Gå til innhold

Kan jeg ha gjeterhund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om jeg ikke bor på gård? Har så lyst på en.

Anonymkode: 67c7f...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan du, men da må du finne deg en handsome gjeter også :)

Anonymkode: 663d8...ed9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det kan du, men da må du finne deg en handsome gjeter også :)

Anonymkode: 663d8...ed9

Hvorfor det ?

Skrevet

HVa vil du tilby den gjeterhunden? Det er det viktigste sprøsmålet du kan stille deg seg.

Prater vi om Collie, australier, malle, Beauceron eller annet moro?

• Liker 2
Skrevet

Nyll problem å ha gjeterhund uten går, men du må jo opprettholde aktivitetsnivået den krever så om du er aktiv innenfor agility, rallylydighet og jogger/løper ofte vil det nok gå greit.

Hvis ikke risikerer du en ihjelstressahund som ganger på vegger, bråker, piper, rusler, gnager av seg pels o.s.v.

Anonymkode: 0537e...1b4

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, M71 skrev:

HVa vil du tilby den gjeterhunden? Det er det viktigste sprøsmålet du kan stille deg seg.

Prater vi om Collie, australier, malle, Beauceron eller annet moro?

Border Collie.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nyll problem å ha gjeterhund uten går, men du må jo opprettholde aktivitetsnivået den krever så om du er aktiv innenfor agility, rallylydighet og jogger/løper ofte vil det nok gå greit.

Hvis ikke risikerer du en ihjelstressahund som ganger på vegger, bråker, piper, rusler, gnager av seg pels o.s.v.

Jeg er mye i skogen og løper eller går turer.

Skrevet

Det holder ikke med å være mye i skogen med en BC samt jogge/løpe.

De krever mye mentalt.

Har du lest deg opp på de?

• Liker 2
Skrevet

Håper du er veldig aktiv. Kjenner noen som skaffet seg border collie i byen og som aldri gikk ut. Det var ikke pent 😕

Anonymkode: f5661...89d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håper du er veldig aktiv. Kjenner noen som skaffet seg border collie i byen og som aldri gikk ut. Det var ikke pent 😕

Anonymkode: f5661...89d

Stakkars hund. Ja jeg er veldig aktiv mye ute i skauen for eksempel. Har også tenkt å trene agility med hunden.

Skrevet

Det er en god start.

Varier med sporing, rally lydighet og alt som ser moro ut av aktiviteter.

Da kan det bli en god hund.

Hvor mye tid vil den tilbringe sammen med deg/familie  per dag, utetid, aktivitetstid?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jeg er mye i skogen og løper eller går turer.

Løping alene hjelper ikke, den må ha mental trening, så agility, helst på høyt nivå med treninger ofte! Gjerne rallylydighet og, ikke bare en ting. Jeg personlig ville nok sett på en aktiv hund som krevde mindre mentalt, det er veldig kjedelig å måtte dra ut og trene om du er syk ei uke. En dag eller to kan gå, med gode turer og hjernetrim hjemme.

• Liker 1
Skrevet

For det første så skal jeg ta den på valpekurs. Og videre blir det mentaltrening hjemme og ute, og en god blanding av diverse aktiviteter som lydighet, sporing, agility, lek og moro osv

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løping alene hjelper ikke, den må ha mental trening, så agility, helst på høyt nivå med treninger ofte! Gjerne rallylydighet og, ikke bare en ting. Jeg personlig ville nok sett på en aktiv hund som krevde mindre mentalt, det er veldig kjedelig å måtte dra ut og trene om du er syk ei uke. En dag eller to kan gå, med gode turer og hjernetrim hjemme.

Dette! Det holder ikke med "vanlig" dose mentaltrening for en bc. Det er bare å se hvo range som desverre ligger på finn.no. En bc er avlet for å gjette fulltid - har du tid, lyst og ork til å trene den mentalt fulltid? Løpe og den type aktivisering kan gjøre vondt være. 

Velg rase etter ditt nivå - for både hundens og din egen del 

Anonymkode: f8457...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...