkninger var taushetsbelagt på ungdomsskolen og videregående. 

Jeg vet jeg er overfølsom, og det er en personlig grunn til det. Den gangen jeg ble kritisert så stilte egentlig læreren spørsmål til om jeg i det heletatt hadde forstått oppgaven- og hintet til alle om at jeg hadde gjort alt feil (dette var det ikke bare meg som følte). Flere i klassen reagerte og flere kjente at sinne kokte innvendig. Jeg var også først ut, og det var helt i begynnelsen av semesteret. 

Nå har læreren sagt at hun kan ta min tilbakemelding sammen med meg alene, og jeg setter pris på det. Det var bare siden hun sa at hun pleide å gjøre sånn- er det virkelig ingen klasser som har reagert før oss? Jeg kan ikke fatte at hun har holdt på slik i årevis uten å få rimelig krasse tilbakemeldinger av elever. For som sagt, jeg trodde dette var forbudt av læreren.

Altså, det kommer jo an på hva kritikken  går ut på og hvordan det legges frem, men det du skriver her - at læreren spurte om du hadde forstått oppgaven i det hele tatt, burde nok kanskje bli tatt på tomannshånd. Det er også unødvendig å påpeke foran alle om at du har "gjort alt feil". Det er ikke konstruktivt. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt det opp med henne på tomannshånd - ikke kjeft, ikke vær krass selv, men opplys rolig om at gjentakelse av den atferden foran alle, vil medføre konsekvenser for henne i form av rapport til studiestedet der du opplyser detaljert om hva som har skjedd. 

Noen ganger må man være tøff i dagens verden, og folk tar ikke dårlig oppførsel til seg før det medfører konsekvenser for dem. Ubehaget rundt risiko for å bli kalt inn til samtale med institusjonens ledelse, kan være nok til at hun trekker seg. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det gjorde jo lærerne alltid på ungdomsskolen og VGS? Da noterte de alltid underveis og la til kommentarer på its learning.

Ja, men på studiesteder er det ofte langt flere i hvert kull, og det vil være tidkrevende og unødvendig å ta alt på tomannshånd, siden man må notere/gjøre opptak av alt som fremføres for at man skal huske hva man gir kritikk på. For det andre kan konstruktiv kritikk være nyttig for flere av studentene. 

Men det du beskriver; spørsmål om man i det hele tatt har skjønt oppgaven og hinting om at man har gjort alt feil er ikke konstruktiv kritikk, det er nedlatenhet ovenfor deg, noe du bør ta opp med vedkommende. Sett grenser for deg selv, for det er ingen som gjør det hverken i studielivet eller arbeidslivet. 

Skrevet
10 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg visste som sagt ikke at dette var vanlig. Jeg hadde aldri vært borti dette før, og jeg vet flere i klassen min har reagert ved flere anledninger. Jeg trodde at dette var taushetsbelagt, at læreren faktisk ikke hadde lov til å ta tilbakemeldinger foran hele klassen- på samme måte som at karakterer og anmerkninger var taushetsbelagt på ungdomsskolen og videregående. 

Jeg vet jeg er overfølsom, og det er en personlig grunn til det. Den gangen jeg ble kritisert så stilte egentlig læreren spørsmål til om jeg i det heletatt hadde forstått oppgaven- og hintet til alle om at jeg hadde gjort alt feil (dette var det ikke bare meg som følte). Flere i klassen reagerte og flere kjente at sinne kokte innvendig. Jeg var også først ut, og det var helt i begynnelsen av semesteret. 

Nå har læreren sagt at hun kan ta min tilbakemelding sammen med meg alene, og jeg setter pris på det. Det var bare siden hun sa at hun pleide å gjøre sånn- er det virkelig ingen klasser som har reagert før oss? Jeg kan ikke fatte at hun har holdt på slik i årevis uten å få rimelig krasse tilbakemeldinger av elever. For som sagt, jeg trodde dette var forbudt av læreren.

Vet ikke med ungdomsskole, men på videregående er vel ikke karakterer taushetsbelagt? Kan være at det har vært endringer, men lister over eksamenskarakterer ble festet på oppslagstavle hos oss (Er noen år siden da, og det kan jo være at det var feil). 

Sånn som du forklarer hendelsen nå så kan det kanskje tyde på at foreleser kom med tilbakemeldingen på en unødvendig stygg måte. Hvis det er tilfelle, så er det dårlig gjort. Men sannsynligvis ikke brudd på noen regler likevel. Har hatt forelesere som har vært 'strenge', men aldri frekke og aldri sagt ting som henger studentene ut foran andre. 

Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Vet ikke med ungdomsskole, men på videregående er vel ikke karakterer taushetsbelagt? Kan være at det har vært endringer, men lister over eksamenskarakterer ble festet på oppslagstavle hos oss (Er noen år siden da, og det kan jo være at det var feil). 

Sånn som du forklarer hendelsen nå så kan det kanskje tyde på at foreleser kom med tilbakemeldingen på en unødvendig stygg måte. Hvis det er tilfelle, så er det dårlig gjort. Men sannsynligvis ikke brudd på noen regler likevel. Har hatt forelesere som har vært 'strenge', men aldri frekke og aldri sagt ting som henger studentene ut foran andre. 

Selv om en tilbakemelding kanskje ikke er et rent regelbrudd juridisk sett eller sett opp mot institusjonens reglement for denne type tilbakemeldinger, så bør man likevel gi beskjed ved dårlig oppførsel. Husk, man må sette grenser for seg selv her i verden, det er ingen andre som gjør det. Noen ganger er det bedre å ta en konflikt hvis det gir en mulighet for å bli mer respektert neste gang. 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt å snakke om presentasjonene etterhvert. Både lærer og medstudenter kommer med konstruktive tilbakemeldinger. Selve karakteren er som oftest forbeholdt den enkelte student, og tas ikke opp i plenum. 

Dette har jeg vært med på helt siden barneskolen. Kan ikke forstå at du ikke har vært borti det før. Jeg husker at vi begynte med det i sjette. Det var da kun lov å si noe positivt. Etterhvert kom vi med "tips til hva som kan forbedres til neste gang". Dette fortsatte gjennom ungdomsskolen, videregående og høgskolen. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om en tilbakemelding kanskje ikke er et rent regelbrudd juridisk sett eller sett opp mot institusjonens reglement for denne type tilbakemeldinger, så bør man likevel gi beskjed ved dårlig oppførsel. Husk, man må sette grenser for seg selv her i verden, det er ingen andre som gjør det. Noen ganger er det bedre å ta en konflikt hvis det gir en mulighet for å bli mer respektert neste gang. 

Ja selvsagt, helt enig!

Skrevet
2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er slutt på dulletiden, du går på høyere utdanning. Ut fra alle de ørten innleggende du har hatt på kg kan du jo aldri ta til deg kritikk eller tåle noe engativt, når har du sjansen til å lære deg det. Slutt å krev spesialbehandling med å skulle på traumer og oppvekst, ta det som en utfordring at du må behandles likt resten av kullet. Det er helt normalt med tilbakemeldinger i plenum, det kan alle lære noe av. Bommet du på oppgaven var det sikkert flere som gjorde det også, greit å få beskjed for hadde det vært eksamen hadde jo bom betydd stryk. 

Anonymkode: 70056...d30

• Liker 7
Skrevet

Å ta imot samt lære å gi andre konstruktive tilbakemeldinger er essensielt for læring og å utvikle seg selv. Dette er ikke kritikk av deg på et personlig plan. Jeg forstår at du har litt å jobbe med på det personlige plan. Sånn er det av og til. Samtidig vil jeg anbefale deg å arbeide aktivt med akkurat dette. Konstruktive tilbakemeldinger møter man i svært mange sammenhenger i voksenlivet. Det er slitsomt, og lite selvutviklende, å ta tilbakemeldingene så negativt som det du gjør. 

Jeg er veldig glad i å få tilbakemeldinger, for bare slik vet jeg jo hvordan jeg kan forbedre meg. Ja, så er det av og til ekkelt å få dette foran en hel flokk med mennesker, men det er nå ikke meningen at du skal være ferdig utlært i en læringssituasjon. Det er ikke noen, og alle har noe de kan jobbe videre med.  

Anonymkode: 43b0c...8a7

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...