AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 OK. Skal fortelle litt situasjonen. Jeg har i noen år levd i ett forhold med en partner som har vært både fysisk og psykisk vold. Snylting økonomisk sov..vi har ett barn sammen. Jeg har lenge prøvd å kome meg ut av det forholdet. Kastet han ut flere ganger men han nektet å flytte ut. Han betalte hverken husleie, trøm eller neon andre utgifter på besten ett år. Men flytte ut, det skulle han ikke. I tillegg var han utro. Han ble fysisk voldelig siste episode uten at jeg vil gå dypere inn på akuratt hva det gikk ut på. Men det ble politiannmeldelse og han har fått besøksforbud. Nå er saken slik at jeg sitter med en husleie, strøm, barnehage, mat og alt alene. Jeg har jo fikset alt alene men det har vært så ikke a5 jeg har tatt opp forbrukslån for å kunne betale alt. (Ja jeg vet at seter helt sinnssyk, men man skjønner det ikke før man selv havner med en slik psykopat. Det skal sies at før jeg ble kjent med han hadde jeg ikke en eneste kr i drittgjeld sånn som forbrukslån osv.) jeg og barnet bodde på krisesenter i 2 uker og er hjemme igjen nå. Nå har jeg vært hos Nav og må få sosialhjelp. Jeg er virkelig stresset for fremtiden da jeg nå også mistet jobben min fordi jeg kunne var i prøveperiode og jeg får ikke noe ytterlig stilling fremover. Altså ikke noe annet enn ringehjelp. Så til poenget. Jeg må jo levere inn en del papirer til nav for at de skal kunne behandle søknaden om sosialhjelp. Jeg er så utrolig flau over situasjonen min og at jeg sliter sånn økonomisk, jeg vet at dem har nok vært borti verre. Men jeg har altid likt å jobbe og tjene mine eggene penger og ikke snylte på noen. Jeg ser på nav sine sider at de krever kontoutskrift men at man kan stryke over ting som ikke er relevant for saken. Det vil si at jeg vet at jeg må vise frem f.eks betaling av Husleie, strøm, forbrukslån,MasterCard, billån, barnehagen, tlf, mat osv,.. men kan jeg stryke over for eksempel cheeseburger på mc Donalds Haha eller 130 kr mascara på vita? At søstera mi. Uppsala 1000kr i gave til min bursdag osv...? Poenget mitt er at hva er det de MÅ ha. Jeg vet at jeg høres rar ut men jeg er bare i en veldig sårbar situasjon og føler meg udugelig. Anonymkode: 1054b...78c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Du kan stryke ut alt uvesentlig, ja. De trenger først og fremst inntekt. Anonymkode: a1ce5...9e9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 De må ha alt som kommer inn. Du kan stryke over det som går ut. Anonymkode: 3ef03...105 1
vintage Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 Her kan du lese om det: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 Stor klem til deg ❤️ Vet hvordan du har det. Det kommer til å ordne seg, men alkurat no i en overgang er det veldig tøft. Vi er mange som vil forsørge oss selv, men som dessverre må ha hjelp fra nav en periode. Jeg sier dessverre, men takknemlig for at det finnes hjelp. Med søknad om sosialhjelp legger du ved kontoutskrift, husleiekontrakt, siste selvangivelse og ev. Siste strømregning. Lån og div regninger kan du få fryst for en periode. Anbefaler deg om å nevne i søknaden at du f.eks også ønsker samtale med gjeldsrådgiver. Lykke til ❤️ Anonymkode: 21df9...42e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 Det er kun inntekt de skal se Anonymkode: ac926...529
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 Til boutgifter tar du med egne kvitteringer/faktura på det Anonymkode: ac926...529
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 Forresten, veldig bra du kom deg ut og vekk fra han! 💗 Nav hjelper deg på beina igjen økonomisk, og håper du også fortsatt går til samtaler eller kurs på krisesenteret om veien videre etter voldelig forhold, eller kan snakke med legen din om psykolog 💗 Anonymkode: ac926...529 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 Takk for svar folkens. Jeg ser nå på kontoutskriftene. Lurer på om det vil være negativt for søknaden at svigerfar har sendt meg 3000kr i mnd de siste månedene fra utlandet? Altså han er ikke en fast inntektskilde liksom. Han har hjulpet til siden sønnen hans ikke klarer å skaffe egne penger. Så da har han sendt penger til meg sånn at jeg kan betale noen regninger. Ts Anonymkode: 1054b...78c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar folkens. Jeg ser nå på kontoutskriftene. Lurer på om det vil være negativt for søknaden at svigerfar har sendt meg 3000kr i mnd de siste månedene fra utlandet? Altså han er ikke en fast inntektskilde liksom. Han har hjulpet til siden sønnen hans ikke klarer å skaffe egne penger. Så da har han sendt penger til meg sånn at jeg kan betale noen regninger. Ts Anonymkode: 1054b...78c Det er vel uansett slutt på det nå? Anonymkode: a1ce5...9e9
Belima Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 Vil anbefale deg å bruke kontanter når du trenger hjelp fra Nav til alt annet enn de faste utgiftene.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 Har NAV sagt for hvor langt tid tilbake du må vise din økonomien din, altså kontoutskrifter? Anonymkode: fbf2b...76d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 De fleste har jo avtalegiro på husleie, strøm etc. Får jo ikke noe faktura i posten da lenger. Er det nok å ha med seg sin egen pc på nav å logge inn så de ser nettbanken din? Anonymkode: 5cb82...41d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar folkens. Jeg ser nå på kontoutskriftene. Lurer på om det vil være negativt for søknaden at svigerfar har sendt meg 3000kr i mnd de siste månedene fra utlandet? Altså han er ikke en fast inntektskilde liksom. Han har hjulpet til siden sønnen hans ikke klarer å skaffe egne penger. Så da har han sendt penger til meg sånn at jeg kan betale noen regninger. Ts Anonymkode: 1054b...78c Det er jo «negativt» i den forstand. Du får ikke mer av nav enn hva du trenger utifra regjeringens satser om hva man skal ha i livsopphold. Hvis du får 3000 kr fast inn på konto hver mnd, så blir dette tatt med i beregningen for hva nav ev. skal supplere med. Anonymkode: 21df9...42e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo «negativt» i den forstand. Du får ikke mer av nav enn hva du trenger utifra regjeringens satser om hva man skal ha i livsopphold. Hvis du får 3000 kr fast inn på konto hver mnd, så blir dette tatt med i beregningen for hva nav ev. skal supplere med. Anonymkode: 21df9...42e Så no at dette var fra tidligere og noe du ikke får nå. Forklar dette i søknaden. Nav trenger å vite hva du har i inntekt fremover, ikke hva du har hatt. Anonymkode: 21df9...42e
Elán Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste har jo avtalegiro på husleie, strøm etc. Får jo ikke noe faktura i posten da lenger. Er det nok å ha med seg sin egen pc på nav å logge inn så de ser nettbanken din? Anonymkode: 5cb82...41d Du kan skrive ut avtalegiroen. Det er nok det lureste. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #17 Skrevet 16. oktober 2018 Alt som kommer inn vil de se og blir tatt med i regnestykket. De dekker heller ikke gjeld, kun nødvendige utgifter som husleie, strøm og forsikring. Gjeld og annet må du selv dekke av det du evt får i livsopphold. Anonymkode: 73ff6...30e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #18 Skrevet 16. oktober 2018 Alle sparekontoer må være tømt. Bsu kan de prøve seg på, men kun beløp satt inn i år kan de kreve tatt ut og brukt. Anonymkode: 73ff6...30e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #19 Skrevet 17. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Stor klem til deg ❤️ Vet hvordan du har det. Det kommer til å ordne seg, men alkurat no i en overgang er det veldig tøft. Vi er mange som vil forsørge oss selv, men som dessverre må ha hjelp fra nav en periode. Jeg sier dessverre, men takknemlig for at det finnes hjelp. Med søknad om sosialhjelp legger du ved kontoutskrift, husleiekontrakt, siste selvangivelse og ev. Siste strømregning. Lån og div regninger kan du få fryst for en periode. Anbefaler deg om å nevne i søknaden at du f.eks også ønsker samtale med gjeldsrådgiver. Lykke til ❤️ Anonymkode: 21df9...42e Får ikke gjeldsrådgivning uten inntekt. Det sier jo seg selv. Man har ikke penger til å betale gjelden, og man kan heller ikke forhandle med kreditorer om man ikke har noe å forhandle med. Anonymkode: 6311f...57a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #20 Skrevet 17. oktober 2018 20 timer siden, Belima skrev: Vil anbefale deg å bruke kontanter når du trenger hjelp fra Nav til alt annet enn de faste utgiftene. Hva skal dette tjene til? Anonymkode: 506a5...5a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå